Sebastiaan de vries Posted 25 oktober 2005 Report Share Posted 25 oktober 2005 Beste, Al vaak besproken. Room correctie. Omdat ik gister bij toeval mijn digicam bij me had bij de prive set dacht dat dit een mooie gelegenheid was de metingen eens vast te leggen, en ook de verschillen voor en na correctie te laten zien. Het systeem bestaat uit het grote Matrix-800 systeem dat zijn -3dB. punt op 19Hz. heeft. Aangestuurd door Bryston 7BSSt monoblokken. Mijn ruimte is erg laag, slechts 2:10 hoog. Ongeveer 8 meter diep en 3,8 meter breed. Gehoormatig wist ik altijd al dat er iets mis was met mijn ruimte. Ik heb meerdere fullrange systemen gehad, maar het uiterste laag tussen 20 en 40 Hz. is nooit goed uit de verf gekomen. Later blijkt ook dat dat mede komt door de grote bult van 90Hz. Deze is altijd dominant aanwezig en verpest leterlijk de laagweergave op alle fronten. Het sublaag wordt hierdoor gemaskeerd. Waneer er bijv. een lage E wordt gespeeld van 41 Hz. hoor je voornamelijk de 2e harmonische van 82Hz. Daarom de Behringer ultracruve. Hoewel ook dit apparaat natuurlijk niet perfect is, heeft het voor mij wel een wereld geopend die mij altijd onmogelijk leek in deze ruimte. De metingen die ik laat zien zijn in absolute zin beperkt tot de 64Bands analyzer van de Behringer. Maargoed het geeft zeker een zeer goede indicatie van wat er allemaal mis is. Echter niet in het tijdsdomijn! Wat valt op: Een piek bij 600Hz. Een grote dip bij 315Hz van bijna 7dB! Dan het ergste, de grote piek van 90Hz. van bijna +12dB! Dit is altijd mijn grootste zorg geweest. Het systeem heeft in deze meting nog redelijke ouput tussen de 20 en 80Hz. maar dit gebied klinkt bij lange na niet zoals het zou moeten zijn door de grote pieken in de response. Tweede meting laat de response zien na correctie van e Ultracurve. Dit is slechts een grove correctie door de Uc zelf zonder enige finetuning. Note: Van laag naar hoog loopt de curve over de hele linie 5dB. af. Dit gebeurd wanneer je kiest voor "roomcorrectie" omdat de mic altijd meer hoog dan laag oppikt op zo'n afstand. We zien nu dat de grote piek rond 90Hz. geheel verdwenen is. De dip bij 315Hz. is iets nog aanwezig maar hier valt heel goed mee te leven. Het laag onder de 250Hz. is nu recht binnen 2dB. tot 20Hz! Wat dit doet is ongekend. Het laag is plaatsbaar en eht echte sublaag is ongekend strak en afgronddiep. Door correctie krijg je dat elke bastoon echt los klinkt en in laagjes plaatsbaar is. Voor s'ommige mensen met bepaalde systemen kan rechtrekken van het systeem wel een laagemis optreden. Gemiddeld heb je in elke ruimte toch een laagboost van zo'n 10 a 15dB. die mis je nu dus!. (vandaar dat mensen een gecorigeerd systeem vaak emotieloos vinden en dat is te begrijpen) Een goede tip is dus, om de Uc eerst alles recht te laten trekken, en daarna in de PEQ een laagboos te maken van zo'n 8dB. van 20Hz. tot 100Hz. en vanaf daar 6dB. laten aflopen. Ik heb het systeem wel recht gelaten, en ik heb bezoekers nooit horen klagen over te weinig laag . Mensen die een Ultracurve bezitten en die dit lezen moeten wel rekening houden met wat voor ls. systeem ze hebben. Komt in de meting duidelijk naar voren dat het weergever systeem gewoon afloopt onder bijv. 40Hz. Dan heeft het geen enkele zin dit te gaan boosten, want dat doet mer slecht dan goed. Versterkers die te heet gaan worden, of woofers die gewoon tegen hun grensen gaan werken. In dit geval is het een fullrange systeem met heel veel power. Aangezien de Uc hier alleen maar weghaalt en amper boost hou ik zelfs meer vermogen over. Ik ben al anderhalf jaar ontzettend tevreden over de Uc. Toch weet ik dat het nog beter moet kunnen. En dat is natuurlijk in eerste plaats in de ruimte zelf. Veel reflectiepunten moeten geabsorbeerd worden etc. En het liefst zie ik ook correctie's in het tijdsdomijn om cancelation's verder te voorkomen. Dat wordt straks de tweede stap met het BSS digitaal x-over Ik kom regelmatig in goede opname studio's, en een feit blijft wel dat een echt goede ruimte altijd nog veel is dan achteraf corigeren. Wanneer je beide doet (zoals veel studio's) heb je een ongekend goed systeem Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 oktober 2005 Report Share Posted 25 oktober 2005 Ik heb het systeem wel recht gelaten, en ik heb bezoekers nooit horen klagen over te weinig laag . Groeten, Bas Bas, Wanneer ik die grafiek zie kan ik me dat heel goed voorstellen.... Ik het laag zit over het gehele laag en midlaag frequentiebereik veel te veel.... Ik zie dit vaak bij mensen die van veel laag houden. De speakers staan dan vaak te dicht tegen de muur. Wanneer je die dan vrij van de muur trekt vinden ze dat er "geen" laag meer is. Ik denk dat het ook komt omdat veel mensen redelijk zacht spelen. Door de plaatsing dicht bij de wand krijg je dan een soort oorcorrectie. Nou wil ik niet zeggen dat dit bij jouw ook allemaal aan de orde is. Ik denk wel dat de muziek nu wat lichtvoetiger is geworden. Ik vind dat (zeker op een redelijk geluidsniveau) prettiger. Met zo'n equalizer kun je het inderdaad wel rechttrekken. Dit werkt helaas maar op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 oktober 2005 Author Report Share Posted 25 oktober 2005 Beste hans, Lees nou toch eens goed..... Dit is mijn response NA correctie RECHT dus, en dat is zoals ik het systeem beluister. Dat versta ik onder recht! En dat bedoel ik dus met ik beluister het systeem recht. De meting die jij laat zien is "voor" Correctie. En geloof mij nou maar, een gemiddelde ruimte ziet er zelden beter uit. Zoals je dus ook ziet doet de Uc in het frequentie domijn heel goed zijn werk. Daar kun je bijna neit tegenop met basstraps etc. En wie kan hier nou vertellen dat ie een recht laag heeft tot 20Hz. binnen 2dB? Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 oktober 2005 Report Share Posted 25 oktober 2005 beste Bas, sinds ik een real time spectrum analyser heb , weet ik als geen ander hoe 'recht' onze luisterruimtes zijn ik probeer e.e.a. nog steeds op te lossen met schuiven van speakers en luisterstoel, toch denk ik in de toekomst het laag actief te gaan filteren en equalisen. mijn vraag aan jouw: wat is een goede manier om het laag <200hz aktief te filteren en te equalisen. ps: waarom doe jij niet alleen het laag corrigeren dmv bi-amping?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 oktober 2005 Report Share Posted 25 oktober 2005 Beste hans, Lees nou toch eens goed..... Dit is mijn response NA correctie RECHT dus, en dat is zoals ik het systeem beluister. Dat versta ik onder recht! En dat bedoel ik dus met ik beluister het systeem recht. De meting die jij laat zien is "voor" Correctie. En geloof mij nou maar, een gemiddelde ruimte ziet er zelden beter uit. Zoals je dus ook ziet doet de Uc in het frequentie domijn heel goed zijn werk. Daar kun je bijna neit tegenop met basstraps etc. En wie kan hier nou vertellen dat ie een recht laag heeft tot 20Hz. binnen 2dB? Groeten, Bas Dan zijn we het toch helemaal eens. Ik las inderdaad dat er voor de correctie geen gebrek aan laag was.... Na de correctie dus kennelijk ook niet. Wanneer ik thuis meet kom ik ook aan de 20Hz. Er is alleen erg weinig muziek waar dat te horen is. Waar het mij om gaat is wel dat je meting en room correctie enorm plaatsgevoelig is. Met traps e.d. krijg je de kamer homogener. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 25 oktober 2005 Report Share Posted 25 oktober 2005 Is de stand van zaken rond de Behringer nog steeds zo dat SE de Behringer niet meer verkoopt maar nog wel modificeert? Het voordeel van zo'n apparaat is uiteraard dat het werkt en makkelijk weggefrommeld kan worden, dit in tegenstelling tot die oerlelijke en grote bastraps, akoestische panelen enz enz. Als de kamer nogal wat correctie behoeft dan is bovendien het benodigde aantal van die panelen etc. al gauw veel te groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 oktober 2005 Author Report Share Posted 25 oktober 2005 beste Bas, sinds ik een real time spectrum analyser heb , weet ik als geen ander hoe 'recht' onze luisterruimtes zijn ik probeer e.e.a. nog steeds op te lossen met schuiven van speakers en luisterstoel, toch denk ik in de toekomst het laag actief te gaan filteren en equalisen. mijn vraag aan jouw: wat is een goede manier om het laag <200hz aktief te filteren en te equalisen. ps: waarom doe jij niet alleen het laag corrigeren dmv bi-amping?? Beste Erik, Wanneer ik de Uc alleen op het laag zet en niet op het midden-hoog, zal ik op het laag een vertraging creeren. En ik vind dat ie in eht midden-hoog ook heel goed corigeerd en daar alleen maar voordelen hoor. Ik wil wel actief corrigeren, maar dan met een digitaal BSS x-over die ook de looptijdsverschillen tussen de units (op de luisterplaats) corigeerd. Voor de rest van je vragen, kijk eens hier: http://www.bss.co.uk de goedkoopste minidrive bijv. Anders de DCX2496 van Behringer. Doet bijna alles wat de BSS kan maar dan voor 350 euro Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 oktober 2005 Author Report Share Posted 25 oktober 2005 Is de stand van zaken rond de Behringer nog steeds zo dat SE de Behringer niet meer verkoopt maar nog wel modificeert? Beste Kraus, Ja. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 oktober 2005 Author Report Share Posted 25 oktober 2005 Beste hans, Lees nou toch eens goed..... Dit is mijn response NA correctie RECHT dus, en dat is zoals ik het systeem beluister. Dat versta ik onder recht! En dat bedoel ik dus met ik beluister het systeem recht. De meting die jij laat zien is "voor" Correctie. En geloof mij nou maar, een gemiddelde ruimte ziet er zelden beter uit. Zoals je dus ook ziet doet de Uc in het frequentie domijn heel goed zijn werk. Daar kun je bijna neit tegenop met basstraps etc. En wie kan hier nou vertellen dat ie een recht laag heeft tot 20Hz. binnen 2dB? Groeten, Bas Dan zijn we het toch helemaal eens. Ik las inderdaad dat er voor de correctie geen gebrek aan laag was.... Na de correctie dus kennelijk ook niet. Wanneer ik thuis meet kom ik ook aan de 20Hz. Er is alleen erg weinig muziek waar dat te horen is. Waar het mij om gaat is wel dat je meting en room correctie enorm plaatsgevoelig is. Met traps e.d. krijg je de kamer homogener. Beste Hans, Voor de correctie was er altijd veel te veel laag. En vooral ook op de meest hinderlijke frequentie. Het nadeel is inderdaad dat het alleen op de hotspot waanzinnig klinkt na correctie, en elders in de ruimte misschien zelfs wel slechter. Maargoed, ik zit toch altijd op dezelfde plek. Al is het nu recht, er is nog steeds genoeg laag. Met name de druk helemaal ondering is fenomenaal. Voor sommige zelfs toch nog te veel. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 25 oktober 2005 Report Share Posted 25 oktober 2005 wel een stoer ding, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 oktober 2005 Author Report Share Posted 25 oktober 2005 wel een stoer ding, Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 oktober 2005 Report Share Posted 25 oktober 2005 nu de hamvraag, blijft de klankkwaliteit hetzelfde?? of laat de behringer UC steekjes vallen? dit is voor mij zeer belangrijk. want wie weet heb ik er binnenkort eentje hier staan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 oktober 2005 Author Report Share Posted 25 oktober 2005 nu de hamvraag, blijft de klankkwaliteit hetzelfde?? of laat de behringer UC steekjes vallen? dit is voor mij zeer belangrijk. want wie weet heb ik er binnenkort eentje hier staan Beste Eric, Als je hem analoog gebruikt, laat ie ongemodificeerd een hoop steekjes vallen vanwege de slechte opamps. Maar... das waar ook, er zijn geen verschillen. Nee hij laat geen steekjes vallen Je kunt hem het beste tussen een loopwerk en DAC digitaal gebruiken. Anders moet je de analoge in/uitgangen voeding etc. laten aanpassen. Doe je dat niet dan klinkt ie hard en plat. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 25 oktober 2005 Report Share Posted 25 oktober 2005 wel een stoer ding, Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 25 oktober 2005 Report Share Posted 25 oktober 2005 Bas, hoe vind jij het systeem van Tag McLaren, namelijk TMREQ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Hamvraag, wat trek je nu recht deels de speaker , deels de ruimte, reflektie hier, reflektie daar. Vooral het laag komt rondom uit je speaker, dus meet je ook het gereflekteerde geluid vanaf de achtermuur, je meet ook het hoog dat achter de luisterplek reflekteerd. Je meet de speaker incl. ruimte en verzwakt het speaker signaal, daar moet iets fout gaan. Ik vind de UC idd ook onmisbaar, maar niet om hem op eigen houtje wat dan ook "vlak" te laten trekken. Met testtonen en zoeken of luisteren naar (fouten)probleem freqenties en die vervolgens (deels)wegfilteren gaat perfekt. het is wat meer tijdrovend, maar het resultaat boeiender incl. de genoemde voordelen. UC is trouwens ook de eenigste (betaalbare) manier om een subwoofer te laten doen wat hij moet (en kan) doen. gr.Theo Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 nu de hamvraag, blijft de klankkwaliteit hetzelfde?? of laat de behringer UC steekjes vallen? dit is voor mij zeer belangrijk. want wie weet heb ik er binnenkort eentje hier staan Beste Eric, Als je hem analoog gebruikt, laat ie ongemodificeerd een hoop steekjes vallen vanwege de slechte opamps. Maar... das waar ook, er zijn geen verschillen. Nee hij laat geen steekjes vallen Je kunt hem het beste tussen een loopwerk en DAC digitaal gebruiken. Anders moet je de analoge in/uitgangen voeding etc. laten aanpassen. Doe je dat niet dan klinkt ie hard en plat. Groeten, Bas en bas, hoe is de dac van de behringer zelf? kan je ook digitaal de UC binnengaan en er via zijn eigen DAC analoog uitkomen (liefst met cinch )? en , kun jij een demo regelen bij mij evt met een losse dac?? (brutale vraag h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 26 oktober 2005 Author Report Share Posted 26 oktober 2005 nu de hamvraag, blijft de klankkwaliteit hetzelfde?? of laat de behringer UC steekjes vallen? dit is voor mij zeer belangrijk. want wie weet heb ik er binnenkort eentje hier staan Beste Eric, Als je hem analoog gebruikt, laat ie ongemodificeerd een hoop steekjes vallen vanwege de slechte opamps. Maar... das waar ook, er zijn geen verschillen. Nee hij laat geen steekjes vallen Je kunt hem het beste tussen een loopwerk en DAC digitaal gebruiken. Anders moet je de analoge in/uitgangen voeding etc. laten aanpassen. Doe je dat niet dan klinkt ie hard en plat. Groeten, Bas en bas, hoe is de dac van de behringer zelf? kan je ook digitaal de UC binnengaan en er via zijn eigen DAC analoog uitkomen (liefst met cinch )? en , kun jij een demo regelen bij mij evt met een losse dac?? (brutale vraag h Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 27 oktober 2005 Report Share Posted 27 oktober 2005 Hamvraag, wat trek je nu recht deels de speaker , deels de ruimte, reflektie hier, reflektie daar.Vooral het laag komt rondom uit je speaker, dus meet je ook het gereflekteerde geluid vanaf de achtermuur, je meet ook het hoog dat achter de luisterplek reflekteerd. Je meet de speaker incl. ruimte en verzwakt het speaker signaal, daar moet iets fout gaan. Ik vind de UC idd ook onmisbaar, maar niet om hem op eigen houtje wat dan ook "vlak" te laten trekken. Met testtonen en zoeken of luisteren naar (fouten)probleem freqenties en die vervolgens (deels)wegfilteren gaat perfekt. het is wat meer tijdrovend, maar het resultaat boeiender incl. de genoemde voordelen. UC is trouwens ook de eenigste (betaalbare) manier om een subwoofer te laten doen wat hij moet (en kan) doen. gr.Theo Als je zo'n UC gebruikt heb je dan nog steeds een crossover nodig als highpass voor je main speaker of kan de UC dat ook?. Of zou ik eerst een UC en die dan op een CX3400 (bijvoorbeeld) moeten aansluiten? Dus deze 2 apparaaten tussen voor en en eind amp. want ivm met een platenspeler zou ik ze wel analoog willen gebruiken. Zijn er apparaten die zowel roomcorrectie als crossover in 1 zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 27 oktober 2005 Author Report Share Posted 27 oktober 2005 http://www.driverack.com http://www.bss.co.uk Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 27 oktober 2005 Report Share Posted 27 oktober 2005 Bas, hoe vind jij het systeem van Tag McLaren, namelijk TMREQ? Mss over het hoofd gezien, maar ik was wel erg benieuwd naar het antwoord op deze vraag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 28 oktober 2005 Author Report Share Posted 28 oktober 2005 Bas, hoe vind jij het systeem van Tag McLaren, namelijk TMREQ? Mss over het hoofd gezien, maar ik was wel erg benieuwd naar het antwoord op deze vraag Beste Beunky, Ik kan daar geen zinig antword op geven daar ik dit systeem nooit gehoord en gezien heb. Een klant van me gebruikt het ook en is er zeer over te spreken. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 oktober 2005 Report Share Posted 28 oktober 2005 Gezien de druk- en snelheidsverschillen (knopen en buiken) bij m.n. langere geluidsgolven, zullen mogelijke meetbare en hoorbare verbeteringen altijd niet alleen frequentie-afhankelijk maar ook plaats-afhankelijk zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
terbak Posted 28 oktober 2005 Report Share Posted 28 oktober 2005 Gezien de druk- en snelheidsverschillen (knopen en buiken) bij m.n. langere geluidsgolven, zullen mogelijke meetbare en hoorbare verbeteringen altijd niet alleen frequentie-afhankelijk maar ook plaats-afhankelijk zijn. Natuuurlijk is het altijd plaatsafhankelijk. Er is altijd maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 28 oktober 2005 Report Share Posted 28 oktober 2005 Bas, hoe vind jij het systeem van Tag McLaren, namelijk TMREQ? Mss over het hoofd gezien, maar ik was wel erg benieuwd naar het antwoord op deze vraag Beste Beunky, Ik kan daar geen zinig antword op geven daar ik dit systeem nooit gehoord en gezien heb. Een klant van me gebruikt het ook en is er zeer over te spreken. Groeten, Bas Aha, ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts