Jump to content

Jittertest met gekleurde cd's

pinobot
 Share

Recommended Posts

A properly dithered 16-bit recording can have over 120 dB of dynamic range;
Hoe denkt hij/zij dit te gaan doen? Met andere woorden, wat is de betrouwbaarheid van deze schrijver? :huh:

Groet,

Jacco

Psst Jacco,

Hier een plaatje van een sinus 1kHz @ 44,1 kHz op -120 dB down tov full scale met een resolutie van 16 bits en triangulair + en - 1 LSB amplitude geditherd:

1kHz_120dB_down.gif

Je ziet dat ie significant zijn kopje boven de ruisvloer van de FFT (64k in dit geval) uitsteekt. Dus zeg niet dat het er niet in kan zitten, wonderlijk toch dat ditheren :D Nu is dit gesynthetiseerd en het is zeer de vraag is of je het met werkelijke fysieke spullen ook kan bereiken en/of kunt horen. Maar het plaatst de hele discussie van wat hoorbaar zou kunnen zijn wel in een ruimer perspectief.

Het geeft ook aan dat in zo'n simpele 16 bits CD veel meer informatie aanwezig kan zijn dan menigeen denkt.

Gr.

Goedemorgen Pjotr,

Een leuk berichtje om de dag te beginnen ;) .

Dit is een klassieke vorm van interpretatie van begrippen...

Je laat in je plaatje inderdaad keihard zien dat de natuurkunde etc echt klopt. Als ik een sinus @ -120 dB down zit je op plusminus 15 dB boven de ruisvloer als je een dynamisch bereik (=SNR in mijn optiek) van pak-hem-beet 90-95 dB aanneemt. Pin me ff niet vast op een paar dB'tjes. Dat is precies wat je laat zien. Er zit dus niets onder de ruisvloer, zoals onwetende tongen vaak willen beweren.

De berekening is kinderachtig eenvoudig: SNR is een geintegreerde grootheid over een bepaalde bandbreedte, het terugrekenen naar een bandbreedte van 1 Hz is -SNR - 10log(B). Als ik uitga van:

SNR = DR = 16*6 - DitherVervuiling = 96 - 5 = 91 dB,

dan

Spectrum-hoogte = Svv(f) = -SNR - 10log(22050) = -134 dBFS/Hz

Onwetende tongen beweren dat een goed-geditherde 16 bits systeem dus 134 dB aan DR heeft...Kennelijk...

Groet,

Jacco

Heren,

Er wordt nu al 4 pagina's geleuveld over "jitter". Nu spelen er in een CD speler 2 soorten jitter: "pitjitter", dat is een variatie in de lengte van de pits van het CD-plaatje en "clockjitter", dat is een variatie in de timing van de DA-clock. Dat zijn 2 nogal verschillende dingen.

Nergens lees ik hier wat nu eigenlijk bedoeld wordt en toch wordt er lustig op losgekeuveld.

;)

Weet je, ik heb geen flauw idee. :lol:

manual:

servicemanual.gif

Het staat er toch echt, "For a hybrid disc rotating the AMS comtroller can switch the layer during jitter adjustment."

Blijkbaar kun je de jitter instellen, wat natuurlijk raar is, want minimale jitter zou betekenen optimale focus, ik kan in de service manual ook geen informatie vinden hoe ik dan de jitter zou kunnen bijregelen. Alles wijst er op dat we het hebben over jitter die ge

Hoi Pinobot,

Ga er maar rustig vanuit dat het om de pitjitter gaat in dat lijstje :lol: Die wordt overigens geheel weggewerkt door de verdere digitale processing. Als dat niet meer lukt als het echt te erg wordt dan krijg je stomweg leesfouten. Misscien dat het display het aantal leesfouten aangeeft?

;)

.......................

Onwetende tongen beweren dat een goed-geditherde 16 bits systeem dus 134 dB aan DR heeft...Kennelijk...

Groet,

Jacco

Nu sla je weer door Jacco, en je begon nog wel zo goed? :D

De crux zit hem idd in de ruisbandbreedte die je in beschouwing neemt (en de mate van oversampling). Wat we daarvoor GEHOORMATIG moet nemen? Geen idee, jij mag het zeggen.

Maar die 90 - 95 dB is geen absolute limiet van de resolutie (of DR) bij 16 bits.

;)

.......................

Groet,

Jacco

Nu sla je weer door Jacco, en je begon nog wel zo goed? :D

De crux zit hem idd in de ruisbandbreedte die je in beschouwing neemt (en de mate van oversampling). Wat we daarvoor GEHOORMATIG moet nemen? Geen idee, jij mag het zeggen.

Maar die 90 - 95 dB is geen absolute limiet van de resolutie (of DR) bij 16 bits.

;)

Beste Pjotr,

Ineens vielen de puzzelstukjes in elkaar voor me. Dus niet dat ik stilletjes zat af te wachten totdat iemand zou happen. Maar ik ben wel heel blij dat je dat plaatje gemaakt heb! Ik had het zelf niet beter gekund, gezien het gewone werk dat ik heb...

Ik ben nu zo'n 6 jaar bezig met ruis en -berekeningen en kom dit soort "versprekingen" dan ook bijna dagelijks tegen. Maar voor een 16 bits systeem is die 96 dB echt wel de DR hoor. Als je het echt netjes wil doen moet je er nog 10.79 dB bij optellen, maar dit is quantizer afhankelijk.

Gehoormatig is een glad gebied en ik heb wel eens gehoord dat ons gehoor "luistert" in bandjes van pakweg 400 Hz. Als je dit uitwerkt, samen met die 10.79 dB kom je afgrijselijk dicht bij die vermeende 120 dB...Maar goed, dat is geen exacte wetenschap dus: DR = 91 dB en niet anders (mits goed gedithered).

Ik ben echt blij met je plaatje,

Jacco

Edited by dekkersj

Beste Pjotr,

Ik ben nu zo'n 6 jaar bezig met ruis en -berekeningen en kom dit soort "versprekingen" dan ook bijna dagelijks tegen. Maar voor een 16 bits systeem is die 96 dB echt wel de DR hoor. Als je het echt netjes wil doen moet je er nog 10.79 dB bij optellen, maar dit is quantizer afhankelijk.

Gehoormatig is een glad gebied en ik heb wel eens gehoord dat ons gehoor "luistert" in bandjes van pakweg 400 Hz. Als je dit uitwerkt, samen met die 10.79 dB kom je afgrijselijk dicht bij die vermeende 120 dB...Maar goed, dat is geen exacte wetenschap dus: DR = 91 dB en niet anders (mits goed gedithered).

Jacco

Hoi Jacco,

meer dan 90 dB DR, schrijf je...

waarvan de gemiddelde cd maar pak 'm beet een debeetje of 30 tot 40 van benut...?

:unsure:

Hoi Jacco,

meer dan 90 dB DR, schrijf je...

waarvan de gemiddelde cd maar pak 'm beet een debeetje of 30 tot 40 van benut...?

:unsure:

Ja, erg is het. Ik heb zelfs cd's die maar 12 dB DR hebben...

Groet,

Jacco

............

Ik ben nu zo'n 6 jaar bezig met ruis en -berekeningen en kom dit soort "versprekingen" dan ook bijna dagelijks tegen. Maar voor een 16 bits systeem is die 96 dB echt wel de DR hoor.......

Hallo Jacco,

Dan ga je er aan voorbij dat de low-level signaalenergie die onder de resolutie van het LSB ligt door dithering keurig verdeeld wordt over meerdere samples en wel degelijk aanwezig kan zijn. Die kun je best boven water (de ruis) krijgen door de bandbreedte te beperken. Daar is m.i. het laatste woord nog helemaal niet over gezegd met de hierboven gequote uitspraak. Het zou ook kunnen verklaren dat gerapporteerd wordt dat een lagere jitter van de clock een verbetering van met name de lagere frequenties tot gevolg heeft omdat die dan minder "verruist" worden.

;)

:D Ik heb me werkelijk kostelijk vermaakt met deze topic :D

Ik gebruik al jaren de mat van art speak en dit is goed hoorbaar met elke cd, zou best tussen mijn oren kunnen zitten maar werkt het als nog.

GROET

Joh, als jij er gelukkig mee bent, is het toch goed? :DB)

:D Ik heb me werkelijk kostelijk vermaakt met deze topic :D

Ik gebruik al jaren de mat van art speak en dit is goed hoorbaar met elke cd, zou best tussen mijn oren kunnen zitten maar werkt het als nog.

GROET

Beste,

Met alle respect, maar het is niet de reductie in jitter die je hoort met een rubber mat, maar het is je servo die zwaar aan het compenseren is dat je hoort. Moet je maar eens meten aan je RF uitgang wat er allemaal gebeurd met een relatief zware mat. Echter neemt niet weg, If it sounds good, it is good! ;)

Groeten,

Bas

............

Ik ben nu zo'n 6 jaar bezig met ruis en -berekeningen en kom dit soort "versprekingen" dan ook bijna dagelijks tegen. Maar voor een 16 bits systeem is die 96 dB echt wel de DR hoor.......

Hallo Jacco,

Dan ga je er aan voorbij dat de low-level signaalenergie die onder de resolutie van het LSB ligt door dithering keurig verdeeld wordt over meerdere samples en wel degelijk aanwezig kan zijn. Die kun je best boven water (de ruis) krijgen door de bandbreedte te beperken. Daar is m.i. het laatste woord nog helemaal niet over gezegd met de hierboven gequote uitspraak. Het zou ook kunnen verklaren dat gerapporteerd wordt dat een lagere jitter van de clock een verbetering van met name de lagere frequenties tot gevolg heeft omdat die dan minder "verruist" worden.

;)

Ben ik ook nog met je eens ook! Ik ging (en ga) uit van een zuiver systematische manier van denken, dwz een wiskundige. Dat de wiskundige interpretatie van DR niet overeenkomt met de perceptuele, dat zal zeker zo zijn. Daar wil ik mij ook geen dikke benen om maken. Dit verklaard hebbende, heeft mijns inziens een 16 bits digitaal systeem een DR van 91 dB, mits goed gedithered. Alles wat daaronder gebeurt, is bovendien discutabel mbt hetgeen we kunnen horen. Hoewel ik niet uitsluit dat het iets kan doen, maar als het iets doet, heeft het een kleine bijdrage.

(I wanted to play football for the coach, Lou Reed) De muziek waar ik nu naar luister...

Groet,

Jacco