Jump to content

Belang kwaliteit loopwerk?

jeroen_d
 Share

Recommended Posts

Ik denk dat de kwaliteit van het loopwerk de laatste jaren steeds minder belangrijk is geworden.

Ik had een Marantz CD16 met een mooi (CMD9?) loopwerk. Thans draai ik met een Meridian G91 met zo'n prullerig PC-loopwerkje erin, maar het ding speelt die Marantz wel helemaal zoek. De elektronica kan kennelijk mooi alle info van het schijfje halen, zonder dat daar een zwaar loopwerk voor nodig is.

Ik denk dat de kwaliteit van het loopwerk de laatste jaren steeds minder belangrijk is geworden.

Ik had een Marantz CD16 met een mooi (CMD9?) loopwerk. Thans draai ik met een Meridian G91 met zo'n prullerig PC-loopwerkje erin, maar het ding speelt die Marantz wel helemaal zoek. De elektronica kan kennelijk mooi alle info van het schijfje halen, zonder dat daar een zwaar loopwerk voor nodig is.

Beste,

Wordt er weer helemaal voorbij gegaan aan het feit dat een loopwerk zelf niet de uiteindelijke kwaliteit bepaald. is dus beetje appesl emt peren vergelijken. Een cd-16 heeft een mooi loopwerk, maar een wardeloze digitale voeding en dito digitale uitgangstrap. Als loopwerk zal dit apparaat onaangepast nooit goed klinken. Meridian heeft misschien wel een veel betere klok en digitale uitgangstage....

Groeten,

Bas

Wordt er weer helemaal voorbij gegaan aan het feit dat een loopwerk zelf niet de uiteindelijke kwaliteit bepaald. is dus beetje appels met peren vergelijken.

Dat is nu juist de vraag van de TS en voor hem kennelijk geen feit dat de kwaliteit van een loopwerk niet of minder belangrijk zou zijn.

Ik deel een stukje ervaring, waaruit in mijn optiek dat belang niet zo groot (meer) is. That's all.

Wordt er weer helemaal voorbij gegaan aan het feit dat een loopwerk zelf niet de uiteindelijke kwaliteit bepaald. is dus beetje appels met peren vergelijken.

Dat is nu juist de vraag van de TS en voor hem kennelijk geen feit dat de kwaliteit van een loopwerk niet of minder belangrijk zou zijn.

Ik deel een stukje ervaring, waaruit in mijn optiek dat belang niet zo groot (meer) is. That's all.

Beste Erry,

Ben het wel met je eens hoor. Zoals Ultraanaloog al aangaf tegenwoordig kun je je vinger op de draainde cd houden terwijl de cd nog doorspeelt. Veel (goede) dvd spelers draaien nu op dubbele snelheid, en bufferen een groot deel van de sream. Dan is er alle tijd om alle data rustig te herlezen etc.

Groeten,

Bas

Lees wat een mathematicus in zijn proefschrift zegt over o.a. lasers.

http://www.math.leidenuniv.nl/~naw/serie5/...f/krauskopf.pdf

(sorry voor de lange tekst en het artikel gaat niet over hifi) :(

Bernd Krauskopf is hoogleraar in de toegepaste niet-lineaire wiskunde aan de Universiteit van Bristol. Van 2001 tot 2006 is hij Advanced Research Fellow voor het Engineering and Physical Sciences Research Council (EPSRC). Op 1 september 2002 is hij benoemd tot bijzonder hoogleraar mathematische fysica aan de Vrije Universiteit. Zijn inaugurele rede, uitgesproken op 13 maart 2003, handelt over de rol die het vakgebied dynamische systemen speelt bij het ontrafelen van ingewikkelde dynamica van lasersystemen.

De moderne samenleving maakt steeds meer

gebruik van licht, bijvoorbeeld voor het opslaan

en lezen van data op cd

dus heeft het verbeteren van de lichtin- en uitval invloed (de diverse sprays etc die aangeboden worden en o.a. dat als effect hebben), dus heeft het donker houden van de omgeving van het loopwerk invloed, evenals pogingen zwerflicht te elimineren (groene randen), en het verklaart ook het volgende artikel:

http://www.positive-feedback.com/Issue22/nugent.htm

groet

Jaja, prachtige verhalen hoor, maar als ik een audio-CD in mn niet al te dure CD-ROM speler stop en met Exact Audio Copy een digitale rip maak, dan gaat dit keer op keer voor 100% goed, EAC leest de CD 2x na elkaar in en beide keren zijn ze exact gelijk. En dan gaat dat ook nog eens met een snelheid die meer dan 10 keer groter is dan de standaard afspeelsnelheid.

Dat mooie verhaal over chaotische lasers is heel erg leuk, maar bij het lezen van putjes uit een CD lijkt me dat absoluut niet van toepassing.

hm ja ... doet me eraan denken dat herhaaldelijk is gerapporteerd dat een kopie van een CD beter klinkt dat het origineel

zoek maar even op o.a. dezelfde site.

groet

nb: ja ja ik weet wel ... kan niet en onmogelijk. maar toch: dit zijn geen verslagen van mensen die lege Cd's proberen te verkopen. dus het is alvast geen poging je iets aan te smeren om je geld uit te laten geven.

Dat een kopie van een CD beter klinkt dan het origineel is heel goed mogelijk.

Vreemd (of eigelijk helemaal niet vreemd als je de achtergrond begrijpt) maar waar: in de digitale wereld kan een kopie beter klinken.

Zie Digido (overigens zijn alle artikelen van Bob Katz zeer de moeite waard en tenminste uit de pen van iemand die weet waar hij over spreekt).

Dat artikel over jitter op www.digido.com (heel informatief trouwens!), dat slaat toch alleen op de D/A-converter? Een loopwerk leest 1-en en 0-en in en spuugt ze in de juiste volgorde uit, zoals mijn CD-ROM speler doet bij het rippen van audio-CD's. Hier komt geen D/A-converter en geen jitter aan te pas.

Het hele jitter-gebeuren heeft dus met de D/A-converter (inclusief buffer) te maken, niet met het loopwerk dat alleen de digitale informatie inleest en doorgeeft.

De vraag is dus eigenljik: wat is een loopwerk precies?

dus heeft het verbeteren van de lichtin- en uitval invloed

Kun je mij misschien vertellen welke invloed en wat de gevolgen dan zijn?

Voor mij is het namelijk flauwekul, want er zit altijd nog iets van foutcorrectie achter die eventuele probleempjes, mochten die er al zijn, voor 100 procent corrigeert, en meer dan 100 procent hoeft voor mij echt niet.

dan draai ik het om: waarom zijn dan diverse maatregelen hoorbaar alsmede zijn er verschillen hoorbaar tussen loopwerken.

er blijft tenslotte toch een perfecte gecorrigeerde strooom nullen en enen uit komen.

er even van uitgaande dat de discussie-genoten uberhaupt (sorry voor het duits) aannemen dat er zulke verschillen te horen zijn. sommigen horen geen verschil tussen hele dure en hele goedkope CD spelers van de huidige generatie immers (de inmiddels vertrokken Ruud13 bijvoorbeeld, en diverse anderen).

groet

De verschillen tussen loopwerken (in klank dan) zullen sterk afhangen van de eigenschappen van de dac die er achter hangt. Als ik in de specs van mijn Benchmark dac kijk naar de jitter-rejection eigenschappen, dan kan ik me nauwlijks voorstellen dat een loopwerk grote verschillen zal maken.

Andere dac's zijn hier echter veel gevoeliger voor.

Ik begrijp trouwens niet dat audiofiele dac's niet bv. 10 seconden de inkomende bitstroom bufferen. Dit moet toch ruim voldoende zijn om zelfs de datastroom van het slechtste loopwerk te bufferen en middel een nauwkeurige klok opnieuw te timen tijdens de d/a conversie?

deze discussie is al eindeloos gevoerd, met de meest merkwaardige inzetten: alle CDspelers klinken gelijk, alle kabels klinken gelijk. dit gaat meer over luistervaardigheden of -willigheden, of over de grote wereldwijde 'er-zijn-verschillen-hoorbaar-samenzwering'. ben ik geen expert in.

je hebt hoorders en niet hoorders, het zij zo. iedereen blij. ik hoef niet te bewijzen dat ik dingen kan horen, ik geloof van jou dat je het niet hoort.

groet

O, dat er hoorbare verschillen zitten tussen DAC wil ik best geloven, maar mijn punt is dat het INLEZEN van CD's echt niet het probleem is, zelfs mijn lullige CD-ROM speler kan dit foutloos, op hoge snelheid. Dan maak je mij niet wijs dat een gemiddelde (dus niet extreem dure) audio-CD-speler dit niet kan.

Kortom: die nulletjes en

O, dat er hoorbare verschillen zitten tussen DAC wil ik best geloven, maar mijn punt is dat het INLEZEN van CD's echt niet het probleem is, zelfs mijn lullige CD-ROM speler kan dit foutloos, op hoge snelheid. Dan maak je mij niet wijs dat een gemiddelde (dus niet extreem dure) audio-CD-speler dit niet kan.

Kortom: die nulletjes en