Jump to content

Marantz sr4320 of iets anders?

Rommelman
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik zou een nieuwe stereo versterker\receiver willen kopen. Eerst dacht ik aan de Yamaha RX-496RDS omdat ik al een cd speler van Yamaha heb.

Bij een dealer heb ik dan de Marantz sr4320 ontdekt. Deze spreekt me wel enorm aan. Hij heeft een pre-out\main-in waardoor ik mijn bose 901 set (overschot van men vader) met actieve equalizer kan gebruiken. Minder vind ik het nogal 'plastic' uiterlijk van deze receiver en het feit dat de volumeknop niet gemotoriseerd is. Nu lees ik ook op dit en andere forums dat Marantz dezer dagen niet zo schitterend meer is van klank.

Ik ben dan bij andere fabrikanten gaan rondkijken: NAD, Denon,... En ik kan nu wel zeggen dat ik door het bos de bomen niet meer zie.

Ik ben nog student dus mijn budget is nogal beperkt (400 euro). Ik ben op zoek naar een degelijke stereo receiver (bij voorkeur) of versterker. Later (als ik werk) zal ik nog wel eens op zoek gaan naar zeer degelijk materiaal. Wat de luidsprekers betreft denk ik dat ik binnen een jaartje eens ga beginnen rondkijken voor een nieuwe set. De bose 901 set zou slechts een tijdelijke oplossing zijn.

Maak ik een goede keuze met de Marantz sr4320 of kunnen jullie mij een andere versterker aanraden?

Jan

Ik hou de stand van zaken wat betreft het AV gebeuren niet zo goed bij dus in die zin kan ik je niet adviseren. Marantz was altijd een merk waar je een goede koop mee deed. Er zijn echter meer merken die goede AV receivers maken. Denon, Onkyo, Kenwood, Nad en Harman Kardon om er een paar te noemen. Yamaha spreekt mij persoonlijk wat minder aan maar hoeft niet slechter te zijn, gewoon wat anders...

De meeste merken hebben wel een een bepaald geluid dus wellicht dat je daar nog wat wijzer van wordt als je wat gaat beluisteren. Dat kan ik je aanbevelen.

Harman Kardon en ook wel Nad staan er om bekend dat de betrouwbaarheid wel eens wat minder wil zijn. Mijn Harman Kardon bevalt me wel maar ik moet eerlijk zeggen dat mijn eisen wat betreft HT niet zo hoog zijn als voor veel anderen.

Dat Marantz nu wat minder is qua klank is mij niet bekend.

Waar je wellicht ook wat wijzer wordt is het HT forum. Daar zijn ze veel meer bezig met HT dan hier waar het over het algemeen meer stereopraat is.

http://www.htforum.nl/yabbse/

Conqubite

Ehm... Conqubite, volgens mij wordt er gevraagd naar een Stereo Receiver, niet een AV-Receiver...

Ben het overigens wel met je eens, dat je het beste zelf wat kunt gaan luisteren in een goeie winkel. Maar das een beetje het standaard verhaaltje ;)

Ik meen dat NAD en Harman Kardon ook een of meerdere Stereo Receivers verkopen. Andere merken zou ik zo niet weten...

De Denon DRA 1000 is een hele fraaie (400 euro)

1_gr_eb_DRA1000_PSilver.jpg

http://www.denon.de/site/frames_main.php?m...on=detail&Pid=3

ook in goud leverbaar

De Yamaha en Harman Kardon receivers klinken wat levendiger (niet uit eigen ervaring opgetekend, maar reviews lezende, zoals deze:http://www.positive-feedback.com/Issue19/hk3480.htm dan de Denon en de door jouw genoemde Marantz.

De Denon en Marantz klinken (cliche) wat warmer en ronder.

Wat vermogen betreft: beter te veel dan te weinig. Als een versterker te kort komt wat vermogen betreft, dan ga je dat horen. Met name 'clippen' is gevaarlijk voor je speakers.

Klinkt logisch maar is de 2x50W van de NAD C720BEE dan niet wat aan de lage kant? Of is 2x50W bij NAD meer dan 2x50W bij HK?

Ik ben dan even gaan kijken bij NAD of ze sterkere versterkers (C 352, C 372) hebben en die hebben ze en dat zie je dan ook aan de prijs.

Ik denk dat ik toch ergens een prijslimiet zal moeten invoeren. En ik vrees, al is het met spijt in het hart, dat NAD te duur is. Maar ja, zo kan ik nog een paar jaar dromen van een NAD of van een Rotel tot als ik er geld voor heb.

Een tweedehands tuner is misschien wel een optie maar ik ben niet zo een voorstander van tweedehands dingen.

Klinkt logisch maar is de 2x50W van de NAD C720BEE dan niet wat aan de lage kant?

Ik krijg ineens een flashback van die Michael Jacksonvideo (Black or white ??) met dat kindsterretje MacCauley Culkin (hoe schrijf je dat??) dat bij zijn ouders thuis elektrische gitaar speelt, en de versterker helemaal opendraait -de aanduiding op de versterker "ARE YOU NUTS??!!" -Of was het iets van Spinal Tap?

Ik weet niet hoe gevoelig je Bose-overschot is, maar ik moet er niet aan denken om harder dan 50 W te spelen.. Dat zal echt wel genoeg zijn, laat je niet teveel door cijfers be

Wat vermogen betreft: beter te veel dan te weinig. Als een versterker te kort komt wat vermogen betreft, dan ga je dat horen. Met name 'clippen' is gevaarlijk voor je speakers.

Klinkt logisch maar is de 2x50W van de NAD C720BEE dan niet wat aan de lage kant? Of is 2x50W bij NAD meer dan 2x50W bij HK?

Nee, 50W is natuurlijk 50W. Maar dat is bij een belasting van 8Ohm. Op het moment dat de speakerimpedantie daalt, moet de stroom en dus het vermogen omhoog bij gelijkblijvend uitgangssignaal (gelijkblijvende spanning dus). De NAD kan dat redelijk goed, meen ik. Kijk maar naar het 'dynamisch vermogen' dat bij de specs van de NAD staat. Dit is het vermogen dat de versterker voor korte tijd kan leveren. Die 50W kan ie continu leveren. De NAD heeft dus redelijk veel reserve.

Hoe dat bij de HK zit, weet ik zo niet. Want zoals ik al zei, heb ik geen ervaring met HK. Maar naar aanleiding van de specs die HK erbij geeft, zou ik denken dat de NAD de stabielere van de 2 is. HK geeft namelijk 80W aan 8Ohm en 100W aan 4Ohm (voor de HK3380), terwijl NAD 50W continu aan 8Ohm geeft, en 100W dynamisch aan 8Ohm, 150W dynamisch aan 4Ohm en 180W dynamisch aan 2Ohm. De specs zijn niet zo 1 op 1 te vergelijken (HK heeft het niet over dynamisch vermogen; enkel over continu vermogen), maar ik denk dat je toch wel kunt stellen dat de NAD stabieler is dan de HK.

Maar goed, als de NAD te duur is voor je, dan is dat jammer en moet je idd maar opzoek naar een (betaalbaarder) alternatief. 2e hands audiospullen en zeker een tuner, zou ik overigens zeker wel overwegen. Je moet het uiteraard zelf weten, maar een tuner vind ik niet zo'n risico om die 2e hands te kopen (heb ik zelf dan ook gedaan; ook bij gebrek aan budget voor een splinternieuwe ;) ). Een tuner wordt niet warm zoals een eindversterker en heeft dus weinig te lijden als ie aanstaat. Ook zitten er geen mechanische onderdelen in, die 'snel' stuk kunnen gaan, zoals bij een cd-speler bijvoorbeeld wel het geval is (loopwerk/laser).

Hoe dan ook, succes met je verdere zoektocht. En laat ons weten als je wat gevonden hebt... :)