Jump to content

Audio racks, hangend of staand?

René N.
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

de muur is alleen een oplossing als het ook een stevige muur is.

Voor wandsystemen zijn er ontelbare mogelijkheden. Kijk eens bij de bouwmarkt, daar is plenty te vinden voor wat betreft plankendragers etc.

Op een stevige muur kun je dat net zo zwaar en dik en stevig maken als je zelf wilt.

de muur is alleen een oplossing als het ook een stevige muur is.

Voor wandsystemen zij er ontelbare mogelijkheden. Kijk eens bij de bouwmarkt, daar is plenty te vinden voor wat betreft plankendragers etc.

Op een stevige muur kun je dat net zo zwaar en dik en stevig maken als je zelf wilt.

Een gips wand mag je niet als muur betittelen.

En voor je draaitafel heb je echt een solide rigide muur oplossing nodig.

Die Gamma muurplankjes zijn leuk voor een goudvissenkom maar niet voor je draaitafel. tenminste indien je net zo serieus wilt spelen als dat jij dat doet KRAUS.

Je maakt mij niet wijs dat jouw spelerd op een GAMMA`tje aan de muur hangt. :rolleyes:

Het Phonosophie rekje is erg mooi. De zaak is zo opgebouwd dat de resonanties op een bepaalde manier afvloeien. Daarnaast kan je er 75 kilo aanhangen. Dat geeft me wel een goed gevoel. Ik denk dat ik hem koop.

Carl

ik heb mijn draaitafel op een "muurplank" van Appollo gehad. Ook mijn Cd-speler trouwens. En... een duidelijk waarneembare verbetering ten opzichte van in een audiorack. Vanwege de looks staan ze nu weer in een audiorack.

In het laatste nummer van Hifi&Records wordt een muurplankje van Finite elemente vergeleken met een audiorack. De muurplank is het topmodel en moet ca. 1600 euro kosten. Maar ook het audiomeubel is de duurste versie.

Volgens dit blad is het geluid van een cd-speler en een draaitafel op de muurplank superieur aan dat van dezelfde speler in het audiorack. Met name bij de draaitafel is het verschil opmerkelijk, aldus H&R

Guest Kraus vonBentinck

Om iets onwrikbaar, solide, rotsvast, trillingvrij en afdoende aan de muur te bevestigen kun je ook bij de Gamma terecht. Heel goed zelfs. Decimeters lange keilbouten enz. zijn daar volop voorhanden.

Er zijn bijv. ook de Stanley wandsystemen waarop je zelf planken kunt maken van een desnoods duizelingwekkende dikte.

Pas als je vindt dat het er ook nog audiofiel moet uitzien (=?) dan kom je voor problemen te staan.

Die planken kun je je dan trouwens volop op uitleven.

Neem je zo'n wandrek en je gaat aan de slag met 25mm MDF, daaromheen een houten afwerking van 60mm hoog, zand in de bak of dempingsmateriaal en daarop weer een marmeren plaat, nou dan ben je helemaal het mannetje.

Heb je een lekkere dikke betonnen muur. that's the way to go.

Kun je gelijk een mooie oplossing voor de kabelsla realiseren of elke plank voorzien van een eigen sterbekabelde stroomvoorziening al of niet met scheidingsfilter en wat niet meer.

Mijn draaier staat in een Ikea-rek dat vanzichzelf zo wiebelig is als de pest maar met wat ingrepen is veranderd in een onbeweeglijk loodzwaar "rack".

Als ergens doe het zelven loont en maatwerk mogelijk is dan is het wel met de opstelling.

Als je maar een beetje handig bent dan maak je nog een superrek van PVC-pijp.

Het Phonosophie rekje is erg mooi. De zaak is zo opgebouwd dat de resonanties op een bepaalde manier afvloeien. Daarnaast kan je er 75 kilo aanhangen. Dat geeft me wel een goed gevoel. Ik denk dat ik hem koop.

Carl

Kan iemand mij het adres geven waar ik kan leren hoe ik resonanties kan laten afvloeien?

Beste Ravon,

Is absorberen een beter woord.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Carl

Kan iemand mij het adres geven waar ik kan leren hoe ik resonanties kan laten afvloeien?

Beste Ravon,

Is absorberen een beter woord.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Absorberen zou wat mij betreft nog net kunnen ;) maar ik zou het liever zoeken in (veer)stijfheid, massa en demping.

Beste Ravon,

Volgens mij absorbeerd een schokbreker trillingen, he waarom worden er bij elecrtonische apparaten geen (kleine) schokbrekers gebruikt.

Ook veren kunnen een resonatie absorberende functie hebben, maar ze kunnen ook worden aangestoten zodat ze in hun eigen resonatiefrequentie gaan resoneren.

Want zoals je weet heeft elk materiaal zijn eigen resonatiefrequentie, ofschoon hebben polymeren het wel moeilijk om in trilling te komen . :lol:;)

Heb jij niet toevallig zo'n platenspeler die gebouwd is van een Poly nog wat . :rolleyes:

MvG Haudio

Volgens mij absorbeerd een schokbreker trillingen, he  waarom worden er bij elecrtonische apparaten geen (kleine) schokbrekers gebruikt.

Beste Haudio,

Dat vind ik wel goed omschreven. De energie wordt in een schokbreker (demper) in warmte omgezet en absorbeert dus idd als zodanig de energie van de trilling, waarmee de trilling gedempt wordt.

Heb mij met name bij draaitafels wel eens afgevraagd waarom daar geen goede schokdempers onderzitten (een enkele daargelaten). Het gezwabber van een subchassis zou er aanzienlijk minder van worden: Betere wegligging zeg maar.

;)

Een schokdemper heeft altijd een interne wrijving. Hierdoor zijn deze minder geschikt voor hogere frequenties

Dat begrijp ik niet Hans. Een demper dempt voornamelijk de resonantieslingering. Op hogere frequenties houdt hoofdzakelijk de massa de frequenties tegen en doet de demper steeds minder iets, is het systeem "mass-loaded" zegt men wel, tenzij het systeem overgedempt is. Maar daar gaan we niet van uit.

Kun je het eens wat nader uitleggen hoe dat dan volgens jou zit?

;)

Zoals ik eerder al schreef kan ik met de iets minder specifieke term "absorberen" ook uit de voeten. Daarbij vraag ik me wel af of datgene wat een massa en veer met energie doen ook absorberen genoemd kan worden.

Dat is dan een laagdoorlaat filter :D De demping verkleint eigenlijk de Q-factor (== 1/D) van dat filter.

;)

Hallo Ravon,

Tja, alleen werken de externe krachten van muur en vloertrillingen niet direct op de massa maar op het knooppunt van de veer en de demper. Wat jij tekent is wat er gebeurt als je tegen het subchassis gaat staan duwen, maar dat doet toch niemand? :D

Bondgrafen? Je bedoelt waarschijnlijk Bond-Graphs? Ja dat is een netwerkbeschrijving van een fysiek systeem. Heb me daar nooit zo in verdiept. Tutsim van Tut in Twente werkt daar dacht ik mee.

;)

:D Typerend. Waar heb ik beweerd dat dat plaatje een model is van een console of een subchassis voor een draaitafel aan de muur of voor wat voor draaitafel dan ook?

:D Typerend. En waar beweer ik dat jij beweert dat dat plaatje een model is van een console of een subchassis voor een draaitafel aan de muur of voor wat voor draaitafel dan ook?

Enz. enz. Weer bijzonder interessant allemaal Ravon en vooral dat je weer eens naar de bekende weg vraagt:

Dat vermoeden had ik al

Ik bedoel bondgrafen. Dat is goed Nederlands voor bondgraphs. Gaat over energieuitwisseling in dynamische systemen. Bijvoorbeeld systeempjes opgebouwd uit massa, veer, demper enzo... Beetje spelen met bondgrafen geeft INZICHT in deze materie.

Waarom vraag je het aan anderen als je het allemaal zelf zo goed weet? Komt een beetje potloodventerig over :P:lol:

;)

Ik denk dat het voor jou eerder een volstrekt onbekende weg is, waar ik naar vroeg. Zal ik niet meer doen, straks verdwaal je nog  :lol:

Ja jij bent echt hardstikke goed Ravon, echt waar dat meen ik! Er is vast niemand beter dan jij in wat dan ook :P

Maar kom op, geef hier maar een college bondgraven ...

:lol:

Beste Ravon,

Misschien weet je het nog niet maar de klassieke mechanica/dynamica kan het heel goed zonder bondgrafen stellen hoor.

Lijkt er op dat jij dat niet kan ... anders snap ik je hele discussie niet anders dan om redenen die ik genoemd heb.

;)

Ik denk dat het voor jou eerder een volstrekt onbekende weg is, waar ik naar vroeg. Zal ik niet meer doen, straks verdwaal je nog  :lol:

Ja jij bent echt hardstikke goed Ravon, echt waar dat meen ik! Er is vast niemand beter dan jij in wat dan ook :P

Maar kom op, geef hier maar een college bondgraven ...

:lol:

Je gedraagt je nu als een h

Guest Kraus vonBentinck
Ik ga je maar een tijdje prettig negeren, denk ik.

Mooi zo, heb je even de tijd om na te denken over het probleem van de vragensteller.

Niet te vlug denken dat je het weet, hoor!

Een schokdemper heeft altijd een interne wrijving.

Gelukkig maar anders zou ie niet dempen

Hierdoor zijn deze minder geschikt voor hogere frequenties

Op basis van welke informatie heb je die mening gevormd?

Ik bedoel dus mechaniche wrijving.

In zo'n ding zitten rubber afdichtingen die een behoorlijk portie wrijving hebben. Voor hogere frequenties zit het ding dus gewoon "vast".

:)

Hier heb je software waar je fijn mee aan het rekenen kunt slaan.

LINK

:)

Maar het zal allemaal wel weer niet kloppen... jij weet het tenslotte toch beter. :(

Maar het zal allemaal wel weer niet kloppen... jij weet het tenslotte toch beter. :(

Ik had een inhoudelijk antwoord geschreven. Dat heb ik maar verwijderd toen ik deze aanvulling las.

Weet je nog leuke tweaks, Hans? :)

O ja wel, maar die werken volgens jouw toch niet..... :rolleyes: