iets Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 wat is laag voor gewone speakers zonder subw hoeveel hz Link to comment Share on other sites More sharing options...
iets Posted 25 augustus 2002 Author Report Share Posted 25 augustus 2002 komt een set speakers van 22 tot 35.000 dus laag Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Geplaatst door iets:komt een set speakers van 22 tot 35.000 dus laag Jazeker, welke speakers zijn dat? Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Waarom borduur je niet voort op je subwoofer-vraag Het probleem is, zijn de gegevens van de door jouw aangehaalde speakers juist Hebben zel wel de -3dB punten opgegeven als frekwentiebereik of zijn dat -6dB of zelfs -10dB punten. En zelfs al zijn het de -3dB punten haal je nog steeds niet de druk in het laag, die een goeie subwoofer wel haalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Mijn speaker gaat laag, 35Hz. Dat haalt die niet in mijn kamer, maar is al best laag. En zoals Sherwin zei, dat 50Hz al laag is, dan is dat ook zo. Ga maar eens naar een kwalicatieve boekenplank model speaker luisteren, die rond de 50Hz kan. Als je dat dan niet weet dan denk je al dat die super laag kan, terwijl het geen sublaag is zoals de 22Hz waar jij het over hebt. Voor mij begint het hele echte laag bij de 35Hz en dan moet je het ook bijna kunnen voelen, zoals mijn speaker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Geplaatst door Lars:Mijn speaker gaat laag, 35Hz. Dat haalt die niet in mijn kamer, maar is al best laag. En zoals Sherwin zei, dat 50Hz al laag is, dan is dat ook zo. Ga maar eens naar een kwalicatieve boekenplank model speaker luisteren, die rond de 50Hz kan. Als je dat dan niet weet dan denk je al dat die super laag kan, terwijl het geen sublaag is zoals de 22Hz waar jij het over hebt. Voor mij begint het hele echte laag bij de 35Hz en dan moet je het ook bijna kunnen voelen, zoals mijn speaker. Hmm, vanaf 35Hz wordt het interessant, maar liever niet met een subwoofer Gisteren heb ik een aantal orgel opnamen gehoord die het huis deden schudden, zo hoort het dus Ter info: 32 voets orgelpijpen doen 16Hz en ik kon ze horen/voelen zonder sub Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Ik heb toevallig van de week een toon generatortje gedownload om eens te horen hoe hoog/laag verschillende frequenties nu klonken (vanaf mijn geluidskaar en PC speakers/subje of op een Sennheiser koptelefoon welliswaar). http://www.nch.com.au/tonegen/ Pas wel op met niet sinusvormige golven! Moet toch zeggen dat de tonen rond 50 Hz ook al behoorlijk indrukwekkend klinken. Zelf ben ik van mening dat voor de meeste muziek een speaker die goed vanaf een Hz of 40 kan weergeven voldoende is (behalve dus bepaalde orgel fragmenten en bepaalde trance/house of hoe heet het muziek). Maar het is natuurlijk best leuk als je speakers hebt die onder de 25 Hz kunnen weergeven met voldoende druk (en je luisterruimte niet te problematisch is). Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Beste iets, De meeste mensen vinden laag het laag rondom 80-120 Hz. Dat is dus geen laag, dat is bas. Als dat te hard is heet dat boem. En je weet bij velen boemt het vreselijk. Sommigen zijn daar ook nog trots op ( ). Ik vindt dat verschrikkelijk en oorverziekend. Nee, voor mij is laag dus onder die 80 Hz. Dat begin je te voelen. Het buikwerk. Dat geeft een kick. Nou is het probleem dat een normale huiskamer kleiner is dan een concertzaal, althans bij mij en dat "wij" allemaal tot 20 Hz willen, omdat wij denken dat dat beter is. Nou dat denken "wij" goed. Alleen "wij" moeten niet denken dat 20 Hz vaak voorkomt. Slechts zeer zelden. De allerlaagste toon van een hele grote basguitaar produceert 40 Hz (ik geloof een lage e) en een flinke contrabas komt niet lager dan 55 Hz. En er is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 voor mij is laag dus onder die 80 Hz. Dat begin je te voelen. Het buikwerk. Dat geeft een kick hmm, tja... nix voor mij. Ik hoor 't liever, dan dat ik steeds zo'n maagstoot krijg Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Geplaatst door gert: Ik heb ook zo'n speaker die ik geloof wel tot 15 Hz kan. Absoluut niet interessant. Wat wel interessant is dat ie, als er toevallig een keer 40 Hz voorbij komt, dat ook zeer gemakkellijk kan. Omdat ik een Hollander ben en mogelijk daarom per definitie krenterig ga ik, om die 16 Hz te kunnen horen gewoon naar Parijs voor een dag of wat. Dat is veel goedkoper dan wat een aantal hifi-freak trachten te realiseren wat volgens de natuurkunde wetten helemaal niet kan. mvg Gert Wie zegt dat een lage toon als geheel (golflengte) in een kamer moet passen? Zolang de speaker in staat is de bijbehorende druk te leveren ervaar je hem zoals hij is, als druk. Dat dit eigenlijk alleen bij orgelpijpen van 32" voor komt vind ik geen bezwaar, ik heb het in Amerika kunnen horen, waar zelfs een 64" pijp heeft gespeeld, zonder dat de kathedraal instortte. Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Geplaatst door gert:Beste iets, De meeste mensen vinden laag het laag rondom 80-120 Hz. Dat is dus geen laag, dat is bas. Als dat te hard is heet dat boem. En je weet bij velen boemt het vreselijk. Sommigen zijn daar ook nog trots op ( ). ... Nee, voor mij is laag dus onder die 80 Hz. Dat begin je te voelen. Het buikwerk. Dat geeft een kick. ... mvg Gert Beste Gert, in de eerste plaats zou ik het op prijs stellen als je aanmeld als columnist bij een toepasselijk forum, je hebt talent. Verder kan ik je voor het "voelen" nog deze gouden tip doen toekomen http://www.thebuttkicker.com/ Het gaat wel ten koste van het bankstel, vrees ik. Maar natuurlijk is zo'n uitje naar Amsterdam (de It is toch dicht?) of Parijs natuurlijk ook erg leuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Ik kan me wel vinden in het verhaal van Gert. Muzikaal is er in dat sublaag weinig te beleven. Ik den dat het er bij de meeste muziek niet eens inzit. Het gebied waar het menselijk oor het meest gevoelig voor is- het midden - lijkt me veel belangrijker voor de muzikale beleving. Hiermee bedoel ik niet dat het laag onbelangrijk is, integendeel, maar doorlopen tot 16 Hz lijkt me voor de muziek niet nodig. Het totaalplaatje levert toch het uiteindelijke geluidsbeeld, vandaar dat sommige kleine speakers zo'n mooi beeld neer kunnen zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Beter had ik 't niet kunnen verwoorden, Carlo! Ik ben 't helemaal met je eens. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Geplaatst door Alco:Beter had ik 't niet kunnen verwoorden, Carlo! Ik ben 't helemaal met je eens. Groeten, Alco Ik zie wel wat in Gert's opmerking dat als je makkelijk heel laag kunt gaan, dat de rest daar boven ook goed (op 0dB) wordt weergegeven Overigens is er aardig veel synth muziek die lager gaat dan normale instrumenten, als je dat allemaal moet missen is de muziek niet compleet. Vaak wordt ook akoestische muziek aangevuld met synths. Neem bijv. Pat Metheny met z'n synth roll-offs, live snijdt dat door je heen en thuis weet je meteen weer hoe dat voelde Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Ja, en de gevel van m'n huis ook Wat ik merk in m'n speakercarriere van kleine boekenplank speakertjes tot grote staanders die ik nu in m'n bezit heb, is dat er wel ongelovelijk veel laag informatie is bijgekomen. Zo erg zelfs dat het me nu nog steeds fashineert. Het geeft gewoon een kick, als je die laatste kleine beetje druk nog voelt onderin die grondtonen. Nu gaan mijn speakers niet ontzettend diep, bij 22hz is druk wel erg afgenomen, maar het is echt een vooruitgang. Ook als ik het vergelijk met m'n andere luidsprekers die het laagpunt rond de 45hz hebben zitten bij -3dB. Een speaker die gewoon laag gaat heeft ook minder moeite om dat juiste detail in het iets hogere laag mooi en strak weer te geven. Je hebt gewoon een grotere bandbreedte. Groet, Jasper Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Wat is laag? Mijn definitie van laag is, reht, droog en strak tot 16 Hz. Daarbij is impulssnelheid, realistische druk (ook op zachte levels) heel erg belangrijk. Echter is laag problematisch. ALz et je eens et neer die -3 db. recht is tot 20 Hz. dan ben je er nog lang niet. Onder het -db punt is het gehoor ongevoelig, als er boven dit -3db punt andere geluiden hoorbaar zijn. Wanneer men dus een fullrange set neerzet, maar er herst een heftige resonantie van laten we zeggen 35 Hz. dan zal de lage grondtoon van 25 hz. in een kickdrum niet meer te horen zijn. Net als de grondtoon van de lage A (27,5 Hz.) Idialiter is de lusiterruimte dus ook recht in de response. Helaas is dit vrijwel onmogelijk. Corigeren is een oplossing, maar dat gaat veel geld, en veel kennis kosten. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Geplaatst door Carlo:Ik kan me wel vinden in het verhaal van Gert. Muzikaal is er in dat sublaag weinig te beleven. Ik den dat het er bij de meeste muziek niet eens inzit. Het gebied waar het menselijk oor het meest gevoelig voor is- het midden - lijkt me veel belangrijker voor de muzikale beleving. Hiermee bedoel ik niet dat het laag onbelangrijk is, integendeel, maar doorlopen tot 16 Hz lijkt me voor de muziek niet nodig. Het totaalplaatje levert toch het uiteindelijke geluidsbeeld, vandaar dat sommige kleine speakers zo'n mooi beeld neer kunnen zetten. Dit is dan een totaal plaatje volgens de wet van de "psycho akoestiek" Wanneer de eerste grontoon ontbreekt, maar de harmonische vanaf de tweede wel worden weergeveven, vullen onze hersenen zelf de grondtoon is, al ontbreekt deze totaal. Daarom hoort men toch een lage B van 31 Hz. op een mini monitor. Wanneer de echte grondtonen daadwerkelijk worden weergegeven, klinkt het toch wel even iets anders. Hoe zou de grote trom in het concertgebouw klinken zonder grondtoon? Waar is de impact van het onderste octaaf van een vleugel (van A tot A) wanneer men het gebied tussen 27,5 en 37,5 Hz mist? Voor live situatie's heb ik (als bassist) een grote set, die tot 30 Hz. reikt. Speel ik over een klein combo, dan is alle kick eruit. De druk en slam van mijn noten zijn weg, en dan speel ik niet lekker meer. Juist de grondtonen van de bassist, en de kick van de drum moeten mooi in elkaar passen. De bassist is de boogschutter, de drummer de roos. Als bassist moet je je noten precies in de roos schieten. Iets ernaast, en de groove is weg. Hiervoor zijn de grondtonen dus heel belangijk, voor je geestelijke waarneming van de muziek. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Ik heb 't idee dat veel HiFi-liefhebbers 't geluid van een live concert thuis willen benaderen inclusief de kracht en druk in 't laag. Da's op zich natuurlijk prima, doch voor mij is dat niet 't doel en persoonlijk ben ik blij dat m'n eigen set niet een soortgelijkee klank,kracht en druk levert die ik in zo'n 90% van de gevallen live waarneem. Ik ga regelmatig naar concerten, en over 't algemeen klinkt 't aardig beroerd (Te hard,Te veel laag,Te veel hoog) en ben ik blij wanneer ik dezelfde muziek thuis weer kan draaien. Enkele uitzonderingen daargelaten, zoals sommige kleinere optredens in de Oosterpoort in Groningen. Dat klinkt bijna altijd fantastisch! Dat neemt niet weg dat 't live natuurlijk wel een veel grotere belevenis is en je meer betrokken bent bij de muzikanten. Zo heb ik nog 3 concerten op 't programma staan voor dit najaar,nl: Luka Bloom (Oosterpoort Groningen, gegarandeerd fantastisch geluid!) Los Lobos (hopelijk in kleine zaal Oosterpoort) en The Paladins (ergens in oktober in Zwolle) (oeps,sorry...I'm gettin' a little off-topic now ) Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
iets Posted 25 augustus 2002 Author Report Share Posted 25 augustus 2002 mijn magnat motion 88 komen tot 22 hz trouwens heel goede speakers voor het geld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Geplaatst door Alco:Zo heb ik nog 3 concerten op 't programma staan voor dit najaar,nl: Luka Bloom (Oosterpoort Groningen, gegarandeerd fantastisch geluid!) Los Lobos (hopelijk in kleine zaal Oosterpoort) en The Paladins (ergens in oktober in Zwolle) (oeps,sorry...I'm gettin' a little off-topic now ) Groeten, Alco H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 The Paladins doen precies wat je net zegt niet te willen hebben: te hoog, te laag en zeker veel te hard. (jammer) Haha, Ze doen juist precies wat ik wil hebben!(qua muziek) Maarja, ik luister dan ook niet als een audiofiel maar als muziekliefhebber. Maar soms is 't wel te hard inderdaad, maar dat doen vrijwel de meeste bands. Het ligt niet aan de guys zelf, maar vaak meer aan de zaal waar ze spelen. Hoewel de bassist Thomas Yearsly mij juist nooit 'wegjaagt' door Te veel laag, omdat hij contrabas speelt i.p.v basgitaar. In mijn ervaring levert dit vaak een veel prettiger,sneller,minder diep laag op. Wat betreft die lijst, dat wordt een beetje lastig vrees ik,een site maken al helemaal. Daar heb ik totaal geen kaas van gegeten, anders wou ik 't met alle plezier doen hoor. Ik krijg de info echter ook maar weer via,via door. Ik speur dus niet zelf allerlei sites af. Maar zodra ik wat meer datum/plaats gegevens weet van Luka Bloom zal ik ze doorgeven! Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Ja de muziek van The Paladins kan ik nog wel waarderen. Ik heb ze op Moulin Blues in Ospel gezien, maar vooral gehoord. Tj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Jaa, me too. Als iemand mij zoekt tijdens een Paladins concert...makkie... ik sta altijd helemaal vooraan, pal voor Dave Gonzalez. Zoals die man opgaat in z'n gitaarspel! (en na 'n half uurtje in er van z'n vetkuif weinig meer over en is ie zeiknat van 't sweet!!!) Maar, zo'n rock & roll beest als ie is op 't podium, zo bescheiden en rustig is wanneer je met 'm praat. ps: Hij is ook een fervent vinyl liefhebber, en heeft er voor gezorgd dat hun laatste 2 albums ook op vinyl leverbaar zijn. O,sorry.... ik dwaal weer helemaal van 't onderwerp "Wat is laag ?!?!" af...maarja, als iemand met mij begint over the Paladins Ik zal er over op houden...want dit hoort meer thuis in de 'muziek' hoek. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 26 augustus 2002 Report Share Posted 26 augustus 2002 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts