Jump to content

wat is laag

iets
 Share

Recommended Posts

Beste Sla maar eens een A aan op een echte piano. Lusiter goed, als de tonen uitklinken, hoor je in de verte ook een reine kwint, een groot septien, enz zelfs een kleine secunde. Van dezelfde A toon (uit het middenregister) zijn ook niet alle drie de snaren gelijk gestemd. Deze drie snaren onderling produxeren al verschiltonen, die opgewekt worden door de som van de niet gelijke sinustonen. ZAl je een piano helemaal rein stemmen, dan kom je onder en boven niet zuiver uit. Daarom bestaan er ook verschillende stemingen, waarvan bijv. de europhese afwijkt, van de amerikaanse. Een Amerkikaanse centrale A is dan ook iets hoger dan 440 Hz.

Een bassguitaar samen met een kickdrum, produceerd ook verschiltonen, en juist die zijn zo belangrijk. Al zijn het in dit voorbeeld maar twee isntrumenten, deze twee instrumenten bepalen de groove, timing en fundament van pop muziek. Terecht sprak wouter over ruimte reonantie's. Dat is zo mooi in het Amsterfam's concertgebouw. Als bijvoorbeeld een van de bassisten, een haal geeft met zijn stok, wekt dit al een enorme lage ruimte resonantie op. In het concertgebouw ervaar je dit als eenz eer lage ondefinieerbare ruble, die zichvermengd met de rest van de instrumenten. Juist ook dat mis ik op veel systemen.

Groeten,

Bas

In het concertgebouw ervaar je dit als eenz eer lage ondefinieerbare ruble, die zichvermengd met de rest van de instrumenten. Juist ook dat mis ik op veel systemen.

Dan moet je maar een paar goedkope flutboxen kopen. Hoor je genoeg ruble op... ;)

Geplaatst door Henrie:

Dan moet je maar een paar goedkope flutboxen kopen. Hoor je genoeg ruble op...   ;)

Klopt en daar zijn het flutboxen voor.

Ook goede speakers en met name woofers produceren zelf nog eens extra som en verschiltonen die helemaal niet in de opname aanwezig zijn. Dat heet dan intermodulatie vervorming. Die IM vervorming is uiterst irritant en is ook een onderdeel wat speakers "wollig" maakt en een troebel stereobeeld in de hand werkt. Een goede laagweergave kenmerkt zich ook door lage IM vervorming van de laagweergevers. Daarin zijn hoornsystemen superieur. Maar ook TML's komen een heel eind.

Geplaatst door Sebastiaan:

Terecht sprak wouter over ruimte reonantie's. Dat is zo mooi in het Amsterfam's concertgebouw. Als bijvoorbeeld een van de bassisten, een haal geeft met zijn stok, wekt dit al een enorme lage ruimte resonantie op. In het concertgebouw ervaar je dit als eenz eer lage ondefinieerbare ruble, die zichvermengd met de rest van de instrumenten. Juist ook dat mis ik op veel systemen.

Groeten,

Bas

Ok, dit effekt kun je dus benoemen als dat stukje sfeer, dat op veel installaties ontbreekt ;)

Zou de mechanische rumble van een platenspeler daarom doen denken aan een betrokkenheidsgevoel, terwijl het eigenlijk niet in de opname zit? :D

Greetinx

Andr

Kortom

Ondertonen ontstaan dus kennelijk als gevolg van enige vorm van interactie. Dat maakt ze dus wezenlijk anders dan grondtonen en boventonen, want die worden door het instrument zelf geproduceerd. Ik geloof ook niet dat ik veel mis als mijn installatie die niet kan weergeven. Ik moet er niet aan denken dat ik dat soort geluiden op realistisch niveau in mijn kamer zou horen. Dan weet ik zeker dat de rest van mijn laagweergave buitenproportioneel zou zijn...

Ik denk dat er echt veel te veel belang wordt gehecht aan dat gebied tussen de 16 en 32 Hz. Hoe ongevoelig ons oor daar is en hoe weinig exact onze beleving is wel gebleken uit een op hifi.nl beschreven luistersessie van een paar maanden terug. De Servo's waren kapot en als ik mij goed herinner heeft geen van de aanwezige laagfreaks het toen opgemerkt.

Verder blijf ik er bij dat een evenwichtige weergave van lage tonen alleen mogelijk is in een ruimte die de hele golflengte kan bevatten. Ik heb eens ergens gelezen dat tonen die een grotere golflengte hebben dan de kamer, niet meer in de kamer zelf gehoord worden, maar daarbuiten. Het ontbreekt mij echter aan de acoustische kennis om dat uit te leggen. Zijn er forumleden die er iets over kunnen roepen?

Ieder zoekt (en vindt soms) andere waarden in muziekbeleving. De een gaat voor laagspektakel, een ander voor natuurlijkheid, een derde voor evenwichtig geluid, een vierde voor definitie, een vijfde voor ruimtewerking een zesde voor warmte enz enz enz. En iedereen heeft gelijk, omdat er geen waarheid is. Het blijft een kwestie van compromissen sluiten en ieder stelt daar eigen prioriteiten in. Maar er over discusieren blijft leuk!

Kermie Le Frogue (die een jaar of 10 met verschillende grote transmissielijnen heeft gespeeld, maar het laag van de ESL63 veel mooier vindt)

Peter bedankt, ik kon de titel van het boekje niet meer voor de geest halen. Verder zijn ondertonen vrij eenvoudig zichtbaar te maken wanneer je een Real Time Analyzer hebt. Zing een stemvork-A (440 Hz) en kijk op de analyzer. Niet alleen de 400 Hz - tertsband gaat omhoog (daar zit dus de grondtoon van 440 Hz in), maar ook (zij het minder ver) die van 800 Hz (de harmonische van 880 Hz), 1600 Hz en ga zo maar door. Wanneer ondertonen niet zouden bestaan zouden de tertsbanden 400, 315, 250, 160 en nog verder naar beneden geen uitslag moeten hebben. In plaats daarvan slaan ze gelijkmatig uit. En dit zijn geen filterfouten! Ze slaan uit omdat er gewoon ondertonen te meten vallen. En niet alleen te meten maar ook te horen. Veel radioprogramma's maken daar mooi gebruik van en draaien het laag van de stem van de presentator m/v lekker omhoog voor een "zwoel" effect. Ondertonen zijn dus niet duidelijk hoorbaar of herkenbaar zoals een grondtoon dat wel is, maar ze zijn aanwezig en men zal ze missen wanneer ze verdwenen zijn! En dat is weer analoog aan het goed afstellen van een subwoofer zoals ik al eerder heb aangegeven.

En dan dat lange golven niet in de huiskamer zouden passen. Je moest eens weten wat een moeite het heeft gekost om mijn kamerresonantie op 30,4 Hz op te lossen... Inderdaad is de ruimte diagonaal gemeten ca. 11 meter lang. Maar gemeten met roze ruis komt in die ruimte de 25 Hz-tertsband op hetzelfde niveau als de 50 Hz-tertsband, terwijl daar volgens sommigen een lengte van bijna 14 meter voor nodig zou zijn. Een te kleine ruimte voor echte lage tonen wordt door verkopers vaak gebruik om het gebrek aan ECHT laag te maskeren. In een kalibrator voor Real Time Analysers wordt in een ruimte van minder dan 1x1x1 cm een zuivere toon van 1000 Hz opgewekt. Een golf van 1000 Hz heeft een lengte van ca. 34 cm...

Groeten,

Wouter

Geplaatst door Kermit:

Kortom

Ondertonen ontstaan dus kennelijk als gevolg van enige vorm van interactie. Dat maakt ze dus wezenlijk anders dan grondtonen en boventonen, want die worden door het instrument zelf geproduceerd. Ik geloof ook niet dat ik veel mis als mijn installatie die niet kan weergeven. Ik moet er niet aan denken dat ik dat soort geluiden op realistisch niveau in mijn kamer zou horen. Dan weet ik zeker dat de rest van mijn laagweergave buitenproportioneel zou zijn...

Deze tonen zijn in het echt zwakker dan de grondtonen. Als je deze 'ondertonen' realistisch kan weergeven dan worden de normale lage tonen echt niet sterker weergegeven.

Ik denk dat er echt veel te veel belang wordt gehecht aan dat gebied tussen de 16 en 32 Hz. Hoe ongevoelig ons oor daar is en hoe weinig exact onze beleving is wel gebleken uit een op hifi.nl beschreven luistersessie van een paar maanden terug. De Servo's waren kapot en als ik mij goed herinner heeft geen van de aanwezige laagfreaks het toen opgemerkt.

Ik was daarbij en heb het wel degelijk opgemerkt en daarover ook een opmerking geplaatst. Ik dacht in eerste instantie aan de ruimteresonantie later bleek de servo schakeling defect.

Overigens is mijns inziens die 16 tot 32Hz wel degelijk belangrijk. Dat sommigen dat wegcijferen omdat ze geen goede sub of een systeem met WEL laagweergave willen neerzetten doet daar niets aan af.

Verder blijf ik er bij dat een evenwichtige weergave van lage tonen alleen mogelijk is in een ruimte die de hele golflengte kan bevatten. Ik heb eens ergens gelezen dat tonen die een grotere golflengte hebben dan de kamer, niet meer in de kamer zelf gehoord worden, maar daarbuiten. Het ontbreekt mij echter aan de acoustische kennis om dat uit te leggen. Zijn er forumleden die er iets over kunnen roepen?

Onder de onderste grensfrequentie van de luisterruimte is wel degelijk laagweergave mogelijk. Dat komt omdat we drukverschillen waarnemen. Alleen speelt de onderste ruimte resonantie en veelvouden ervan een belangrijke rol ivm interferentie.

Hierdoor word plaatsing van speakers en luisterstoel uiterst kritisch.

Ieder zoekt (en vindt soms) andere waarden in muziekbeleving. De een gaat voor laagspektakel, een ander voor natuurlijkheid, een derde voor evenwichtig geluid, een vierde voor definitie, een vijfde voor ruimtewerking een zesde voor warmte enz enz enz. En iedereen heeft gelijk, omdat er geen waarheid is. Het blijft een kwestie van compromissen sluiten en ieder stelt daar eigen prioriteiten in. Maar er over discusieren blijft leuk!

Het blijft het beste om AL deze doelen na te streven.

Afgezien dan van de 'warmte'. Die komt namelijk vanzelf als alle andere punten en de ruimte acoustiek in orde zijn!

Kermie Le Frogue (die een jaar of 10 met verschillende grote transmissielijnen heeft gespeeld, maar het laag van de ESL63 veel mooier vindt)

Frank

Geplaatst door Kermit:

Kortom

Hoe ongevoelig ons oor daar is en hoe weinig exact onze beleving is wel gebleken uit een op hifi.nl beschreven luistersessie van een paar maanden terug. De Servo's waren kapot en als ik mij goed herinner heeft geen van de aanwezige laagfreaks het toen opgemerkt.

Er was maar 1 servo kapot en hierdoor gaf 1 laagweergever het laag iets van 5dB harder weer dan de andere, maar hoorbaar (storend) vervormen deed hij niet.

Dat het laag TE aanwezig was, heeft iedereen toen al geconcludeerd, maar hoe hard, dat kun je met je oren niet bepalen.

Een enorme resonantiepiek in die kelder kon ook door een ieder herkend worden.

Het laag was zo sterk aanwezig, dat de meesten moeite hadden de rest te beoordelen.

Eigenlijk had alleen Bas een referentie, want hij heeft ooit gehoord hoe het met een goed werkende servo klonk in zijn bunker ;)

Overigens mag jij uitleggen hoe een defekte servocontroller klinkt, je vergelijking vind ik niet erg van toepassing op dit onderwerp.

Greetinx

Andr

Beste,

Ja dat was wat in mijn bunker met zijn allen.

Het laag was gewoon te veel, zondermeer. Ik had het eerlijkgezegd niet door, omdat ik geen enkele keer in het midden zat, en de plek waar ik toen zat, kent alleen maar resonantie's. Pas toen jullie weg waren had ik het door. Het verschil met niet werkende servo, si een veel minder strak laag, wat niet gecontroleerd wordt. Simpelweg de relais in de controller kapten er soms mee, waardoor het signaal van de versnellingsopener niet naar de servo wordt gesuurd. De resonantie piek in mijn ruimte van 25 Hz. is een feit, ook met werkende servo. Dat ga ik op andere maniereen proberent te corrigeren. Daarom zei ik eerder al, echt laag is fantastisch, maar meestal problematisch om het goed te krijgen. Maar het is voor mij de moeite waar om het goed te krijgen.

Het servo probleem was de rede dat ik het o zo mooie IRS Beta systeem de deur uitgezet heb.

Groeten,

Bas

Ha Frank

Dat onderste octaaf maakt in mijn beleving meer kapot dan dat het een bijdrage levert. Dat is ook de reden dat ik de grote transmissielines vaarwel heb gezegd. Dat is geen kwestie van wegcijferen, maar van een weloverwogen keuze.

Hoe verschillend er over laagweergave gedacht kan worden hebben we nog eens kunnen merken in de doelenshow, zo'n anderhalf jaar geleden. Frank Speet en ik vonden de bassist veel te hard en te vet spelen. De andere muzikanten werden daardoor soms gedregadeerd tot pantomime spelers, m.a.w. je ziet ze wel spelen, maar je hoort ze niet. We hebben dat in individuele verslagen aangehaald (vast nog terug te vinden, maar dan onder mijn werkelijke naam, waarvan ik niet zeg dat het John Hennink is, want dat is geheim)

Andere forumleden hebben aangegeven dat ze het juist prachtig hadden gevonden. Dat zal bij geluidsweergave door apparatuur dus niet anders zijn. Later heb ik van datzelfde concert de 5-kanaals weergave gehoord van Polyhymia of zoiets. Dat klonk in mijmn beleving een stuk evenwichtiger.

Overigens: ik denk dat Frank en ik de 'folderjongens' waren die jij had gezien... Wij zaten links van je, vlak achter het mengpaneel, waar de technicus als een ware chef-kok de heel virtuoos de schuiven stond te bedienen...

Beste Kermit,

Ik ben het met je eens. Jimmi Haslip, is een fantastische bassist, maar zijn sound is veel te vet, te hard en te rond naar mijn mening. (is ook zo bij de yelow jackets waar hij vaste bassist is) Hij speelt ook veel voor het bovenste element, en daar krijg je een hele dikke sound van. Jacco Pastorius speelde altijd snoeihard op het achterste element, waardoor je een gortdroge, strakke en relatief dunnen sound krijgt, die mij veel meer aanspreekt.

Groeten,

Bas

Beste Andre

Dat had Bas kort daarna gedaan en nu dus net weer. Ik ga dus af op wat ik mij herinner er over gelezen te hebben. Om de een of andere reden kan ik die verslagen niet meer benaderen. heeft iemand enig idee hoe dat komt. ;)

Overigens: ook Bas maakt weer een opmerking over de grote hoeveelheid resonaties (en dus waarschijnlijk ook plaatsen waar uitdoving plaatsvindt). Op het gevaar af een belachelijke opnmerking te maken: zou dat iets te maken kunnen hebben met de frequenties waar de gloflengte niet meer van in de luisterruimte passen?

Geplaatst door Kermit:

Ha Frank

Dat onderste octaaf maakt in mijn beleving meer kapot dan dat het een bijdrage levert. Dat is ook de reden dat ik de grote transmissielines vaarwel heb gezegd. Dat is geen kwestie van wegcijferen, maar van een weloverwogen keuze.

Een transmissielijn is niet bepaald een ideale laagweergever. Traag, interferentie met inwendige staande golven, etc.

Hoe verschillend er over laagweergave gedacht kan worden hebben we nog eens kunnen merken in de doelenshow, zo'n anderhalf jaar geleden. Frank Speet en ik vonden de bassist veel te hard en te vet spelen. De andere muzikanten werden daardoor soms gedregadeerd tot pantomime spelers, m.a.w. je ziet ze wel spelen, maar je hoort ze niet. We hebben dat in individuele verslagen aangehaald (vast nog terug te vinden, maar dan onder mijn werkelijke naam, waarvan ik niet zeg dat het John Hennink is, want dat is geheim)

Dat is de 'sound' van de bassist en is verder niet relevant voor het belang van de discussie of de onderste octaaf wel of niet van belang is.

Als de bassist te hard speelt moet het ook op je systeem thuis te hard spelen. Niks meer en niks minder.

Andere forumleden hebben aangegeven dat ze het juist prachtig hadden gevonden. Dat zal bij geluidsweergave door apparatuur dus niet anders zijn. Later heb ik van datzelfde concert de 5-kanaals weergave gehoord van Polyhymia of zoiets. Dat klonk in mijmn beleving een stuk evenwichtiger.

Overigens: ik denk dat Frank en ik de 'folderjongens' waren die jij had gezien... Wij zaten links van je, vlak achter het mengpaneel, waar de technicus als een ware chef-kok de heel virtuoos de schuiven stond te bedienen...

Zaten jullie niet korter dan 10 minuten in die zaal ?

Frank

Geplaatst door Kermit:

Beste Andre

Dat had Bas kort daarna gedaan en nu dus net weer. Ik ga dus af op wat ik mij herinner er over gelezen te hebben. Om de een of andere reden kan ik die verslagen niet meer benaderen. heeft iemand enig idee hoe dat komt.  ;)  

Overigens: ook Bas maakt weer een opmerking over de grote hoeveelheid resonaties (en dus waarschijnlijk ook plaatsen waar uitdoving plaatsvindt). Op het gevaar af een belachelijke opnmerking te maken: zou dat iets te maken kunnen hebben met de frequenties waar de gloflengte niet meer van in de luisterruimte passen?

Het probleem van die bunker is dat hij erg laag is en smal, met ten overvloede ook nog mooie parallelle wanden, waardoor reflecties, resonanties en mogelijk ook vereffenening van het laag op sommige plaatsen onontkoombaar zijn.

Als je bedenkt dat er wel 8 12" woofers stonden te blazen, dan begrijp je dat dit ook met goede servo's mis moest gegaan.

De bunker is wel aardig lang, toch heeft laagweergave meer met druk dan met een wel of niet passende golf te maken.

Ter illustratie neem ik maar weer het orgel, dat in mijn (te?) kleine huiskamer toch prachtig een 32 voets pijp laat horen.

Je hoort het diepe geroffel en ook dat een aantal pedalen tegelijk bediend wordt.

Allemaal accenten in het zeer diepe laag dus die echt op de cd staan.

Ook een typisch geluid was de luchtmotor van het orgel in LA, het doet denken aan rumble van een platenspeler, het was erg goed hoorbaar bij mij als het orgel even niet speelt.

Laag hoort er gewoon bij, dat het bij jou niet goed uit de verf kwam, betekent niet dat je het dan maar weg moet laten ;)

Ik doe er iig alles aan om zo laag mogelijk weer te kunnen geven en gelukkig laat mijn huiskamer dat toe :D

Greetinx

Andr

Geplaatst door Wouter Verkuijl:

Verder zijn ondertonen vrij eenvoudig zichtbaar te maken wanneer je een Real Time Analyzer hebt. Zing een stemvork-A (440 Hz) en kijk op de analyzer. Niet alleen de 400 Hz - tertsband gaat omhoog (daar zit dus de grondtoon van 440 Hz in), maar ook (zij het minder ver) die van 800 Hz (de harmonische van 880 Hz), 1600 Hz en ga zo maar door. Wanneer ondertonen niet zouden bestaan zouden de tertsbanden 400, 315, 250, 160 en nog verder naar beneden geen uitslag moeten hebben. In plaats daarvan slaan ze gelijkmatig uit. En dit zijn geen filterfouten! Ze slaan uit omdat er gewoon ondertonen te meten vallen. En niet alleen te meten maar ook te horen. Veel radioprogramma's maken daar mooi gebruik van en draaien het laag van de stem van de presentator m/v lekker omhoog voor een "zwoel" effect. Ondertonen zijn dus niet duidelijk hoorbaar of herkenbaar zoals een grondtoon dat wel is, maar ze zijn aanwezig en men zal ze missen wanneer ze verdwenen zijn!

Bravo Wouter !

Natuurlijk bestaan ondertonen. Ze onderscheiden zich van boventonen doordat ze in minder royale hoeveelheden en minder verscheidenheid aanwezig zijn, doordat ze in een gebied optreden waar ze minder opvallen en doordat ze geen directe relatie hebben tot de grondtonen. Dit laatste in tegenstelling tot boventonen, waarvan de meesten wel die directe relatie hebben tot de grondtoon.

De ondertonen worden voornamelijk bepaald door de fysieke bouw van een instrument en door de wijze waarop de tonen "in beweging gezet" worden: plukken, strijken, slaan, hameren, aanblazen enzovoort.

En dan dat lange golven niet in de huiskamer zouden passen. Je moest eens weten wat een moeite het heeft gekost om mijn kamerresonantie op 30,4 Hz op te lossen... Inderdaad is de ruimte diagonaal gemeten ca. 11 meter lang. Maar gemeten met roze ruis komt in die ruimte de 25 Hz-tertsband op hetzelfde niveau als de 50 Hz-tertsband, terwijl daar volgens sommigen een lengte van bijna 14 meter voor nodig zou zijn. Een te kleine ruimte voor echte lage tonen wordt door verkopers vaak gebruik om het gebrek aan ECHT laag te maskeren. In een kalibrator voor Real Time Analysers wordt in een ruimte van minder dan 1x1x1 cm een zuivere toon van 1000 Hz opgewekt. Een golf van 1000 Hz heeft een lengte van ca. 34 cm...

Zo, is dat fabeltje ook meteen uit de wereld :)

Natuurlijk zijn we eens dat een relatief kleine kamer meer problematisch is voor de weergave van de laagste tonen, maar dat is een ander verhaal.

Kleine story mijnerzijds: Na plaatsing van mijn luidsprekerboxen op spikes en stoeptegels werd vooral het lagere midden beter. Van getokkelde akoustische gitaren waren de ondertonen ineens beter te onderscheiden ...

Als iemand op een, zeg, spaanse gitaar, een lage A aanslaat, bijvoorbeeld 440 Hz, neem van mij dan maar aan dat er in die klank dan laagfrequentie informatie zit tot 1 Hz aan toe.

Het belang van de ondertonen is m.i. voornamelijk gelegen in de dynamiek die ze aan de muziek toevoegen. En ja, zeer lage frequenties zijn van groot belang voor het "beleven" van de akoustiek waarin een bepaalde opname werd gemaakt. De ruimtelijkheid dus. Geen laagweergave is geen werkelijkheidsbeleving dus. Overigens hoeft dat niet zozeer recht tot 16 Hz ofzo te zijn, met het -3dB punt op 30 Hz kom je al een heel eind

Groeten,

Paul.

Geplaatst door Kermit:

Beste Andre

Dat had Bas kort daarna gedaan en nu dus net weer. Ik ga dus af op wat ik mij herinner er over gelezen te hebben. Om de een of andere reden kan ik die verslagen niet meer benaderen. heeft iemand enig idee hoe dat komt.   ;)  

De problemen zitten juist bij de frequenties die precies in de ruimte passen, zowel in de lengte als in de hoogte en breedte. Dat laatste houd in dat de ideale luiterruimte ook de hoogte breedte en lengte verhouding een zeer bealngrijke rol speelt om juist de resonanties over een zo breed mogelijk frequentie gebied te spreiden.

De onderste probleem frequentie heeft een golflengte die tweemaal zo groot is als de grootste lengte in de luisterruimte. Deze frequentie en de veelvouden ervan worden versterkt door de ruimte. De grensfrequenties die een golflengte hebben die precies passen worden uitgedoofd.

Op zich een heel natuurlijk verschijnsel, het is echter zeer balangrijk om deze resonaties evenwichtig over een breed frequentie gebied te hebben.

Bij een vierkante kamer of kamers met bijvoorbeeld een 1:2 breedte lengte verhouding zul je nooit een evenwichtige laagweergave krijgen zonder hulpmiddelen als equalizers ed. omdat bepaalde frequentie dan overheersen.

Frank

Ok, nu we 't toch over superbassisten hebben... Hier is 1 van mijn favorieten, Thomas Yearsly.

driPaladins06.jpg

(maar dan op een contrabas, wat ik persoonlijk toch wel heel wat mooier vindt klinken dan een basgitaar...)

Groeten,

Alco cool.gif

Geplaatst door FrankD:

De grensfrequenties die een golflengte hebben die precies passen worden uitgedoofd.

Op zich een heel natuurlijk verschijnsel, het is echter zeer balangrijk om deze resonaties evenwichtig over een breed frequentie gebied te hebben.

Bij een vierkante kamer of kamers met bijvoorbeeld een 1:2 breedte lengte verhouding zul je nooit een evenwichtige laagweergave krijgen zonder hulpmiddelen als equalizers ed. omdat bepaalde frequentie dan overheersen.

De beste hoogte : breedte: lengteverhouding is dan ook 1 : 1,618 : 2,618, ook wel de gulden snede genoemd.

Richard