SpeedyAndr Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Geplaatst door RonL:Wat is dat nou Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Geplaatst door RonL:Wat is dat nou Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Geplaatst door Audiopaul: Nee, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Geplaatst door RonL: Hai Paul. Jij bent al aardig thuis hier. Laat mij ook even wennen en begin niet gelijk over surfplanken. Maar ach, we hadden het over laag, toch? Groet, Ron Ja laag, dat stukje van de muziek dat jij moet ontberen, ook met je grotere panelen En dan ook nog die paneeldeuren erachter, dat wordt leuk als je per ongeluk w Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Beste Ron, Weet je waneer je het echt helemaal voor elkaar zou hebben? Als je je panelen intergreerd in je prachtige wandmeubel. De ruimte achter de panelen zo goed dempen als je maar kunt (anders komen in tegenfase signalen door het dunne panneel membraam heen). Geloof me, ik heb een keer Quad ESL's meegemkaakt gebouwd in de muur met daarachter en enorme kamer. Akoestische kortsluiting is dan helemaal voorkomen. Je gaat zeker een heel octaaf lager. Niet dat je te klagen hebt over laag, want ik vond je lgaa met je oude panelen al heel erg goed. Strak droog, en super gedetaileerd. Ik hoorde van Rick Paap van Master, dat hij een sub heeft ontworpen voor magnepan. Daar ik weet dat rick Paap zeer muzikale en goede producten maakt, is het allicht de moeite waard om eens kontakt met hem op te nemen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Geplaatst door Sebastiaan:Beste Ron, Weet je waneer je het echt helemaal voor elkaar zou hebben? Als je je panelen intergreerd in je prachtige wandmeubel. De ruimte achter de panelen zo goed dempen als je maar kunt (anders komen in tegenfase signalen door het dunne panneel membraam heen). Geloof me, ik heb een keer Quad ESL's meegemkaakt gebouwd in de muur met daarachter en enorme kamer. Akoestische kortsluiting is dan helemaal voorkomen. Je gaat zeker een heel octaaf lager. Niet dat je te klagen hebt over laag, want ik vond je lgaa met je oude panelen al heel erg goed. Strak droog, en super gedetaileerd. Ik hoorde van Rick Paap van Master, dat hij een sub heeft ontworpen voor magnepan. Daar ik weet dat rick Paap zeer muzikale en goede producten maakt, is het allicht de moeite waard om eens kontakt met hem op te nemen. Groeten, Bas Ha Bas. Tijd voor weer een nieuwe afspraak dus. Ik speel inmiddels met een dikke Rotel en vier Maggies en heb over 'bas' niet te klagen. De buren ook niet, zelfs daar klinkt het zuiver en gecontroleerd. Maar ach, jij houdt inmiddels van ongecontroleerd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Beste Ron, Ja ik weet het. De RB1095 is het niet? Een beest van een versterker, die de hele wereld aan kan. Ik kom graag weer eens een keertje bij je langs. Al is het alleen al voor de gezelligheid Ik moet wel even de tijd vinden, maar als je aanbod dan nog geld, doen we het zeker nog een keertje over. Gezellig! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Geplaatst door RonL: Vind ik niet aardig Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 "Dat is de 'sound' van de bassist en is verder niet relevant voor het belang van de discussie of de onderste octaaf wel of niet van belang is. Als de bassist te hard speelt moet het ook op je systeem thuis te hard spelen. Niks meer en niks minder." Dat was niet de essentie van mijn opmerking. Ik bedoelde te zeggen dat er heel verschillend gedacht kan worden over laagweergave. Wat voor de een te veel is vindt de ander juist prachtig (en andersom). Dat geldt voor wergaveapparatuur net zo goed. "zaten jullie niet korter dan 10 minuten in die zaal ?" Nee, wij hebben ongeveer 30 minuten in de zaal gezeten. Eerst op de 4e rij, later achter het mengpaneel, omdat we allebei de bassist overgedimensioneerd vonden. We zijn toen direct achter het mengpaneel gaan zitten, omdat we ervan uit gingen dat we dan de sound zouden horen zoals die bedoeld was. Qua balans maakte dat niet zo heel veel uit. Ik denk dat we een kwartiertje achter het mengpaneel hebben gezeten. m.vr.gr. Kermit Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 O sorry Bas. Ik las je onderschrift verkeerd: "geen beter laag, dan ongecontroleerd laag". Of heb je 'm net veranderd? Ik vond 'm eigenlijk wel grappig. FF serieus over dat wandmeubel: ik ben al blij dat ie niet meetrilt en geen vervelende reflecties veroorzaakt (al dat glas). Inbouwen in die kast lijkt me de goden verzoeken... Ik heb het bericht van jou gelezen over het inbouwen van panelen in een muur. Lijkt me ideaal als multiroom systeem voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Bas Die keer dat jij die ingebouwde ESL63's gehoord hebt, was toen de correctie voor de natuurlijke afval in het laag uitgeschakeld? Anders kan ik me voorstellen dat het zeer infrukwekkend was, omdat je dan te maken hebt met een oplopende karakteristiek naarmate de frequentie lager wordt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Beste Ron, Ja daar heb ik niet aan gedacht, dat wordt ellende met al dat glas. Maar als je ooit eens en hele eigen aparte lusiterruimte krijgt, zou je er voor de fun eens mee moeten experimenteren. Ik wist echt niet wat me overkwam toen ik de ESL63 in de wand hoorde. Het ging echt net zo laag als het IRS Beta systeem. En de druk was ook dik in orde. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Geplaatst door Kermit:"Dat is de 'sound' van de bassist en is verder niet relevant voor het belang van de discussie of de onderste octaaf wel of niet van belang is. Als de bassist te hard speelt moet het ook op je systeem thuis te hard spelen. Niks meer en niks minder." Dat was niet de essentie van mijn opmerking. Ik bedoelde te zeggen dat er heel verschillend gedacht kan worden over laagweergave. Wat voor de een te veel is vindt de ander juist prachtig (en andersom). Dat geldt voor wergaveapparatuur net zo goed. "zaten jullie niet korter dan 10 minuten in die zaal ?" Nee, wij hebben ongeveer 30 minuten in de zaal gezeten. Eerst op de 4e rij, later achter het mengpaneel, omdat we allebei de bassist overgedimensioneerd vonden. We zijn toen direct achter het mengpaneel gaan zitten, omdat we ervan uit gingen dat we dan de sound zouden horen zoals die bedoeld was. Qua balans maakte dat niet zo heel veel uit. Ik denk dat we een kwartiertje achter het mengpaneel hebben gezeten. m.vr.gr. Kermit Als je een probleem hebt met de balans van de opname dan kun je beter een goede toonregeling hebben dan een set die getuned is op je specifieke laag voorkeur. Je krijgt dan dat bepaalde muziek niet meer lekker word weergegeven. Voor je het weet ga je nog zitten klagen over al dat laag van de grote trom in het concertgebouw bij een werkje van Berlioz. Tip: een goede subwoofer kun je ook uitzetten! Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Een bassguitaar samen met een kickdrum, produceerd ook verschiltonen, en juist die zijn zo belangrijk. Een verschiltoon is een SUBJECTIEVE toon, oftewel, een toon die er in werkelijkheid helemaal niet is maar door je oren en hersenen wordt aangemaakt tijdens het luisteren. Een Studiotech XA-999 boekenplankspeakertje die tegelijkertijd 2 tonen laat horen, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Frank Met je laatste reactie kan ik je niet helemaal meer volgen. m.vr.gr. Kermit Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Je hebt of teveel laag ( Bas ) of precies genoeg ( niemand hier ) of te weinig ( Kermit ) Terwijl er maar een referentie is, het benaderen van de werkelijkheid namelijk 'precies genoeg'. Wat ik bedoel is zet eens een goede sub, optimaal afgeregeld, tussen je Quads. Dan zul je horen dat het allemaal een stuk realistischer word. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Je hebt dus de grondtoon, de vaste toon. De boventoon, de tonen die naar het hogere frequentiegebied gaan tegenover de grondtoon. De ondertoon, de toon die naar het lagere frequentie gebied gaan tegenover de grondtoon. Dat denk ik na het lezen van de bovenstaande verhalen. Ik kan er dus dit van maken: Als je dus met een snaar van acoustische gitaar een toon van 1000Hz maakt, dan maakt die naast de 1000Hz ook nog meer tonen die zowel boven als onder de 1000Hz zitten. En volgens mij heeft die snaar dan standaard boven- en ondertonen, wat die kan weergeven, maar wat dus iets kan veranderen in verschillende ruimtes. Boven- en ondertonen zijn dan toch niet meer dan extra trillingen die de snaar maakt? Hmm, dit lijkt meer op de bewegingen die een snaar maakt. Lijkt me niet logisch. Dit onderwerp is interessanter dan ik dacht, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Ik denk toch dat ondertonen de tonen zijn die het instrument zelf maken, de grondtonen zijn dan de tonen die gemaakt worden door snaren enzo. En de boventonen zijn dan de tonen die je in de ruimte hoort waar gespeeld wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Ok Frank Nu begrijp ik je beter. Een klein detail wil ik nog even bijstellen. Ik vind niet dat ik te weinig laag heb. Maar dat is misschien h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Hoi Lars, Zoek eens in woordenboeken en/of encyclopedie Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirtyherrie Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 HAHAHAHAHAHAHA!Daar kan ik Henno alleen maar gelijk geven. Uit de discussie kan ik niets anders opmaken dan dat ondertonen dus gegenereerd worden door apparatuur of resonerende gebouwen. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Ja, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts