hilbren Posted 2 november 2005 Report Share Posted 2 november 2005 Ik wil m'n subwoofer terug gaan koppelen. (Mfb inderdaad) Maar ik zat dus even te beredeneren wat geluid microfoons en speakers nu eigenlijk doen. Omdat ik voor mijzelf eerst goed de basis door wil hebben voordat ik ermee ga knoeien. (dat lijdt altijd tot resonanties en/of kapotte apparatuur) stel er dat er een blokgolf in de lucht hangt (wat een herrie) en je pikt dat met een microfoon op dan zal je op de scoop een signaal te zien krijgen dat bestaat uit allemaal kleine piekjes. Want alleen tijdens de luchtdruk veranderingen zal de mic snelheid maken en alleen dan ontstaat er een spanning. conclusie: de microfoon registreerd dus niet het geluid maar de differentiaal van het geluid? om dat geluis dan weer te geven heb je dus iets nodig dat intergreerd, maar volgens mij doen een normale versterker en een speaker dat niet... een lowpass filter zou het kunnen, maar die is dan weer frequentie afhankelijk... ik hoop dat dit een beetje interesant gespreks onderwerp is want ik wil hier echt mee verder. meningen op/aanmerkingen zijn welkom... Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 2 november 2005 Report Share Posted 2 november 2005 Ik weet hoe jij met je engels zit maat hier gaan heel wat technisch gebabbel rond over MFB. search MFB @ diyaudio Ik vind je benadering verrassend maar alle analogebronnen reageren alleen op veranderingen. En toch bekommerd bijna niemand over het feit dat je het zou moeten integreren. Waarschijnlijk omdat de opnemer zelf al een lowpass filter is. euh bandpass. De opnemer reageert sowieso niet op statische media succes met je mfb Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
hilbren Posted 2 november 2005 Author Report Share Posted 2 november 2005 Een dergelijke meetmicrofoon is inderdaad een optie, nadeel is echter dat er tussen de microfoon en de speaker een bepaalde afstand aanwezig is. Dat betekend dus een vertraging (met de kans op resonantie...) Een andere optie is natuurlijk om het andersom te doen en een condensator microfoon op een speaker te plakken. Nadeel is dan echter dat de microfoon ook als accelerometer gaat werken (denk ik) Door de microfoon op zijn kant te plaatsen zou dat effect misschien ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 2 november 2005 Report Share Posted 2 november 2005 Ik heb dat MFB verhaal nooit helemaal begrepen. Als je altijd dezelfde speaker gebruikt hoef je toch helemaal niet tot in lengte van dagen te meten, je meet Link to comment Share on other sites More sharing options...
hilbren Posted 2 november 2005 Author Report Share Posted 2 november 2005 Ik heb dat MFB verhaal nooit helemaal begrepen. Als je altijd dezelfde speaker gebruikt hoef je toch helemaal niet tot in lengte van dagen te meten, je meet Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 2 november 2005 Report Share Posted 2 november 2005 Nee. Wat ik begrepen heb is dat de accelerometer op de conus de uitslag real time meet en daarna corrigeert, vandaar de naam Motion FEEDBACK. Wat jij voorsteld is wat ik bedoel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hilbren Posted 2 november 2005 Author Report Share Posted 2 november 2005 Nee.Wat ik begrepen heb is dat de accelerometer op de conus de uitslag real time meet en daarna corrigeert, vandaar de naam Motion FEEDBACK. Wat jij voorsteld is wat ik bedoel. Een accelerometer meet de snelheid. dat signaal is dus gedifferentieerd. Om met dat signaal iets te kunnen corrigeren moet je eerst een signaal hebben om het mee te vergelijken. Dus: - of je differentieert het audio signaal - - of je integreert het signaal van de accelerometer Maar dat is een omweg en levert vertraging op, je wilt een opnemer hebben die het signaal opneemt zoals het bedoelt is. En omdat een condensator microfoon daar redelijk dicht bij in de buurt schijnt te komen, is dat op dit moment de keuze. Maar omdat ik verwacht dat hij ook acceleraties zal opnemen zal ik hem bij mijn experiment dwars op de speaker plaatsen. Op die manier kun je de feedback en het origineel met elkaar vergelijken en corrigeren. Dichter bij de realiteit zal met zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
hilbren Posted 3 november 2005 Author Report Share Posted 3 november 2005 ja dat idd waar. maar dan zou je een gecallibreerde speaker moeten hebben. eigenlijk is het dan zo: auto komt aanrijden raakt de dremper, merkt dat de auto de omhoog gaat en probeert dat vrijwel gelijk te corrigeren door de wielen iets op te trekken. zodat de bestuurder (bijna) niet merkt dat hij de drempel overgaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 november 2005 Report Share Posted 3 november 2005 Een accelerometer meet de snelheid. Een accelerometer meet de versnelling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 november 2005 Report Share Posted 3 november 2005 Idd Seed7, Overigens de geluidsdruk (SPL) is evenredig met de versnelling van de conus (in principe). Als je die kunt meten op e.o.a. manier zou je dus je speaker helemaal vlak kunen trekken. Dit is lastig i.v.b. met de stabiliteit van het feedbacksysteem en dikke kans dat je een oscillator bouwt. Soms wordt de snelheid gebruikt als feedback signaal -> versnellingsopnemer + integrator. Dit dempt de Q-factor van de speakerresonantie (i.c.m. de kast) en draagt bij aan het verminderen van de vervorming van de speaker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 18 november 2005 Report Share Posted 18 november 2005 Tadaa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts