Jump to content

Vleugels van Steen

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Even een kort verslag en een eerste indruk van vandaag: (Want ik "moet" nu eerst gaan luisteren naar de geleende ASR Mini Basis :D )

's Morgens eerst geluisterd naar Erik Kleinsmit zijn set. De eerste aanzet werd door Erik verzorgd. Hij liet wat muziek horen die hij mooi vind: wat klassieke stukken en orgelmuziek. In het begin was het voor mij alleen maar "warmlopen". Klassieke- en orgelmuziek kan mij niet zo bekoren dus was dit een mooie periode om aan de set te wennen ;)

Alles was nog koud en net ge

Had ook een paar fotootjes geschoten, edoch de meeste zijn onscherp (moet toch eens een nieuwe camera bestellen, kan makkelijk want die 7000 euro kosten BAT ga ik voorlopig niet kopen :D )

bestestuurlui.jpg

Verder perfect georganiseerde dag, hulde voor Kraus. Veel muziek (en veel soorten, wellicht wat ruime nadruk op het serieuzere werk). Lekkere broodjes (hulde voor de mevrouw Klijnsmit), koffie en goede stoelen. De ruimte is perfect, ruim, keukentje, je kan je benen eens strekken etc.

En dan de Betonnix. In het echt veel mooier dan op de plaatjes. Echt een fantastisch staaltje constructiewerk. Ik denk persoonlijk dat in zo'n grote ruimte enige hoog/laag filtering wel prettiger is voor de middentoner. Meende dat de units, bij bepaalde muziek, zo nu en dan ietwat te veel voor hun kiezen kregen. In Eriks huiskamer (waar veel minder vermogen nodig zal zijn), kan dat heel anders zijn. Het is ook een beetje wat je belangrijk vind. Het laag had alle ruimte en stelde mij niet teleur (hoewel er natuurlijk wel probleemfrequenties in de ruimte aanwezig waren). Alle respect ook voor Erik dat hij al die moeite heeft gedaan om dit alles te vervoeren (schat zo'n 400 kilo bij elkaar incl de versterkers)

De half blinde CD speler test. De verschillen zijn zo subtiel bij deze luistermethode. Soms meende ik iets te horen (de ene iets rustiger, de ander iets dynamischer), maar eerlijk gezegd bleef dat ruim binnen de foutmarge van de meetmethode. Het geluid van de spelers leek in mijn oren toch angstvallig veel op elkaar. Geeft wel te denken... Mooie voorbereidend werk van Sodejuu.

En natuurlijk, tof dat de school en congierge dit allemaal toelaten.

Ok flauw (mijn vorige post) :)

Eerst wil ik Kraus en Erik bedanken voor dit leuke initiatief, alles was prima geregeld, incl. broodjes en andere lekkere versnaperingen :cool2:

Erikshowman.jpg

Even mijn indrukken verwoorden ;)

Toen ik arriveerde was de boel net opgebouwd en kon het vergelijken beginnen.

De ruimte leent zich prima voor een test met veel apparatuur, grote speakers en een flinke groep mensen.

Voor zover ik kon horen voegde de ruimte weinig tot niets toe aan het geluid en klopte het wel dat de eerste opstelling wat dof en levenloos over kwam.

Diverse cd's passeerden de revu en ik koos Ray of light van Madonna om te testen of de eerdere conclusie aan de muziek of de set te wijten was.

Het bleek de set te zijn en we besloten om een andere voorversterker aan te sluiten dan de AVM van Erik.

Dit werd de Micromega van Sodejuu, deze klonk wel een stuk losser en niet zo compact, maar echt levendig werd de muziek nog steeds niet en ik vond het nog duf klinken :blink:

Helaas kon de Electrocompaniet van ReneN niet gebruikt worden vanwege de gebalanceerde uitgangen en niemand had aan een verloopje gedacht :(

De Array van Hans bleef over en nu knapte het geluid flink op, frisheid, duidelijker hoog en meer dynamiek kwamen ons tegemoet, maar Hans wilde nog meer.

Het was natuurlijk een grote verrassing, maar Hans had gevlochten kabels bij zich :D

Zowel de interlinks naar de eindversterker als de speakerkabels moesten er aan geloven.

Dit leidde tot een duidelijker hoorbaar 'digitaal randje' bij diverse opnames, maar ook was de detaillering beter en daarom bleef deze opstelling staan.

Eindelijk konden we over gaan tot de vergelijking van cdspelers, maximaal 4 tegelijk.

De nivo's werden met ruis gelijk afgesteld, zodat elke cdspeler even hard zou klinken.

Wat iedereen al wist werd nog eens bevestigd, snel omschakelen is niet de beste methode om apparatuur te vergelijken, maar toch werden 2 cdspelers bijna unaniem 'afgekeurd' door het deskundige panel.

Mijn NS combi mocht in de 2e ronde zijn kunsten vertonen nadat de uitvallers plaats boden voor andere cdspelers.

De HK van Erik deed niet mee, er waren genoeg spelers die we wilden vergelijken.

Wordt vervolgd .... :rolleyes:

Andr

Ik zal niet al te veel zeggen hierover (laat ik aan de anderen over...), maar wat ik wil zeggen is als eerste dat het een perfect georganiseerde dag was! Eric en Erik, hartelijk dank daarvoor!!

Ook de luidsprekers vielen me niet tegen. Het laag was niet ok

ziet er mooi uit. :D

Valt wel mee, ik had m'n foto's teveel gecomprimeerd.

Bij deze wat betere:

beton1.jpg

beton2.jpg

De mensen bewogen als een gek, de betonnix stond wel stil :lol:

picinpic.jpg

picinpic1.jpg

Picture in picture, wel lastig als alles zo mooi glimt :P

Andr

Beste Kraus,

Volgende keer ga ik mee eten :D:D:D

Goeie samenvatting van het geheel! Ik vond het een hele leuke dag en vond het (en al eerder) jammer dat ik de dag in Den Bosch heb gemist. Het was ook leuk om de forummers live te zien, en volgens mij waren er deze keer ook een paar andere "nieuwe" aanwezig. Een volgende keer kom ik zeker weer, ook omdat de set van John Picoso nu afviel en dan zeker w

:) Kraus en Erik ook bedankt voor deze gezellige dag, ook de anderen die ettelijke kilometers afgelegd hebben om aanwezig te kunnen zijn ,petje af !

Al met al een geslaagde en luisterrijke dag,waarbij de speakers van Erik hun best deden in die ruimte.

Ook het etentje erna was best lekker.

En Kraus,ik wist niet dat we beneden konden gaan zitten in gezelschap van vrouwen. Waarom zijn we dan boven blijven zitten? :D:D:D:P

:) Kraus en Erik ook bedankt voor deze gezellige dag, ook de anderen die ettelijke kilometers afgelegd hebben om aanwezig te kunnen zijn ,petje af !

Al met al een geslaagde en luisterrijke dag,waarbij de speakers van Erik hun best deden in die ruimte.

Ook het etentje erna was best lekker.

En Kraus,ik wist niet dat we beneden konden gaan zitten in gezelschap van vrouwen. Waarom zijn we dan boven blijven zitten? :D:D:D:P

Dat had die serveerster er (bewust?) niet bijgezegd ;):P

.....bij een reunie van het onderdeel (101 Tankbataljon) waar we beidden hadden gezeten.......

Hoe toevallig,

Ik heb ook bij het 101 gezeten, lichting 77-2, aan je leeftijd te zien 2 jaar eerder? Ik heb op een oude Centurion gezeten, was niet echt leuk :(

Sessie Oud-Beijerland 5-november-2005

CONTEXT van de dag:

- prima geregeld; fantastische inzet van betrokkenen voor de ruimte & catering; special thanks voor Erik & Kraus (ik zit me nog steeds een beetje te verbazen: dat dit daar mogelijk was)

- prachtige luisterruimte

Beste ,

Ik denk dat het goed zou zijn als John Picoso er altijd bij zou kunnen zijn.

Bij show's en meetings etc bedoel ik , hij kan het altijd super goed verwoorden.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Eigelijk hoef ik maar weinig te schrijven.

John Picoso heeft dit zo voortreffenlijk gedaan dat er voor mij maar een paar kleine kanttekeningen nodig zijn. Ik ben het grotendeels met zijn betoog eens. Op een paar kleine puntjes niet.

Nadat de voorversterker van Erik aan de kant werd geschoven kwam de Micromega van Sodejuu aan de buurt. Deze was duidelijk neutrale van klank, maar klonk in mijn oren toch wel erg rauw. Met de dropveterluidsprekerkabels van Erik werd dit verdoezeld, met de gevlochten kabels kwam dit keihard door. Voor sommigen de reden om de andere kabels terug te eisen. Gelukkig bleek dit met de Tag en Array niet meer nodig.

Ik vond de Tag n.l. d

Twee meter terug in de kaner waren je ervaringen anders geweest, absoluut; je zat te dicht op de speakers. We hadden achteraf makkelijk alle stoelen een sruk verder naar achter kunnen zetten. Stom dat dit niet gebeurd is.

Wat het rommelige laag betreft moet ik je wel gelijk geven maar het totaalplaatje was erg afhankelijk van waar je zat.

Kraus,

meettechnisch was de plaats waar ik zat het "rechtst". Bovendien zat ik daar iets achter een gelijkzijdige driehoek. Dit is de plaats waar in de studio de muziek gemasterd wordt. M.i. is dit dus de beste plaats. Verder naar achter werd het alleen wolliger, ik heb daar ook gezeten.

Door de speakers b.v. twee meter naar voor te schuiven (en de rest ook) hadden we waarschijnlijk minder last van het rommelige laag gehad. Ik ben er wel van overtuigt dat dit aan de opstelling lag. Bij Erik thuis klinken dezelfde speakers n.l knal strak.

Toch begrijp ik het niet. Deze speakers stonden op 1/5 van de lengte van de ruimte. Voor mij is dit een redelijk ideale plaats. De ruimt is n.l. verdeeld in 5 stramienen. De speakers stonden precies bij de eerste kolom.

:)

Twee meter terug in de kaner waren je ervaringen anders geweest, absoluut; je zat te dicht op de speakers. We hadden achteraf makkelijk alle stoelen een sruk verder naar achter kunnen zetten. Stom dat dit niet gebeurd is.

Wat het rommelige laag betreft moet ik je wel gelijk geven maar het totaalplaatje was erg afhankelijk van waar je zat.

Kraus,

meettechnisch was de plaats waar ik zat het "rechtst". Bovendien zat ik daar iets achter een gelijkzijdige driehoek. Dit is de plaats waar in de studio de muziek gemasterd wordt. M.i. is dit dus de beste plaats. Verder naar achter werd het alleen wolliger, ik heb daar ook gezeten.

Door de speakers b.v. twee meter naar voor te schuiven (en de rest ook) hadden we waarschijnlijk minder last van het rommelige laag gehad. Ik ben er wel van overtuigt dat dit aan de opstelling lag. Bij Erik thuis klinken dezelfde speakers n.l knal strak.

Toch begrijp ik het niet. Deze speakers stonden op 1/5 van de lengte van de ruimte. Voor mij is dit een redelijk ideale plaats. De ruimt is n.l. verdeeld in 5 stramienen. De speakers stonden precies bij de eerste kolom.

Kan het niet te maken hebben gehad met de ondergrond, dit omdat de baspoort aan de onderzijde van de luidspreker zit.

Groet,

Jkr

btw, het was een zeer leerzame dag en mijn dank gaat ook nog uit naar Kraus en Erik.

Was nog wat vergeten.

De copy cd die gebruikt is bij deze bijeenkomst en waarvan ik er 1 heb gekregen van Sodejuu heb ik vanochtend nog beluisterd op mijn set en helaas het klinkt niet deze cd.Het is plat en totaal niet dynamisch.

Pak ik de orginele cd van Bijv Annie lennox en ik draai het orgineel dan klinkt dat toch echt heel anders. Dynamisch en wel open.

Wordt ik nu toch bevestigd in het feit dat een cdr gebrand op een computer altijd plat en niet dynamisch klinkt?

Ik heb het gevoel dat ik luister naar MP3 of zo.

Ik heb die CD ook even beluisterd.

Dynamisch is het eerste nummer (Bluezeum) en het gitaarstukje (Farnbach & Spie

Kan het niet te maken hebben gehad met de ondergrond, dit omdat de baspoort aan de onderzijde van de luidspreker zit.

Groet,

Jkr

btw, het was een zeer leerzame dag en mijn dank gaat ook nog uit naar Kraus en Erik.

Volgens mij stond de boel op een stevige betonvloer. De (dunne) vloerbedekking hierop heeft volgens mij weinig invloed op het laag.

Ik zat nog even te denken aan het effect van de netfilters. Dit idee heb ik gauw verlaten, omdat de eindversterker rechtstreeks aan het net zat. In het begin zat de AVM van Erik ook rechtreeks aan het net. Deze klonk duidelijk het "rondst"...

Zoals door de andere aanwezigen al is geschreven: het was een fantastische dag! Goede organisatie, mooie apparatuur, leuke mensen en veel mooie (klassieke !) muziek.

Erik, Eric, Roger, de concierge en alle aanwezigen: chappo!

Om duplicaties in de verslaggeving te voorkomen zal ik mijn verdere feedback op de verschillende configuraties zoals beluisterd op de luisterdag relateren aan de 7 delen zoals door John Picoso in zijn verslag zijn onderscheiden.

DEEL 1:

Mijn zitplaats was precies 1 rij voor John, dus iets links van het midden.

In deze configuratie viel inderdaad op dat de set weinig dynamisch speelde. Ook was er duidelijk sprake van staande golven waardoor de basenergie zich sterk concentreerde op 1 frequentie. Voor het gehoor was dit echter goed