Jump to content

Vleugels van Steen

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

Allemaal nog vage plannen natuurlijk maar haalbaar zijn dit seizoen misschien toch nog wel 2 sessies.

Ergens in het voorjaar Den Bosch en om het seizoen af te sluiten mogelijk een mooie en exclusieve opsteker voor de vakanties in het hele hoge noorden.

Guest Kraus vonBentinck
"Tussendoor" kunnen we natuurlijk ook mini-sessies organiseren.

Kraus, je woont hier in de buurt, dus als je het leuk vindt ben je van harte welkom! (geldt natuurlijk ook voor de anderen)

voor het einde van het jaar,

ben je de sigaar :D

stuur van de week een PB

Wat moet ik aan dit literair geweld nog gaan toevoegen? Ik zou het niet weten.

Een paar kantekeningen dan maar:

- De set was eerst helemaal met Sharkwire bekabeld en daarna door HvL vlechtwerk. De sharkwire morstte m.i. in het het hoog (te grote capacitaire werking?), want dat kwam er niet door. De HvL was mij te open, maar dat kan ook het het te grote verschil tussen beide kabels liggen. Later is de HvL van de cdspeler vervangen door een Prefer MGK-18 (dus de sharkwire kwam niet terug), waardoor ik het een stuk aangenamer vond.

- Ik vond de stem van Herman van Veen erg nasaal met de AVM V1. Met de Micromega hoorde ik ineens wel Herman van Veen :blink: . Ik vermoed dat de Micromega niet echt goed matcht met de MF eindtrap van dhr Klijnsmit. Beiden hebben nogal een erg warm karakter. Dat was misschien een beetje teveel van het goede.

- Klassiek en pop/rock luisteraars liggen elkaar niet echt goed. Ik heb eindelijk een "bevestiging" gekregen van wat ik altijd al meende. Beide partijen waarderen en luisteren muziek op een andere manier. Daar waar de pop/rock luisteraar pit wil, wil de klassiekluisteraar finesse ;)

De stukken klassie heb ik tijdens de hele dag ook zo beleefd zoals ik dat thuis ook meestal te horen krijg. Je weet dat er een groot orkest staat te spelen, de zachte passages klinken subliem, maar de punches van het hele orkest verdwijnen in het niets. Het komt er gewoon niet uit, of ik verwacht teveel geweld.

- Een echte marteling voor mij waren toch wel dat stuk van Sch

....... Ik heb eindelijk een "bevestiging" gekregen van wat ik altijd al meende. Beide partijen waarderen en luisteren muziek op een andere manier. .....

Ik denk dat je hier een belangrijk punt aanhaalt waarom (o.a.) zulke luistersessies veel toevoegen aan het leven op het forum. Tijdens deze sessie ervaar je hoe anderen naar muziek luisteren en zie je dat jouw manier van muziekbelevenis niet noodzakelijkerwijs die van een ander is. Hierdoor zul je op het forum ook veel beter de opinie van anderen kunnen inschatting en er uit abstraheren wat voor jou belangrijk is, c.q. begrip kunnen opbrengen voor andermans mening.

....... Ik heb eindelijk een "bevestiging" gekregen van wat ik altijd al meende. Beide partijen waarderen en luisteren muziek op een andere manier. .....

Ik denk dat je hier een belangrijk punt aanhaalt waarom (o.a.) zulke luistersessies veel toevoegen aan het leven op het forum. Tijdens deze sessie ervaar je hoe anderen naar muziek luisteren en zie je dat jouw manier van muziekbelevenis niet noodzakelijkerwijs die van een ander is. Hierdoor zul je op het forum ook veel beter de opinie van anderen kunnen inschatting en er uit abstraheren wat voor jou belangrijk is, c.q. begrip kunnen opbrengen voor andermans mening.

Zee,

Ik vind dit een goed punt. Ik vond de klassieke luistersessie wel veel te lang duren. Ik had graag gezien dat er eerder op jazz of pop was overgegaan. Maar het zegt genoeg over de muziekbeleving: gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak en was er genoeg respect om de "andere" groep te laten genieten :D:D:D

Ik heb vandaag bij een andere sessie (met Infinity :cool2: ) de testcd nog eens beluisterd :rolleyes:

Op Infinity Epsilon speakers (met servo controller op het laag en aangestuurd door een Krell KSA250) was het laag van het 1e nummer ook niet te genieten :(

Het lijkt wel bedoeld om in de buurt van 40Hz zoveel mogelijk output te hebben bij autoradio's ....

De rest van de muziek wordt compleet in dit laag 'opgezogen' en je kan er eigenlijk niks mee.

Ik kan me wel vinden in de verhalen van Picoso en Zee, voorin zat je te dichtbij en achterin leek in het begin de tweeter niet mee te doen ....

Voorin kon je ook niet goed bepalen of het beeld breed, smal of 3D was, dit lukte me wel achterin, waar ik als eerste heb geluisterd.

Ray of light van Madonna was een aanfluiting van hoe de cd zou kunnen klinken, al is het laag op die cd sterk geboost, dat zal ik niet ontkennen :D

De dynamiek was er simpelweg niet en ook detaillering miste ik node.

De Tag pre heeft niet zo lang gespeeld maar ook ik hoorde de mooiste 3D presentatie met deze pre.

Over dynamiek kan ik niet al te veel zeggen, veel muziek was mij niet bekend maar ik heb geen enkele keer vuurwerk gehoord, zelfs de kanonnen van de 1812 leken wel onder de grond te zitten ....

Of dit alles met verplaatsen van de speakers was op te lossen betwijfel ik zeer, maar ze hadden weinig 'steun' van aangrenzende muren, wat soms kan helpen.

Andr

Guest Kraus vonBentinck

Hierbij nogmaals de waardering voor Sodejuu voor het uitsteken van de nek met het produceren van de CD. (die nek kan wel een stootje hebben :P ). Van tevoren stond nou eenmaal vast dat dit ondankbaar werk zou zijn maar hierdoor is heel veel tijd bespaard en zonder deze cd was een cd-spelervergelijk helemaal niet van de grond gekomen. Nu ging dit effici

Had ik toch misschien ook nog even de door Steve Hoffman gemasterde CD "The original Soundtrack" (10CC) of Hotel California (van je weet wel) op moeten zetten. Niet echt zware rock (integendeel), maar best te pruimen in deze gouden uitvoeringen.

Wat de muziekkeuze betreft vond ik ook dat er veel klassiek te horen was (vond ik niet erg, maar ook ik miste de pop). Ik heb alle meegebrachte cd's bekeken en dat was ook 85% klassiek. Wel een beetje vreemd voor een gezelschap "oude rockers" :confused:  :cool2:

Ik heb twee keer aangegeven dat ik ook wat bij mij had, maar op dat moment waren er andere prioriteiten ;) Maakt ook niet uit. Jou voorstel

Het is misschien een idee om een topic te openen met MP3 fragmenten die in aanmerking zouden kunnen komen en die online te zetten, voorzien van een kort commentaar waarvoor dat fragment zou moeten staan. Op den duur zou dat kunnen leiden tot een collectie erg bruikbare samples. Op een CD van 80 minuten kunnen er dan zo'n 35 tot 40 fragmenten. Daar kun je echt wel iets mee bij elk luistervergelijk.
is daarin een hele goede. Het collectief kan daarin beslissen welke nummers/fragmenten mee kunnen doen. En iedereen kan die "tot zich nemen" :D

Ik vermoed dat we moeten blijven proberen om nog eens zo'n cd voor elkaar te krijgen met zo'n 20 - 30 fragmenten van elk 2 minuten ( zoals op testtrack 2 van de Sodejuu CD); een stukje orkestwerk met dynamiek, iets met een stem, kamernuziek, pop, jazz, koorwerk, orgel, percussie enz enz. waarbij iedereen van tevoren weet welk aspect van een installatie goed uit de verf zou moeen komen. Je kunt dan bijv. een aantal nummers programmeren en zo 10 minuten op verschillende spelers vergelijken. Dat zou toch moeten lukken.

Ik heb ooit nog eens een 'Picoso Sampler' in elkaar geknutseld :rolleyes: op m'n Fostex CR300. Erik Klijnsmit had het er nu nog over :D

De opname van de Dance Macabre zal gaan om de opname van Charles Dutoit met het Philharmonia Orchestra uit 1980, overigens niet niet door John Dunkerley opgenomen. De verwarring zal ontstaan zijn doordat Dutoit van ongeveer '76 tot '81 voor Decca veel meer van de orkestwerken van Saint Saens heeft opgenomen met verschillende orkesten. Daar zijn er ook een paar bij van het Royal Philharmonic Orchestra en die zijn wel door Dunkerley opgenomen. Maar dus niet de Dance Macabre.

Het begin gedeelte had ik dus gemist toch wel jammer na wat ik gehoort en vooral gelezen had er over hier.

Het meeste is er ook al wel over verteld, en veel daarvan kan ik zelf toch (nog) al niet onderkennen.

Wat ik vooral wel miste bij alle muziek die gedraait werd, was het "erbij zijn" nivo, dat was blijkbaar met de app. en/of ruimte niet mogelijk, bij Jewel, nummer painters (6) klonk het zelfs wat overdone, vandaar ook de reacties van een badkuip :lol:.

Gelukkig waren er ook anderen met een fototoestel, de mijne dacht ik natuurlijk pas weer aan toen ik al lang en breed weg was :blink: , dus geen foto's van mij.

Eigenlijk was het enige wat mij opviel bij de CD speler vergelijking dat er zo weinig opviel. Zo nu en dan meende ik wat te horen, maar dat kan al veroorzaakt worden door de schakelovergang, of omdat het muziekstukje op dat moment gewoonnet iets dynamischer of juist rustiger speelde.

Op zich logisch, in het gebied tussen 50-15000 hz (waar 99.99% van de muziek zich afspeelt) vertonen de spelers waarschijnlijk een binnen 1 db rechte karakteristiek. Vervorming is waarschijnlijk ook veel lager dan dat van de versterker en luidprekers. (we kennen het argument van S0* ;) ). Op zich geeft dat mij wel te denken, dat ik een 75 euro kosten speler niet significant anders vind klinken dan een 7500 euro kosten combinatie...

Er zullen best wel verschillen zijn, maar deze zijn dan vrij subtiel en deze zitten vermoedelijk lang niet in iedere CD opname. De verschillen zijn naar mijn mening niet geluidsbeeld bepalend, maar verschillen waar je bijna naar moet zoeken. Wellicht ga je deze verschillen beter horen na langer luisteren (in een eerdere CD speler vergelijking meende ik ook meer verschil te horen) en als je meer ervaring daarin hebt. Bij het langere tijd (weken) beoordelen van een speler in je set komt ook het psychologische effect om de hoek kijken, of althans ik zou niet durven zeggen dat dat mij niet zou beinvloeden.

Voor de gemiddelde consument is het toch we een grote meerprijs voor een relatief kleine winst.

Maar goed de gemiddelde consument koopt niet eens een cd speler meer.

Enig voorbehoud bij bovenstaande (persoonlijke) conclusies blijft natuurlijk dat het mogelijk is, dan bij het CD branden er toch relatief veel jitter op de CD is terecht gekomen.

Nog even een kleine noot ter nuancering. De meetmethode was zeker niet ideaal. 4 spelers vergelijken gaat mijn geluidsgeheugen te boven en veel aandacht ging ook verloren door het proberen op te vangen van het nummertje van de speler (wat mij ook niet altijd lukte). Gewoon 2 spelers vergelijken met Remco's apparaat lijkt me een betere test (met minder ruis en behapbaarder). Je hebt dan ook het voordeel dat je niet weet welk nummer speelt (want ook dat kan beinvloeden)

Blijft wel een leuke ervaring..

Ik vond vooral de 2e sessie (Lenco, Yamaha, North Star, JK) erg vreemd. Bij het eerste nummer leek het wel alsof er absoluut niet geswitched werd. Alles liep naadloos in elkaar over (zo exact gelijk kunnen we gewoonweg niet handmatig starten) en er was geen verschil te horen. (het nummer leende er zich ook niet voor op deze installatie). Ik had echt het gevoel alsof de AB-bediener ons in de maling probeerde te nemen :blink:;) of dat de vv niet goed reageerde op de AB.

Ik zat schuin achter Hans en zag wel dat ie drukte, maar soms gebeurde er niks naar mijn gevoel :huh:

Voorstel voor de volgende keer als we zo iets doen om vingers in de lucht te steken ipv te zeggen welk nummer er aan het spelen is.

Ik vond vooral de 2e sessie (Lenco, Yamaha, North Star, JK) erg vreemd. Bij het eerste nummer leek het wel alsof er absoluut niet geswitched werd. Alles liep naadloos in elkaar over (zo exact gelijk kunnen we gewoonweg niet handmatig starten) en er was geen verschil te horen. (het nummer leende er zich ook niet voor op deze installatie). Ik had echt het gevoel alsof de AB-bediener ons in de maling probeerde te nemen :blink:;) of dat de vv niet goed reageerde op de AB.

Ik zat schuin achter Hans en zag wel dat ie drukte, maar soms gebeurde er niks naar mijn gevoel :huh:

Voorstel voor de volgende keer als we zo iets doen om vingers in de lucht te steken ipv te zeggen welk nummer er aan het spelen is.

Ik kreeg kramp in mijn vingers denk ik. Hierdoor zal ik niet hard genoeg gedrukt hebben. later ging het echter wel goed.

Sorry voor deze onbewuste falsificatie.

:(

@Hans van Liempd.

Ik ben het helemaal eens dat je met een kabel (interlink, etc) andere gebreken in de gehele keten kunt verdoezelen. Dat is ook precies wat er gebeurde na het inbrengen van jouw bekabeling na de eerdere wisseling van de AVM voor de Micromega. Toch, als het gaat om het complete plaatje heb ik dat dan liever. Zo gaat het dus ook met klanten in audiowinkels: je probeert iets te verbeteren, koopt zodoende een mooiere (duurdere?) kabel, en dan valt het tegen. Kabel slecht? Nee, maar

Is het geen idee om i.p.v. 4 verschillende cdspelers in