Jump to content

Vleugels van Steen

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Wat mijn ervaringen met de Array-Pre betreft: ik heb dat steeds een mooie neutrale versterker gevonden die als ik als onverdachte bron ervaar. Wat de eindversterker van MF betreft, hij is groot, maar daar is dan ook veel mee gezegd

De opname van Bluezeum is idd wat overstuurd (maar minder dan de track van Annie Lennox) en zo staat het ook op het origineel. Ik had ook al eerder aangegeven dat deze track een verschrikking is voor bijna elke set. Het staat echt wel goed op de cd (ook op de kopie) en als het zompig klinkt, is er tooch wel wat mis met je set. Als je sety in het laag op orde is kun je de basloopjes prima volgen en heb je een prima scheiding tussen de Moog-bas en de basklarinet.

Misschien moeten sommigen het probleem in hun eigen set zoeken :rolleyes:;)

Ik kan best gel;oven dat het bij Erik thuis wel strak klinkt. De ruimte is kleiner en het laag kan zich dan moeilijker "ontwikkelen". Waarschijnlijk is dat precies goed voor deze speakers.

BTW, het laag van de track van Bluezeum gaat strak tot 21Hz.

De opname van Bluezeum is idd wat overstuurd (maar minder dan de track van Annie Lennox) en zo staat het ook op het origineel. Ik had ook al eerder aangegeven dat deze track een verschrikking is voor bijna elke set. Het staat echt wel goed op de cd (ook op de kopie) en als het zompig klinkt, is er tooch wel wat mis met je set. Als je sety in het laag op orde is kun je de basloopjes prima volgen en heb je een prima scheiding tussen de Moog-bas en de basklarinet.

Misschien moeten sommigen het probleem in hun eigen set zoeken :rolleyes:;)

Ik kan best gel;oven dat het bij Erik thuis wel strak klinkt. De ruimte is kleiner en het laag kan zich dan moeilijker "ontwikkelen". Waarschijnlijk is dat precies goed voor deze speakers.

BTW, het laag van de track van Bluezeum gaat strak tot 21Hz.

hoe zou het klinken op de r3? :D

Het was gezellig dus ;)

Moet wel zeggen dat de recensies me (als niet aanwezige) weinig zeggen. Veel nogal wazige termen die dan iets zouden moeten zeggen over de klank, het ritme ;) het stereobeeld enz... Vooral die van John Picoso kan ik geen touw aan vast knopen. Maar goed, het is sowieso moeilijk om geluid/muziek in bewoordingen te moeten omzetten. Zou het zelf ook niet kunnen... En dan nog, de een is eerder tevreden dan de ander. En de een hoort meer verschillen dan de ander (of denkt die te horen; dat laten we verder maar in het midden).

Overigens: ik hoor telkens na een dergelijke bijeenkomst dat er 'te veel' klassiek gedraait is en dat er 'te weinig' tijd voor pop/jazz/rock enz. was. Beetje vreemd vind ik, vooral als ik dan ook lees dat 85% van de meegebrachte muziek klassiek is. Neem dan geen klassiek mee, zou ik zeggen... :rolleyes: Maar ja, het argument om wel klassiek te draaien is dan altijd weer dat je met elektronische muziek niet zoveel kan, om een set op klank te beoordelen. Zit ook wel weer wat in, al zou ik een set nooit met klassiek beoordelen...

Ben het overigens niet met Beunky eens dat die heftige klassieke stukken vaak worden gewaardeerd door metal-liefhebbers. Er zullen ongetwijfeld metalheads zijn die er wel van houden, maar ik ken er eerlijk gezegd geen een...

Volgens mij was jij (Beunky dus) het die bij Klaas thuis een keer Sacre du Printemps (schrijf ik dat zo goed?) draaide. Volgens mij was jij de enige die het mooi vond ;) Geeft niet hoor (gold ook voor mijn muziek :D ), maar ik als metalliefhebber kon het ook niet zo waarderen. Ik mis altijd wat bij klassiek, of het nou heftige klassieke muziek is, of niet. Ik weet niet precies wat, maar het kan me op de een of andere manier meestal niet boeien. Toch snap ik de vergelijking met metal opzich wel. Want stukken als Sacre du Printemps zijn binnen de klassieke muziek wel de meest heftige (toch?). Das met metal eigenlijk ook zo; dat is binnen de moderne (pop)muziek ook de heftigste soort (weer onder te verdelen in verschillende subgenres uiteraard).

Ik had geen klassieke muziek meegenomen. :)

Van mij zijn enkele nummers gedraaid, maar je moet wel aanhouden met die klasieke jongens.... :rolleyes:

Daar komt bij dat klasieke stukken meestal veel langer zijn dan Pop of Jazz.

Op zich heb ik geen bezwaar tegen klassiek. Ik neem dat alleen niet meer mee omdat er anderen zijn die er veel meer verstand van hebben.

:)

Ik had geen klassieke muziek meegenomen.  :)

Van mij zijn enkele nummers gedraaid, maar je moet wel aanhouden met die klasieke jongens.... :rolleyes:

Hehe :D Je moet idd niet verwachten dat ze je vragen iets van pop of rock in de cd-speler te stoppen... ;)

Daar komt bij dat klasieke stukken meestal veel langer zijn dan Pop of Jazz.

Dat klopt deels wel ja. Al heb ik ook een hoop muziek die per nummer niet zelden een minuut of 10 duurt...

Op zich heb ik geen bezwaar tegen klassiek. Ik neem dat alleen niet meer mee omdat er anderen zijn die er veel meer verstand van hebben.

Ik heb geen klassiek, dus kan ik het op zo'n dag ook niet meenemen. Maar ik zou het ook niet doen, als ik wel klassiek had. Omdat anderen daar inderdaad meer verstand van hebben, maar ook om nog wat anders te horen dan alleen klassiek. En ja, met jazz heb ik ook al niks... Vind het wel jammer als 'klassieke jongens' m'n muziek niet te pruimen vinden (wat opzich niet zo raar is ;):P ) en er dan wat lacherig over gaan doen. Dat merk je soms wel wel eens...

Ook ik blijf zelfs nu nog na 2 dagen een vreemd gevoel overhouden aan de cd speler vergelijking.Mijn ervaring van zaterdag is ook dat 6 spelers te vergelijken een onmogelijke opgave is.

Naar mijn idee kan je beter 2 cd spelers vergelijken en dan 1 voor 1 luisteren met dezelfde nummer(s) Na ze alle 2 gehoord te hebben dan kiezen welke de beste was.

Hoewel dat waarschijnlijk ook geen goede test is.

In elk geval niet meer dan 2 spelers.

Dan op een CD speler een heel muziekstuk draaien, daarna opnieuw 20 sec van het begin, en met hetzelfde muziekstuk op de andere speler.

Ondertussen een waardering voor verschillende aspecten opschrijven (b.v. ruimtelijkheid, attack, kwaliteit laag enz.).

En dan nog is het erg moeilijk om in een vreemde ruimte met een vreemde akoustiek en vreemde muziek op 'n vreemde installatie concrete verschillen waar te nemen.

Neem je twee spelers mee naar huis, en je went aan beide gedurende b.v. een week per stuk, dan kun je beter de verschillen aangeven. Je moet dan wel bekende muziek draaien natuurlijk.

Je zult dan ook ervaren dat de verschillen toch behoorlijk groot zijn. De kwaliteit van het laag b.v. is misschien wel de bekendste. Maar ook de nauwkeurigheid van plaatsing en klankkleur van instrumenten.

:)

Hans e.a.,

Maar ik denk dat we tegelijk ook gewoon moeten toegeven dat de verschillen tussen cd spelers gewoon erg klein zijn. Want hoe kan het anders dat we voor een cd speler vergelijk allerlei 'excuses' moeten bedenken waarom we op zo'n luisterdag niet direct verschillen kunnen vaststellen, terwijl op een luisterdag waar luidsprekers worden vergeleken de verschillen zo evident zijn dat daar geen discussie over mogelijk is?

Hans e.a.,

Maar ik denk dat we tegelijk ook gewoon moeten toegeven dat de verschillen tussen cd spelers gewoon erg klein zijn. Want hoe kan het anders dat we voor een cd speler vergelijk allerlei 'excuses' moeten bedenken waarom we op zo'n luisterdag niet direct verschillen kunnen vaststellen, terwijl op een luisterdag waar luidsprekers worden vergeleken de verschillen zo evident zijn dat daar geen discussie over mogelijk is?

;):)

De opname van de Dance Macabre zal gaan om de opname van Charles Dutoit met het Philharmonia Orchestra uit 1980, overigens niet niet door John Dunkerley opgenomen. De verwarring zal ontstaan zijn doordat Dutoit van ongeveer '76 tot '81 voor Decca veel meer van de orkestwerken van Saint Saens heeft opgenomen met verschillende orkesten. Daar zijn er ook een paar bij van het Royal Philharmonic Orchestra en die zijn wel door Dunkerley opgenomen. Maar dus niet de Dance Macabre.

Hoi Joboton,

De Decca Ovation serie met werken van Saint-Sa

De opname van de Dance Macabre zal gaan om de opname van Charles Dutoit met het Philharmonia Orchestra uit 1980, overigens niet niet door John Dunkerley opgenomen. De verwarring zal ontstaan zijn doordat Dutoit van ongeveer '76 tot '81 voor Decca veel meer van de orkestwerken van Saint Saens heeft opgenomen met verschillende orkesten. Daar zijn er ook een paar bij van het Royal Philharmonic Orchestra en die zijn wel door Dunkerley opgenomen. Maar dus niet de Dance Macabre.

Hoi Joboton,

L.S.,

"Ik blijf ook het een beetje vreemd vinden dat een Lenco van geloof ik 40,- euro cd-spelers van vele malen zoveel meer euro's eigenlijk wegspeelt."sm_cool.gif

Dit is toch wel een belangrijke conclusie van de dag. Het is natuurlijk onzin te concluderen dat een AB test niet goed zou zijn, integendeel. Er zijn ook relatief weinig verschillen te verwachten!

Groet,

Jacco

(...) Ik wens Spido een gezellige avond als ie gebruik maakt van ..... ;)

Beste Sodejuu,

Met veel plezier en interesse las ik jouw recensie, en die van alle anderen.

"Wat je schrijft, ben je zelf," wordt wel gezegd. Iedereen oordeelt en schrijft vanuit zijn eigen perspectief...

Dank voor je vriendelijke wens, betreffende een "gezellige avond".

Maar wat bedoel je er eigenlijk mee? Met wie zou ik die avond moeten doorbrengen?

(...) Ik wens Spido een gezellige avond als ie gebruik maakt van ..... ;)

Beste Sodejuu,

Met veel plezier en interesse las ik jouw recensie, en die van alle anderen.

"Wat je schrijft, ben je zelf," wordt wel gezegd. Iedereen oordeelt en schrijft vanuit zijn eigen perspectief...

Dank voor je vriendelijke wens, betreffende een "gezellige avond".

Maar wat bedoel je er eigenlijk mee? Met wie zou ik die avond moeten doorbrengen?

Ff geduld aub :rolleyes:;)

L.S.,

"Ik blijf ook het een beetje vreemd vinden dat een Lenco van geloof ik 40,- euro cd-spelers van vele malen zoveel meer euro's eigenlijk wegspeelt."sm_cool.gif

Dit is toch wel een belangrijke conclusie van de dag. Het is natuurlijk onzin te concluderen dat een AB test niet goed zou zijn, integendeel. Er zijn ook relatief weinig verschillen te verwachten!

Groet,

Jacco

Je bent er niet bij geweest h

L.S.,

Groet,

Jacco

Hoi Joboton,

L.S.,

Groet,

Jacco

Ik heb eerder al geschreven dat er een duidelijk verschil te horen was tussen de NS en JK. Niet tijdens het A-B-C-D vergelijk maar daarna.

Dan kwamen de NS en JK kennelijk niet direct na elkaar aan bod. Anders is er geen duidelijk verschil...

Groet,

Jacco