spido Posted 10 november 2005 Report Share Posted 10 november 2005 (...) Jij hebt mijn kabels b.v. nooit gehoord, en KF alleen terwijl hij in een hoekje aan de zijkant stond. (...) Beste Hans, K. probeerde zeker weg te lopen, maar kon de deur niet vinden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 10 november 2005 Report Share Posted 10 november 2005 ...en dan geven ze de schuld aan de overige componenten, aan de akoestische omstandigheden, aan de testmethode, of aan w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 november 2005 Report Share Posted 10 november 2005 ...rasta... allemaal heel verwarrend. Ja, das het idee bij rasta's Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 november 2005 Report Share Posted 10 november 2005 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 10 november 2005 Report Share Posted 10 november 2005 Een goede set is ook maar relatief Zelfs op een goedkope set met goedkope luidsprekers en goedkope versterker kun je prima alle verschillen waarnemen. Of ik nu CD-spelers vergelijk op een set van 1000 Euro of 10.000 Euro, op beide sets kan ik de verschillen heel goed waarnemen. En zoveel gedetalileerder zijn dure versterkers helemaal niet. Maar ook luidsprekers niet. Vaak worden in luidsprekers dezelfde tweeters {condensatoren} gebruikt als in de duurdere versie's. Het is meer het hele statusverhaal wat erom heen gebreid wordt. {De audiofiele sfeer} Over versterkers gesproken, kan ik alleen maar zeggen dat ik zelfs de duurdere modellen niet meer goed vind klinken. Ze klinken steeds meer rond ik het laag met een aangedikt laagmid, wat voortdurend een sausje van warmte over het geluidsbeeld smeert. Moet je dan op zo'n versterker CD-spelers vergelijken? Nee toch. Ik vind bijvoorbeeld een NAD 320 BBE van 350 Euro een stuk neutraler klinken, dan de duurste Marantz of Denon van duizenden Euro's. Sterker nog ik kan beter verschillen waarnemen op de goedkope Nad dan op de peperdure Marantz versterkers. De Marantzen en Denon' comoufleren alleen maar. En daarbij zitten er in de duurdere versterkers ook hele gewone onderdelen die je bij elke electronicaboer kunt kopen. Vaak is het niks bijzonders en zitten er gewoon Nichicon Elco's in of de gebruikelijke Elna's. In de goedkopere versterkers worden tegenwoordig ook Al Sanken transistoren gebruikt en dezelfde Elco's. Het komt steeds meer dichter bij elkaar te liggen. En dan komt er nog eens bij, dat de peperdure sets vaak zeer slecht gematched zijn, en vaak helemaal niet goed klinken en ook nog eens in een slechte luisterruimte staan. En dan ook nog eens op de persoonlijk smaak is afgesteld. Als mensen het hebben over minder goede sets, dan krijg ik steeds meer kippevel. De betere sets hebben meestal alleen maar een audiofiel sfeertje om zich heen hangen. Een sfeer van magie, alsof de set uit peperdure onderdelen bestaat, inclusief notenhouten front. Maar schroef je het spul open, dan valt die hele sfeer in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 10 november 2005 Report Share Posted 10 november 2005 Ik wil ook nog wel even zeggen, dat ik de zelfbouwluidsprekers van Erik echt prachtig vind om te zien. Het is gewoon vakwerk. Ik kon gewoon niet zien dat het zelfbouwluidsprekers waren op de foto. Ook de zwarte glanzende behuizing van de middentoner en tweeter zien er heel mooi uit. Ik heb zelden zulke mooie zelfbouwluidsprekers gezien. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 10 november 2005 Report Share Posted 10 november 2005 Doe geen moeite Edwin, er heeft hier maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 10 november 2005 Report Share Posted 10 november 2005 Doe geen moeite Edwin, er heeft hier maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 10 november 2005 Report Share Posted 10 november 2005 Wat dat betreft vind ik de versterker vaak de grootste beperkende factor. Luidsprekers kunnen vaak heel ver gaan in het weergeven van verschillende snelheden en dynamiek in het geluid, maar versterkers moeten zo goed matchen om dit voor elkaar te krijgen. Al heb je nog zo'n dure versterker, als deze qua snelheid niet matcht, dan heb je nog steed niets bereikt en is de prijs van de versterker nietszeggend Zelfs met goedkope luidsprekers kun je vaak heel ver gaan. Zet er een goede controlerende versterker op en je bent al de helft van de kleuring in je luidsprekers kwijt. Dan blijkt de kleuring voornamelijk het gevolg te zijn van de versterker. Ik heb eens een paar kleine Missions gehoord op een paar grote Denonblokken, en dat klonk zo mooi en gecontroleerd en met veel fundament, dat heb ik in veel duurdere sets niet meer weer gehoord. En dan moet je voorstellen dat deze Mission nog geen 500 Gulden per stuk kosten, maar wat een geluid gaf dat in combinatie met de Denon eindversterkers. En zo heb ik dat wel vaker gehoord met een paar Linn Keilidh Luidsprekers van destijds 1000 Gulden per stuk. Die stonden aangesloten op een paar Vincent monoblokken, en dat klonk ook werkelijk alsof je naar de duuste set aan het luisteren was, zo mooi en gecontroleerd met een hele hoge resolutie. Ook hier weer die Match met relatief goedkope spullen wat een zeer goed geluidsbeeld gaf. Sindsdien ben ik alleen maar overtuigd van de juiste combinatie in combinatie met je persoonlijke smaak en acoustiek. Daar kan geen prijskaartje tegenop. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 november 2005 Report Share Posted 10 november 2005 Beste Edwin, Klopt het dat jij voortdurend worstelt met je eigen vooroordeel "Duurder is Beter"? Je w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 10 november 2005 Report Share Posted 10 november 2005 Beste Edwin, Klopt het dat jij voortdurend worstelt met je eigen vooroordeel "Duurder is Beter"? Je w Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 10 november 2005 Report Share Posted 10 november 2005 Is dr Phil misschien in de zaal Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 11 november 2005 Report Share Posted 11 november 2005 Riep je mij, Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 11 november 2005 Report Share Posted 11 november 2005 Ho ho, Ik ben er ook nog. Tjakkaaaaah Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 11 november 2005 Report Share Posted 11 november 2005 Rot op met die Ratelband. Alleen ik, Rene Diekstra heb de waarheid in pacht. Ik mag ook graag van anderen kopieren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 11 november 2005 Report Share Posted 11 november 2005 Sigmund Freud Ik draai me om in mijn graf met die prutsers boven mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 11 november 2005 Report Share Posted 11 november 2005 Beste Snoek, heb je ze wel allemaal op een rijtje? Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 november 2005 Report Share Posted 11 november 2005 Nee, ik begrijp die aversie evenmin, Hans.Want zo h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 november 2005 Report Share Posted 11 november 2005 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 november 2005 Report Share Posted 11 november 2005 Beste Edwin, Klopt het dat jij voortdurend worstelt met je eigen vooroordeel "Duurder is Beter"? Je w Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 november 2005 Report Share Posted 11 november 2005 Beste Erik, Jij had het over "het te veel aanwezige laag". Ik had het er over dat de ruimte wellicht erg "droog" was: wellicht voornamelijk ten aanzien van midden- en hogere frequenties. Kan het zijn dat we toch hetzelfde bedoelen? Te veel bas = te weinig hoog? En dat het bij jou thuis beter in balans is, kan er op wijzen dat de akoestiek er wel de oorzaak van kan zijn, nietwaar? Beste Hans, Ooit vond ik ongefilterd laag in faserechte luidsprekers beter dan het gefilterde laag in fasedraaiende luidsprekers. Dat vind ik nog steeds. Maar ik heb nu een filtering bereikt die de fasecoherentie van vocale en vrijwel alle instrumentale grondfrequenties met hun eerste harmonischen niet aantast. Er is maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 11 november 2005 Report Share Posted 11 november 2005 oeverloooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooss gezwets met nul inhoud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 11 november 2005 Report Share Posted 11 november 2005 Beste Erik, Jij had het over "het te veel aanwezige laag". Ik had het er over dat de ruimte wellicht erg "droog" was: wellicht voornamelijk ten aanzien van midden- en hogere frequenties. Kan het zijn dat we toch hetzelfde bedoelen? Te veel bas = te weinig hoog? En dat het bij jou thuis beter in balans is, kan er op wijzen dat de akoestiek er wel de oorzaak van kan zijn, nietwaar? Beste Hans, Ooit vond ik ongefilterd laag in faserechte luidsprekers beter dan het gefilterde laag in fasedraaiende luidsprekers. Dat vind ik nog steeds. Maar ik heb nu een filtering bereikt die de fasecoherentie van vocale en vrijwel alle instrumentale grondfrequenties met hun eerste harmonischen niet aantast. Er is maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 november 2005 Report Share Posted 11 november 2005 Beste Hans, Ooit vond ik ongefilterd laag in faserechte luidsprekers beter dan het gefilterde laag in fasedraaiende luidsprekers. Dat vind ik nog steeds. Maar ik heb nu een filtering bereikt die de fasecoherentie van vocale en vrijwel alle instrumentale grondfrequenties met hun eerste harmonischen niet aantast. Er is maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 november 2005 Report Share Posted 11 november 2005 Vraag niet hoe dit komt, maar ik vindt dus dunner draad beter en sneller klinken. Net of het minder wordt uitgesmeerd zeg maar. Daarom maak ik kabels van veel dunne draadjes. Veel dunne draadjes maken samen weer een dikke draad hoor. Tenzij je elk draadje op een andere unit aansluit natuurlijk, maar dat doe je (volgens mij) niet. Je pakt de uiteinden allemaal bij elkaar, dus is het effectief weer 1 dikke draad. Of die opgebouwd is uit meerdere dunne draadjes die onderling geisoleerd zijn (behalve bij de uiteinden) maakt dan niet uit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts