Karma Posted 5 november 2005 Report Share Posted 5 november 2005 Ritme is een specifieke beweging in de tijd door middel van accenten, die meestal een zeker patroon of regelmaat vertonen. Met klank in het algemeen wordt het totaal aan eigenschappen van een geluid aangeduid. Die kenmerken zijn onder andere: toonhoogte, klankkleur, volume. Deze heb ik niet zelf verzonnen maar van het internet geplukt...... Ik vind ritme een zwaar onderschat iets in de hifi en ook op hear. Het lijkt erop alsof we in onze sets streven naar het meest perfectionistische klankmatige geluid en daar doen we soms behoorlijk ons best voor. We letten kennelijk altijd erop hoe iets klinkt, terwijl mijn oren mij zeggen dat de ene set de andere niet is in de manier waarop rtime correct en op de voorgrond wordt weergegeven. Als we op een concert zijn bewegen we ons hoofd op de maat van de muziek en op een dansvloer gaan we met de voetjes van de vloer op het ritme. En op dat moment vinden we dat prachtig en we genieten soms nog een dag na als we naar een concert zijn geweest of op de dansvloer hebben gestaan (behalve als we ook gezopen hebben dan) Ik wil ritme niet alleen op de voorgrond in dit topic, maar ook in het klankmatige gedrag van een set. Wie volgt ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 En ook door mij (waarschijnlijk terecht) onderschat. Ritme, snelheid en attack zijn elementen die een goedkope set in de meeste gevallen al beter beheerst dan de gemiddelde live performance van een band. Ik heb heel wat vaker te klagen over de slechte PA of het te luid spelen van een band dan over een hifi set die ritmisch te traag is. Bassen tijdens zo'n live optreden die dreunen en de snelheid die de drummer aangeeft systematisch ondermijnen (basweergave is meestal een probleem met live optredens) of een bas die zo hard klinkt en daardoor alle aandacht opeist zodat van muziek geen sprake meer is. Bovendien klinken veel hifisets die ritmisch beter zijn, (het aanzwellen en doven van percussie, bas e.d.) vaak tegelijkertijd onvergeeflijker, harder en droger...luister moeheid als gevolg. Geef mij maar een klankmatig verfijnde set boven een set die "pace" en "slam" heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 Hallo, ik ben het meer met Karma eens. Ik vind juist dat de meeste Hi-Fi sets slecht scoren in de ritme categorie. En ook ik vind dat ritme ver onderschat wordt. Nu wil ik niemand verplichten tot het genieten van muziek zoals ik dat doe, maar ik snap het eigenlijk niet hoe mensen van een ritmeloze weergave kunnen genieten. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 maar ik snap het eigenlijk niet hoe mensen van een ritmeloze weergave kunnen genieten. ik ook niet, noem eens een set die ritmeloos is die wil ik ook wel eens horen Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 ik ook niet, noem eens een set die ritmeloos is die wil ik ook wel eens horen Ik vind Krell ritmeloos. En versterking van Class Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 Als je ritme wil hebben, knal dan een hiphop cd in de speler. Dat is all Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 dat is subjectief Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 Het drumstel wordt in de populaire muziek veel te veel naar de voorgrond geschoven. Waarom? Om het toch enigszins door de compressie van het radiogeluid te drijven. Wat overheerst dan? Juist! Dat klote drumstel dat alles wegblaast Als er tegenwoordig uberhaupt nog een drumstel gebruikt word in popmuziek. Helaas is 't maar al te vaak zo'n digitaal drumkompjoeter Als je ritme wil hebben, knal dan een hiphop cd in de speler. Dat is all Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 Ik doe veel moeite om de vraag te begrijpen maar kan er eigenlijk weinig van bakken. Ritme is erg afhankelijk van het tempo waarin gespeeld wordt. Een hoog tempo maakt een ritmischer indruk. (bij adagio bewegen de voetjes meestal niet) Het is dus afhankelijk van het door de componist voorgeschreven tempo. Ik zie niet in hoe een audioset op eigen houtje ritmisch kan klinken. In het audiowereldje gebruiken we voor iets wat daarop in de verte lijkt toch het begrip "snelheid"? In de sport kennen ze bijvoorbeeld de trits: tempo, ritme en timing. Dat gebruikt men bij polsstookhoogspringen, het nemen van een penalty of de beschrijving van een golfswing enz. enz. maar in de audiowereld ben ik die term zoals hier aangegeven volgens mij nog nooit tegengekomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 Wordt ritme hier niet beter geintepreteerd als dynamisch karakter van een speaker. Ik heb hier twee stel topspeakers. De ene set geeft veel dynamiek de andere weinig. Van de speakers met veel dynamiek ga ik sneller met mijn voeten tappen, maar ik wordt er ook eerder moe van. Naar de andere set kan ik uren achtereen luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 Ik moet bekennen dat ik ook meer naar klank en ruimtelijkheid luister dan naar ritme. ritme zit er zowizo al in in de muziek anders spreken we ni echt van muziek volgens mij, en de timing van een set, tjah, dat moet je nemen zoals het komt, tenzij je kan tweaken met voedingen en elco's en kortere signaalwegen etc... Wat ik merkte met een recente CD: "We Free Again" van Groundation (US jazz-reggae), is dat er wel degelijk een verschil bestaat tussen het afbeelden van een tempo en een timing tussen twee verschillende CD spelers, of toch minstens Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoegaarden Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 Ik denk dat het dat is dat Karma wil zeggen: "Weten we wel of onze set ritmisch correct weergeeft?" Ik begrijp nog steeds niet hoe het dan zo klinken wanneer het ritmisch niet correct zou zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 Ik denk dat het dat is dat Karma wil zeggen: "Weten we wel of onze set ritmisch correct weergeeft?" Ik begrijp nog steeds niet hoe het dan zo klinken wanneer het ritmisch niet correct zou zijn? Niet correct is wel overdreven; iets minder correct zie ik als een betere omschrijving... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 Leuke draad... Ik dank dat hier het ritme gevoel bedoeld wordt. Niet het exact kloppen van de timing, maar het gevoel van ritme. Wanneer ik een bepaalde plaat op de ene set draai voel ik me helemaal niet betrokken bij de muziek. Op een andere set kan ik m'n voeten niet stilhouden en luister geboeid naar de muziek. Dit bij dezelfde plaat natuurlijk. Op de VAD show b.v. merk je ook meteen of een installatie "klopt". Het is dan muisstil in de zaal. Dit onafhankelijk van het soort muziek wat gedraaid wordt. Voor mij heeft dit veel met het "ritme gevoel" te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 ik denk dat het allemaal overtrokken is. als je een goed swingend nummer hebt, klinkt het ook pakkend op een wekkerradio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 maar ik snap het eigenlijk niet hoe mensen van een ritmeloze weergave kunnen genieten. ik ook niet, noem eens een set die ritmeloos is die wil ik ook wel eens horen Dan denk ik aan Dynaudio luidsprekers die een te zwakke versterker ervoor hebben. Focal-JMLab luidsprekers hebben een boembas die niet echt ritmisch is te noemen. Veel luidsprekers met een basreflex poort trouwens (niet allemaal dus). Arcam versterkers van de laatste jaren blinken ook niet uit in ritme. En de meeste 1-bit CD-spelers hebben er ook moeite mee. Platenspelers die niet gelijk lopen zijn ook niet fijn. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 ik ook niet, noem eens een set die ritmeloos is die wil ik ook wel eens horen Ik vind Krell ritmeloos. En versterking van Class Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 In een goed muziekstuk zijn ritme en harmonie in balans Klopt! Het zou wel zo fijn zijn als de Hi-Fi installatie die balans intact laat en niet alleen de harmonie goed weer geeft, maar ook het ritme. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 Ik doe veel moeite om de vraag te begrijpen maar kan er eigenlijk weinig van bakken. Ritme is erg afhankelijk van het tempo waarin gespeeld wordt. Een hoog tempo maakt een ritmischer indruk. (bij adagio bewegen de voetjes meestal niet)Het is dus afhankelijk van het door de componist voorgeschreven tempo. Ik zie niet in hoe een audioset op eigen houtje ritmisch kan klinken. In het audiowereldje gebruiken we voor iets wat daarop in de verte lijkt toch het begrip "snelheid"? In de sport kennen ze bijvoorbeeld de trits: tempo, ritme en timing. Dat gebruikt men bij polsstookhoogspringen, het nemen van een penalty of de beschrijving van een golfswing enz. enz. maar in de audiowereld ben ik die term zoals hier aangegeven volgens mij nog nooit tegengekomen. Wordt hoog tijd dan. Er is meer dan klasse-A, buizen, electrostaten, harmonische vervorming, ruis, enz.. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 Wordt ritme hier niet beter geintepreteerd als dynamisch karakter van een speaker. Ik heb hier twee stel topspeakers. De ene set geeft veel dynamiek de andere weinig. Van de speakers met veel dynamiek ga ik sneller met mijn voeten tappen, maar ik wordt er ook eerder moe van. Naar de andere set kan ik uren achtereen luisteren. Hmm, jammer voor je. Ik heb net uren met mijn voeten zitten tappen zonder luistermoeheid. Het hoeft dus niet tegenstrijdig te zijn. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 Ik begrijp nog steeds niet hoe het dan zo klinken wanneer het ritmisch niet correct zou zijn? Ik heb op de VAD genoeg voorbeelden gehoord. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 ik denk dat het allemaal overtrokken is.als je een goed swingend nummer hebt, klinkt het ook pakkend op een wekkerradio. Helaas moet ik je gelijk geven. Soms geeft een wekkerradio of een TV inderdaad ritme beter weer dan een Hi-Fi set. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 ik denk dat het allemaal overtrokken is.als je een goed swingend nummer hebt, klinkt het ook pakkend op een wekkerradio. Helaas moet ik je gelijk geven. Soms geeft een wekkerradio of een TV inderdaad ritme beter weer dan een Hi-Fi set. Hans ik bedoel daarmee als het liedje goed is, of het ritme klopt, het dan niet uitmaakt w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 ritme is een eigenschap van muziek, net zoaks de maat, fortissimo, de toonsoort enz maar niet een eigenschap van audioapparatuur, noch van een onderdeel noch van een set als totaal. Het wordt hier zomaar geintroduceerd als iets wat een set zou moeten bezitten maar ook uit dit topic blijkt dat eenieder er zijn eigen (of geen) invulling aan geeft en niemand kan uitleggen wat er onder verstaan moet worden. Kan een audioset het ritme ook opschroeven soms? Straks krijgen we nog kabels die het laten afweten op ritmisch gebied of een set die een driekwartsmaat niet goed kan weergeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 Straks krijgen we nog kabels die het laten afweten ........ Ga jij maar eens op een forum voor springtouwen kijken Maar verder is er geen speld tussen te krijgen Kraus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts