dekkersj Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 Ook is die betrokkenheid gerelateerd aan je psychische toestand. Ik ben afgelopen nacht stevig wezen stappen (en in een kroeg geweest waar de muziek zo hard stond dat ik naar buiten gegaan ben, goede genade wat was dat hard...) en ik was niet zo in mijn vel vandaag. Kreeg niks door mijn strot, en de muziek die mij normaal in vervoering brengt, deed mij helemaal niets... Toch is er niets veranderd aan mijn set. Groet, Jacco Dat is helemaal het punt niet. Zo heb je ook niet altijd trek in pils of in een bepaalde soort muziek. Het gaat erom of er in de lucht wat weg gezeverd wordt met betekenisloze prietpraat of dat je betekenisvolle taal spreekt Maar, hap je in een pilsje dan is het wel de bedoeling dat je bij de eerste slok ineens denkt/roept, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 PS Succes met de kater; gaat het weer een beetje met U, meneer Dekkers? Ja, nu gaat het wel weer. Net weer zo een blonde rakker open gemaakt en Frank Sinatra opgezet (in mono). Ik denk dat ik wel goed zal slapen vannacht... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 "Men" discussieert over ritme terwijl "men" het niet eens is over wat "men" onder ritme verstaat. Het gebrek aan consensus over de begrippen waarover men discussieert lijkt soms een typisch audiofiele aangelegenheid die bewust en onbewust in stand wordt gehouden. Ritme moet volgens mij worden uitgelegd als een regelmatig, herkenbaar, zich in de tijd herhalend patroon in de muziek. Of vergeet ik nu iets essentieels? Hoe kan een hifi setje het ritme van een muziekstuk merkbaar be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 Ik geloof dat we met de postings een beetje over elkaar heen gestruikeld zijn; ik lees alles nu even op mijn gemak terug en zie dat Karma het heel duidelijk omschreven heeft. Tot mijn tevredenheid zie ik ook dat er inderdaad hetzelfde bedoeld wordt: betrokkenheid ( en datgene wat nog een beetje verder gaat: vervoering). Voor mij ook het bewijs dat een begrip als betrokkenheid wel degelijk een inhoud heeft die door anderen ook zo wordt uitgelegd. Een jaar of drie geleden is er ook al eens een poging gedaan tot een audiofiel woordenboek. Ergens staat dit topic nog en toen werd er een mooi (wetenschappelijk) voorbeeld uit Engeland aangevoerd met een vrij grote lijst goed gedefinieerde begrippen voor de omschrijving van geluid.\ Zou eigenlijk in een soort begintopic moeten staan: "hoe dit forum te gebruiken" Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 Heeft het met dynamiek te maken... ik heb geen idee, deels wel en niet. Een melodie maken we uit drie elementaire informatiebronnen in geluid: 1. Toonhoogte (alle frequentieinformatie dus, de toon (a, b, cis, ges of wat ook) wordt bepaald door de frequentie van de fundamental en de boventonenstructuur bepaalt de zogeheten klankkleur) 2. Luidheid (alle informatie in dynamiek dus, de noten kunnen geleidelijk sterker worden, zwakker worden, of er kunnen accenten (of hiaten) in zitten qua geluidssterkte) 3. Tijdsinformatie. (dit bestaat uit twee delen, zowel het absolute tempo (de snelheid) en de ritmische informatie, dit zijn de tijdsafstanden tussen de verschillende noten) Voor slagwerken geldt dat de muzikale informatie wordt gehaald uit twee van bovenstaande drie punten; de toonhoogte (punt 1) valt weg. Immers hebben (op pauken na dan) slagwerkers geen toonhoogtes. Dit soort dingen zijn gewoon op te zoeken in muziektheorieboeken. Maar met een beetje logisch nadenken kan iedereen dit wel bedenken. Een dergelijke denkwijze voorkomt dat je het dus 'niet weet' of dat je vaag moet gaan praten als 'deels wel en deels niet'. Wellicht dat er dan meer duidelijkheid komt in deze thread. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 ...een vrij grote lijst goed gedefinieerde begrippen voor de omschrijving van geluid. Die lijst, daar ben ik nieuwsgierig naar. Waar kan ik die vinden? Ik ben nl. op zoek naar een manier om mensen geluiden volgens een standaardmethode te laten karakteriseren. Conservatoriumbibliotheek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 gebruik even de zoekfunctie; ik meen dat het topic indertijd "audiofiel woordenboek" heette en op hear of op het oude forum hifi.nl staat (dat is gesloten maar nog toegankelijk.) er zat een posting bij met een link naar Engeland en daar was in een schema "Good Sound" weergegeven. Ik weet dat ik dat schema indertijd heb opgeslagen op de harde schijf. Ik zal ook eens kijken of ik het terug kan vinden en dan post ik het wel hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 6 november 2005 Report Share Posted 6 november 2005 als je er belangstelling voor hebt of de afbeelding verder niet kunt vinden stuur je maar een PB en mail ik hem in grotere en leesbaarder vorm. De server die ik gebruik accepteert geen al te grote bestanden (niet boven 60 KB) Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 7 november 2005 Report Share Posted 7 november 2005 Heeft het met dynamiek te maken... ik heb geen idee, deels wel en niet. Een melodie maken we uit drie elementaire informatiebronnen in geluid: 1. Toonhoogte (alle frequentieinformatie dus, de toon (a, b, cis, ges of wat ook) wordt bepaald door de frequentie van de fundamental en de boventonenstructuur bepaalt de zogeheten klankkleur) 2. Luidheid (alle informatie in dynamiek dus, de noten kunnen geleidelijk sterker worden, zwakker worden, of er kunnen accenten (of hiaten) in zitten qua geluidssterkte) 3. Tijdsinformatie. (dit bestaat uit twee delen, zowel het absolute tempo (de snelheid) en de ritmische informatie, dit zijn de tijdsafstanden tussen de verschillende noten) Voor mij heeft klank (toonhoogte/luidheid) tot doel om variatie in het ritme aan te brengen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 7 november 2005 Report Share Posted 7 november 2005 (...)(dat is gesloten maar nog toegankelijk.) (...) Beste Kraus, Je was zo goed op dreef, en nu dit... Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 november 2005 Report Share Posted 7 november 2005 als je er belangstelling voor hebt of de afbeelding verder niet kunt vinden stuur je maar een PB en mail ik hem in grotere en leesbaarder vorm. De server die ik gebruik accepteert geen al te grote bestanden (niet boven 60 KB) Hallo Kraus, Dat plaatje heb ik destijds op het goeie oude hifi.nl gepost een jaar of 4 geleden. Dat is dus nooit meer online gekomen Het moet nog wel ergens op internet staan denk ik met het bijbehorende artikel. Waar heb jij het vandaan Kraus? Volgens mij kwam het uit een artikel uit de jaren '60 - '70 van Br Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 7 november 2005 Report Share Posted 7 november 2005 Snelheid en ritme. Sommige combinaties van versterkers/luidsprekers lijken een aangeboden signaal beter te volgen dan andere, resulterend in een sterk impulsief, gortdroog karakter, wat als 'ritmischer' uitgelegd kan worden. (Ook wel eens 'iel' of 'dun' genoemd). Snelheid is fijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 7 november 2005 Report Share Posted 7 november 2005 Nog veel helderder dan een lijst met uitleg van begrippen is " De Ultieme Demonstratie Disc " van Chesky - UD95D - , waarop Meta de Vries aan de hand van een aantal muziekfragmenten uitleg verschaft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 7 november 2005 Report Share Posted 7 november 2005 D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 7 november 2005 Report Share Posted 7 november 2005 (Ook wel eens 'iel' of 'dun' genoemd). Snelheid is fijn Dit is inderdaad een veel voorkomende fout, een goede weergave wordt in het algemeen als iel en dun ervaren. Luisterend naar een live optreden moet toch opvallen dat het laag veel meer informatie bevat en ook de rest van de weergave niet aantast, luisteren in de Melkweg naar dit verschijnsel heeft geen zin, vetter laag is in Amsterdam nauwellijks te vinden. Een voorkeur voor een vet en dus traag laag is beslist een beginnersfout te noemen, hopelijk groeit men hier ooit overheen............ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 7 november 2005 Report Share Posted 7 november 2005 "Voor slagwerken geldt dat de muzikale informatie wordt gehaald uit twee van bovenstaande drie punten; de toonhoogte (punt 1) valt weg. Immers hebben (op pauken na dan) slagwerkers geen toonhoogtes." Ik zit met bovenstaande quote in mijn maag... Waarom zitten wij nu steeds drumstellen te STEMMEN? Heeft een Vibrafoon geen toonhoogte? Zelfs een triangel heeft een toonhoogte (met een hoop harmonischen), zelfs mijn marmeren schabben in mijn hifi rack hebben een toon! Tempo en ritmiek in een set zijn volgens mij aan te tonen in de snelheid en de dynamiek (= timing) van de verwerking en omzetting van het signaal, maar ook in het afwerken van het aangeboden signaal, het uitsterven van een signaalpulse gaat veel (subjectieve?) informatie geven over het ritmische karakter ervan. slecht vb 1: Een lamme, zwakke versterker (met te zwakke dempingfactor bvb.) die op zijn adem moet trappen of 2: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 7 november 2005 Report Share Posted 7 november 2005 @ Pjotr Het plaatje is gewoon het plaatje wat indertijd via de door jou gegeven link in het topic stond. Ik vond het bijbehorende artikel heel interessant en heb toen helaas alleen het plaatje naar de harde schijf gekopi Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 7 november 2005 Report Share Posted 7 november 2005 ik heb altijd gedacht dat ritme bij versterkers te maken had met reservecapaciteit van de voedingselco's - meer is vaak beter, weet ik uit ervaring - te grote jongens kunnen het ook weer 'trager' maken, teveel capaciteit ook - de kwaliteit/het merk van de elco's speelt ook mee Er zijn geen gouden regels om het goed te krijgen. Wat wel vaak opvalt is dat in goedkope versterkers daarop bezuinigd is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 7 november 2005 Report Share Posted 7 november 2005 (..)Geheel terzijde: eigenlijk hoop ik jou ook nog eens te kunnen begroeten op zo'n luisterdag. Als markant figuur op het hear-forum is er zeker de behoefte eens te zien welke realiteit er schuilt achter de intrigerende schuilnaam "Dick Jansen". Zelf denk ik dat deze "Dick" denkt: "dat is niks voor mij, ik ben immers geen audiofiel" maar ik weet zeker dat het je wel zal bevallen. Zoals ook jij gemerkt hebt, dragen audiofielen elkaar wel een warm hart toe (er zit niets anders op met zo'n uitzinnige, al gauw tot uitstoting uit de gemeenschap leidende hobby) en het is goed toeven in zo'n gezelschap. Carnaval is weliswaar van bezuiden de grote rivieren maar komt tegemoet aan de diep-menselijke en algemeen geldende behoefte gelegitimeerd helemaal uit je rol te kunnen vallen en het toch niet aangerekend te worden. Moet je echt eens proberen en bovendien komen we t.z.t. toch naar het Noorden. Steek de brand maar eens in die pijp en broed er eens op. Je hebt nog ruim de tijd. (...) Beste Kraus, Dan van mijn zijde ook een terzijde dat slechts zijdelings aansluit bij de zijweg die jij insloeg. Maar dit terzijde Als de gelegenheid zich voordoet kom ik graag naar een luisterdag of een anderszins audiofiele gelegenheid. Het probleem schuilt bij mij altijd in het vervoer; als het openbaar is weet je nooit zeker of je aankomt (ter bestemming of na afloop thuis), het alternatief is lief (dat rijmt ) maar die wil ik het niet aandoen om naar de andere kant van het land te tuffen om daarna opgescheept te zitten met een kudde audiofielen. Dit alles vergt dus veel van de regie, maar wat in het vat zit verzuurt niet is mij geleerd, dus ik beid mijn tijd. Dan mijn "schuilnaam". Dat is het niet, ik heet echt zo, dat heb ik al vaker geschreven, voluit Dirk Herman Hendrik Jansen, niet fraai maar in vervlogen tijden was vernoemen bonton, dank aan mijn familie dus Oerhollands, dus waarom een schuilnaam. Ik ben niet crimineel (althans niet meer dan gemiddeld), ik sta bij beste weten niet op een dodenlijst, dus... Aan carnaval heb ik een broertje dood, zeker sinds ik ooit de raad van elf op bezoek heb gehad ter gelegenheid van het levenslicht van onze jongste dochter op 10 november 1981. Buiten dat weet ik mij gezien mijn werkkring al decennia omringd door een schare gemankeerde lieden die bij voortduring een maskerade schijnen op te voeren. Het verzadigingspunt is reeds lang overschreden O ja, nu moet ik natuurlijk ook iets zeggen over het onderwerp, anders slaat mijn bijdrage echt nergens op Ook hier ben ik kort in, als immer. Een versterker die "iets doet" met het ritme, en dan zodanig dat ik het merk, deugt niet. We streven toch naar een zo natuurgetrouw mogelijke weergave van de muziek? Iedere toevoeging, wijziging of herinterpretatie van de muziek is uit den boze Zo, en dan nu de aanbevolen verse pijp Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 november 2005 Report Share Posted 7 november 2005 Als jullie het even niet meer weten wat er bedoeld wordt met al die moeilijke (audiofiele) termen: Audiofiel woordenboek (Helaas alleen een Engelse versie beschikbaar) Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 7 november 2005 Report Share Posted 7 november 2005 Hallo allen en eenieder, Heel eenvoudig: lineaire vervorming. Althans, dat is een hele eenvoudige truuk om een set ritmisch te laten klinken. Neem maar een goede speaker en zorg voor een lekkere bas (dus niet "slank" of "dun"), draai het hoog eruit en nog een beetje harmonischen van 4 en of 7 kHz op de bassist toevoegen en de set klinkt al rete-ritmisch. Op de computer kun je hier leuk mee spelen en dit soort lineaire vervorming werkt echt. Groet, Jacco kijk dat is nu een antwoord. geen oeverloss gezwets, maar een duidelijk gegeven, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 7 november 2005 Report Share Posted 7 november 2005 involvement - The degree to which a reproduction draws the listener in to the musical performance and evokes an emotional response to it. rhythm = see timing timing - The apparent instrumental ensemble (synchronism) of a performance, which is affected by system speed. See "articulation," "rhythm," "pace." pace - The apparent tempo of a musical performance, which can be different from its actual beats-per-minute tempo. Pace is affected by phrasing in performance and speed in reproduction articulate, articulation - 1) Clarity and intelligibility, usually of voice reproduction. 2) The reproduction of inner detail in complex sounds, which makes it easy to follow an individual musical voice among many. en deze staat er natuurlijk ook in audiophile - listed as a sickness for which there truly is no cure in the national psychology manual. Symptoms usually include: lack of money, large periods of time spent alone with only music as their company, a compulsion to spend large periods of their free and work time posting useless and pointless posts on web sites like Head-Fi, DIYAudio, or HeadWize, and is usually accompanied by a severe case of upgraditis. They are deemed as being deluded by their family members (especially their spouse), aloof by their friends, and abusive by their wallet. The funny thing is that they normally find a close kindred with audio salesman and other sufferers of this sickness. maar deze mag niet ontbreken: auronihilist (pronounced "auro-nigh-illist") - A person who believes that all components that measure the same, sound the same. A meter man. Het is overigens niet de lijst met omschrijvingen uit het "good sound" plaatje Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 7 november 2005 Report Share Posted 7 november 2005 "Voor slagwerken geldt dat de muzikale informatie wordt gehaald uit twee van bovenstaande drie punten; de toonhoogte (punt 1) valt weg. Immers hebben (op pauken na dan) slagwerkers geen toonhoogtes." Ik zit met bovenstaande quote in mijn maag... Waarom zitten wij nu steeds drumstellen te STEMMEN? Heeft een Vibrafoon geen toonhoogte? Zelfs een triangel heeft een toonhoogte (met een hoop harmonischen), zelfs mijn marmeren schabben in mijn hifi rack hebben een toon! Om het ingewikkeld te maken (wat ik dus wilde voorkomen) kun je slagwerkinstrumenten onderscheiden in niet-tonale instrumenten (die Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 7 november 2005 Report Share Posted 7 november 2005 Audiofiel woordenboek Altijd leuk, zo'n samensmelting van technische en muzikale onwetendheid. Volledig zinloos woordspel. Ik denk dat een gemiddelde medewerker bij de 'van dale' woordenboeken spontaan het in zijn broek doet: pace - The apparent tempo of a musical performance, which can be different from its actual beats-per-minute tempo. Pace is affected by phrasing in performance and speed in reproduction apparent = niet gedefinieerd tempo = niet gedefinieerd EDIT: tempo - The actual number of beats per minute in a musical performance. Compare "pace." ; volledig foutieve definitie, verschil tussen pace en tempo wordt niet gespecificeerd want apparent is niet gedefinieerd. musical performance = niet relevant (moet het muziekstuk worden opgevoerd om een bepaalde pace te hebben? actual beats per minute = onzin voor alle niet-house achtige muziek die helemaal geen structuur heeft gebaseerd op een beat. Wellicht wordt bedoeld: het aantal van de maatsoort afgeleide teleenheden per minuut. pace wordt helemaal niet door phrasing in performance (niet gedefinieerd en super vaag) beinvloed; de manier van fraseren van noten maakt het tempo niet hoger of lager. Speed in reproduction = niet gedefinieerd (speed los ook niet) Ofwel uiterst kansloos. Zo kan ik nog wel 100000 definities verzinnen en lekker intelligent doen. EDIT: wat pace dus w Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 7 november 2005 Report Share Posted 7 november 2005 Het heeft toch niets met "intelligent doen" te maken als je muziekweergave in bruikbare termen probeert te vatten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts