Guest Kraus vonBentinck Posted 14 november 2005 Report Share Posted 14 november 2005 ritenuto Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Met de tijdsdimensie als referentiekader kun je de discussie over dit soort zaken gemakkelijker vanuit verschillende invalshoeken voeren. Hilarisch Ik heb geen verstand van muziek. maar als we het over ritme hebben, liggen de karakteristieke herhaal - punten dan niet zo'n halve of kwart seconde van elkaar? Daar kan een geluidsinstallatie toch bijna geen fouten mee maken? Als het ritme door fouten wordt aangetast dan hebben we het over fouten, die te maken hebben met periodes van milliseconden, denk ik. Misschien in de orde van grootte tot 50msec? Geen idee eigenlijk hoor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Met de tijdsdimensie als referentiekader kun je de discussie over dit soort zaken gemakkelijker vanuit verschillende invalshoeken voeren. Hilarisch Ik heb geen verstand van muziek. maar als we het over ritme hebben, liggen de karakteristieke herhaal - punten dan niet zo'n halve of kwart seconde van elkaar? Daar kan een geluidsinstallatie toch bijna geen fouten mee maken? Als het ritme door fouten wordt aangetast dan hebben we het over fouten, die te maken hebben met periodes van milliseconden, denk ik. Misschien in de orde van grootte tot 50msec? Geen idee eigenlijk hoor... Dat is ook niet wat bedoelt wordt. Het gaat meer om het ritmegevoel dat je op de ene set wel hebt en op de andere niet. Je gaat makkelijker met de muziek meebewegen zeg maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Quote Headshell: "Ik heb geen verstand van muziek. maar als we het over ritme hebben, liggen de karakteristieke herhaal - punten dan niet zo'n halve of kwart seconde van elkaar?" Wat jij bedoelt is volgens mij de "beat", de accenten, wat je op een sequencer (ritme box) terugvind als: beats per minute, bvb 120, in een bvb 4/4 maat. Stel dat dat accenten geeft op een kwart seconde zoals jij stelt (voor de maniakale rekenaars onder jullie, ik heb dit niet berekend, het zijn hypothetische getallen, ik studeerde filosofie en geen rekenkunde ). Maar als die accenten steeds even hard op exact hetzelfde interval plaatsvinden, dan vind onze "geest" (het deel van ons dat vreugde vindt in muziek, want daar doen we het toch allen voor, niet?) dat maar een saaie boel, der is niks aan. Daarom horen we allemaal graag live muziek (behalve techno fanaten maar da's een ander verhaal) en daarom heeft men in de sequencers GROOVE programma's gestopt: variabelen die naar keuze bepaalde accenten euh, varieren dus , en miniscuul v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Quote Headshell: "Ik heb geen verstand van muziek. maar als we het over ritme hebben, liggen de karakteristieke herhaal - punten dan niet zo'n halve of kwart seconde van elkaar?" Wat jij bedoelt is volgens mij de "beat", de accenten, wat je op een sequencer (ritme box) terugvind als: beats per minute, bvb 120, in een bvb 4/4 maat. Stel dat dat accenten geeft op een kwart seconde zoals jij stelt (voor de maniakale rekenaars onder jullie, ik heb dit niet berekend, het zijn hypothetische getallen, ik studeerde filosofie en geen rekenkunde ). Maar als die accenten steeds even hard op exact hetzelfde interval plaatsvinden, dan vind onze "geest" (het deel van ons dat vreugde vindt in muziek, want daar doen we het toch allen voor, niet?) dat maar een saaie boel, der is niks aan. Daarom horen we allemaal graag live muziek (behalve techno fanaten maar da's een ander verhaal) en daarom heeft men in de sequencers GROOVE programma's gestopt: variabelen die naar keuze bepaalde accenten euh, varieren dus , en miniscuul v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Met de tijdsdimensie als referentiekader kun je de discussie over dit soort zaken gemakkelijker vanuit verschillende invalshoeken voeren. Hilarisch Ik heb geen verstand van muziek. maar als we het over ritme hebben, liggen de karakteristieke herhaal - punten dan niet zo'n halve of kwart seconde van elkaar? Daar kan een geluidsinstallatie toch bijna geen fouten mee maken? Als het ritme door fouten wordt aangetast dan hebben we het over fouten, die te maken hebben met periodes van milliseconden, denk ik. Misschien in de orde van grootte tot 50msec? Geen idee eigenlijk hoor... Dat is ook niet wat bedoelt wordt. Het gaat meer om het ritmegevoel dat je op de ene set wel hebt en op de andere niet. Je gaat makkelijker met de muziek meebewegen zeg maar. Maar dankzij welke eigenschap zou dat beter kunnen zijn? Ik denk wel dat het kan, maar waar moet je die kewaliteit technisch zoeken? Want je installatie heeft maar een hele korte tijdsruimte om daar iets aan te doen. Het kan natuurlijk wel samenhangen met de respons op sprongsignalen en op stijgtijden. maar ook dat hangt weer af van hele korte verschijnselen. Tonaliteit hoeft niet tijdsgebonden te zijn. Daar kan het ritme wel mee samenhangen, tenminste het ervaringen van ritme kan erdoor worden beinvloed . Lijkt me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Met de tijdsdimensie als referentiekader kun je de discussie over dit soort zaken gemakkelijker vanuit verschillende invalshoeken voeren. Hilarisch Ik heb geen verstand van muziek. maar als we het over ritme hebben, liggen de karakteristieke herhaal - punten dan niet zo'n halve of kwart seconde van elkaar? Daar kan een geluidsinstallatie toch bijna geen fouten mee maken? Als het ritme door fouten wordt aangetast dan hebben we het over fouten, die te maken hebben met periodes van milliseconden, denk ik. Misschien in de orde van grootte tot 50msec? Geen idee eigenlijk hoor... Mijn opmerking was gericht op de inhoud van de quote. Lees die quote nog maar eens na en leg dan in normaal nederlands uit wat er staat. Dan kom je erachter dat het nietszeggend audiofiel jargon is. Zoals Rasta opmerkte worden er in sequencers bewust foutjes in de timing van slagwerk aangebracht om het geluid "echter" te doen klinken. Ja, dat was me wel duidelijk. Je vindt dit dus onzin: <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< Met de tijdsdimensie als referentiekader kun je de discussie over dit soort zaken gemakkelijker vanuit verschillende invalshoeken voeren. <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< Ik vind het niet direct onzin, maar ik heb er moite mee die opdracht uit tevoeren. Want ik zocht even naar de eigenschappen van componenten die de ritmebeveling kunnen ondersteunen. Ik denk dat ik in dit geval gewoon niet verder kom dan je oren. Die moeten de componenten met het beste ritmegevoel selecteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Met de tijdsdimensie als referentiekader kun je de discussie over dit soort zaken gemakkelijker vanuit verschillende invalshoeken voeren. Hilarisch Ik heb geen verstand van muziek. maar als we het over ritme hebben, liggen de karakteristieke herhaal - punten dan niet zo'n halve of kwart seconde van elkaar? Daar kan een geluidsinstallatie toch bijna geen fouten mee maken? Als het ritme door fouten wordt aangetast dan hebben we het over fouten, die te maken hebben met periodes van milliseconden, denk ik. Misschien in de orde van grootte tot 50msec? Geen idee eigenlijk hoor... Dat is ook niet wat bedoelt wordt. Het gaat meer om het ritmegevoel dat je op de ene set wel hebt en op de andere niet. Je gaat makkelijker met de muziek meebewegen zeg maar. Ik ga meebewegen als het muziekje lekker klinkt. Is dat ritme, klinkt het lekker of heb ik last van spasmen? als je zulke postings neerzet, d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Met de tijdsdimensie als referentiekader kun je de discussie over dit soort zaken gemakkelijker vanuit verschillende invalshoeken voeren. Hilarisch Ik heb geen verstand van muziek. maar als we het over ritme hebben, liggen de karakteristieke herhaal - punten dan niet zo'n halve of kwart seconde van elkaar? Daar kan een geluidsinstallatie toch bijna geen fouten mee maken? Als het ritme door fouten wordt aangetast dan hebben we het over fouten, die te maken hebben met periodes van milliseconden, denk ik. Misschien in de orde van grootte tot 50msec? Geen idee eigenlijk hoor... Mijn opmerking was gericht op de inhoud van de quote. Lees die quote nog maar eens na en leg dan in normaal nederlands uit wat er staat. Dan kom je erachter dat het nietszeggend audiofiel jargon is. Precies. Er staan woorden op een rijtje, die zelfs een goedlopende zin vormen, maar er het heeft totaal geen inhoud. Geen mens die snapt wat er precies mee bedoelt wordt. Audiofiel jargon (=gezwets) inderdaad... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 maar het gaat al tig pagina's nergens meer over; niemand heeft er nog uitgelegd waar je op zou moet letten als je een set zou willen samenstellen waarbij je meer de nadruk zou willen leggen op ritme dan op correcte klankweergave. Voorlopig is heel die keuze een raadsel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Quote Headshell: "Ik heb geen verstand van muziek. maar als we het over ritme hebben, liggen de karakteristieke herhaal - punten dan niet zo'n halve of kwart seconde van elkaar?" Wat jij bedoelt is volgens mij de "beat", de accenten, wat je op een sequencer (ritme box) terugvind als: beats per minute, bvb 120, in een bvb 4/4 maat. Stel dat dat accenten geeft op een kwart seconde zoals jij stelt (voor de maniakale rekenaars onder jullie, ik heb dit niet berekend, het zijn hypothetische getallen, ik studeerde filosofie en geen rekenkunde ). Maar als die accenten steeds even hard op exact hetzelfde interval plaatsvinden, dan vind onze "geest" (het deel van ons dat vreugde vindt in muziek, want daar doen we het toch allen voor, niet?) dat maar een saaie boel, der is niks aan. Daarom horen we allemaal graag live muziek (behalve techno fanaten maar da's een ander verhaal) en daarom heeft men in de sequencers GROOVE programma's gestopt: variabelen die naar keuze bepaalde accenten euh, varieren dus , en miniscuul v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Met de tijdsdimensie als referentiekader kun je de discussie over dit soort zaken gemakkelijker vanuit verschillende invalshoeken voeren. Hilarisch Ik heb geen verstand van muziek. maar als we het over ritme hebben, liggen de karakteristieke herhaal - punten dan niet zo'n halve of kwart seconde van elkaar? Daar kan een geluidsinstallatie toch bijna geen fouten mee maken? Als het ritme door fouten wordt aangetast dan hebben we het over fouten, die te maken hebben met periodes van milliseconden, denk ik. Misschien in de orde van grootte tot 50msec? Geen idee eigenlijk hoor... Mijn opmerking was gericht op de inhoud van de quote. Lees die quote nog maar eens na en leg dan in normaal nederlands uit wat er staat. Dan kom je erachter dat het nietszeggend audiofiel jargon is. Precies. Er staan woorden op een rijtje, die zelfs een goedlopende zin vormen, maar er het heeft totaal geen inhoud. Geen mens die snapt wat er precies mee bedoelt wordt. Audiofiel jargon (=gezwets) inderdaad... Henrie, daar staat een waarheid als een koe. Als je een koe bekijkt vanuit de tijddimensie als referentiekader dan kun je die indelen in kalveren, koeien en biefstukken. Echter om te bepalen of het roodbonte of zwartbonte koeien zijn heb je aan de tijdsdimensie niet veel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Met de tijdsdimensie als referentiekader kun je de discussie over dit soort zaken gemakkelijker vanuit verschillende invalshoeken voeren. Hilarisch Ik heb geen verstand van muziek. maar als we het over ritme hebben, liggen de karakteristieke herhaal - punten dan niet zo'n halve of kwart seconde van elkaar? Daar kan een geluidsinstallatie toch bijna geen fouten mee maken? Als het ritme door fouten wordt aangetast dan hebben we het over fouten, die te maken hebben met periodes van milliseconden, denk ik. Misschien in de orde van grootte tot 50msec? Geen idee eigenlijk hoor... Mijn opmerking was gericht op de inhoud van de quote. Lees die quote nog maar eens na en leg dan in normaal nederlands uit wat er staat. Dan kom je erachter dat het nietszeggend audiofiel jargon is. Precies. Er staan woorden op een rijtje, die zelfs een goedlopende zin vormen, maar er het heeft totaal geen inhoud. Geen mens die snapt wat er precies mee bedoelt wordt. Audiofiel jargon (=gezwets) inderdaad... Henrie, daar staat een waarheid als een koe. Als je een koe bekijkt vanuit de tijddimensie als referentiekader dan kun je die indelen in kalveren, koeien en biefstukken. Echter om te bepalen of het roodbonte of zwartbonte koeien zijn heb je aan de tijdsdimensie niet veel. Het beste slachtvee zijn toch de blauwe koeien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Met de tijdsdimensie als referentiekader kun je de discussie over dit soort zaken gemakkelijker vanuit verschillende invalshoeken voeren. Hilarisch Ik heb geen verstand van muziek. maar als we het over ritme hebben, liggen de karakteristieke herhaal - punten dan niet zo'n halve of kwart seconde van elkaar? Daar kan een geluidsinstallatie toch bijna geen fouten mee maken? Als het ritme door fouten wordt aangetast dan hebben we het over fouten, die te maken hebben met periodes van milliseconden, denk ik. Misschien in de orde van grootte tot 50msec? Geen idee eigenlijk hoor... Mijn opmerking was gericht op de inhoud van de quote. Lees die quote nog maar eens na en leg dan in normaal nederlands uit wat er staat. Dan kom je erachter dat het nietszeggend audiofiel jargon is. Precies. Er staan woorden op een rijtje, die zelfs een goedlopende zin vormen, maar er het heeft totaal geen inhoud. Geen mens die snapt wat er precies mee bedoelt wordt. Audiofiel jargon (=gezwets) inderdaad... Henrie, daar staat een waarheid als een koe. Als je een koe bekijkt vanuit de tijddimensie als referentiekader dan kun je die indelen in kalveren, koeien en biefstukken. Echter om te bepalen of het roodbonte of zwartbonte koeien zijn heb je aan de tijdsdimensie niet veel. Het beste slachtvee zijn toch de blauwe koeien. Of de paarse. Die kun je nl met je blote handen slachten Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Hoi allen, Blijft leuk, die bijdragen van Headshell. Als je begrijpt wat ie bedoelt, is dat mooi meegenomen, maar het lezen ervan vind ik al prachtig. Bij tijd en wijle kom ik weer (op een ander forum) in discussie met mijn afstudeerbegeleider en dat gaat steevast over tijd. Tijdsintervallen en hoe het gehoor daar op reageert. Hear proef ik ook iets van die discussie. Zijn standpunt is zoiets als: we kunnen tijdsverschillen horen die bijzonder kort zijn. Hoe bijzonder kort, weet ik nog steeds niet, maar daar kan ik nog wel iets mee. Maar nu komt het. In een voorbeeld dat hij noemt, koppelt hij daar ook een bandbreedte aan. En dat vind ik dan weer interessant. Hij noemt een viool en dit instrument zou in de aanloop van een toon een "stapvormig" karakter tonen. Om dit gedrag goed weer te geven, heb je een systeem nodig met een bandbreedte van 50 kHz. En dit terwijl het menselijk gehoor niet verder gaat dan 20 kHz. Maar hij blijft er bij (het zou ook gepubliceerd zijn in de AES) en stelt dat het gehoor tijdverschillen registreert. En dat de hersenen aan de hand van die verschillen die "stapvormige" aanloop der tonen van de viool op een of andere manier reconstrueren. Jullie zullen begrijpen dat ik dit bijzonder vaag vind en nauwelijks voor te stellen. Toch kan ik het niet afknallen, het zou zomaar waar kunnen zijn. ook een tegenbewijs heb ik nooit gevonden. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 maar het gaat al tig pagina's nergens meer over; niemand heeft er nog uitgelegd waar je op zou moet letten als je een set zou willen samenstellen waarbij je meer de nadruk zou willen leggen op ritme dan op correcte klankweergave.Voorlopig is heel die keuze een raadsel. duidelijke probleemstelling! Ik denk toch dat je dan een set moet hebben die dynamisch is, nabij en fel. Met een grote bandbreedte bij alle komponenten. Overal toch een groot rendement en veel power graag. De boel mag best wat last hebben van kleuring. Welke technische eigenschappen tellen dan? Speakers: - Behuizing zou meer als een gitaarkast moeten werken dan als een resonantievrije dooie behuizing - geen poort aan de achterkant of onder, maar naar voren. Een BR- afstemming met de nadruk op lage q- factor - Sterke magneten - Componenten in het wisselfilter die meer op rendement dan op finesse zijn gericht. - Desnoods maar een wat minder verantwoord fase - verloop als dat het rendement en de bandbreedte maar bevordert - Hoog rendement - Hoge belastbaarheid - Hoorns lijken me prima - Grote bandbreedte, desnoods ten koste van vlakke karakteristiek - Op de voorgrond tredende hoog - en laagweergave. - Eerder zilverkabel dan klassiek koper - Een ontwerp dat qua layout gericht is op homogeniteit en focus. Dus niet een Xanadu bijvoorbeeld. Meer een D'appolito- opstelling bijvoorbeeld - Grote lagetonenkast. In beide kanalen. Dus geen subwoofer, lijkt me. - Geen bandjes- hogetonen en ook geen keramiek- tweeter. Meer iets voor een metal- driver voor hoog en mid. - Eerder een BR dan een gesloten kast of een TL. Ook geen elektrostaat. - Een 2,5 - weg of een echt driewegsysteem. Waarbij de nadruk ligt op de extremiteiten van de bandbreedte. - Groot driveroppervlak voor het laag - Een wat hardere conusophanging, en dan maar een grotere kast voor de basextensie. Cd- speler: - Mag geen compressie veroorzaken. Open geluid. Nabij geluid. Versterker - Zware voeding en snel stroom kunnen leveren aan moeilijke belastingen. - Geen buis. Ook niet veel terugkoppeling. Geen klasse- A. - Moet drama kunnen weergeven, dus geen terughoudende voicing - Grote eindtorren. Geen elco-s in de signaalweg. Bronkabels: - Niet met een warm karakter, maar open en helder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Ik denk dat je wel gelijk hebt, Jan maar toch is het uitgangspunt van de geciteerde probleemstelling gewoon fout. Ritme is, voor de zoveelste maal, geen eigenschap van eletronica, maar van muziek. De eigenschappen die een set moet hebben om correct minieme en subtiel gespeelde variaties in het ritme over te dragen zullen wel snelheid en detail zijn, daar voldoet de door jou samengestelde set denk ik inderdaad wel aan. Voor tempovariaties kent de muziektheorie heel andere bewoordingen, zoals bijv. ritenuto, staccato, glissando etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Ik denk dat je wel gelijk hebt, Jan maar toch is het uitgangspunt van de geciteerde probleemstelling gewoon fout.Ritme is, voor de zoveelste maal, geen eigenschap van eletronica, maar van muziek. De eigenschappen die een set moet hebben om correct minieme en subtiel gespeelde variaties in het ritme over te dragen zullen wel snelheid en detail zijn, daar voldoet de door jou samengestelde set denk ik inderdaad wel aan. Voor tempovariaties kent de muziektheorie heel andere bewoordingen, zoals bijv. ritenuto, staccato, glissando etc. Je bedoelt dat de bewoordingen in de muziekleer niet terugkeren in de teksten van audiofiele reviews? Hee, dat is een belangrijk facet, lijkt me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Welke technische eigenschappen tellen dan? Speakers: - Behuizing zou meer als een gitaarkast moeten werken dan als een resonantievrije dooie behuizing - geen poort aan de achterkant of onder, maar naar voren. Een BR- afstemming met de nadruk op lage q- factor - Sterke magneten - Componenten in het wisselfilter die meer op rendement dan op finesse zijn gericht. - Desnoods maar een wat minder verantwoord fase - verloop als dat het rendement en de bandbreedte maar bevordert - Hoog rendement - Hoge belastbaarheid - Hoorns lijken me prima - Grote bandbreedte, desnoods ten koste van vlakke karakteristiek - Op de voorgrond tredende hoog - en laagweergave. - Eerder zilverkabel dan klassiek koper - Een ontwerp dat qua layout gericht is op homogeniteit en focus. Dus niet een Xanadu bijvoorbeeld. Meer een D'appolito- opstelling bijvoorbeeld - Grote lagetonenkast. In beide kanalen. Dus geen subwoofer, lijkt me. - Geen bandjes- hogetonen en ook geen keramiek- tweeter. Meer iets voor een metal- driver voor hoog en mid. - Eerder een BR dan een gesloten kast of een TL. Ook geen elektrostaat. - Een 2,5 - weg of een echt driewegsysteem. Waarbij de nadruk ligt op de extremiteiten van de bandbreedte. - Groot driveroppervlak voor het laag - Een wat hardere conusophanging, en dan maar een grotere kast voor de basextensie. Cd- speler: - Mag geen compressie veroorzaken. Open geluid. Nabij geluid. Versterker - Zware voeding en snel stroom kunnen leveren aan moeilijke belastingen. - Geen buis. Ook niet veel terugkoppeling. Geen klasse- A. - Moet drama kunnen weergeven, dus geen terughoudende voicing - Grote eindtorren. Geen elco-s in de signaalweg. Bronkabels: - Niet met een warm karakter, maar open en helder. Beste Headshell, Nou nou, dat is me wat... Behuizing zou meer als een gitaarkast moeten werken dan als een resonantievrije dooie behuizingIk denk dat ik die resonanties niet kan uitstaan. Componenten in het wisselfilter die meer op rendement dan op finesse zijn gericht Vage uitspraak, wat bedoel je met "gericht op finesse"? Eerder zilverkabel dan klassiek koperWaar baseer je dit op? Een ontwerp dat qua layout gericht is op homogeniteit en focus. Dus niet een Xanadu bijvoorbeeld. Meer een D'appolito- opstelling bijvoorbeeldNet of merken zich laten stigmatiseren. Een 2,5 - weg of een echt driewegsysteem.??, wat is er mis met een tweeweg systeem? Geen buis. Ook niet veel terugkoppeling. Geen klasse- AWat dan? Crossover vervorming bij klasse B? Grote eindtorren.Dit zijn net accu's die je moet opladen als het om snelle dynamische variaties gaat, staat haaks op je eerdere uitspraken. Verder vind ik een hoop geleuter terug in je betoog, zoals "open", "nabij" of "terughoudende voicing". Is niet controleerbaar. Staat wel leuk als verhalend proza dat vaak te vinden is in een magazine. Groet, jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Met de tijdsdimensie als referentiekader kun je de discussie over dit soort zaken gemakkelijker vanuit verschillende invalshoeken voeren. Hilarisch Ik heb geen verstand van muziek. maar als we het over ritme hebben, liggen de karakteristieke herhaal - punten dan niet zo'n halve of kwart seconde van elkaar? Daar kan een geluidsinstallatie toch bijna geen fouten mee maken? Als het ritme door fouten wordt aangetast dan hebben we het over fouten, die te maken hebben met periodes van milliseconden, denk ik. Misschien in de orde van grootte tot 50msec? Geen idee eigenlijk hoor... Dat is ook niet wat bedoelt wordt. Het gaat meer om het ritmegevoel dat je op de ene set wel hebt en op de andere niet. Je gaat makkelijker met de muziek meebewegen zeg maar. Ik ga meebewegen als het muziekje lekker klinkt. Is dat ritme, klinkt het lekker of heb ik last van spasmen? Precies.... Wanneer 't niet lekker klinkt staat je voet stil. Ik denk dat dit bedoeld wordt..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Swing Swang Swingin` Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 17 november 2005 Report Share Posted 17 november 2005 Welke technische eigenschappen tellen dan? Speakers: - Behuizing zou meer als een gitaarkast moeten werken dan als een resonantievrije dooie behuizing - geen poort aan de achterkant of onder, maar naar voren. Een BR- afstemming met de nadruk op lage q- factor - Sterke magneten - Componenten in het wisselfilter die meer op rendement dan op finesse zijn gericht. - Desnoods maar een wat minder verantwoord fase - verloop als dat het rendement en de bandbreedte maar bevordert - Hoog rendement - Hoge belastbaarheid - Hoorns lijken me prima - Grote bandbreedte, desnoods ten koste van vlakke karakteristiek - Op de voorgrond tredende hoog - en laagweergave. - Eerder zilverkabel dan klassiek koper - Een ontwerp dat qua layout gericht is op homogeniteit en focus. Dus niet een Xanadu bijvoorbeeld. Meer een D'appolito- opstelling bijvoorbeeld - Grote lagetonenkast. In beide kanalen. Dus geen subwoofer, lijkt me. - Geen bandjes- hogetonen en ook geen keramiek- tweeter. Meer iets voor een metal- driver voor hoog en mid. - Eerder een BR dan een gesloten kast of een TL. Ook geen elektrostaat. - Een 2,5 - weg of een echt driewegsysteem. Waarbij de nadruk ligt op de extremiteiten van de bandbreedte. - Groot driveroppervlak voor het laag - Een wat hardere conusophanging, en dan maar een grotere kast voor de basextensie. Cd- speler: - Mag geen compressie veroorzaken. Open geluid. Nabij geluid. Versterker - Zware voeding en snel stroom kunnen leveren aan moeilijke belastingen. - Geen buis. Ook niet veel terugkoppeling. Geen klasse- A. - Moet drama kunnen weergeven, dus geen terughoudende voicing - Grote eindtorren. Geen elco-s in de signaalweg. Bronkabels: - Niet met een warm karakter, maar open en helder. Beste Headshell, Nou nou, dat is me wat... Behuizing zou meer als een gitaarkast moeten werken dan als een resonantievrije dooie behuizingIk denk dat ik die resonanties niet kan uitstaan. Componenten in het wisselfilter die meer op rendement dan op finesse zijn gericht Vage uitspraak, wat bedoel je met "gericht op finesse"? Eerder zilverkabel dan klassiek koperWaar baseer je dit op? Een ontwerp dat qua layout gericht is op homogeniteit en focus. Dus niet een Xanadu bijvoorbeeld. Meer een D'appolito- opstelling bijvoorbeeldNet of merken zich laten stigmatiseren. Een 2,5 - weg of een echt driewegsysteem.??, wat is er mis met een tweeweg systeem? Geen buis. Ook niet veel terugkoppeling. Geen klasse- AWat dan? Crossover vervorming bij klasse B? Grote eindtorren.Dit zijn net accu's die je moet opladen als het om snelle dynamische variaties gaat, staat haaks op je eerdere uitspraken. Verder vind ik een hoop geleuter terug in je betoog, zoals "open", "nabij" of "terughoudende voicing". Is niet controleerbaar. Staat wel leuk als verhalend proza dat vaak te vinden is in een magazine. Groet, jacco Ik leg hier wat min of meer extreme houdingen neer die de opzet hebben, de discussie uit te lokken over dit onderwerp. Ik accepteer wel dat mensen letten op de manier waarop een installatie met ritme omgaat, maar ik weet ed vinger maar niet op de kenmerken te leggen die ervoor verantwoordelijk zijn. Ja, je oren zeggen je alles. Maar kleuringsvrijheid spreek bij mij "guts"tegen. Je vindt het zelden bij elkaar. Ik gaf lukraak weer wat me direct te binnen schoot. Dit hoeft neit te betekenen dat ik er niet meer achtersta. Ik ben er domweg nog niet uit en/ of helemaal zeker van. Omdat het me pet enigszins te boven gaat. Ik moet nu even weg . Vanavond ga ik er misschien dieper op in. Naar mijn smaak mist Xanadu meestal iets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 november 2005 Report Share Posted 17 november 2005 Voor het testen van aspecten m.b.t. klankzuiverheid: frequentie- / amplitude karakteristiek en blokgolfweergave. Hier zijn m.n. lineariteit en fasecoherentie (grondtonen en harmonischen) van belang. Voor het testen van aspecten t.a.v. ritmiek: breedbandige pulsweergave. Hier zijn m.n. stijg- en daalsnelheid en vrijheid van vertraagde resonanties van belang. Een luidspreker is nooit van zichzelf ritmisch. Zelfs een drumstel is dat niet. 't Hangt er van af wie d'r op speelt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 november 2005 Report Share Posted 17 november 2005 (...) Voor tempovariaties kent de muziektheorie heel andere bewoordingen, zoals bijv. ritenuto, staccato, glissando etc. Beste Kraus, Glissando is het (opzettelijk) laten verglijden van een toon. Dat heeft wel met melodiek te maken - vaak zelfs met melodramatiek - maar niets met ritme. http://en.wikipedia.org/wiki/Glissando Glissando (plural: glissandi) is a musical term that refers to either a continuous sliding from one pitch to another (a "true" glissando), or an incidental scale played while moving from one melodic note to another (an "effective" glissando). Overigens heeft mevr. prof. D. Deutsch heel interessante akoestische proefnemingen verricht, o.m. met pseudo glissandi of glissando-illusies, die aantonen dat we Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 17 november 2005 Report Share Posted 17 november 2005 Ja, je oren zeggen je alles. Totdat je een blinddoek omdoet. Ben benieuwd hoe veel ''ritmischer'' een set dan nog is t.o.v. een andere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts