s0000884 Posted 17 november 2005 Report Share Posted 17 november 2005 de bewoordingen van geen enkele leer terugkomen in het door audiofielen gehanteerde jargon. geloof != techniek ritme(hifi set) = A waarbij A een constante is die niet van hifi set afhangt ritme(autosuggestie) = {[b*uiterlijk(hifi set) + C*geloof(hifi set)]*(technisch inzicht)^-1}(muzikaal inzicht^-1) Hierbij is geloof een verzameling van functies die afhangen van hoezeer je gelooft in niet hoorbare verschillen (CD, SACD) of juist de voorkeur hebt aan bepaalde vervorming (LP, reflecties, teveel / te weinig bas e.d.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 november 2005 Report Share Posted 17 november 2005 Ja, je oren zeggen je alles. Totdat je een blinddoek omdoet. Ben benieuwd hoe veel ''ritmischer'' een set dan nog is t.o.v. een andere. Kom eens met wat nieuws... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 17 november 2005 Report Share Posted 17 november 2005 Snelheid en ritme. Sommige combinaties van versterkers/luidsprekers lijken een aangeboden signaal beter te volgen dan andere, resulterend in een sterk impulsief, gortdroog karakter, wat als 'ritmischer' uitgelegd kan worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 17 november 2005 Report Share Posted 17 november 2005 Voor het testen van aspecten m.b.t. klankzuiverheid: frequentie- / amplitude karakteristiek en blokgolfweergave.Hier zijn m.n. lineariteit en fasecoherentie (grondtonen en harmonischen) van belang. Voor het testen van aspecten t.a.v. ritmiek: breedbandige pulsweergave. Hier zijn m.n. stijg- en daalsnelheid en vrijheid van vertraagde resonanties van belang. Een luidspreker is nooit van zichzelf ritmisch. Zelfs een drumstel is dat niet. 't Hangt er van af wie d'r op speelt... Kijk, zo'n beschouwing daar heb je wat aan. Dat bedoel ik. Verstandige woorden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 17 november 2005 Report Share Posted 17 november 2005 Leuk om je reactie te lezen. Goeie bijdrage. Leuk voor de discussie hoor. Behuizing zou meer als een gitaarkast moeten werken dan als een resonantievrije dooie behuizingIk denk dat ik die resonanties niet kan uitstaan. Ik ook niet. Maar het is een kwestie van mate van. Sommigen hebben graag dat meespelen van de kast. Als het gecontroleerd gebeurt , kan het het ritmegevoel misschien versterken Componenten in het wisselfilter die meer op rendement dan op finesse zijn gericht Vage uitspraak, wat bedoel je met "gericht op finesse"? Ik ben geen elektronicus. Daardoor wordt het vaag. Moet je er niet over beginnen? Misschien. Waar ik op doel is het ontwerp van een filter dat de kwaliteits - verhouding van de componenten verschuift van energieverspilling ten dienste van kleuringsvrijheid naar een hoog rendement en snelheid. Dan kan de finesse ( vervormingsvrijheid , ruisvrijheid ) best wat worden geofferd. Weer een knuppel in het hoenderhok. Eerder zilverkabel dan klassiek koperWaar baseer je dit op? Weer een knuppel. Voor mijn idee( niet eens geld voor dure kabels heeft koper meer dat rauwe en zilver meer het kleuringsvrije en steriele. Ik hoor hier best graag ractie op. Het is nl maar een idee, dat ik van die materialen heb. Niet het budget dus. Een ontwerp dat qua layout gericht is op homogeniteit en focus. Dus niet een Xanadu bijvoorbeeld. Meer een D'appolito- opstelling bijvoorbeeldNet of merken zich laten stigmatiseren. Tuurlijk krijg je stigmatisering in je kop als je oren menen dat de meeste producten van een merk je een knikje in de cadans presenteren. Dat is het dus. Pech. Een 2,5 - weg of een echt driewegsysteem.??, wat is er mis met een tweeweg systeem? Niks, maar voor ritme en breedbandigheid een mooiere gelegenheid tot verleggen van grenzen 2- weg kan een mooi comprimis zijn. in andere gevallen. Geen buis. Ook niet veel terugkoppeling. Geen klasse- AWat dan? Crossover vervorming bij klasse B? Hoeft niet hinderlijk te zijn in dit uitzonderlijke geval waar de nadruk dient te liggen in ritme. Grote eindtorren.Dit zijn net accu's die je moet opladen als het om snelle dynamische variaties gaat, staat haaks op je eerdere uitspraken. Kan zijn . Weet ik niet. Gaat om ritme. Kan zo zijn. Sorry in dat geval. Foutje. Verder vind ik een hoop geleuter terug in je betoog, zoals "open", "nabij" of "terughoudende voicing". Is niet controleerbaar. Staat wel leuk als verhalend proza dat vaak te vinden is in een magazine. Wat moeten we dan zeggen? Doe een suggestie. Help ons verder. Bedankt hoor, voor je gemeende reactie. No hard feelings.... Jacco, neem er nog een. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 18 november 2005 Report Share Posted 18 november 2005 Voor het testen van aspecten m.b.t. klankzuiverheid: frequentie- / amplitude karakteristiek en blokgolfweergave.Hier zijn m.n. lineariteit en fasecoherentie (grondtonen en harmonischen) van belang. Hoeveel luidsprekers ken jij die blokgolven kunnen weergeven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 18 november 2005 Report Share Posted 18 november 2005 Kom eens met wat nieuws... Je reageert dus toch nog op mijn posts... Wat betreft vernieuwen; hoe 'vernieuwend' is het wel niet om zo vaak te horen dat een set ritmischer, muzikaler e.d. dan een andere set?. We hebben niet eens een audiofiele definitie van 'ritme'. (dat je er lekker bij gaat meebewegen ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 18 november 2005 Report Share Posted 18 november 2005 Voor het testen van aspecten m.b.t. klankzuiverheid: frequentie- / amplitude karakteristiek en blokgolfweergave.Hier zijn m.n. lineariteit en fasecoherentie (grondtonen en harmonischen) van belang. Hoeveel luidsprekers ken jij die blokgolven kunnen weergeven? 1. Hoe stel je vast dat luidspreker A beter blokgolven weergeeft dan luidspreker B (optellen van akoestisch signaal tweeter / midrange / woofer + waar/hoe microfoon te plaatsen) 2. Wat is het criterium voor een 'goede' blokgolfweergave (hoeveel fasecoherente harmonischen benodigd?) 3. In hoeverre is de fase van die boventonen bepalend voor de klankkleur (statistische correllatie gelegd?) 4. Waarom al deze moeite doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 november 2005 Report Share Posted 18 november 2005 Beste, Een luidspreker die blokgolven niet goed kan weergeven, kan geen enkel complex signaal goed weergeven. Dus ook muziek niet. Verstoring van de fasehuishouding betekent verstoring van het complete signaal. Vanzelfsprekend moeten de weergegeven blokgolven in een niet-reflecterende omgeving worden gemeten. In feite moet je alleen het primaire geluid van de luidspreker meten. Maar dat geldt voor alle andere testsignalen evenzeer. Men kan m.i. het beste uitgaan van twee vaste microfoonposities, beide op de weergave-as. Als grondfrequenties zijn bijvoorbeeld 100 Hz en 2 kHz geschikt: de meeste blokgolfgeneratoren produceren oneven harmonischen tot de 15e Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 18 november 2005 Report Share Posted 18 november 2005 Overigens bestaat hear ergens een apart topic, waar al veel waars (door mij) en onwaars (door anderen) over luidsprekers en blokgolven is geschreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 november 2005 Report Share Posted 18 november 2005 Beste, Een luidspreker die blokgolven niet goed kan weergeven, kan geen enkel complex signaal goed weergeven. Dus ook muziek niet. Verstoring van de fasehuishouding betekent verstoring van het complete signaal. Vanzelfsprekend moeten de weergegeven blokgolven in een niet-reflecterende omgeving worden gemeten. In feite moet je alleen het primaire geluid van de luidspreker meten. Maar dat geldt voor alle andere testsignalen evenzeer. Men kan m.i. het beste uitgaan van twee vaste microfoonposities, beide op de weergave-as. Als grondfrequenties zijn bijvoorbeeld 100 Hz en 2 kHz geschikt: de meeste blokgolfgeneratoren produceren oneven harmonischen tot de 15e Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts