Jump to content

laagweergave problematiek

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

beste,

even een stelling: in grote ruimtes heb je net zo goed laagproblemen als in kleine ruimtes.

Klopt tot op zekere hoogte; als je ruimte zo groot is dat de schroeder frequentie zover zakt dat deze ergens diep in de bas terechtkomt vallen deze problemen weg (aantal ruimtemodi wordt zo groot dat er geen knopen en buiken meer zijn, zelfs niet meer bij basfrequenties). Ook vallen de problemen weg als de akoestische reflectiecoefficienten zeer laag zijn (gedempte muren, vloeren plafonds) en/of als deze akoestische spiegels heel ver weg staan (voorbeeld: bioscoopzaal).

beste,

even een stelling: in grote ruimtes heb je net zo goed laagproblemen als in kleine ruimtes.

Klopt tot op zekere hoogte; als je ruimte zo groot is dat de schroeder frequentie zover zakt dat deze ergens diep in de bas terechtkomt vallen deze problemen weg (aantal ruimtemodi wordt zo groot dat er geen knopen en buiken meer zijn, zelfs niet meer bij basfrequenties). Ook vallen de problemen weg als de akoestische reflectiecoefficienten zeer laag zijn (gedempte muren, vloeren plafonds) en/of als deze akoestische spiegels heel ver weg staan (voorbeeld: bioscoopzaal).

Klopt tot zekere hoogte. ;)

In slechte bioskoopzalen krijg je weer andere problemen, zoals echo :( .

Maar om op Erik's stelling terug te komen;

De meeste plafonds zijn niet zo gek veel hoger of lager dan een kleine kamer.

Slechts de wanden staan al dan niet ver van elkaar af.

In een grote zaal heb je eigenlijk net zoveel aandacht te besteden aan speakerplaatsing dan in een kleine zaal.

Sterker nog; grote kamers / zalen zijn vaak nog moeilijker akoestisch onder de knie te krijgen en zo op een goed niveau te krijgen dan kleine kamers.

(Heb ikzelf onlangs ondervonden).

Er zijn enorm veel andere factoren die bepalen of een (grote) kamer goed klinkt of niet, maar daar gaan we hier maar even niet op in.

Of liever wel?

:)

beste,

Ik begrijp de stelling niet helemaal denk ik. Wat bedoel je met laagproblemen? Want in heb thuis geen laagproblemen (en ja, het is er toch echt serieus aanwezig).

Maar om op Erik's stelling terug te komen;

De meeste plafonds zijn niet zo gek veel hoger of lager dan een kleine kamer.

Slechts de wanden staan al dan niet ver van elkaar af.

juist!! :D

dat zeg ik ook altijd,

iedereen heeft het altijd maar over de lengte of de breedte van zijn luistrruimte , maar ik denk dat het (betonnen) plafond de grootste boosdoener is.

Guest Kraus vonBentinck

Het plafond is een systeemplafond (licht aluminium profielen) met akoestische platen. Tussen de platen en het beton van de vloer van de 1e verdieping zit ongeveer 20cm. Normaal is het zo dat in een school (er wordt echt wel over nagedacht) de akoestiek betrekkelijk veel aandacht krijgt. De verstaanbaarheid in een lokaal is uiteraard van belang. Er mag geen galm zijn. De meesten staan er ook niet bij stil maar zo is er ook aandacht voor de plaatsing van het schoolbord, omdat de meeste leerlingen rechtshandig zijn, dient het bord zo te zitten dat het licht van links binnen valt, anders schrijft men in de schaduw van de rechterhand en dat is uiteraard niet de bedoeling.

Ik meld net in het andere topic dat onder de vloer van de docentenkamer waarschijnlijk een kruipruimte zit. Misschien heeft dat in combinatie met het gewicht van de betonnixen wel een effect gehad.

. De meesten staan er ook niet bij stil maar zo is er ook aandacht voor de plaatsing van het schoolbord, omdat de meeste leerlingen rechtshandig zijn, dient het bord zo te zitten dat het licht van links binnen valt, anders schrijft men in de schaduw van de rechterhand en dat is uiteraard niet de bedoeling.

De linkshandigen mogen dus doodvallen?

De vloeren van zo'n gebouw zijn meestal erg dik en zwaar. Toch zou het heel goed de oorzaak kunnen zijn. Ik heb al vaker geschreven over problemen met de vloeren.

Toch denk ik dat het de lengte, breedte, hoogteverhouding is. Volgens mij is de breedte ca 6,5 m de hoogte (tot aan het betonnen plafond) ca 3.25 m en de lengte ca 20 m. Je hebt dan de verhouding 1,2,6 erin zitten. 50 Hz past hier volgens mij heel mooi in.

:)

De meesten staan er ook niet bij stil maar zo is er ook aandacht voor de plaatsing van het schoolbord, omdat de meeste leerlingen rechtshandig zijn, dient het bord zo te zitten dat het licht van links binnen valt, anders schrijft men in de schaduw van de rechterhand en dat is uiteraard niet de bedoeling.

He, verrek, dat klopt inderdaad. Als ik er zo over nadenk, kan me zo 1, 2, 3 geen enkel klaslokaal (waar ik les heb gehad) voor de geest halen waar de ramen aan de rechterkant van het lokaal zitten. Op een paar lokalen van m'n vroegere basisschool na, maar die hadden de ramen veelal zowel rechts als links... Nooit bij stilgestaan inderdaad...

Guest Kraus vonBentinck
. De meesten staan er ook niet bij stil maar zo is er ook aandacht voor de plaatsing van het schoolbord, omdat de meeste leerlingen rechtshandig zijn, dient het bord zo te zitten dat het licht van links binnen valt, anders schrijft men in de schaduw van de rechterhand en dat is uiteraard niet de bedoeling.

De linkshandigen mogen dus doodvallen?

Daarnaast is er ook overdag verlichting in de lokalen (verplicht) en die is van zodanige sterkte en plaatsing dat op de tafels een egaal licht valt. Er zijn natuurlijk heel wat scholen gebouwd en de bouwvoorschriften zijn zo dik, dat wil je niet weten. Aan werkelijk alles is gedacht. De tapijtvoorschriften alleen al kun je een boek mee vullen.

Overigens gelden die regels al vanaf ongeveer 600 n.C. en ook nog wel ver daarvoor. In het scriptorium van een klooster ( waar men de Bijbel overschreef) stonden de lessenaars ook op die manier t.o.v. de ramen. Linkshandigheid was in die tijd een uiterst verdachte afwijking. Aan de linkerhand van Christus komen te staan, dat betekende niet veel goeds.

Maar dit terzijde

Linkshandigheid was in die tijd een uiterst verdachte afwijking. Aan de linkerhand van Christus komen te staan, dat betekende niet veel goeds.

Maar dit terzijde

Nou ben ik rechtshandig, maar linksvoetig (met voetbal dus). Ben ik nou ook verdacht? ;)

Guest tubejack
beste,

Fatsoenlijke luidsprekers groter dan een pak melk

willen nog wel eens helpen :lol:

In elke ruimte kun je problemen hebben met het laag

maar dat geldt ook voor het hoog.

Ikzelf ben er jaren mee bezig geweest, voor dat ik

het goed had. Ik woon in een nieuwbouwhuis met een

hopeloze akoestiek, door allerlei "harde" materialen

zoals glas, beton en parket..... en een grote kamer :)

Oplossing bij mij was:

Dik vloerkleed in de zithoek.

Lange gordijnen.

Zorgen voor ongelijkzijdige muren door slim

kasten etc neer te zetten.

Technisch:

Grote boxen, een gesloten systeem trekt zich

vrijweing van de ruimte aan.

30 cm van de wand, zeker meter uit de hoek.

Spikes.

Biwirren.

Maar de grootste stap was bij mij een fatsoenlijke buizen

versterker.

Transistor, Mosfet ook klasse A bakken klonken nog

steeds wat hard....

Het heb ff geduurd dat ik zover was, ik heb meerdere malen

de boxen uit het raam willen kieperen.... :mad2:

Nu klinkt het subliem :rolleyes: en het kan heel erg laaaaaaaaaag

Vriendelijke groet,

Jack

beste tube jack,

laagproblemen los je niet op met kabels,

of met buizenversterkers,

of met cd-spelers,

of met voorversterkers,

of met rubbers , of spikes

allemaal audiofiel gezwam

onder een laagprobleem versta ik een niet liniare laagweergave.

dus bijvoorbeeld bij 50 hz een bult en bij 70hz weer een dip en bij 120hz weer een bult.

zo'n probleem komt echt niet uit een versterker!!

of uit een kabel!!

het zou een lekkere boel worden zeg. :blink::D

ik durf zelfs te zeggen dat de meeste speakers die wij hebben staan in het laag aardig liniar zijn (in een dode kamer )

het probleem is de akoestiek!!

en dat sommige lieden hun bult bij 50 hz interpreteren als een boemig laag en daarna met allerlei voodoo artikelen zoals kabels cd-spelers spikes etc.. uit de kast trekken om het probleem op te lossen is gekkenwerk .

affijn, we zijn er nog niet uit,

waarom heb je in een grote ruimte ook een laagprobleem?

ja zelfs in sommige kerken hoor ik bij 40hz een duidelijke bult.

wat is de theorie hier achter?? :)

Ik heb deze link al een paar keer (id diverse draadjes gepost)

http://www.hunecke.de/english/calculators/index.html

Erg leuk om te spelen met kamergrootte, speaker opstelling en luisterplek. Erg leerzaam ook die berekende curves.

Helaas een kamer van 20 meter wilde ie niet slikken.

Guest tubejack
allemaal audiofiel gezwam

=====> Ach....

onder een laagprobleem versta ik een niet liniare laagweergave.

dus bijvoorbeeld bij 50 hz een bult en bij 70hz weer een dip en bij 120hz weer een bult.

zo'n probleem komt echt niet uit een versterker!!

of uit een kabel!!

=====> Klopt, maar als je goed hebt gelezen, is het een totaalpakket van maatregelen, in elke ruimte kan dat weer anders zijn.

ik durf zelfs te zeggen dat de meeste speakers die wij hebben staan in het laag aardig liniar zijn (in een dode kamer )

======> Kan, maar wie heeft er een dode kamer? Hier is het vrij

levendig.

het probleem is de akoestiek!!

en dat sommige lieden hun bult bij 50 hz interpreteren als een boemig laag en daarna met allerlei voodoo artikelen zoals kabels cd-spelers spikes etc.. uit de kast trekken om het probleem op te lossen is gekkenwerk .

====> Zie boven.... in voodoo voor audio geloof ik niet.

affijn, we zijn er nog niet uit,

=====> Staande golven misschien?, waarbij een bepaalde toon

exact een aantal keer in een ruimte past en daardoor hinderlijk

versterkt wordt.

waarom heb je in een grote ruimte ook een laagprobleem?

ja zelfs in sommige kerken hoor ik bij 40hz een duidelijke bult.

wat is de theorie hier achter?? :)

====> Er is vast wel iemand zo slim, die kan uitrekenen hoe groot

een ruimte moet zijn voor 40hertz een kerk is X-maal zo lang

Hallo Erik,

Ik had zelfs hulp gevraagd, aan een professioneel bedrijf

die high-end apparatuur verkocht en ook metingen konden

doen... Maar die vonden kennelijk dat mijn portomonee en

installatie niet dik genoeg was.

Het harde geluid en de ongecontroleerde bas heb ik zo

stap voor stap met vallen en opstaan in 1,5... 2 jaar opgelost.

Het vervelende is dat je zonder hulp niet altijd e.e.a. in logische

volgorde doet. Nu weet ik wel beter en sommige dingetjes zijn

kleine stapjes die ik allemaal als techneut en muziekliefhebber

kan beredeneren. Dus audiogezwam... is te kort door de bocht Erik.

Grote stappen maak je inderdaad, door eerst de akoestiek van

je kamer te verbeteren. Een vloerkleed van 200euro bij de

kwantumhallen deed wonderen. Alleen het nut daarvan kostte

veel overredingskracht bij mijn ega.... nu denken we al aan

een nieuw kleed :)

Ook heel aardig is, het probleem bij een goede audio-zaak neer te leggen.

en eens een 10tal luidsprekers thuis te beluisteren, de verschillen zijn groot.

Als het puur om het geluid gaat zegt geld niet zoveel....

Grote boxen met een zeer lage WAF factor in mijn geval wel.

En op deze konden wel plantjes... :)

Nadat ik een week een bouwpakket de UL40-S2 van Amplimo had geleend

was ik verkocht, de laaste harde randjes waren weg. Sindsdien ben ik

verslaafd aan het geluid. Nu maak ik zelf deels mijn geluidsapparatuur.

Ik ben nu heel erg tevreden en met mij inmiddels 3 andere vrouwelijke muziekhebbers

Maar ik weet, zodra ik ga verhuizen dat ik met een beetje pech weer van vooraf aan kan beginnen.

Een ander probleem, Jouw probleem? staande golven, had ik in mijn vorige huis, waardoor ik

het leek wel op een basbult zat. Heb ik toen toevallig opgelost door mijn bank voor een

dressoir te zetten met kleine meter loopruimte daar tussen. Waardoor ik in eens 1,5 meter dichter bij de luidspreker kwam te zitten en de luisterruimte kleiner werd.

Best kans dat b.v. 70 hertz of 120 of wat dan ook net op die plek extra versterkt

werd. Een beetje schuiven met meubels doet soms wonderen en kost helemaal

niks.....

Vriendelijke groet,

Jack

Guest tubejack
@ Tubejack;

Ik ben blij voor je dat je uiteindelijk een set hebt gevonden die in jouw situatie heel goed functioneert. Maar een akoestisch probleem los je inderdaad niet op met andere versterkertechniek.

Dat gesloten boxen zich weinig van een ruimte aantrekken behoeft toelichting.

Je luistert niet naar je speakers, maar naar hoe je speakers je ruimte aansturen.

Niet meer, niet minder. Dus dat een gesloten speaker

beste,

Ik begrijp de stelling niet helemaal denk ik. Wat bedoel je met laagproblemen? Want in heb thuis geen laagproblemen (en ja, het is er toch echt serieus aanwezig).

een serieus aanwezig laag , k

(...) onder een laagprobleem versta ik een niet liniare laagweergave.

dus bijvoorbeeld bij 50 hz een bult en bij 70hz weer een dip en bij 120hz weer een bult. (...)

Beste Erik,

Geen enkele concertzaal heeft een "rechte karakteristiek".

Geen enkele huiskamer heeft een "rechte karakteristiek".

Maar dat is niet zo erg. Ons gehoor accepteert dat. Past zich aan.

Grote ruimte, kleine ruimte, harde ruimte, zachte ruimte... ze krijgen allemaal de akoestiek die daar bij hoort.

We zouden zelfs raar opkijken als de akoestiek niet bij het type kamer of zaal past.

Recht is niet hetzelfde als echt.

De zaal van de Boston Philharmonic, de zaal van de Wiener Musikverein, de zaal van het Concertgebouw in Amsterdam... ze zijn allemaal niet recht, ze hebben allemaal een eigen karakter, en toch - of juist daardoor - zijn ze de beste zalen van de wereld.

Een slechte akoestiek wordt vooral gekenmerkt door dezelfde tekortkomingen die slechte luidsprekers hebben. Vertraagde resonanties zijn daarbij de grootste boosdoeners.

Dreunen, gonzen, naklinken van bepaalde frequenties.

En in betonnen dozen: ook nog flutterecho's. Galm met een staccato-karakter.

Als je de typische klank van de concertzaal in de opname wilt horen, moet je eigen luisterruimte daar eigenlijk niets aan toevoegen.

Geen nagalm met eigen voorkeurfrequenties, geen staande golven, geen spiegelreflecties.

Eigenlijk zou een flinke plaggenhut, gebouwd van turf en zoden, in de vorm van een iglo, akoestisch optimaal zijn.

In het Drents Veenmuseum (Klazienaveen) staan wel voorbeelden.

Voor een handige knutselaar als jij zal het bouwen van zo'n hut vast geen problemen opleveren!