vrut Posted 7 november 2005 Report Share Posted 7 november 2005 Gegroet, Ik ben net even wezen speuren op www.DABtuners.nl. Er staat letterlijk: 'de geluidskwaliteit is ongeveer gelijk aan CD-kwaliteit' . Ik kwam er op via een advertentie op Speurders.nl, waar ze reclame maken en naar deze site verwijzen. Ik heb ze maar meteen een vraag gestuurd: U zegt dat 'de geluidskwaliteit ongeveer gelijk is aan die van CD'. Hoe kunt u dat zeggen terwijl u net als ik weet dat radiostations hun producten enorm vervormd uitzenden. V Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 7 november 2005 Report Share Posted 7 november 2005 Ik meen dat de beslissingen over DAB ed vallen op Europees niveau en dat daartegen protesteren (als consument) tot de meest zinloze van alle aardse activiteiten behoort Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 7 november 2005 Report Share Posted 7 november 2005 Gegroet, Ik ben net even wezen speuren op www.DABtuners.nl. Er staat letterlijk: 'de geluidskwaliteit is ongeveer gelijk aan CD-kwaliteit' . Ik kwam er op via een advertentie op Speurders.nl, waar ze reclame maken en naar deze site verwijzen. Ik heb ze maar meteen een vraag gestuurd: U zegt dat 'de geluidskwaliteit ongeveer gelijk is aan die van CD'. Hoe kunt u dat zeggen terwijl u net als ik weet dat radiostations hun producten enorm vervormd uitzenden. V Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 7 november 2005 Report Share Posted 7 november 2005 Dat gezeur over cd kwaliteit of bijna cd kwaliteit is natuurlijk onzin, en daar zou je tegen moeten demonstreren. Maar verder is DAB (192 kbps in mp2) best te pruimen, en ik wacht er op ja. Eindelijk af van die vervelende fluitjes en achtergrond ruis. Je mag hopen dat je 192 kbps krijgt,. Als het druk wordt, en het wordt druk als de fm niet meer gebruikt wordt, dan wordt de kwaliteit omlaag gedraait om meer plaatst te maken voor andere stations, je zit dan zo aan 64 kbps. Tel uit je winst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 november 2005 Report Share Posted 7 november 2005 Tja, heb nu zo'n 3/4 jaar een digitale tuner voor de kabel (tv + radio). Dat is een beetje halen een brengen. Als het goed is dan is het ook goed een een stuk beter dan de FM. Maar......... als er storingen zijn (en dat is vrij regelmatig) dan is het echt niet te pruimen, veel dropouts die vele malen irritanter zijn dan wat FM achtergrondgepruttel. Die storingen worden veroorzaakt door storingen op de kabel waardoor de tuner zijn synchronisatie steeds even kwijt raakt. Casema weet ervan, werkt er aan maar het is nog steeds niet opgelost. Of dat met DAB beter wordt??? We shall hear .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 7 november 2005 Report Share Posted 7 november 2005 Hallo, Ik maak heel wat kilometers en nu al weer een tijdje met een DAB-tuner. De dekking van de zenders is nog niet overal in Nederland op orde. Als je echter zo als ik vooral in de randstad in de file staat, is het een enorme vooruitang ten opzichte van FM. Het grootste deel van de tijd luister ik naar de klassieke zenders. natuurlijk is de auto geen ideale luisterruimte, maar het klinkt wel lekker hoor. Het verschil bij vocale muziek of in kleine bezetting is groot (switchen tussen de FM-band en DAB), geen ruis. Het wordt vervelend als de dekking van de zender even weg/minder is: verschrikkelijke digitale ploppen en vervorming. Groet, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 7 november 2005 Author Report Share Posted 7 november 2005 Gegroet, Merci voor de reacties. In protest gaat mij het om de extreem slechte kwaliteit die door de radiostations worden uitgezonden, en het daarbij niet uitmaakt of je er 'bijna Cd-kwaliteit' van DAB tegenover zet. Als ik het goed heb vallen Duitse zenders wel mee, waarom moet het nu hier wel. Mij lijkt het een goed moment, nu DAB steeds meer in komt, om protest te maken. Mijn stelling: DAB heeft totaal geen zin zolang de kwaliteit van de radiozenders ronduit slecht is o.a. door compressie. Verder ben ik benieuwd of digitaal - analoog in op radio gebied de zelfde verloop krijgt als bijv. draaitafel - Cd-speler. Overigens, ik heb een tijdje digitale TV/Radio gehad via de kabel, maar ik vond het niets. Beperkte zenderaanbod, betalen voor extra zenders, slecht geluid, in mijn geval alleen uitlezing via de TV, lastig overzappen, alleen met AB te bedienen, enz. Groeten, Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 8 november 2005 Report Share Posted 8 november 2005 Protest? Dat lijkt me dweilen met de kraan open. De enige juiste "course of action" is ... ... meer FM tuners kopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 8 november 2005 Report Share Posted 8 november 2005 In Engeland is DAB teruggefloten omdat ze adverteerden met 'crystal clear sound' terwijl vele consumenten regelmatig ergelijke bubbelgeluiden te horen kregen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 9 november 2005 Report Share Posted 9 november 2005 Het schijnt dat dab primair is bedoeld voor autoradio's. Dat zou in ieder geval de enige te pruimen reden zijn waarom de bitrate van zenders in het algemeen zo mager is. Ik las zelfs recent dat men de bitrate van radio 4 terug gaat brengen. Daar moeten we zeker blij mee zijn omdat recent ook de suggestie kwam om radio 4 maar helemaal op te heffen. Het is net zoiets als met tv: liever nog een clipzender extra op de kabel dan een zender als Arte. Oh jee, ik dwaal af: toch vind ik dab erg mooi vanwege de totale rust (geen achtergrondgeluiden). Ik heb heel wat A/B vergelijkingen gedaan tussen analoge en dab-tuners. Er zijn prachtige analoge tuners maar overall vind ik het luisteren naar een goede (!) dab tuner toch een stap voorwaarts. Maar ik vrees dat we ook hier een scheiding van geesten krijgen net zoals bij cd versus vinyl. Dat maakt dit forum in ieder geval toekomstbestendig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 november 2005 Report Share Posted 9 november 2005 Mee eens Sultan, Als het goed gaat dan is het een stuk beter. Overigens is de discussie digitaal vs analoog volslagen misplaatst in deze omdat het signaal (ook van R4) zoiezo digitaal naar de zender(s) gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 9 november 2005 Author Report Share Posted 9 november 2005 Mee eens Sultan, Als het goed gaat dan is het een stuk beter. Overigens is de discussie digitaal vs analoog volslagen misplaatst in deze omdat het signaal (ook van R4) zoiezo digitaal naar de zender(s) gaat. Gegroet, Ik durf te wedden dat er veel wat nieuwere platen zijn die digitaal opgenomen en bewerkt zij, en waar menig liefhebber van beweert dat hij t Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 9 november 2005 Report Share Posted 9 november 2005 Eindelijk af van die vervelende fluitjes en achtergrond ruis. eh wat heb jij voor fm tuner. Een goede fluit niet en ruist amper. fm klinkt gewoon voller en rijker dan DAB. Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 november 2005 Report Share Posted 9 november 2005 Mensen als Jan Kool en Armand van Ommeren waren indertijd zeker in radio geinteresseerd. Ik heb van hun wel eens de stelling gehoord dat via FM rechtstreeks uitgezonden concerten absoluut onvervormd klonken en zelfs beter waren dan via band of LP. Ik geloof dat wel. Het probleem is volgens mij dan ook niet FM maar het gekloot er omheen van radiozender tot de kabelinstantie. Misschien leidt dab er wel toe dat FM weer in goede handen komt. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 9 november 2005 Author Report Share Posted 9 november 2005 Eindelijk af van die vervelende fluitjes en achtergrond ruis. eh wat heb jij voor fm tuner. Een goede fluit niet en ruist amper. fm klinkt gewoon voller en rijker dan DAB. Robin Gegroet, Ik zit op de kabel Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 november 2005 Report Share Posted 9 november 2005 Eindelijk af van die vervelende fluitjes en achtergrond ruis. eh wat heb jij voor fm tuner. Een goede fluit niet en ruist amper. fm klinkt gewoon voller en rijker dan DAB. Robin Oh, ik heb verschillende. Varierend van Sansui TU-9900: tot een wat gewonere (Technics SA-202 receiver): FM ontvangst is vaak moeilijk goed te krijgen. Jaja er zijn natuurlijk speciale antennes, ik heb er zelf ook al eens gemaakt. Achtergrond troep is vaak toch aanwezig. Heb overigens wel respect voor die analoge radio-geschiedenis. Als stagiair heb ik het van dichtbij meegemaakt in een radiostudio. Analoge processing met een Klark Technik EMT 266 (als ik het goed heb) als compressor-limiter. Helemaal opgebouwd met NE5532/4's. Bandbreedte 17 kHz. En dan die Rohde & Schwarz modulatoren...Niet te vergeten tientallen kilometers zendlijn met lijnversterkers en trafo's (waar ik er 2 van in bezit heb, laat ze het in Hilversum maar niet lezen). Dat waren nog eens interlinks!! Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts