Guest Klipsj Posted 26 april 2001 Report Share Posted 26 april 2001 Hallo.. Ik zit met een klein probleempje.. Drie dagen terug heb ik mijn hele kamer verbouwd,en mijn speakers staan nu aan de andere kant van de muur.. Ik ben in het bezit van de klipsch RF-3 en ze hebben altijd tot mijn volle tevredenheid geklonken.. Ik had alleen de indruk dat het laag iets te dominant was omdat de linker speaker een beetje stond ingebouwd.. Hij stond min of meer in een hoek en daarnaast nog eens een hoge kast.. Was dus een schitterende klankenkast zo.. Nu staan mij speakertjes geheel vrij van de wand en staan er geen obstakels in de weg.. Je zou zeggen de meest ideale opstelling... Maar tot mijn grote verassing was het laag geheel verdwenen.. Uiteraard had ik het wel wat minder verwacht door de andere opstelling,maar nu zijn zware troms in eens een soort "plofjes" geworden... Er zit totaal geen boddy meer in de muziek.. Chello's klinken als altviolen om zomaar te zeggen.. Ik heb de speakers al op verschillende posities geprobeerd (verder van de muur,dichterbij) nix hielp.. Tot dat ik eens opstond en het mij opviel dat als je staat het laag weer voldoende aanwezig is.. M.a.w. zodra ik zit wordt het laag een "plof" geluid,en als ik sta hoor je zoals het zou moeten klinken... Ik heb geen flauw idee hoe ik dit op moet lossen.. Hoe krijg ik het laag op oor niveau?? Hoger zetten is geen optie omdat het al pilaren zijn met een aardige hoogte (1 m).. Nog hoger en de tweeter zit weer te hoog... Ik hoop dat iemand met goeie sugesties komt.. Nog als achtergrond informatie:ze staan op spikes en ik heb een houten vloer (parket).. Alvast bedankt.. Groetjes Klipsj Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 26 april 2001 Report Share Posted 26 april 2001 Hallo klipsj, Wat heb je allemaal aan de kamer veranderd? Wat gebeurt er als je speakers weer exact op de oude plek terugzet? Misschien dat ik na beantwoording van die twee vragen een advies voor je heb. Groet, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Klipsj Posted 26 april 2001 Report Share Posted 26 april 2001 Bedankt voor je reply. Ik heb alle meubels omgegooid.. Voorheen stond ik met de bank tegen de muur (had ik een muur pal achter me)en nu staat de bank zo'n beetje in het midden van de kamer (muur achter me weg).. Vorrheen stonden de speakers zo'n 30/40 cm van de muur scheel gedraaid en de linker dan ingebouwd (2 muren en 1 kast=perfekte klankenkast waardoor laag iets te dominant was).. en nu staat diezelfde box eigenlijk net zo,alleen aan de andere kant en zonder een kast ernaast( staat in een hoek,zo'n 40 cm uit de wanden).. Om heel eerlijk te zijn is er voor de speakers niet zo heel veel verandert.. Ze staan eigenlijk net zo als voorheen alleen aan de andere kant.. Alleen de linker speaker is nu die kast naast zich kwijt... Dus er zijn eigenlijk maar 2 wezenlijke verschillen.. 1)=de kast pal naast de speaker is verdwenen.. 2)=ik zit nu vrij met de bank in de kamer i.p.v een muur pal achter me.. helaas kan ik niet alles weer terug draaien omdat dit ten 1e een inmens karwei is.. en ten 2e het nu veel praktischer en leuker staat (m'n vriendin zal me een knuppel in m'n nek leggen als ik weer alles verschuiven wil).. Het gene wat ik zo raar vind is dat het lage gebied goed klinkt zodra ik sta.. Maar zodra ik zit is het stukken minder.. Terwijl er nix in de weg staat.. Oja..de muren zijn overal gelijk van materie (voordat je denkt dat het daardoor komt) Hopenlijk kan iemand me verder helpen Groetjes Klipsj Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 26 april 2001 Report Share Posted 26 april 2001 Hallo Klipsj, In ieder geval heb je een acoustiek fenomeen aan de hand. De speaker geeft wel laag, maar daar waar jij het horen wil hoor je het niet. Dit wordt veroorzaakt door zgn. knopen in de acoustiek: plaatsen waar reflecties van lage tonen in tegenfase komen met het laag dat de speaker afstraalt. Mogelijke oplossingen: de bank naar voren of naar achteren plaatsen, of toch de speakers anders plaatsen. Kunnen ze misschien wat breder geplaatst worden? Ook de hoek van indraaien kan van invloed zijn. Overigens moet je ervoor oppassen de luidspreker niet even ver uit de zijwand te plaatsen als uit de achterwand. Die afstanden moeten liefst ongelijk zijn, bijv. 40 en 60 cm. Kunnen de luidsprekers hoger of lager geplaatst worden? Wie weet helpt dat. Eventueel kan (als je een ouder huis hebt met houten vloer of een zwevende parketvloer of beide) de invloed van de vloer verminderd worden door een stenen plaat die op dempende rubbers ligt onder de speaker te plaatsen. Er is denk ik geen instant-oplossing voor, je zult gewoon net zo lang moeten blijven prutsen tot het klopt. Succes, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 april 2001 Report Share Posted 26 april 2001 Hoi Klipsj, Dat van die knopen zou wel eens kunnen kloppen. Als er reflecties optreden kunnen golven (trillingen) elkaar opheffen, maar ook versterken (natuurkunde basistheorie trillingen). Als een golf-buik en een golf-dal van dezelfde frequentie elkaar treffen zal de effectieve golf 0 zijn, dus er zal geen hoorbaar geluid zijn. als 2 golf-dalen of 2 golf-buiken elkaar treffen, zal de amplitude verdubbelen en dus zul je deze frequentie dan dubbel zo hard horen. Het fenomeen treed het duidelijkst op bij de lage tonen, omdat deze een grotere golflengte bezitten. De kans dat deze door reflectie elkaar treffen is daarom groter en gebeurd dus altijd wel ergens in de luisterruimte. Toevalig is dit op je huidige luisterplek (midden in de kamer?). Je kan er iets aan doen door de luisterplek iets (1m) naar achteren te verplaatsen en dempingsmateriaal (een grote plant of gordijn kan vaak al wonderen doen) achter en naast de speaker te plaatsen. Greetz, sodejuu P.S.: Dicht bij de wand krijg je altijd een verdubbeling van de amplitude, vandaar dat je daar altijd een overdreven bas hoort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Klipsj Posted 27 april 2001 Report Share Posted 27 april 2001 Bedankt voor jullie hulp.. Inderdaad viel het mij gisteren ook al op dat als ik achter de bank op m'n hurken ging zitten (rug tegen de kast) er al meer laag te horen was.. Ik heb de speakers al gedraaid en dergelijke,maar dit heeft nog geen positief resultaat opgeleverd.. Helaas kan de bank niet verder naar achter omdat hij dan het looppad zou blokkeren Gisteren heb ik al 3 "deskundige" op bezoek gehad (jongens die in de zaak staan waar ik m'n spullen haal) en die zouden eens navraag doen over hoe dit het best op te lossen is.. Helaas had ik mijn hele kamer omgebouwd voor de nieuwe aankomende speakers (heb ze nu op proef) de KLF-30.. Zijn joekels van speakers en wegen zo'n 50 kilo de stuk.. Dus ze hebben echt de ruimte nodig.. Ik kan ze beluisteren tot dinsdag maar het is lastig oordelen als het laag al niet voldoende aanwezig is..(ligt niet aan de speakers,want ik had dit probleem ook met de RF-3 en die klonken voorheen perfect..dit is pas ontstaan sins ik alles heb omgegooid).. Ben inderdaad band dit er geen kant en klare oplossing voor te vinden is =((( Groetjes een zwaar depressive Klipsje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Klipsj Posted 27 april 2001 Report Share Posted 27 april 2001 Zag ff een akelig verkeerd zinnetje.. Aangezien ik m'n eigen bericht niet kan aanpassen doe ik het ff zo. Ben inderdaad band dit er geen kant en klare oplossing voor te vinden is =((( goeie oplossing: Ben inderdaad bang dat er geen kant en klare oplossing voor te vinden is.. Grts Klipsj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Evert Posted 27 april 2001 Report Share Posted 27 april 2001 Zal wel totaal overbodig zijn, maar toch; heb je de boxen bij het heraansluiten wel weer in fase aangesloten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joost Posted 27 april 2001 Report Share Posted 27 april 2001 ook een mogenlijkheid is box voor box beluisteren, zo stationeer ik altijd mijn speakers zet je balans om en ga overal staan/zitten luisteren en hoe je de box richt en zo ook de andere kant zo en als je het voor mekaar hebt stuk voor stuk en samen is het weg heb je ze in tegenfase aangesloten (niet dat ik je hiervan verdenk hoor)succes medeaudiofiel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Klipsj Posted 27 april 2001 Report Share Posted 27 april 2001 Ja =) Ik heb ze wel goed aangesloten..maar indedaad..het had gekund.. Ik zal je tip proberen om ze stuk voor stuk neer te zetten,maar ik betwijfel of dit een juiste methode is.. Zo kan je onmogenlijk horen of je wel een goed stereo beeld krijgt.. Maar het is het proberen waard.. Bedankt voor jullie reply's Andere sugesties blijven uiteraard welkom Grts Klipsj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts