Jump to content

Luidsprekerkabel(s)

Jurgenvanes
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Na mijn nieuwe luidsprekers (Monior Audio Gold Reference 10) te hebben aangeschaft in de zomer, heb ik diverse luidsprekerkabels uitgeprobeerd. Als versterker gebruik ik een Musical Fidelity A308 en als bron een 1Xpression van Project met een Grado green element. De Qed silver aniversery kon mij niet bekoren, de van de Hul teatrack (cs-122 al

Hoi,

Na mijn nieuwe luidsprekers (Monior Audio Gold Reference 10) te hebben aangeschaft in de zomer, heb ik diverse luidsprekerkabels uitgeprobeerd. Als versterker gebruik ik een Musical Fidelity A308 en als bron een 1Xpression van Project met een Grado green element. De Qed silver aniversery kon mij niet bekoren, de van de Hul teatrack (cs-122 al

Hoi,

Hoi Robin,

De Siltech heb ik in eerste instantie bijna een maand thuis uitgeprobeerd. Icm mijn platenspeler als bron vond ik de Siltech echt super, maar met de Marantz cd17, welke ik nu te leen heb, als bron is het hoog te scherp. Zeker als men zegt dat Marantz in de regel 'warm' klinkt.

De cd17 als bron vind ik betrouwbaarder. Bij mijn platenspeler zijn een aantal variabelen en problemen hiermee, nog niet opgelost. De platenspeler staat zowiezo op de nominatie voor een upgrade. Het lijkt mij eenvoudiger om een platenspeler in een bestaand systeem te integreren aangezien er veel verschillen te bewerkstelligen zijn in de variabelen.

@Joopus,

Ik heb het wel eens geprobeerd om met eenvoudige koperkabel mijn speakers aan te sturen (denk wel niet dat het 6mm was) en das was een teleurstelling. Het klonk toen veel te geknepen

Als je een luidsprekerkabel zoekt zou ik zeker een keer de Kimber 4 TC of zelfs 8 TC gaan beluisteren. Een goed produkt voor het geld. De kosten van Siltech moeten toch wel 80% reclame zijn.

Carl

Hai Jurgen,

Als je ziet wat Sitech/Chrystal adverteert in bijvoorbeeld Stereophile dan moet dat wel heel erg op de kosten van een kabel drukken. Wat dat betreft net Coca Cola.

De Kimber is een mooie neutrale kabel en maakt de speakers niet (te) warm.

Carl

@Joopus,

Ik heb het wel eens geprobeerd om met eenvoudige koperkabel mijn speakers aan te sturen (denk wel niet dat het 6mm was) en das was een teleurstelling. Het klonk toen veel te geknepen

precies, wel lekker geodkoop maar klink ook goedkoop. In een blindtest haal ik de gammakabel er zo uit.

Robin

Tja, ik denk dat velen het zo langzamerhand wel zullen weten, maar de ANALYSIS PLUS OVAL9 is tot nu toe de allerbeste allroundkabel die ik in jaren heb kunnen vinden.

Neem van mij aan dat ik er heel wat heb geprobeerd, die geen van allen ook maar in de buurt kwamen.

Het is een platte gevlochten koperen kabel, die fenomenaal presteert.

Prachtig mooi en strak laag en niks geen scherpe randjes in het hoog. :);)

Verder niks geen bi-wire, single met een goeie jumper is gewoon beter. ;)

Ik wil niet zieken, maar scherpte in het hoog gaan corrigeren door een kabel lijkt me geen goed idee. Als de Marantz CD 17 MKIII op jouw set te fel in het hoog klinkt dan zou ik een andere cd speler luisteren.

Aangezien je platenspeler wel lekker klinkt ligt het ook niet aan een "harde" akoustiek in je kamer...luister eens naar andere cd spelers.

De "warmte" van de Marantz wordt wel eens verward met een "ronde" weergave, de treble is echter vaak zeer aanwezig en gedetailleerd bij Marantz (of dit zich uit in scherpte heeft dan weer met "system matching" te maken), de zgn "warmte" bij Marantz ligt meer in het laag en laag midden.

Mocht je een kabel vinden die de scherpte weghaalt dan feliciteer ik je...maar ik ben bang dat kabels op een subtieler niveau werken...

Sluit ik me helemaal bij aan. Om met een luidsprekerkabel de scherpte in het hoogte te corrigeren, lijkt op "het paard achter de wagen te spannen".

Kan me niet voorstellen welke versie van de CD 17 dan ook, een scherp randje heeft.

Een CD 17 heeft eerder een smooth karakter (warm). Wellicht dat de hoogweergave puntig is, maar zeker niet scherp.

Met een simpele koperen 2,5 mm2 OFC luidsprekerkabel zou het al fatsoenlijk moeten klinken.

Denk dat je aan de frontend, apparatuur, luidsprekers, interlinks en/of stekkerblok en stroomkabels, moet kijken of de matching wel OK is.

Gr.

Tony

Allereerst dank voor jullie reacties en sugesties, ik ga me er in verdiepen!

@Nout,

Nee je ziekt niet hoor! ;) Goede vraag! Het scherpe hoog is idd een nuance verschil, zoals Jaapiekrekel al aangeeft, subtiele verschillen zoals jij het noemt. In mijn zoektocht naar nieuwe ls-kabel is mij opgevallen dat de Aq een mooie hoogweergave bezat en een futloos laag, de Siltech een mooi strak laag en een 'scherp hoog'. Ik wil van beide kabels de goede eigenschappen combineren.

Er is in mijn luisterstitatie inderdaad sprake van een harde acoustiek en de Gold C-cam tweeter van de GR10's zal hier natuurlijk ook zijn aandeel in hebben!

De CD17 heeft geen scherp randje. Het hoog is mooi en doortekent. De Cd17 mkIII bezit 2 filters waaruit ik kan kiezen, het eerste filtert op z

@Nout,

Nee je ziekt niet hoor!  ;) Goede vraag! Het scherpe hoog is idd een nuance verschil, zoals Jaapiekrekel al aangeeft, subtiele verschillen zoals jij het noemt.  In mijn zoektocht naar nieuwe ls-kabel is mij opgevallen dat de Aq een mooie hoogweergave bezat en een futloos laag, de Siltech een mooi strak laag en een 'scherp hoog'. Ik wil van beide kabels de goede eigenschappen combineren.

Er is in mijn luisterstitatie inderdaad sprake van een harde acoustiek en de Gold C-cam tweeter van de GR10's zal hier natuurlijk ook zijn aandeel in hebben!

De CD17 heeft geen scherp randje. Het hoog is mooi en doortekent. De Cd17 mkIII bezit 2 filters waaruit ik kan kiezen, het eerste filtert op z

@Nout,

Nee je ziekt niet hoor!  ;) Goede vraag! Het scherpe hoog is idd een nuance verschil, zoals Jaapiekrekel al aangeeft, subtiele verschillen zoals jij het noemt.  In mijn zoektocht naar nieuwe ls-kabel is mij opgevallen dat de Aq een mooie hoogweergave bezat en een futloos laag, de Siltech een mooi strak laag en een 'scherp hoog'. Ik wil van beide kabels de goede eigenschappen combineren.

Scherpte kun je verdoezelen met luidsprekerkabels, je bent dan vaak ook je openheid in het hoog kwijt. Of nog erger, je hebt helemaal geen hoog meer.

Ik zou eerst eens uitzoeken welk apparaat die scherpte veroorzaakt. Volgens mij is dat de Marantz niet.. :rolleyes: .

Leen dus eens een andere versterker.

Ook kan het zijn dat de opstelling van de apparatuur zoiets veroorzaakt. Nadat ik m'n spullen op een zwaar houten rek en voldoende ver van elkaar had geplaatst was het laatste randje scherpte ook weg.

Hierna kun je gaan zoeken naar luidsprekerkabels.

:)

Zojuist heb ik even de site van ANALYSIS bekeken, erg fraaie kabels. Ik kon zo snel geen dealer/improteur voor nederland/benelux vinden. Waar zou ik hier voor moeten informeren?

Beste Jurgenvanes,

De Analysis kabels zijn te koop bij: "Fox audio"

Ik heb zelf de Analysis oval 8. Pracht kabel!!!

Groet,

Leobus

Scherpte kun je verdoezelen met luidsprekerkabels, je bent dan vaak ook je openheid in het hoog kwijt. Of nog erger, je hebt helemaal geen hoog meer.

Ik zou eerst eens uitzoeken welk apparaat die scherpte veroorzaakt. Volgens mij is dat de Marantz niet.. :rolleyes: .

Leen dus eens een andere versterker.

Ook kan het zijn dat de opstelling van de apparatuur zoiets veroorzaakt. Nadat ik m'n spullen op een zwaar houten rek en voldoende ver van elkaar had geplaatst was het laatste randje scherpte ook weg.

Hierna kun je gaan zoeken naar luidsprekerkabels.

:)

Hoi Hans,

De Marantz is het idd niet, de versterker ook niet, met mijn huidige MF A308 heb ik mijn C370/C270 combo van Nad vervangen. Het hoog sprak me juist aan vanwege het mildere karkter tov de Nad's deze bleken toch wel hard. Op mijn toenmalige B&W cm4's kon ik het verschil toen nauwelijks geloven.

Plaatisng van de apparatuur en met name de speakers en de nog aan te schaffen stands kan veel beter, evenals de akoustiek van de ruimte.

Het verschil in hoog dat de luidsprekerkabels kunnen maken is in dit geval maar net voldoende. Het is echt een nuance.

Het mooie van de Nordost is dat deze een super laag laat horen, zowel in diepte als snelheid. Het midden/hoog is z