Pjotr Posted 14 november 2005 Report Share Posted 14 november 2005 .. . Wie weet heeft dat rammelkast-loopwerk heel veel werk moeten verzetten wat een negatieve neerslag heeft op hetgeen je uiteindelijk hoort. Beste Jacco, Je gaat me toch niet vertellen dat de 1-tjes die van een cd met groene rand komen minder moe zijn dan de 1-tjes van een niet-groengestifte cd af komen? Afijn we wachten je voedingsverhaal af. Al kan ik me niet voorstellen dat de digitale processor die de errorcorrectie verzorgt, significant iets gecorreleerds op de voeding veroorzaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 november 2005 Report Share Posted 14 november 2005 Tja, sorry Sodejuu, maar ik zie gewoon niet wat er zo moeilijk is aan het vergelijken van 2 (of meer) bitstreams. Als die bitstreams gelijk zijn, dan kan het toch niet zo zijn dat de ene bitstream anders klinkt dan de andere bitstream (mits je ze op dezelfde set afspeelt)? Hoho Henrie, Niet zo snel conclusies trekken. Die bitstream is hetzelfde, dat ben ik met je eens. Dat dus het uiteindelijke geluid hetzelfde is, is de vraag. Daar kun jij geen antwoord op geven. Wie weet heeft dat rammelkast-loopwerk heel veel werk moeten verzetten wat een negatieve neerslag heeft op hetgeen je uiteindelijk hoort. Ja, maar als er bij het brakke loopwerk na die foutcorrectie dezelfde eentjes en nulletjes uitkomen als na de foutcorrectie bij het goede loopwerk, dan zit er toch geen verschil tussen? Deze bitstreams gaan naar de DAC en worden naar een analoog signaal omgezet. Ik zie het dan als volgt: stop 2x dezelfde bitstream in een DAC en je krijgt er 2x hetzelfde analoge signaal uit. Dat heeft volgens mij niks met die foutcorrectie te maken, of die het nou druk gehad heeft, of de hele tijd op z'n reet gelegen heeft... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 november 2005 Report Share Posted 14 november 2005 Als de bitjes van een groene CD anders zijn en anders klinken dan de bitjes van een schone CD moet dat reproduceerbaar anders klinken. Dus ook als de bitstreams vergeleken worden als ze via een geluidskaart worden afgespeeld. Of niet? Ja doei. Dan moet je de randen van je geluidskaart groen gaan stiften anders werkt zoiets niet natuurlijk. Bovendien is mijn geluidskaart al groen, moet ik dat er dan eerst afpeuteren? Laat Jacco nu maar eerst aan de voeding meten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 14 november 2005 Report Share Posted 14 november 2005 Volgend stap is de glasvezelkabel strippen en de buitenkant groen stiften. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 november 2005 Report Share Posted 14 november 2005 Maar goed, zoal Bob Dylan het al zei: "Don't criticize what you can't understand." En daar wou ik het voorlopig maar bij laten. Tja, dan kan beter iedereen z'n bek houden, niet waar? Maar dan kom je ook nergens... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 14 november 2005 Report Share Posted 14 november 2005 Bob Dildo had af en toe goeie uitspraken Henrie, Mijn opmerking was niet om je af te vallen, maar gewoon een constatering. Iedereen is vrij hier zijn mening te ventileren. Ik vraag enkel om toch wat ruimte vrij te laten voor de discussie en niet op een dwingende of stellige manier te communiceren Ik blijf erbij dat als ik een nieuwe cd in de player stop die niet gekleurd is, ik die gekleurde rand gelijk mis. Wat er in cd cd-speler cq loopwerk gebeurd, maakt me eigenlijk bitterweinig uit. Het verschil is duidelijk waarneembaar en dus blijf ik kleuren. BTW, ook ik was ooit een ongelovige (qua religie ben ik dit nog steeds) en op dit forum zijn ook nog traces daarvan terug te vinden, maar ik kan niet meer zonder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 14 november 2005 Report Share Posted 14 november 2005 Dat wil ik wel proberen. Ik heb alleen geen rode Staedtler, dus dat wordt een Edding oid. Ik heb idd ook de ervaring dat "het goeie" er na een tijdje wel weer vanaf lijkt te gaan. Opnieuw kleuren brengt ook opnieuw leven in de weergave. Zou het dan misschien toch iets met het gebruikte oplosmiddel te maken hebben Het maffe met kleuren is dat het echt werkt. Zelfs een data-cd voor de PC wordt er "beter" door. Ik had nl een tamelijk slechte CD-R met software op, die ik regelmatig gebruikte. Op een gegeven moment accepteerde verschillende PC's die CD-R niet meer. Ook boenen hielp niet. Toen heb ik de rand zwart gekleurd en verhip, de CD werd weer uitgelezen, al haperde ie nog wel af en toe. Ik kreeg iig nu wel de data eraf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Interessant topic... Misschien kan Guido Tent jullie wat vooruit helpen. Hij weet tenslotte erg veel van digitale technieken en Cd-spelers in het bijzonder. Een PM sturen...?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 De rode kleur is maar een suggestie, misschien moet je de cd blauw kleuren. Ik weet het niet hoor. Tja, heb hier een doos met 24 verschillende kleurtjes, zijn wel van Pentel dus een concurent van Steadler. Maar om ze nou allemaal te gaan probereren? Maar Jacco, vanwege het experiment zou het wel grappig zijn om een CD slechter te krijgen met een ander kleurtje stift. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 In jouw geval zul je 24 cd's moeten kopen... Moeten ze ook nog van dezelfde batch zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 In jouw geval zul je 24 cd's moeten kopen... Moeten ze ook nog van dezelfde batch zijn. Kun je misschien Kruidvat aanspreken voor een test van "hun" stiften op "hun" CD's, trouwens ik lees hear vaak dat die CD's van Kruidvat zeker als referentie zouden kunnen dienen! RastaPhil PS: vergeet ook niet een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Ik denk dat er een reflecterende laag op zou moeten, zilver stift oid. Bij de Wibra vekochten ze laatst stiften met glittertjes er in, in rood, groen, goud en zilver. Geloof 10 voor 1,95. Btw, heb al wel meer dan 24 CD's, zijn wel allemaal verschillend. Is dat erg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 14 december 2005 Report Share Posted 14 december 2005 (...)Ik ben bang dat het een aantal weken uitgesteld moet worden, niet omdat ik de meetapparatuur niet heb, maar omdat ik de tijd er niet voor heb. Dit zijn serieuze metingen die ik niet wil afraffelen en mijn gewone werk schreeuwt dusdanig hard dat ik het niet kan negeren. (...) Maar wel tijd om uitgebreid op dit forum te ouwehoeren h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 14 december 2005 Report Share Posted 14 december 2005 (...)Ik ben bang dat het een aantal weken uitgesteld moet worden, niet omdat ik de meetapparatuur niet heb, maar omdat ik de tijd er niet voor heb. Dit zijn serieuze metingen die ik niet wil afraffelen en mijn gewone werk schreeuwt dusdanig hard dat ik het niet kan negeren. (...) Maar wel tijd om uitgebreid op dit forum te ouwehoeren h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 14 december 2005 Report Share Posted 14 december 2005 En dan zijn er idd ook nog mensen en spelers die voor een dergelijke tweak ongevoelig zijn (maar dan moet ik de eerste speler nog tegenkomen) NAD C541i Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 14 december 2005 Report Share Posted 14 december 2005 (...) Dick, Welk verschil dacht je dat je waar zou nemen van te voren? (...) Beste Sodejuu, Wellicht sla je met deze vraag den spijker op den kop, raak je de essentie. Vaak neem je waar wat je verwacht. En in dit geval verwachtte ik niets, ergo hoorde ik ook niets, althans geen verschil. Conclusie: ik ben een tweakongevoelig individu Met opgewekte groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 14 december 2005 Report Share Posted 14 december 2005 Mijn apparatuur is ongevoelig voor de grote meerderheid van tweaks die hear voorgesteld worden, zelf ben ik er soms wat gevoeliger voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 14 december 2005 Report Share Posted 14 december 2005 En dan zijn er idd ook nog mensen en spelers die voor een dergelijke tweak ongevoelig zijn (maar dan moet ik de eerste speler nog tegenkomen) NAD C541i Zeker niet deze speler niet. Al verschillende keren mee gespeeld en duidelijk hoorbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 14 december 2005 Report Share Posted 14 december 2005 En dan zijn er idd ook nog mensen en spelers die voor een dergelijke tweak ongevoelig zijn (maar dan moet ik de eerste speler nog tegenkomen) Mijn CD speler is ongevoelig voor gekleurde randjes. Welk merk en type speler het is doet niet ter zake. Dat dacht ik eerst ook, totdat ik de luisteruimte beter op orde had. Toen was het wel goed waar te nemen. Er zijn echter complete volksstammen die als een kip zonder kop achter hun meetinstrument aan hollen. Meten dan de bekende grootheden en menen dan dat ze alles weten. Wie weet nou precies welke grootheden de klank bepalen? Misschien is er wel iets waarvan de huidige natuurkunde geen weet van heeft en dat juist wel bepalend is voor wat wij horen? Of is horen misschien een chemisch proces? Geloof je oren nou eens en controleer dat eventueel met je meetapparatuur. Als je dan geen verschil meet, stel dan niet gelijk dat er niets is en ben er dan niet doof voor, alleen omdat je het niet meet. Meetapparatuur is controleapparatuur. Het is geen bijbel/koran/whatever. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 14 december 2005 Report Share Posted 14 december 2005 En dan zijn er idd ook nog mensen en spelers die voor een dergelijke tweak ongevoelig zijn (maar dan moet ik de eerste speler nog tegenkomen) NAD C541i Zeker niet deze speler niet. Al verschillende keren mee gespeeld en duidelijk hoorbaar. Dan zal ik wel doof zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 14 december 2005 Report Share Posted 14 december 2005 Wie weet nou precies welke grootheden de klank bepalen? Misschien is er wel iets waarvan de huidige natuurkunde geen weet van heeft en dat juist wel bepalend is voor wat wij horen? Kom op nou Sodejuu, ga nou niet vertellen dat audio eigen natuurkundige wetten heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 14 december 2005 Report Share Posted 14 december 2005 als het allemaal niks doet en het enkel de vleesgeworden verwachting is die je meent te horen, vraag ik me af waarom de rubber ringen die ooit werden aangeboden die je om de CD heen diende te spannen, bij mij een duidelijke verslechtering bracht. ik verwachtte toch echt een verbetering toen ik het probeerde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 14 december 2005 Report Share Posted 14 december 2005 als het allemaal niks doet en het enkel de vleesgeworden verwachting is die je meent te horen, vraag ik me af waarom de rubber ringen die ooit werden aangeboden die je om de CD heen diende te spannen, bij mij een duidelijke verslechtering bracht. ik verwachtte toch echt een verbetering toen ik het probeerde. Het zou kunnen dat ze toch te goedkoop waren.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 14 december 2005 Report Share Posted 14 december 2005 als het allemaal niks doet en het enkel de vleesgeworden verwachting is die je meent te horen, vraag ik me af waarom de rubber ringen die ooit werden aangeboden die je om de CD heen diende te spannen, bij mij een duidelijke verslechtering bracht. ik verwachtte toch echt een verbetering toen ik het probeerde. Jongeman, Opa zal het voor alle duidelijkheid nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 14 december 2005 Report Share Posted 14 december 2005 ja maar het kostte best wat (ik meen 1 gulden per cd, dat is v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts