SpeedyAndr Posted 15 november 2005 Report Share Posted 15 november 2005 Dit is niet een klein beetje verschil Ik hou het erop dat 1 van de potmeters versleten is. Het is of de balansregelaar (die ik er zowiezo uit zou gooien) of (meer kans) de volumepotmeter. Schijnbaar is die ingebrand of vies op het stuk dat je het meest gebruikt, nl vooraan. Als het de (niet bewegende) balanspotmeter was, dan kwam het nivo niet gelijk vanaf 26V Stel dat de waardes vanaf 26V tot stap 30 gelijk blijven, dan kan dit volgens mij alleen maar de volumereglaar zijn Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Eindelijk kan ik aan de slag. Waarom zitten er trouwens 6 draadjes aan de potmeter 'T wordt wel een priegelklusje (m'n eerste ) Het is neem ik aan een stereo potmeter? Dan is 6 een logisch aantal. Een enkele potmeter heeft er 3 namelijk. Tussen de 2 buitenste pootjes heb je een vaste weerstand (100kOhm of zo). Met de draaiknop varieer je de weerstand tussen de twee buitenste 2 pootjes en de middelste. Staat de potmeter 'in het midden', dan is de weerstand tussen een van de buitenste pootjes en de middelste 50kOhm. Ga je aan de knop draaien, dan wordt de weerstand van de ene helft groter (tot maximaal 100kOhm) en de weerstand van de andere helft kleiner (tot minimaal 0Ohm)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Tussen de 2 buitenste pootjes heb je een vaste weerstand (100kOhm of zo). Met de draaiknop varieer je de weerstand tussen de twee buitenste 2 pootjes en de middelste. Staat de potmeter 'in het midden', dan is de weerstand tussen een van de buitenste pootjes en de middelste 50kOhm. Ga je aan de knop draaien, dan wordt de weerstand van de ene helft groter (tot maximaal 100kOhm) en de weerstand van de andere helft kleiner (tot minimaal 0Ohm)... Ehm, een volumepotmeter is vrijwel altijd logarithmisch. Staat ie in de middenstand dan meet je daar echt wat anders: Is de pot 100K dan meet je tussen het middenpootje en het ene buitenpootje over het algemeen 10K en tussen het middenpootje en het andere buitenpootje 90K. Dus 1/10 en 9/10 van de totale waarde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Tussen de 2 buitenste pootjes heb je een vaste weerstand (100kOhm of zo). Met de draaiknop varieer je de weerstand tussen de twee buitenste 2 pootjes en de middelste. Staat de potmeter 'in het midden', dan is de weerstand tussen een van de buitenste pootjes en de middelste 50kOhm. Ga je aan de knop draaien, dan wordt de weerstand van de ene helft groter (tot maximaal 100kOhm) en de weerstand van de andere helft kleiner (tot minimaal 0Ohm)... Ehm, een volumepotmeter is vrijwel altijd logarithmisch. Staat ie in de middenstand dan meet je daar echt wat anders: Is de pot 100K dan meet je tussen het middenpootje en het ene buitenpootje over het algemeen 10K en tussen het middenpootje en het andere buitenpootje 90K. Dus 1/10 en 9/10 van de totale waarde. Laten we het nou niet t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Wat voor potmeter heb je nu, Henk? ik denk een blauwe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Laten we het nou niet t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Dus toch een blauwe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Met dit spaarlamplicht zou het ook een heel donker blauwe kunnen zijn Volgens mij heeft ie dezelfde kleur als die er nu in zit. Hoezo De blauwe hebben iets betere specificaties zegt men Succes met je verbouwing Henk, maar wees niet verbaasd als de gelijkloop tussen 0 en 1/4 ("7 uur" en "10 uur") nog steeds niet best is. Dat is heel normaal omdat dat gewoon heel lastig te fabriceren is. Wil je dat ook goed hebben kom op zo'n stappenverzwakker uit of hele dure potmeters. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 april 2006 Report Share Posted 30 april 2006 Boeiend! De traagste reparatie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 Boeiend! De traagste reparatie Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 'T ziet er niet uit , maar met een triplet heb ik gecontroleerd of de pootjes elkaar niet raken. Nu nog even testen... Vind 't resultaat niet tegenvallen hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 mei 2006 Report Share Posted 1 mei 2006 Tussen de 2 buitenste pootjes heb je een vaste weerstand (100kOhm of zo). Met de draaiknop varieer je de weerstand tussen de twee buitenste 2 pootjes en de middelste. Staat de potmeter 'in het midden', dan is de weerstand tussen een van de buitenste pootjes en de middelste 50kOhm. Ga je aan de knop draaien, dan wordt de weerstand van de ene helft groter (tot maximaal 100kOhm) en de weerstand van de andere helft kleiner (tot minimaal 0Ohm)... Ehm, een volumepotmeter is vrijwel altijd logarithmisch. Staat ie in de middenstand dan meet je daar echt wat anders: Is de pot 100K dan meet je tussen het middenpootje en het ene buitenpootje over het algemeen 10K en tussen het middenpootje en het andere buitenpootje 90K. Dus 1/10 en 9/10 van de totale waarde. Ja, je hebt gelijk dat je inderdaad geen 50kOhm, maar 10kOhm. Had ff niet aan de logaritmische schaal gedacht. Maar zoals Sodejuu al zei: laten we het niet meteen te ingewikkeld maken. Ome Henk wilde het idee van de werking van een potmeter weten. Nu weet ie dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 mei 2006 Report Share Posted 22 mei 2006 Is dat *ding nou eindelijk eens kl Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 22 mei 2006 Report Share Posted 22 mei 2006 Dat testen heb je in ieder geval niet overhaast En? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 22 mei 2006 Report Share Posted 22 mei 2006 'T ziet er niet uit , maar met een triplet heb ik gecontroleerd of de pootjes elkaar niet raken. Nu nog even testen... en aub niet met de dakgotensoldeerbout gaan bakken Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 22 mei 2006 Report Share Posted 22 mei 2006 (edited) 'T ziet er niet uit , maar met een triplet heb ik gecontroleerd of de pootjes elkaar niet raken. Nu nog even testen... Ik vind het een soort surrealisme. Soldeerwerk verheven tot een kunstvorm...(soldering raised to an artform) Hoe die klonters tin daar zo mooi gevormd zijn... En hoe het isolatiemateriaal verwrongen is door de langdurige hitte van de bout. Wat een kracht! Wat een expressie! (zie ik daar spatten van harskern? geweldig!) Sprakeloos en een en al bewondering! Top! Groet, Jacco Edited 22 mei 2006 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 22 mei 2006 Report Share Posted 22 mei 2006 'T ziet er niet uit , maar met een triplet heb ik gecontroleerd of de pootjes elkaar niet raken. Nu nog even testen... Ik vind het een soort surrealisme. Soldeerwerk verheven tot een kunstvorm...(soldering raised to an artform) Hoe die klonters tin daar zo mooi gevormd zijn... En hoe het isolatiemateriaal verwrongen is door de langdurige hitte van de bout. Wat een kracht! Wat een expressie! Sprakeloos en een en al bewondering! Top! Groet, Jacco Je bedoelt dat Henk niet kan solderen? Des te knapper als het leuk klinkt, toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 mei 2006 Report Share Posted 22 mei 2006 Dat blauwe draadje... dat aan pootje nummer Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 22 mei 2006 Report Share Posted 22 mei 2006 'T ziet er niet uit , maar met een triplet heb ik gecontroleerd of de pootjes elkaar niet raken. Nu nog even testen... Ik vind het een soort surrealisme. Soldeerwerk verheven tot een kunstvorm...(soldering raised to an artform) Hoe die klonters tin daar zo mooi gevormd zijn... En hoe het isolatiemateriaal verwrongen is door de langdurige hitte van de bout. Wat een kracht! Wat een expressie! Sprakeloos en een en al bewondering! Top! Groet, Jacco Je bedoelt dat Henk niet kan solderen? Des te knapper als het leuk klinkt, toch? Tuurlijk! Zolang er geen kortsluiting is, is er geen vuiltje aan de lucht. Misschien wel over 5 jaar als de soldeerverbinding afbreekt tgv slechte afkoeling. Maar dat is een secundair probleem. Niets is leuker dan "het zelf doen". En als het dan ook werkt, nou ja, dan ben je de koning te rijk! Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 23 mei 2006 Report Share Posted 23 mei 2006 Hulde voor je eerste geslaagde projekt, Ome Henk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 23 mei 2006 Report Share Posted 23 mei 2006 Ik vind het een soort surrealisme. Soldeerwerk verheven tot een kunstvorm...(soldering raised to an artform) Hoe die klonters tin daar zo mooi gevormd zijn... En hoe het isolatiemateriaal verwrongen is door de langdurige hitte van de bout. Wat een kracht! Wat een expressie! (zie ik daar spatten van harskern? geweldig!) Sprakeloos en een en al bewondering! Top! Groet, Jacco Wat een cynisme weer..... dat jij nu eenmaal overal een ster in bent? In plaats dat je nou de moed van Ome Henk prijst, die met twee linkerhanden (volgens eigen zeggen) de klus heeft aangedurfd en toch maar even mooi een nieuwe potmeter in zijn versterker heeft soldeert, wordt er weer afgezeken Top hoor, Ome Henk, de lef en het goede resultaat steek ik mijn duim voor op! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 23 mei 2006 Report Share Posted 23 mei 2006 Ha die Ome Henk, Super gedaan voor de eerste keer , ik zou binnenkort eens langskomen . MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 23 mei 2006 Report Share Posted 23 mei 2006 Pffff...wat een eind weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 23 mei 2006 Report Share Posted 23 mei 2006 Hoe klinkt het nu? Goed Mooi. Wat wordt het volgende project? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts