mart Posted 11 november 2005 Report Share Posted 11 november 2005 Hallo muziekliefhebbers, Ik ben nieuw op dit Forum en ik zou graag reacties willen hebben op de vragen die mij bezig houden. Ik had/heb een arcam cd speler , Linn Intek versterker en JM-lab micron boxen. De Arcam begaf het en ik ben op zoek gegaan naar een nieuwe van 7 a 800 euro. (ik gbruik nu tijdelijk nad cd 501) Ik heb ook op internet gezocht en tussen alle audio apparatuur zag ik tot mijn verrassing een Marantz receiver type 2226b en dat die oude dingen populair zijn. Zo een heb ik op zolder staan, ooit gekocht voor 10 gulden. Ik heb het apparaat aangesloten en de Linn er tussen uit gehaald en ik ben totaal verrast! Zoveel details en betere plaatsing! Nu merk ik ook dat mijn speakers heel erg aanwezig zijn. Dat kon de Linn wel gebruiken maar nu is dat een probleem. Dus ik ben nu niet meer op zoek naar alleen een cd speler maar ik ben me aan het afvragen wat ik met de kern van mijn set moet doen, de speaker/versterker combinatie. Die details en plaatsing bevallen me zeer maar wat meer rust zou ook welkom zijn. Andere speakers en blijven draaien met de oude Marantz? Of van de Marantz alleen de voorversterker en de Linn als eindversterker? Of alles vervangen? wie heeft nog goede suggesties voor me? alvast bedankt Mart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 13 november 2005 Report Share Posted 13 november 2005 Oei wat een lange uitleg met veel vragen en veel onbekende factoren... Dus je speelt momenteel met een oude Marantz receiver die je beter vindt klinken dan je Linn Intek, maar niet echt in combinatie met je JM Lab's. Want het geluid is te veel "in your face" naar jouw smaak, vooral in combinatie met een NAD CD 501. Ik vond NAD steeds naar rock en roll klinken, nogal betonnig, ijzerachtig (mid prescence), en JM lab hebben die ook niet een nogal uitgesproken middengebied (ik vond precies hun lo-mid veel meer aanwezig dan bij bvb Monitor Audio) ze projecteren dan ook meer naar voor in de ruimte ipv rond de speaker (mijn eerste A/B luisterindrukken in een hifi zaak h Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 november 2005 Report Share Posted 13 november 2005 Ik weet niet of je ze tweede hands kan krijgen maar een Merdian 506 is een fraai ding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 14 november 2005 Author Report Share Posted 14 november 2005 @rastaphil, Bedankt voor je uitgebreide reactie. op http://www.classic-audio.com/marantz/2226b.html staat een plaatje van de reciever. overigens vergeet die Nad daar gaat het niet om. die draaide ook op de intek en stond er toen ook al tijdelijk. Ik zoek een combinatie van de ruimtelijkheid van de Marantz en de rust van de intek, het gaat om de combinatie van versterker en speakers. en in die zin is Marantz niet beter maar beduidend ruimtelijker en gedetailleerder dan de intek. inmiddels heb ik begrepen dat ik mijn zilveren vd hull speakerkabel maar beter kan vervangen door ouderwets koper want zilver doet iets met het middengebied. Dat was bij de intek een verbetering maar nu is het vermoeiend. Dat ga ik eerst maar eens proberen. Het is een ingewikkelde optelsom heb ik inmiddels in de gaten. Want goede losse componenten vormen samen niet altijd een goede set, zelfs de touwtjes ertussen kunnen bepelnd zijn. @carl, 506 staat gewoon op marktplaats, bedankt voor de tip maar ik ga eerst voor een versterker/speakercombo. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts