rienberends Posted 12 november 2005 Report Share Posted 12 november 2005 Na een week intensief luisteren via de passive line- out i.p.v. de active line- out van mijn Mus. Fid. MA 50 Preamp. Blijf ik erbij dat in mijn geval de passive line-out beter geluid laat horen,d.w.z. gedetailleerder,vooral rond de stemmen. Ik moet alleen de volumeknop op de 10-11 uur stand zetten i.p.v. de 9 uur stand om hetzelfde geluid..sniveau te verkrijgen Wel heb ik het idee dat de passive line out beter tot zijn recht komt bij klassieke muziek en vocalisten zoals Diana Krall. Bij pop-rock kan het geluidsbeeld naar mijn idee wat lusteloos/traag overkomen.Mijn vraag is echter :Klopt het dat bij gebruik van de passive line out je het beste met zo kort mogelijke interlinks moet werken?Mijn interlink tussen de pre en de eind is 75 cm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 november 2005 Report Share Posted 12 november 2005 Alleen als je een interlink met een hoge weerstand (of impedantie) hebt, moet ie zo kort mogelijk zijn, omdat er anders 'veel' spanningsval over die interlink komt. Maar ja, zo'n kabel wil je uberhaupt niet. Met een doorsnee interlink maakt een paar centimeter meer of minder, ook bij een passive-out, niet uit, lijkt mij. Je moet natuurlijk geen (tientallen) meters willen overbruggen, maar dat is ook niet het geval toch? Overigens is een zo kort mogelijke interlink altijd wel aan te bevelen. Want waarom zou je 2m kabel in je set opnemen, als je maar (bijvoorbeeld) 50cm nodig hebt. Kan alleen maar als antenne gaan fungeren, zo'n interlink. Dus altijd zo kort mogelijk houden, lijkt mij het beste... Link to comment Share on other sites More sharing options...
rienberends Posted 12 november 2005 Author Report Share Posted 12 november 2005 Alleen als je een interlink met een hoge weerstand (of impedantie) hebt, moet ie zo kort mogelijk zijn, omdat er anders 'veel' spanningsval over die interlink komt. Maar ja, zo'n kabel wil je uberhaupt niet. Met een doorsnee interlink maakt een paar centimeter meer of minder, ook bij een passive-out, niet uit, lijkt mij. Je moet natuurlijk geen (tientallen) meters willen overbruggen, maar dat is ook niet het geval toch? Overigens is een zo kort mogelijke interlink altijd wel aan te bevelen. Want waarom zou je 2m kabel in je set opnemen, als je maar (bijvoorbeeld) 50cm nodig hebt. Kan alleen maar als antenne gaan fungeren, zo'n interlink. Dus altijd zo kort mogelijk houden, lijkt mij het beste... Mijn interlink is een Siltech new york (75 cm.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 november 2005 Report Share Posted 12 november 2005 Alleen als je een interlink met een hoge weerstand (of impedantie) hebt, moet ie zo kort mogelijk zijn, omdat er anders 'veel' spanningsval over die interlink komt. Maar ja, zo'n kabel wil je uberhaupt niet. Met een doorsnee interlink maakt een paar centimeter meer of minder, ook bij een passive-out, niet uit, lijkt mij. Je moet natuurlijk geen (tientallen) meters willen overbruggen, maar dat is ook niet het geval toch? Overigens is een zo kort mogelijke interlink altijd wel aan te bevelen. Want waarom zou je 2m kabel in je set opnemen, als je maar (bijvoorbeeld) 50cm nodig hebt. Kan alleen maar als antenne gaan fungeren, zo'n interlink. Dus altijd zo kort mogelijk houden, lijkt mij het beste... Mijn interlink is een Siltech new york (75 cm.) Volgens de specs heeft de Siltech New York een weerstand van 0.0028Ω/m. Bij 75cm is dat dus 0.0021Ω. Lijkt me prima dan toch? Ps. ik zie op de site van Siltecht dat de New York zowel een luidsprekerkabel als een interlink is? Klopt dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
rienberends Posted 12 november 2005 Author Report Share Posted 12 november 2005 Alleen als je een interlink met een hoge weerstand (of impedantie) hebt, moet ie zo kort mogelijk zijn, omdat er anders 'veel' spanningsval over die interlink komt. Maar ja, zo'n kabel wil je uberhaupt niet. Met een doorsnee interlink maakt een paar centimeter meer of minder, ook bij een passive-out, niet uit, lijkt mij. Je moet natuurlijk geen (tientallen) meters willen overbruggen, maar dat is ook niet het geval toch? Overigens is een zo kort mogelijke interlink altijd wel aan te bevelen. Want waarom zou je 2m kabel in je set opnemen, als je maar (bijvoorbeeld) 50cm nodig hebt. Kan alleen maar als antenne gaan fungeren, zo'n interlink. Dus altijd zo kort mogelijk houden, lijkt mij het beste... Mijn interlink is een Siltech new york (75 cm.) Volgens de specs heeft de Siltech New York een weerstand van 0.0028Ω/m. Bij 75cm is dat dus 0.0021Ω. Lijkt me prima dan toch? Ps. ik zie op de site van Siltecht dat de New York zowel een luidsprekerkabel als een interlink is? Klopt dat? Ja, je hebt de LONDEN. PARIS en NEW YORK zowel speaker als interlink kabel .De minst dure is de londen, de duurste de new york Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 15 november 2005 Report Share Posted 15 november 2005 Hoi, Is de weerstand van een interlink en kabel in het algemeen te meten. Zo ja, hoe? En is het over het algemeen beter dat de weerstand zo laag mogelijk is? Laatste vraag, wordt de weerstand hoger of lager naar gelang de kabel dikker is. Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 november 2005 Report Share Posted 15 november 2005 Hoi, Is de weerstand van een interlink en kabel in het algemeen te meten. Zo ja, hoe? En is het over het algemeen beter dat de weerstand zo laag mogelijk is? Laatste vraag, wordt de weerstand hoger of lager naar gelang de kabel dikker is. Groet, Andre De weerstand van een elektrische geleider wordt lager naarmate de geleider dikker wordt en de weerstand wordt hogen naarmate de geleider langer wordt. De weerstand is met een weerstandsmeter wel te meten. Met een gewone multimeter (waar meestal ook de functie op zit om weerstand te meten), is het wellicht niet goed te meten, want die zijn doorgaans niet zo nauwkeurig in het hele lage bereik. Je hebt wel beter apparatuur om de weerstand te meten (kunnen vaak ook inductie en capaciteit meten), maar die moet je niet aanschaffen. Veel te duur en het is bovendien onzinnig om de weerstand van een interlink (of speakerkabel) te meten. Die is al gauw laag genoeg. Veel belangrijker is het om te zorgen dat je kabels een lage capaciteit en inductie hebben. Volgens mij voldoen de meeste degelijke audiokabels die je bij de elektronicaboer kunt kopen daar wel aan. Maar dat zou je nog kunnen (proberen) na te gaan. Toch zou ik me daar niet zo'n zorgen om maken. Als het goed klinkt, is het goed. En waarschijnlijk klinkt het met elke degelijke kabel wel goed. Of je dan nog kabels wilt gaan vergelijken moet je zelf weten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 15 november 2005 Report Share Posted 15 november 2005 Het is vooral belangrijk dat de kabel tussen vv en ev zo kort mogelijk is, hoewel ik vaak de waarde 100-150 pF voorbij zie komen als maximale waarde (ander krijg je te veel hoogafval) wat neerkomt op zo'n 1-3 meter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts