Jump to content

Ehhh, wat is het nu: CD, Cd, of cd?

vrut
 Share

Recommended Posts

Gegroet,

Ik was wat zaken aan het tikken voor op het web, maar ik krijg het niet voor elkaar: is het nu CD, Cd of cd :confused: ? Volgens de Van Dale is het cd, en ook cd-speler. Maar Bol.com, toch een behoorlijk bedrijf, gebruikt cd maar ook weer DVD, terwijl de Van Dale hier dvd zegt.

Bol.com gebruikt elders weer 'CD' :blink::blink: .

En ik dacht dat het met het in vergelijking oud zijnde wordt 'tv' al was uitgevochten, maar helaas. :o

Voor gedegenen die het niet intresseert, kijk rustig verder. Maar ik wil graag iets op het web zetten wat zo veel mogelijk klopt, en ook bijv. een sollicitatiebrief sturen die klopt :blink::D .

Groeten, Fred

Hou maar lekker de Van Dale aan ;)

Hai Henk,

Heb ik inmiddels ook gedaan. Ik had een stukje met eerst erg veel 'CD' er in, wat mij een beetje deed denken aan een epistel uit de hoogtijdagen van Hans Jan**** :D .

Echter 'een dvd' klinkt voor mij nog vreemd, en SACD begrijpt de online Van Dale niet. Eigenlijk denk ik dat een afkorting als vrij onbekend en niet in de Van Dale in hoofdletters geschreven mag worden. Zodra het woord in de Dikke staat is een afkorting een begrip geworden die in kleine letters mag worden geschreven. Zelf denk ik dat 98% van de woorden 'SACD' in hoofdletters staat.

Detail: van Dale schrijft: 'lp' en 'LPG', terwijl het beiden afkortingen zijn uit het Engels :blink: .

Groeten, Fred