Jump to content

vinyl toch superieur?

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

(...)

Maar heb jij nooit gemerkt dat dat forum-editvenstertje nogal traag is en dan gewoon letters inslikt?

;)

Het venster is niet traag, jij bent te snel :D

Maar het ging mij om de stijl, inderdaad :( Eerst diep nadenken en dan alles behoedzaam intypen, dat werkt een stuk beter ;)

Met opgewekte groet,

Maar heb jij nooit gemerkt dat dat forum-editvenstertje nogal traag is en dan gewoon letters inslikt?

Het editvenstertje is bij mij hetzelfde als het venster om een berichtje te typen en dus ook net zo snel. En dingen inslikken doet ie al helemaal nooit...

Het editvenstertje is bij mij hetzelfde als het venster om een berichtje te typen en dus ook net zo snel. En dingen inslikken doet ie al helemaal nooit...

Heb jij een brave computer. Hoe doe je dat, sla je hem veel of juist niet ???

:rolleyes:

Heb jij een brave computer. Hoe doe je dat, sla je hem veel of juist niet ???

:rolleyes:

Ik sla 'm nooit. Ik zit eigenlijk alleen maar aan 'm als ik 'm aanzet. Voor de rest wordt ie wel redelijk verwaarloosd, maar slaan, nee dat niet... Overigens moet ik nog wel eens een keer weer z'n stoflongen gaan schoonmaken, want hij begint wat zwaar te ademen... ;):lol:

Kom maar met de broodnodige getallen dan. Of eentje, is ook goed.

Groet,

Jacco

42

42, ja dat was het antwoord. Maar de vraag zelf was onbekend...

42 komt wel overeen met een bandbreedte van 15.8 kHz. In het verband ruisvloer vs DR dan toch. Had die Douglas Adams het toch bij het rechte eind...

grappig,

groet,

Jacco

Dit heb ik gepikt van een ander forum; de wel zeer onverwachte conclusie/ uitspraak in dit artikel is o.a. dat de LP de CD op het vlak van dynamiek met 16dB verslaat!

Dear Kraus,

Ik heb, bewust, de gehele draad geheel niet gelezen, maar wat ik me afvraag, hoe kom je, of de schrijver die je citeerd, er bij om alleen gebaseerd op een "mogelijk" verschil in dynamiek te zeggen dat A of B beter is.

Mijn persoonlijke ervaring is dat veel dynamiek, in welke definitie dan ook, in de gebruikelijke luisterruimte (lees huiskamer) niet gewenst is.

Vervolgens...

Ik ken de verhalen dat 78 rpm's uit de jaren '20 een betere dynamiek hebben dan ... Sorry maar ik heb het nodige bakeliet, afspeelequipment en euphorbianaalden en de dynamiek is gewoon "10 dB". De emotie die ik ondervind daarentegen is vele malen groter dan welk modern medium dan ook mij te bieden heeft [1].

Een van de dingen waarvan ik in de audiowereld zo moe wordt is dat zeer veel van de liefhebbers van "oud" alle mogelijke onzinverklaringen proberen te geven waaom "oud" beter is. Sorry, maar ze snappen het gewoon niet. Als je dan zo graag een hopeloos verouderde Garrard met hopeloos veel rumble wilt gebruiken, zeg dan ook dat het de charme van het oude is wat je aanspreekt en niet dat het "vroegah" zo veel beter was.

Er wordt hier regelmatig een vergelijk gemaakt met de automobielen. Ik heb jaren lang in oud blik gereden, "semi klassiekers". Lancia's Zagato en Beta HPE(-VX), Alfa's Berlina etc. Het is heerlijk om in zoiets rond te scheuren, hoe goed ze ook waren, het haalt het niet bij de rijkwaliteiten van het hedendaagse automobiel. Afgezien van de sound ;)

In de autowereld heeft niemand er een probleem mee om te zeggen of te accepteren dat men een liefhebber is van klassiekers. In de audiowereld is dat op een of andere manier "not done". Om een of andere reden moet een liefhebber van bepaalde apparaten (en dat hoeft niet eens om oud spul te gaan) of concepten zich altijd "behaupten", het liefst door op (pseudo-)wetenschappelijke wijze aan te tonen dat hun keus de allerbestebeste is.

Tot slot, peudowetenschappelijk:

- de meeste Surinamers wonen in Nederland.

- de meeste Citroens DS rijden in Nederland.

Beide feiten op zich zijn niet te ontkennen, maar dan....

- de meeste Surinamers rijden in een Citroen DS.

...

[*] Dat heeft te maken met de combinatie van muziek en "methode" van toen, en niets met technologie "an sich".

Altijd weer vermakelijk hoe Andre dwars door totaal andere daadjes heen zit te kakelen met voor het onderwerp volstrekt onbelangrijke zaken. Doe je dat op je werk ook Andre?

:unsure:

Waarom vraag je dat in een topic dat ergens anders over gaat? :rolleyes:

M'n werk heeft weinig raakvlakken met dit forum vrees ik <_<

Wees blij dat Henrie er niet 5 pagina's koekblikken tussendoor gooit :D

Andr

Dit heb ik gepikt van een ander forum; de wel zeer onverwachte conclusie/ uitspraak in dit artikel is o.a. dat de LP de CD op het vlak van dynamiek met 16dB verslaat!

Dear Kraus,

Ik heb, bewust, de gehele draad geheel niet gelezen, maar wat ik me afvraag, hoe kom je, of de schrijver die je citeerd, er bij om alleen gebaseerd op een "mogelijk" verschil in dynamiek te zeggen dat A of B beter is.

Mijn persoonlijke ervaring is dat veel dynamiek, in welke definitie dan ook, in de gebruikelijke luisterruimte (lees huiskamer) niet gewenst is.

Interessante opmerking.

Ter introductie, als iets meer dynamiek heeft, wordt er voorverondersteld dat dit vervormingsvrij is. Als dit zo is, is het in beginsel zo dat het systeem met de meeste dynamiek, beter is.

Maar, om verwarring te stichten, mijn ervaring met het menselijk gehoor is, dat dit menselijk gehoor eigenlijk niet zit te wachten op veel informatie. Als de juiste dingen weggelaten worden (sommige mp3 encoders) wordt dat als beter ervaren. Ook in dynamiek. Ik ga helemaal met je mee dat in dynamiek gecomprimeerde muziek veel beter kan klinken dan het niet-gecomprimeerde origineel. En toch is het niet beter...

Groet,

Jacco

In de HiFi World van deze maand staat een vergelijk van een "turntafel" van 6000 pound vergeleken met de nieuwe Chord CD en DAC, ook 6000 pound, maar ik heb het nog niet gelezen.

RastaPhil

Het is hetzelfde als godsdiensten vergelijken. Als je al een tof geloof hebt, ga je toch niet shoppen voor een geiniger religie?

Ik vind dit een tamelijk gevaarlijke kreet. Ik ben katholiek (theoretisch), maar geloof eigenlijk nergens in (praktizerend athe

Spijtig dat die DMM platensnijmachines zo duur zijn anders konden we -bij wijze van protest- of zelfs - als - upgrade :lol: - onze CD's zelf op vinyl copi