Hans Gaulhofer Posted 14 november 2005 Report Share Posted 14 november 2005 Ik heb voor de lol 2 Motorala piezo tweetertje voor 1,20 euro gekocht. Om bij mijn breebandexperiment te plaatsen. Ik wil wel eens die fasereinheid van een breedbander horen. De breedbander is een AD 3806RM. Speelt nu op een klankplaatje van 45 bij 45 cm. Verbazingwekkend. best leuk. Als ik de tweeter aansluit via een condensator van 0,47 of 6,8 uf of zonder condensator gaat het laag vervormen. Ik speel op een Philips AG9016 versterkertje. Zou de weerstand te laag worden voor de versterker? Ik weet dat voor dit geld je eigenlijk alleen herrie mag verwachten, maar die piezo's kun je ook modificeren. Wie geeft raad? Vrees wel dat ik op het verkeerde forum zit. Bestaat er misschien een LO-FI forum? Zal wel niet. En dan heb ik ook nog 2 AD12100 M8 verkregen. Maar daar moet ik nog even voorzichtig mee omgaan. ( Lage WAF factor) Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 14 november 2005 Report Share Posted 14 november 2005 Ha een piezo tweeter onverwoestbaar maar klinken ho maar . Alleen geschikt voor mensen die totaal geen belang hechten aan kwaliteit maar alleen aan herrie. VRESELIJK hoe die dingen klinken (NIET) Heel lang geleden toen het voor mij alleen maar hard hoefde te gaan heb ik ze eens gehad en ja die dingen kunnen heel erg hard en als ze kapot gaan dan knallen ze gewoon(vonken) Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 15 november 2005 Report Share Posted 15 november 2005 Hoy, Piezotweeters zijn een capacitieve load voor de versterker. Ze zijn hoogohmig voor de lage frequenties en worden laagohmiger voor de hoge. Doorgaans kan je best het volgende doen: Als je ongefilterd werkt zal de piezo vanaf ong 4Khz meepelen. Je kan best een weerstand van 100 Ohm in serie zetten met de piezotweeter. Dit beschermt je versterker tegen de capacitieve load (sommige versterkers worden instabiel hiervan) Dit zal bovendien de tweeter zachter ( meer mellow) maken, vermits je een frequentieroll off krijgt vanaf zo'n 10kHz. Dit kan de hardheid van zo'n piezo aanzienlijk verbeteren. Je kan uiteraard experimenteren met andere, kleinere serieweerstanden, ( vanaf pakweg 10 ohm). Wil je een echte filter gaan bouwen voor je piezotweeter, vb om de piezo als supertweeter pas in te zetten, boven je normale tweeters of breedbanders vanaf (ik zeg zo maar iets) 15kHz, dan kan je parrallel op de piezo( eventueel met serieweerstand 10 ohm), een 8 ohm weerstand zetten. Vermits de totale impedantie van dit systeempje nu ongeveer op (iets lager dan) 8 ohm zal komen, kan je hiervoor een normale hoogdoorlaatfilter (vb een 2e ordefilter met capaciteit en spoel) voor een normale 8 ohm tweeter gaan berekenen. Die schakel je dan voor je systeempje (piezo en 2 weerstanden) Verder zijn er mensen die piezotweetertjes hebben gemod, door de interne behuizing van het ding open te doen en aan te passen. Alleen vind ik dat helaas niet direct terug. Ik geloof zelfs dat men het hoorntje in een doosje opgevuld met zand heeft gemonteerd met positief resultaat.... Ik hoop dat je hiermee verder kan. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Ik heb voor de lol 2 Motorala piezo tweetertje voor 1,20 euro gekocht.Om bij mijn breebandexperiment te plaatsen. Ik wil wel eens die fasereinheid van een breedbander horen. De breedbander is een AD 3806RM. Speelt nu op een klankplaatje van 45 bij 45 cm. Verbazingwekkend. best leuk. Als ik de tweeter aansluit via een condensator van 0,47 of 6,8 uf of zonder condensator gaat het laag vervormen. Ik speel op een Philips AG9016 versterkertje. Zou de weerstand te laag worden voor de versterker? Ik weet dat voor dit geld je eigenlijk alleen herrie mag verwachten, maar die piezo's kun je ook modificeren. Wie geeft raad? Vrees wel dat ik op het verkeerde forum zit. Bestaat er misschien een LO-FI forum? Zal wel niet. En dan heb ik ook nog 2 AD12100 M8 verkregen. Maar daar moet ik nog even voorzichtig mee omgaan. ( Lage WAF factor) Imitatie motorola met een 0,68 Supremecap+ 9710m in een klankscherm. Met als versterker Philips AG 9015. ( tegenkoppeling er wel uit knippen) Motorola open geschroefd conusje met C 37 gelakt + een beetje wol achter het conusje. Heel erg mooi geluid met helaas ietwat te weinig laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 17 november 2005 Author Report Share Posted 17 november 2005 Ik heb nu 27 ohm parallel + 10 ohm in serie met de piezo. Het laag valt nu niet meer weg. Het hoog is geen nachtegaal het doet eerder denken aan een ekster of vlaamse gaai. Gelukkig is het hoog zo zacht dat je het haast niet hoort. C 37 lak vind ik te duur voor zoiets. Is stijfsel ook geschikt . Dat heb ik nog staan. Ben nu een gesloten kastje aan het maken alleen voor de breedbanders. (d b h) 25 x 25 x30 Het is maar voor bij de PC. Bij de Gamma kan je nu als je een klantenpas neemt gratis je plaatmaterial laten zagen. Je moet alleen wel 2 keer komen. Junior was er in geslaagd om een niet haakse hoek met de zaagmaschine te maken. En ook nog een paar plankjes 1 cm te kort gezaagd. Als ik nu toch wist wie dat hondje heeft opgehangen dan had ik 10000 euro om eens een mooie set te kopen waar je niet aan hoeft te kloten om het behoorlijk te krijgen. Wat zou de beloning geweest als de schutter van dat musje gezocht werd? Ik dwaal af.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 18 november 2005 Report Share Posted 18 november 2005 Ik zou een zobel netwerkje aan de laag/middentoner proberen om de impedantie netjes te houden en alleen een weerstand in serie met piezo. De piezo insmeren met een heel dun laagje dempend materiaal, dus geen lak maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts