Jump to content

Pink Floyd: Echoes

gruiter
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Ik bezit zelf 2 LP's van Pink Floyd: Dark Side of the Moon en The Wall.

Ik vind deze muziek erg goed en ben op zoek naar andere titels. Nu zag ik dat er een Best of album op vinyl (4 LP's) bestaat met de titel Echoes.

Ik lees ook wat kritiek over dit album: de muziek is goed, maar de echte "Floyd beleving" die je hebt bij het luisteren naar een album van hen, is er niet. Zeker als je niet heel erg bekend bent met hun volledige werk (zoals ik), zou je beter de originele albums kunnen kopen. Dit doet me enigszins twijfelen of ik 'Echoes" wel of niet zal aanschaffen.

Wie heeft ervaring met deze LP's en is het een aanrader (zowel muziek als kwaliteit)?

Ik ken de set Echoes niet, maar het is een best of-album toch? Deze bedoel je neem ik aan:

f011762e4m7.jpg

Ik zou dus niet weten of deze kwalitatief goed is of niet (qua klank dus), maar dat neem ik eigenlijk aan van wel (PF een beetje kennende). Ik kan me wel voorstellen dat je er niet echt iets mee kunt als je het werk van Pink Floyd niet kent, omdat het (zoals elk best of-album) een beetje een samenraapsel is van het hele werk (of een deel ervan)... Aan de andere kant: als je de albums al kent, waarom zou je dan nog een verzamel-album kopen (of er moeten nog niet eerder gereleasde nummers op staan)?

Ik zou je sowieso het album Wish You Where Here aan kunnen raden. Animals schijnt ook wel goed te zijn, maar die ken ik zelf nog niet (wil 'm nog wel een keer gaan luisteren). Verder ken ik Meddle nog. Is ook wel een goed album, maar wel een stuk 'waziger' dan bijvoorbeeld DSOTM of The Wall en ook WYWH. Staat wel het geweldige nummer 'Echoes' op trouwens en die staat dan ook weer op de verzamelaar Echoes... :)

Ik heb de set Echoes, en de kwaliteit is in elk geval goed, zowel muziek als van de vinyl.

Waarom sommige hier het PF gevoel bij missen weet ik niet, heb die kritiek zelf niet gehoort of gelezen, weet dus de insteek niet.

Het is wel zo dat ik soms liever 1 van de LP's pak (WYWH, Animals, Meddle) dan Echoes, maar dat ligt er meer aan dat als ik Echoes pak, dan draai ik ze ook alle 4 achter mekaar, en daar gaat tijd in zitten, soms heb ik die niet, of geen zin aan.

een echte kenner van PF ben ik niet, maar ik ben en blijf wel blij met Echoes, maar ook met de gewone albums die ik heb.

Persoonlijk vindt ik DSOTM wat overgewaardeerd, zeker niet slecht maar ook weer niet zo verheven boven de rest als wel eens wordt verondersteld. Mijn PF collectie is ook nog beperkt maar mijn favoriet album is A Momentary Lapse of Reason (het nummer one slip behoort tot de beste nummers op dat album). Daarnaast vindt ook ik Wish you were here tot de besten behoren. En ook Meddle hoor ik graag. Het live album delicate sound of thunder is een verzamelaar en ook zeker de moeite waard. En pulse heb ik nog niet maar die wil ik ook nog wel een keer horen. En the wall natuurlijk maar die had je al..

Maar er is nog een behoorlijk aantal albums die ik niet ken maar waarvan ik bij voorbaat al inschat dat ik die niet allemaal echt goed vindt.

Conqubite

Hoi,

Ik bezit zelf 2 LP's van Pink Floyd: Dark Side of the Moon en The Wall.

Ik vind deze muziek erg goed en ben op zoek naar andere titels. Nu zag ik dat er een Best of album op vinyl (4 LP's) bestaat met de titel Echoes.

Ik lees ook wat kritiek over dit album: de muziek is goed, maar de echte "Floyd beleving" die je hebt bij het luisteren naar een album van hen, is er niet. Zeker als je niet heel erg bekend bent met hun volledige werk (zoals ik), zou je beter de originele albums kunnen kopen. Dit doet me enigszins twijfelen of ik 'Echoes" wel of niet zal aanschaffen.

Wie heeft ervaring met deze LP's en is het een aanrader (zowel muziek als kwaliteit)?

aanrader:)

heb zowel echoes als pulse op lp...

en pulse moet je op lp hebben de cd versie klinkt werkelijk nergens naar vraag me niet hoe dat komt...

animals is ook wel ok...

en a momentary laps of reason....

voor op dvd live in pompeij...

eigenlijk moet je ze gewoon allemaal hebben :P

Ik bezit alle bekende Pink Floyd lp's.

Meddle is mijn favoriet.

De verzamelaars zoals Echoes heb ik niet.

De volgorde van de liedjes zijn belangrijk bij Pink Floyd, zeker bij The Wall.

Misschien wordt het gevoel daardoor gemist.

Mark

Hoi Gruiter,

Ook ik heb deze lp uitgave van het album Echoes.

Het is een verzamelaar weliswaar,maar toch met een kanttekening.

Deze uitgave is gemasterd door Doug Sax en James Guthrie en deze 2 heren zijn niet geheel onbekend in het muziekwereldje.De opname's zijn van goede kwaliteit.Grappig is ook dat het nummer Shine on your crazy diamonds nu in zijn geheel op 1 kant staat en niet verdeeld over 2 kanten als bij het studioalbum (WYWH).Daarbij is het ook zo met deze uitgave van Echoes dat de nummers (tracks) er ruim opstaan.Dit heeft vooral geluidsmatig een groot voordeel.Juist ja,de groeven staan verder uit elkaar en hierdoor is de afstasting van de naald veel beter.Zie het maar als een beetje audiofiele persing.

De laatste albums van de heren van Pink Floyd en waar Roger Waters niet aan meedoet,zoals Momentary lapse of reason alsmede Division Bell zijn een stuk minder dan het oudere werk,zeker kwa geluidsbeleving.Alles of bijna alles is hard opgenomen en het komt bij mij over alsof ze zich opnieuw moesten bewijzen destijds.Laatst hoorde ik in een interview David Gilmour dit ook zeggen.

De 'Live"uitgave van Delicated sound of thunder draai ik haast nooit,vanwege dat dit ook een kl*&*%^ geluid is.

Pulse (4lpbox) is ook een live registratie en bijna hetzelfde kwa nummers als Delicated sound of thunder,maar klinkt wel iets beter.Het boekwerk met de vele livefoto's is wel een aanrader die bij dit album hoort.

Dit is mijn persoonlijke top10 van Pink Floyd :

No-1 Dark Side of the moon

No-2 Wish You Were Here

No-3 The Final Cut

No-4 Meddle

No-5 The Wall

No-6 Obscured by Clouds

No-7 Umma Gumma

No-8 More

No-9 Atum Heart Mother

No-10 Relics

Ik kan je aanraden om ook eens te luisteren naar Wish you were here en naar Meddle en de Final Cut.Allemaal stuk voor stuk meesterwerkjes,kwa geluidsbeleving als de muziek zelf. :)

Enne Gruiter,je mag het ook bij mij komen luisteren. :D;)

Als je Pink Floyd goed vindt moet zeker de volgende 4 cd's hebben: Atom heart mother, Meddle, The dark side of the moon en Wish you were here. Door deze 4 zijn ze beroemd geworden. Dit is kippenvelmuziek.

Alles wat voor Atom heart mother is gemaakt is ook goed maar je moet er wel aan wennen. Alles wat na Wish you were here komt vindt ik persoonlijk minder.

Vroeger was het een belevenis als er een nieuwe LP uitkwam van Pink Floyd, na Animals ( viel tegen) niet meer.

Ik vind "Animals" het lekkerst.

Hoog jam gehalte en iets wat minder gefriemel met sound effects.

Deze zet ik het vaakste op.

DSOTM en WYWH beginnen een Let it be cq Yesterday gehalte te krijgen.

Bijna niet meer te draaien zeg maar.

The wall lijkt onslijtbaar. Hoe wel ik Another brick in the wall niet meer kan aanhoren.

Het is allemaal zo stuk gedraait.

Maar wel hele mooie muziek

Groetjes Simon

Dit doet me enigszins twijfelen of ik 'Echoes" wel of niet zal aanschaffen.

Ik heb het niet zo op verzamelaars.

Zowel van PF niet als van anderen.

Ze doen altijd concessies aan de totale beleving van de originele muziek en het tijdsbeeld waarin de nummers zijn ontstaan. Waarom het ene nummer wel en het andere niet, en zeker bij de wijze waarop bij PF de normale albums zijn opgebouwd, waarom de gekozen volgorde van de nummers?

De meeste lp's van PF zijn conceptalbums, geen samenraapsel van losse liedjes maar een uitgedachte volgorde.

Het punt is ook dat verzamelaars alleen uit commerci

van pink floyd vind ik alleen het zwaar psychedelische werk van de jaren zestig erg de moeite waard, de rest heeft me nooit kunnen boeien. ga vooral voor 'piper at the gates of dawn', 'a saucerful of secrets' of kant 1 van 'ummagumma'.

145202.gif

1161998.gif

deze 2 album klinken ook erg goed op vinyl misschien zaterdag wel te koop in utrecht de grootste platenbeurs van europa

Vooral Pulse blinkt uit door de superopnames.

Maar Division Bell klinkt zeker niet verkeerd, maar is nieuw niet meer te koop. En op Ebay gaan de aangeboden exemplaren weg voor soms wel E 100,-

Ook Echoes is zeer goed opgenomen. En ook dit album, ondanks dat het eigenlijk een verzamelaar is zal steeds moeilijker te krijgen zijn. Ikzelf heb hem nieuw aangeschaft en vind de platen best te pruimen.

Ik heb met de solo lp's van Roger Waters meegerekend zo'n 18 albums van Pink Floyd en vind ze allemaal op hun eigen manier uniek.

Maar uitblinkers zijn dus in mijn oren Pulse, Delicate Sound of Thunder (live), The Wall, DSOTM, Division Bell, Wish You Were Here,maar ook The Wall live in Berlin van Roger Waters.

En uiteraard Amused to Death en Radio Kaos zijn hele mooie albums. De laatste is voor hele schappelijke prijzen te koop. Dat geld niet voor Amused to Death. Deze gaat weg voor bedragen vanaf E 150,- en hoger, veel hoger.

Zoals je kunt lezen Gerald, zul je je niet gauw een buil vallen wanneer er een album aangeschaft wordt.

Veel succes en plezier tijdens het beluisteren.

Frank. :rolleyes:

Bedankt voor de vele reakties. Ik denk dat ik Echoes toch ga bestellen en misschien loop ik de andere genoemde titels ooit wel een keer tegen het lijf.

Hoi Gerald, op dit moment word er op Ebay nog een nieuwe Echoes aangeboden. Ingesealed en al. Loopt nog iets meer dan een uur, en staat op dit moment op iets meer dan E 30,-

Sla je slag.

Frank. :D

Ha, Gerald!

Als je goed kijkt bij tweedehands en kringloopwinkels, loop je soms ook wel wat tegen het lijf. Nieuw is vaak wel beter.

Wat kost ie nieuw?

Greetz,

Lestat

Eric

Ha die Eric,

Niew kost ie 52,50 euro. Valt op zich wel mee als je de prijs per plaat uitrekent (ongeveer 13 euro), maar het blijft een smak geld vandaar dat ik er eerst graag wat meer over wilde weten.

Ooit riep iemand op dit forum: "beter duur dan niet te krijgen". Daar kan ik me ook wel weer in vinden.

Als beste en meest toegankelijke Pink Floyd albums heb ik zelf deze in de kast staan.

The dark side of the moon

Wish you where here

Animals

The Wall

The final cut

A momentary lapse of reason

The division bell

De andere albums van hun zijn niet slecht, maar klinken voor de meeste luisteraars toch wat minder toegankelijk. :huh:

Hoi Gerald,

tja, ik had je topic over Echoes nog niet gezien toen ik deze middag een berichtje stuurde.

Zoals je nu weet, hou ik enorm van Pink Floyd!!

Wat mij enorm opvalt, is dat de meeste mensen hier de latere lp's cd's opsommen die ik persoonlijk allesbehalve vind...

Geef mij maar absoluut de Syd Barrett Periode derna Wish you, dark side, Wall

Ik vind dat je Pink Floyd per album moet beluisteren en goed in je achterhoofd houden wanneer deze plaat gemaakt is. Echoes is een mooi dokument voor de prijs maar je mist wel veel vind ik.

De meeste live platen die hier vermeld worden vind ik niet zo goed kwa kwaliteit en live performance, het kan beter. Wilt natuurlijk niet zeggen dat het slecht is, verre van zelfs. Pulse is in lp vorm schitterend kwa layout. D sound of T pfff

Eig jammer dat je niet een beetje korter woont, ik leende je direct mijn 8 delige cd'box. Vooral heel interessant door het bijbehorend boek. 1 minpuntje de 1e lp zit er niet bij. Wel de singles uit 67 en 68. Mn platen mag je natuurlijk uit beluisteren

Wie houdt er van de 2 soloplaten van Syd B?

Kent er iemand een prima heruitgave (nieuw te bestellen dus) van Wish y w h? De mijne is echt grijsgedraaid met tikken en krassen... Simply Vinyl misschien?

Groetjes

Stef