Jump to content

probleempje

supergijs
 Share

Recommended Posts

Gisteren er achter gekomen dat mijn center speaker INfinity reference 100MKII geen hoge tonen meer weergeeft. Retour gegaan naar de winkel, en word opgestuurd. Scheidingsfilter kapot. Nu kom ik er vandaag achter dat mijn rear speakers ook geen hoge tonen meer weergeven Wharfdale diamond. zijn al oud dus zelf losgeschroeft, Tweeter geeft wel geluid als je hem direct aansluit, maar via filter geen toon. Hoe is dit mogelijk, is mijn versterker kapot Yamaha HTR6530RDS. Heeft iemand hier een idee over

die KW's haal ik gelukkig niet uit mn Yam setje. Maar overpowerd zal wel gebeurd zijn. Heb vandaag is goed bekeken wat er nou mis is gegaan. De weestand op het filter is compleet verbrand, en de de tweeter heeft het ook warm gekregen, is helmaal vervormd naar de draden die er achter lopen. dus dat word ff sleutelen.

• 2 weeks later...
hoe krijg je dat voor elkaar ... echt enorm hard, 6 db filter, of heeft toch de versterker staan burpen (clippen waardoor er gelijkstrooom door het hoog-filter heen kwam)?

groet

Clippen heeft niks met gelijkstroom te maken...

't lijkt meer op blokgolven :P;)

hoe krijg je dat voor elkaar ... echt enorm hard, 6 db filter, of heeft toch de versterker staan burpen (clippen waardoor er gelijkstrooom door het hoog-filter heen kwam)?

groet

Clippen heeft niks met gelijkstroom te maken...

't lijkt meer op blokgolven :P;)

Precies... :D En dat is dan ook net het probleem. Blokgolven bevatten veel hoge frequenties en die gaan dus allemaal de tweeter in. Vind een tweeter niet leuk, zoveel vermogen...

ik denk niet dat deze omschrijvingen acuraat zijn, maar als jullie het zo zien, vooruit.

wellicht gaat het om blokgolven met het lange vlakke stukken ... maar als de versterker sinusjes aan het maken is hij loopt tegen zijn grens aan, komen daar ook te lange vlakken stukken op te zitten. filter laat dat door en doei tweeter.

groet

Nee hoor. Voor de tweeter zit doorgaans een condensator. Die houdt de lage frequenties tegen en de hoge laat ie door. Hij houdt ook DC tegen, dus als clippen van een versterker (of vastlopen op de voedingsspanning) zou resulteren in een DC-spanning op de uitgang, dan zou juist de woofer die voor z'n kiezen krijgen. Bovendien zit er in de uitgang van een versterker vaak ook al een condensator, dus die houdt dan al een eventuele DC-component uit het signaal...

Gezien de bescherming die de tweeters en middentoners (dankzij de seriecondensatoren in het wisselfilter) genieten tegen gelijkstroom, lijkt het mij waarschijnlijker dat zij sneuvelden door een oscillatie in het hogetonengebied.

ik ben nog steeds niet achter de oorzaak, Ik vermoed dat mijn ex huisgenoot de schuldige is. mijn computer loopt ook naar de set, en hij heeft zijn microfoon aangesloten op mijn computer. denk dat zwaare oversturing en rondzingen het mis is gegaan. en zang kwaliteit natuurlijk. Mn centre speaker is nog steeds niet terug van de Infinety fabriek die hebben zeker al kerstvakantie. Maar ben wel benieuwd welk commentaar ik daar krijg. nieuwe tweeters voor de wharfdales is trouwnens ook een hele zoektocht, in Enschede en omstreken niet te krijgen. Moet de leverancier bellen krijg je te horen. twijvel nog of ze het waard zijn. heb nu geweldige stereo via twee bose interaudio speakers. ;) .