Frank Posted 26 augustus 2002 Report Share Posted 26 augustus 2002 Recentelijk heb ik een 20 jaar oude TD166 laten modificeren. Hoewel ik het nog niet heb kunnen controleren met een stroboscoop heb ik het idee dat deze draaitafel een paar % te snel draait (zeker ten opzichte van mijn cd-speler). Mijns inziens komt dit doordat de energiebedrijven tegenwoordig 230V i.p.v. 220V (5%) leveren. 1. is dit bij anderen ook bekend? 2. klopt dit ook? 3. wat kan ik er aan doen? (4. draait mijn cd-speler gewoon te langzaam?) Als mijn theorie klopt, dan zou je dit dus niet bij nieuwe draaitafels tegen mogen komen. Thanx Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
kubrikk Posted 26 augustus 2002 Report Share Posted 26 augustus 2002 Als hij een AC-motor heeft, loopt hij volgens de netfrekwentie, en die is niet veranderd. Als hij een DC-motor heeft, loopt hij van een spanningsregelaar, en die haalt dat verschil tussen 230 en 220 helemaal weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted 26 augustus 2002 Author Report Share Posted 26 augustus 2002 Als ik het goed begrijp zou dat in beide gevallen (AC/DC) dus geen verschil makenen elimineert een DC-motor gewoon het probleem. Als dat werkelijk het geval is, ga ik toch maar eens met een stroboscoop aan de gang. Lijkt me typisch om erachter te komen dat juist mijn CD-speler een tandje te langzaam loopt. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 26 augustus 2002 Report Share Posted 26 augustus 2002 Frank, Mijn, en volgens mij alle Thorensen zonder electronica lopen een aantal procenten te langzaam. Is niets aan te doen behalve ander poelie laten draaien mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phileas Posted 26 augustus 2002 Report Share Posted 26 augustus 2002 Geplaatst door gert:Frank, Mijn, en volgens mij alle Thorensen zonder electronica lopen een aantal procenten te langzaam. Is niets aan te doen behalve ander poelie laten draaien mvg Gert En welke diameter moet die poelie dan wel hebben... Of is dit berekenbaar. Misschien zelf eens een poelie draaien. Is die poelie uberhaupt demontabel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 augustus 2002 Report Share Posted 26 augustus 2002 Geplaatst door Phileas: En welke diameter moet die poelie dan wel hebben... Of is dit berekenbaar. Misschien zelf eens een poelie draaien. Is die poelie uberhaupt demontabel Je kunt de dikte van de poelie berekenen. Deze staat in een bepaalde verhouding met de diameter van de kunstof plaat die onder het zarmak plateau zit. De berekening is ongeveer hetzelfde als van een racefietsversnelling. Als hij te snel loopt moet er iets van de poeliediameter af. Als hij te langzaam loopt zou je de poelie dikker kunnen maken met teflontape eromheen te draaien totdat je de gewenste "versnelling" hebt bereikt. De poelie kun je met een poelietrekker van de motor halen. Je moet wel op de juiste maat poelietrekker letten. Ik kan me echter niet voorstellen dat je platenspeler sneller draait dan een cd-speler. BTW: een TD166 heeft een AC-motor, de TD160 heeft een DC-motor P.S.: dat de plaat "sneller" klinkt dan de cd kan ook aan de snijsnelheid liggen waarmee de masterplaat is gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted 28 augustus 2002 Author Report Share Posted 28 augustus 2002 Ik denk dat ik voorlopig maar even van mijn poelie afblijf aangezien ik de precieze oorzaak nog niet achterhaald heb. Ik vind de verklaring over de snijsnelheid ook plausibel. Het is me tot nu toe ook alleen nog maar opgevallen bij The Nightfly van Donald Fagen . Zijn er trouwens nog adressen waar ik een nieuwe snaar zou kunnen vinden (liefst natuurlijk een originele Thorens-snaar). Ik heb eerder in dit forum ook gelezen dat Thorens over de kop is... . En wat kost zo'n snaartje tegenwoordig... Groeten Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 28 augustus 2002 Report Share Posted 28 augustus 2002 Geplaatst door Frank:Ik denk dat ik voorlopig maar even van mijn poelie afblijf Ik denk dat Audioselectief Sneek nog wel een snaartje heeft. Maar je zit in Delft. Wel erg ver weg dan. Heeft Multifoon ze niet? Snelheid van jouw draaitafel te weten komen is niet zo makkelijk. Testplaat met 1000Hz erop --> versterker --> frequentieteller. Als daar 950 Hz uitkomt is dat dus 5% te langzaam. Idee van Sodejuu lijkt mij ook wel goed. 'k weet niet of dat zou gaan slippen. Wat een gedoe. Je hoeft niet bang te zijn dat jouw CD verkeert draait. Is altijd binnen 0,weinig procent nauwkeurig mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 28 augustus 2002 Report Share Posted 28 augustus 2002 Je kunt ook precies drie minuten lang het aantal omwentelingen van je draaitafel tellen. Dat moeten er dan precies 100 zijn (als je op 33 1/3 draait. Elke omwenteling meer of minder scheelt een procent. Simpel en toch eenvoudig... m.vr.gr. Kermie Le Frogue Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 28 augustus 2002 Report Share Posted 28 augustus 2002 Geplaatst door Kermit:Je kunt ook precies drie minuten lang het aantal omwentelingen van je draaitafel tellen. Beste, Kermit, Briljant. Dat heb je met die apparatenfreaken, die kunnen niet meer denken. Er is wel een probleem: telefoon en huisbel eruit. Ik weet bijna zeker dat het je niet in 3 minuten lukt. mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 augustus 2002 Report Share Posted 28 augustus 2002 Geplaatst door Frank:Ik denk dat ik voorlopig maar even van mijn poelie afblijf aangezien ik de precieze oorzaak nog niet achterhaald heb. Ik vind de verklaring over de snijsnelheid ook plausibel. Het is me tot nu toe ook alleen nog maar opgevallen bij The Nightfly van Donald Fagen . Zijn er trouwens nog adressen waar ik een nieuwe snaar zou kunnen vinden (liefst natuurlijk een originele Thorens-snaar). Ik heb eerder in dit forum ook gelezen dat Thorens over de kop is... . En wat kost zo'n snaartje tegenwoordig... Groeten Frank Waarschijnlijk heeft Hobo Hifi nog wel origenele snaren liggen. De prijs liegt er echter niet om. Bedragen van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 29 augustus 2002 Report Share Posted 29 augustus 2002 Geplaatst door Frank:Ik denk dat ik voorlopig maar even van mijn poelie afblijf aangezien ik de precieze oorzaak nog niet achterhaald heb. Ik vind de verklaring over de snijsnelheid ook plausibel. Het is me tot nu toe ook alleen nog maar opgevallen bij The Nightfly van Donald Fagen . Groeten Frank Er zijn wel meer albums waar de cd en de LP versie op een verschillende snelheid zijn opgenomen. Zo heb ik een tijdje LP en CD vergeleken maar moest altijd goed oppassen dat je appels en appels vergeleek. Ik meen dat het de Eagles (Greatest Hits?) waren waar bij een nummer ook helemaal niets klopte van de snelheid. Ook zijn er opnames waar de dynamiek tussen nummers wisselt (kennelijk om optimaal gebruik te maken van het bereik van CD of LP). Het zou dus aan Donald kunnen liggen... M. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 29 augustus 2002 Report Share Posted 29 augustus 2002 Geplaatst door sodejuu: De doorstart van Thorens verloopt verre van vlekkeloos. Het eerst Zwitserse bedrijf is nu in Duitse handen Hollandse handen Link to comment Share on other sites More sharing options...
depeter Posted 30 augustus 2002 Report Share Posted 30 augustus 2002 Geplaatst door Ruud: Hollandse handen Friese handen...........? DEPETER Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 30 augustus 2002 Report Share Posted 30 augustus 2002 Geplaatst door depeter: Friese handen...........? DEPETER Ik weet niet waar Aalt Jouk vandaan komt klinkt............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted 2 september 2002 Author Report Share Posted 2 september 2002 Een originele snaar is altijd het beste. Helaas zijn ze niet altijd leverbaar en moet je de ouwe opmeten en een vervanger bestellen. Een goeie vervanger voor de originele Thorenssnaar voor de TD160/166 is de 7122.00 van K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 2 september 2002 Report Share Posted 2 september 2002 Geplaatst door Frank: Dank voor de tip en het bestelnummer van het snaartje. Aangezien bestellen via Internet EUR 7,-- extra kost, ben dus voor het gemak maar even langs DIL gereden in Rotterdam om daar een snaartje te gaan halen . Het vreemde is alleen dat de snaar net een fractie te breed is waardoor hij vooral in de 45RPM stand aanloopt tegen de geleider . En wat veel vervelender is, het snaartje (@EUR 3,10) is volgens mij te klein. Hij staat zo strak dat de motor, vooral ook weer in de 45RPM stand, het plateau niet meer rond kan krijgen. Ook bij het opstarten trilt het hele plateau. Dat kan nooit goed zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted 2 september 2002 Author Report Share Posted 2 september 2002 Zal ik doen, maar tot doe tijd blijf ik nog even met mijn oude (te ruime en te smalle) snaar doorspelen. Het was trouwens wel meteen duidelijk dat de lagers te zwaar belast worden als de boel te strak staat. In de 45RPM-stand kwam de poelie steeds dichter tegen het plateau . 'k wandel morgen in de pauze even langs Rik Stoet om te kijken of ze daar nog wat hebben c.q. kunnen bestellen. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 september 2002 Report Share Posted 2 september 2002 Dat zei ik al in de openingszin. Het liefst een originele gebruiken. haudio heeft ze ook weer. Op mijn Thorens zit op dit moment wel die K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 2 september 2002 Report Share Posted 2 september 2002 Geplaatst door sodejuu: Dat wil echter niet zeggen dat ik 14 september een originele mee naar huis zal nemen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted 5 september 2002 Author Report Share Posted 5 september 2002 Ik ben dus inderdaad bij Stoet te Den Haag langsgelopen. Vooralsnog hebben zij mij ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 september 2002 Report Share Posted 5 september 2002 Hoi Frank, Als Haudio zegt nog originele te hebben, dan heeft hij ze ook. Ik heb er ook een aan de kant laten leggen. Die ga ik op 14 septemner afhalen. Dan zijn nog meer Hifidioten daar aanwezig. Als je zin hebt, laat het ff weten. 's Avonds gaan we ook nog lekker dineren bij de plaatselijke indonesier. (zie topic) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted 6 september 2002 Author Report Share Posted 6 september 2002 Helaas, hoe jammer ik het ook vind ik zal er niet bijzijn de 14e. Ik maak er dus een andere keer een leuk dagje Friesland van en haal de snaar ergens in oktober/november een keertje op..... Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 september 2002 Report Share Posted 7 september 2002 Heb post verplaatst naar tweedehands rubriek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri-1 Posted 16 september 2002 Report Share Posted 16 september 2002 Ik weet nog dat jaren geleden we een metalen schijfje (soort bierfiltje, maar dan anders) hadden met daarop stroboscoop streepjes. Die legde je op het draaiplateau en dan kon je precies zien of de draaitafel op de juiste snelheid draaide. Ik dacht dat de producent 'Disco' was... Ze hadden een berg van dergelijke toeters & bellen, zoals borstels, plastic hoezen etc. Lang geleden, heb die namen niet meer zo voor de geest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts