Jump to content

Welke soldeer te gebruiken

Alex70
 Share

Recommended Posts

Ik wil graag advies omtrent welke soldeer te gebruiken voor twee klusjes.

Ik weet dat een aantal van de regelmatige forumbezoekers veel ervaring hebben met solderen (in ieder geval meer als ik).

Ik wil zo af en toe een klein soldeerklusje doen.

Ik heb nu twee klusjes liggen, waar ik al een tijdje tegen aan zit te hikken, omdat ik niet weet of ik de juiste bout heb en welke soldeer te gebruiken.

Klus 1: Ik wil van twee coaxkabels (die ik als LS kabels gebruik), de koperen kern goed solderen aan stevige spades. Ik denk dat de spades verguld zijn.

Klus 2: Ik wil een nieuw ledje vastsolderen aan de dunne voedingsdraadjes van het ledje, van mijn Musical Fidelity X10-D. Bij een eerder soldeerpoging zijn de draadjes van het ledje afgebroken. Gelukkig heb ik van een vriendelijk forumlid twee nieuwe ledjes toegestuurd gekregen.

Aan soldeergereedschap heb ik liggen:

Een soldeerpistool van Weller en een kleine bout (25W) van Weller.

Welke bout voor welke klus te gebruiken en wat voor soldeer raadt U mij aan, welke eenvoudig te koop is?

Bij voorbaat dank

Groeten

Alex

Misschien dat je bij de spades het pistool moet gebruiken.

Als het met de 25W te lang gaat duren voordat de tin gaat vloeien moet je maar overstappen.

Groetjes Simon

Voor vergulde aansluitingen harskernsoldeer met een paar procent zilver gebruiken. Het goud lost nl een beetje op in het vloeibare tin en vergiftigd de verbinding en krijg je een broze verbinding. Het zilver in het soldeer voorkomt dat. Zover de theorie en die klopt ook wel. Zelf heb ik zonder merkbare problemen genoeg vergulde verbindingen met gewoon 60/40 harskernsoldeer gemaakt.

;)

Een dikke kabel soldeer je het beste met een zware bout, anders loopt de warmte van de bout te snel weg in het koper en krijg je een ondeugdelijke verbinding. Voor de ledjes is het kleine boutje prima.

Harskern 40/60 soldeer is prima voor dagelijkse klusjes, zelf vind ik zilverhoudend soldeer al veel lastiger om netjes te solderen (of ik doe iets fout).

Een dikke kabel soldeer je het beste met een zware bout, anders loopt de warmte van de bout te snel weg in het koper en krijg je een ondeugdelijke verbinding. Voor de ledjes is het kleine boutje prima.

Harskern 40/60 soldeer is prima voor dagelijkse klusjes, zelf vind ik zilverhoudend soldeer al veel lastiger om netjes te solderen (of ik doe iets fout).

Beste Richard 1,

Ik heb gewoon soldeertin met harskern, maar gebruik bijna dagelijks zilversoldeertin, omdat het veel beter vloeit, wel moet de bout goed heet zijn.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Beste Richard 1,

Ik heb gewoon soldeertin met harskern, maar gebruik bijna dagelijks zilversoldeertin, omdat het veel beter vloeit, wel moet de bout goed heet zijn.

MvG,

Haudio

En bij hoeveel graden is dat dan precies? 270? Of nog meer?

Groet,

Jacco

Beste,

Tegenwoordig mogen bedrijven allen nog maar loodvrijtin gebruiken. De nieuwe Marantz apparatuur is er al mee gesoldeerd. Het is minder fraai dan het gangbare soldeer :(

Groeten,

Bas

Waarom?

Groet,

Jacco

Beste,

Tegenwoordig mogen bedrijven allen nog maar loodvrijtin gebruiken. De nieuwe Marantz apparatuur is er al mee gesoldeerd. Het is minder fraai dan het gangbare soldeer :(

Groeten,

Bas

Niet helemaal correct. De regel dat er alleen nog maar loodvrij soldeer gebruikt mag worden gaat in op 1 juli 2006. Tot die tijd mag er nog met lood/tin gesoldeerd worden in Nederland.

Welke temperatuur? Ik sodeer normaal op 360

Beste,

Groeten,

Bas

En het is ook gewoon veel minder goed.

Nieuwe apparatuur komt al binnen met losse contacten welke bijna niet zichtbaar zijn.

Het soldeer is gewoon veel te hard.

Het soldeerd ook gewoon niet lekker en netje,s .

Dat wordt dus echt lood inzamelen .

Beste Richard 1,

MvG,

Haudio

En red ik dat dan met mijn 25 watt boutje? Ik merk toch uit de reacties, dat er een lichte voorkeur is voor zilver. Geleid dat dan ook beter? Overigens allemaal alvast bedankt voor de reacties.

Alex

Hallo Alex, gewoon proberen met de 25 watt bout. Belangrijk is dat je de punt goed schoon en vertint houdt. Voor zwaarder werk zoals spades aan LS kabels heb je eigenlijk meer een 75W bout nodig. Zo'n soldeerpistool vind ik zelf onhandige dingen en eigenlijk alleen goed om snel een draadje vast te zetten.

Klankmatig heb ik tussen met zilver en zonder zilver nooit enig verschil gehoord maar anderen ongetwijfeld wel :P;)