Erjee Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Hoi Bas, je foto, maakt nogal indruk! Van de grootste Dynaudio's heb ik gelezen, dat hun hoge en lage bass driver de ruimte heel erg evenwichtig aansturen en zo bepaalde akoestische problemen voorkomen. Welke speakers heb je zo al in je kamer gehad voordat je deze knapen kocht? En hoe verhielden zich die t.o.v. deze Matrixen? Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Zut, nou kan ik de foto niet meer van mijn webspace verwijderen Ff een opsomming van de apparatuur in de set (vbnb) Philips CD940 Sony XA7ES Sony TAF900 Behringer UC2496 Counterpoint DAC Bryston 7B-SST B&W Matrix 800 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Beste Erjee, Ik voel me vereerd, een Topic aan mij. Overigens is de ruimte wel iets groter dan je denkt ik vermoed ik. Hij is zo'n 8 meter diep en 3,8 meter breed. Mijn grote bottelneck is het lage plafond. De achterkant van mijn ruimte zit mijn kleine homestudio. Mijn luisterbank staat daar weer voor. Het is eigenlijk te erg voor woorden, maar hier het lijstje speakers wat voorheen in deze ruimte heeft gestsaan Infinity IRS Beta Infinity IRS 1B Infinity IRS Omega Infinity R90 B&W Matrix-3 En over versterkers zullen we het maar helemaal niet hebben want dat is echt schandalig veel... Qua speakers en eindversterkers heb ik nu wel echt het eindstation bereikt, zei het dat ik nog wel actief wil met twee extra monoblokken en een digitaal crossover Zonder gekheid. Ik heb eenmaal een passie voor snoeistrak en recht laag tot 20Hz. Wil ik niet zeggen dat dat het enige is wat van belang is, maar in mijn filosofie begint het dus wel bij de Grondtoon. Hoe kan midden-hoog ooit goed zijn als de grondtoon dat al niet is? Line source osptellingen (zoals de IRS Beta en IRS 1B) en opstellingen met een woofer heel hoog en een heel laag zoals de Huidige Matrix-800's hebben voordelen. Je krijgt een gelijkmatigere aanstoting van lucht. Toch is mijn laag nooit zonder problemen geweest. Vooral de piek in het hogere laag van rond de 80Hz. heeft mijn laagbeleving altijd verpest. Wat gebeurd er namelijk. Wanener de bassist een lage E van (circa) 40Hz. aanslaat, zullen in mijn ruimte de 2e harmonische van 80Hz. overheersen. Hierdoor ontbreekt de beleving van de grondtoon compleet, en dus ook de beleving van echt laag. Acoustische aanpassingen ben ik absoluut voor, maar deze ruimte is daar niet het geld en de moeite waard voor daar ik hier niet heel lang meer zal wonen. Daarom heb de correctie's digitaal aangepakt. Ik heb ze al eerder gepost, maar dit is de frequentiecurve NA correctie op mijn luisterplek met het Matrix-800 systeem. tot slot verwar mijn laagpassie niet met het geboem in discotheken of boomcars. Mensen hebben heel vaak een verkeerd beeld van echt (sub)laag. Ook laag tusen 20 en 40Hz. kan ontzettend strak en juist gedosseerd zijn. Mensen die dit systeem op de foto zien staan krijgen ook een verkeerd verwachtingspatroon. Ze verwachten weggeblazen te worden. Dat is dus niet het geval. Het systeem klinkt uitermate rustig, beheerst en in mijn optiek natuurgetrouw. Eigenlijk heel onopvallend, en daardoor voor mij ultiem. Mensen zullen daarom in eerste instantie teleurgesteld raken. Het is heel subjectief, maar ik vind als totaal concept de Matrix-800 nog steeds de beste speaker die ik tot vandaag de dag gehoord heb. Het is zo homogeen, het kan heel groots zijn, maar ook heel vertederend en klein. Het aller belangrijkste is zijn natuurgetrouwheid. Er is niets waar ik me aan stoor. Blaasinstrumenten klinken zo natuurlijk. Er is eigenlijk helemaal niets waar ik het mee zou willen ruilen tot dusver. Dit is de andere kant van de ruimte. En dit ben ik achter in dezelfde ruimte staande mengtafel Waarbij ik wil zeggen dat mijn instrumenten en mijn studiogedeelte me veel mer waard is al het hifi gebeuren Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Ik vraag me (nog steeds) af hoe die mengtafel langs dat smalle trapje beneden is gekomen, kun je hem demonteren ofzo De speakers bestaan uit 3 delen elk, dat is niet zo'n probleem Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Hahaha Hij ging er als geheel in dus Succes alvast met het naar boven slepen, dat lijkt me bijna niet te doen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 17 november 2005 Author Report Share Posted 17 november 2005 Hoi Bas, Het lijkt dat je foto van je BUC een hoogafval laat zien van zo'n 3 dB vanaf zo'n 1250 Hz. . Klopt dit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 november 2005 Report Share Posted 17 november 2005 Hoi Bas, Het lijkt dat je foto van je BUC een hoogafval laat zien van zo'n 3 dB vanaf zo'n 1250 Hz. . Klopt dit Beste Erjee, Dat heb je juist opgemerkt . Dit doet de UC zodra je de functie "roomcorectie" activeerd. Een lineaal rechte curve geeft een onatuurlijk resultaat omdat het hoog eerder aankomt dan het laag. Door de roomcorr. funtie te actieveren loopt het hoog iets af. Dit klinkt ook veel prettiger. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 17 november 2005 Report Share Posted 17 november 2005 beste bas, ik ben zeer benieuwd hoe het zal klinken, affijn , zaterdag avond weet ik het. ik hoop alleen dat mijn lichaam en geest zoveel laag kan verdragen op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 november 2005 Report Share Posted 17 november 2005 beste bas, ik ben zeer benieuwd hoe het zal klinken, affijn , zaterdag avond weet ik het. ik hoop alleen dat mijn lichaam en geest zoveel laag kan verdragen op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 november 2005 Report Share Posted 17 november 2005 Het laag is uiterste beheerst en als een wolf in schaapskleren. Meer een schaap in wolfskleren, als ik je beschrijving zo hoor: rustig laag uit joekels van speakers... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 november 2005 Report Share Posted 17 november 2005 Het laag is uiterste beheerst en als een wolf in schaapskleren. Meer een schaap in wolfskleren, als ik je beschrijving zo hoor: rustig laag uit joekels van speakers... Beste Henrie, Toch is dat niet zo. Je zet je verwarming toch ook niet op 50 Graden omdat de CV keter er groot genoeg voor is? Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 november 2005 Report Share Posted 17 november 2005 Klopt Bas, En daarom hebben we ook niet zo'n grote CV ketel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 november 2005 Report Share Posted 17 november 2005 Het laag is uiterste beheerst en als een wolf in schaapskleren. Meer een schaap in wolfskleren, als ik je beschrijving zo hoor: rustig laag uit joekels van speakers... Beste Henrie, Toch is dat niet zo. Je zet je verwarming toch ook niet op 50 Graden omdat de CV keter er groot genoeg voor is? Groeten, Bas Geintje, Bas... Ik bedoelde te zeggen dat je speakers er niet echt uitzien als wolven in schaapskleren. Vooral die schaapskleren vind ik er niet echt bij passen. Waarschijnlijk zijn het dus gewoon wolven... ...zonder kleren... Btw. We hebben hier geen CV, maar een boiler, die we moeten delen met een stuk of 14 flats. En het ding gaat bij de eerste de beste keer nachtvorst geheid stuk. Dan komt er iemand van Essent, die het ding weer oplapt. Vervolgens doet ie het weer een week, en gaat dan weer (meestal 's nachts) stuk. Kun je je weer eens niet douchen, 's morgens vroeg. Is vorig jaar 6 keer achter elkaar gebeurd, in 6 weken tijd. En dat onder het motto: die flats worden toch gesloopt, dus waarom zouden we een nieuwe boiler installeren. Ja, allemaal wel leuk en aardig, maar de flats zouden in 1997 al gesloopt worden en blijven inmiddels nog tot minstens eind 2008 staan. Klote huisvesting... Oh ja, we hadden het over wolven, al dan niet in schaapskleren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 17 november 2005 Report Share Posted 17 november 2005 beste bas, ik ben zeer benieuwd hoe het zal klinken, affijn , zaterdag avond weet ik het. ik hoop alleen dat mijn lichaam en geest zoveel laag kan verdragen op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 november 2005 Report Share Posted 17 november 2005 Beste Erik, Nou dat raggen laat ik wel aan andere over Op het conservatorium heb ik concertorgel lessen gehad. Ik zeg erbij dat was verplicht!. Ik zelf vind het een prachtig instrument, maar ik ben zelf een lichte muzikant, en geen klassieke. Klassiek klinkt dus nooit bij mij. Het is ook ontzettend wennen te moeten spelen zonder sustain pedaal, en het feit dat je vertraagd hoort wat je speelt. Overigens een oom van een vriend.medemuzikant van mij is Organist (eeuwe Zeilstra:)) En ik ben nog een paar keer mee geweest op de schnabbel als regristrant Ik weet echter als geen andere hoe een grote 64 voets pijnt (16Hz.) zo waanzinnig kan klinken in een (goede) kerk. Ik heb met kippenvel eens een stuk van Brahms mogen aanhoren. Dat doet echt wel wat met je Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 19 november 2005 Report Share Posted 19 november 2005 Ik wens de heren een genoeglijke avomd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 19 november 2005 Report Share Posted 19 november 2005 Ik wens de heren een genoeglijke avomd Bete Eric, Dat gaat denk ik wel lukken Ik ben zeer benieuwd naar Erik's muziek. Ik hoop dat ie zwaar uitgevoerde bach werken meeneemt Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 november 2005 Report Share Posted 19 november 2005 Ik wens de heren een genoeglijke avomd Bete Eric, Dat gaat denk ik wel lukken Ik ben zeer benieuwd naar Erik's muziek. Ik hoop dat ie zwaar uitgevoerde bach werken meeneemt Groeten, Bas Nu zijn wij natuurlijk weer benieuwd.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Waar blijjft Erik nou met z'n verhaal Is ie misschien druk met een B&W matrix 800 nabouwen? Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Beste, Ik denk dat Erik druk bezig is met de Ultracurve Anyway het was heel gezellig, en ik heb een prachtige cd gekregen. Ik weet niet wat Erik vond, zelf vond ik zijn Orgel werken zeer goed klinken. Helemaal op het laatst stond letterlijk mijn deur te klapperen in zijn post Dat was best wel shocking Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Helemaal op het laatst stond letterlijk mijn deur te klapperen in zijn post Dat was best wel shocking Groeten, Bas Dat is wel heel life..... had Erik zijn poltergeist meegenomen? Normaliter staan de kerkdeuren niet te klapperen als er op het orgel gespeeld wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Helemaal op het laatst stond letterlijk mijn deur te klapperen in zijn post Dat was best wel shocking Groeten, Bas Dat is wel heel life..... had Erik zijn poltergeist meegenomen? Normaliter staan de kerkdeuren niet te klapperen als er op het orgel gespeeld wordt. Beste Pjotr, Het was power tussen 20 en 32Hz. Het is gewoon teveel luchtverplaatsing voor mijn ruimte. Ik geef ook toe het was overdone Ik heb eenmaal geen paradijs van 30 bij 15 meter Overigens in ene kerk heb ik wel degelijk kerbankjes enzo horen resoneren van luchtdruk hoor Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 ik heb mijn vriendin eens een foto laten zien van die B&W's voor de grap. ging ze van gillen. maar ik onderschrijf dat vergaand laag een vereiste is. rustig, droog, strak beheerst laag, dat er alleen is wanneer het in de opname zit. en dat is best lastig te realiseren. bijvoorbeeld (fysieke) resonanties in apparatuur kunnen laag geven waar het niet in de opname zit. denk aan simpele dingen als gezellig mee-zingende koelribben. geeft lekker extra laag, die niet in de opname zit. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts