Jump to content

TIP

Lestat
 Share

Recommended Posts

Beste allemaal,

Mijn broer die in Duitsland woont, belde mij gister met de mededeling dat onze oosterburen een heuse prijzenoorlog hebben ontketend in de muziekbrache! Goed nieuws, dus. Hiermee willen de labels meer gaan verkopen, om zo de downloadgekte tegen te kunnen gaan. Er wordt zelfs al gesproken over het halveren van de prijzen... Hoezo kunstmatig hooggehouden?

Dus als het daar lukt, zal ook na verloop van tijd de Nederlandse markt volgen....

Wie weet.... :unsure:

Hmm, het zou mooi zijn als die prijzenoorlog overwaait naar Nederland :rolleyes:

Ik heb me altijd al verbaasd waarom CD's nooit goekoper zijn geworden, sinds 't bestaan ervan.

De meest gangbare prijs was jaaarenlang Hfl 39,95, en na de komst van de euro rond de 20,- euro.

Ik vind een eurootje of 12 a 13 voldoende B)

Ik koop regelmatig oude Elpees. Hier zit vaak een prijsje op. LP's van 1980 kostte ongeveer fl20,- Hier stond ca 45 min muziek (of wat daar voor door moest gaan) op.

Gezien de prijsontwikkelingen klopt dat precies met de

Ik koop regelmatig oude Elpees. Hier zit vaak een prijsje op. LP's van 1980 kostte ongeveer fl20,- Hier stond ca 45 min muziek (of wat daar voor door moest gaan) op.

Gezien de prijsontwikkelingen klopt dat precies met de

Ach, we leven in een ander tijdperk :rolleyes: dus de redenatie van Hans gaat niet meer op. De grote massa luistert nu via gedownloade muziek, maar wel best een origineel aanschaffen, mits die een stuk goedkoper is. Het aanbod past zich vanzelf aan de vraag aan :D

Ik betwijfel dat.

Ik ken verschillende mensen met alleen copietjes.

Zelfs een aanbiedings-CD van

Als ik een CD van begin tot eind mooi vind, heb ik er graag die 20,- of meer voor over.

Echter, zoiets komt niet zo vaak voor.

Als ik 5 nummers mooi vind, dan vind ik dat al een aardige score, en de moeite van 't kopen waard, maar dan vind ik 20,- euri wel vrij veel.

Als een CD 10,- tot 12,- euri zou kosten, dan zou ik wel vaker CD's kopen.

Ik ken ook mensen die 't financieel vrij krap hebben, maar wel groot muziekliefhebber zijn. Ik kan me voorstellen dat zulke mensen kopieren of downloaden gaan, om aan hun favoriete muziek te komen.

Zelf ben ik o.a. een liefhebber van 't Americana genre.

Dat zijn vaak muzikanten/bands die niet rijk zijn, en niet in 'n glitter-wereldje leven (past ook niet bij de muziek), omdat 't niet in de top-40 staat.

Puur uit respect voor zulke artiesten en hun werk, wil ik graag de originele CD kopen.

De prijzen voor nieuwe LP's vind ik trouwens ook niet mis :unsure:

Ik begrijp wel de reden waarom 't duurder is, maar het gaat regelmatig om heruitgaven van oude albums, die op CD allang tot de midprice categorie behoren.

Ik heb dan ook vaak nieuwe LP's ontdekt die 2, 3 tot soms wel 4x zoveel kostten als hun CD variant. :blink:

Ik ga ook liever naar een CD winkel lekker snuffelen, en kijken of er nog iets bijzonders tussen zit. B)

Mag de platenboer niks meer krijgen voor zijn advies en het op voorraad hebben van zoveel keuze.??

Of wordt zoals in de VS alleen te koop bij de supermarkt en muziek kopen zonder te horen (wel goedkoper overigens).

Waar blijft dan de wat exclusievere muziek. Of gaan we alleen top 40 draaien. Ga dat hele net maar afzoeken naar muziek.... Ik wordt daar nl ook doodziek van. Bovendien ga ik liever naar de platenboer, praatje, plaatje en wegwezen.

:)

Uiteraard mag de platenboer er wat aan verdienen. Zelf koop ik ook liever bij een platenboer, en dan mag het een paar euro meer kosten dan via i-net.

Helaas, voor de platenboer, kan je een heleboel muziek al beluisteren voordat het in de winkel ligt. Het komt ook voor dat ik CD's download die nog niet in NL verkrijgbaar zijn.

Een paar weken geleden vroeg ik bij een platenboer of ze een bepaalde CD al hadden. Die kon besteld worden. 23 euro, levertijd 2 weken. Als je dan weet dat je rechtstreeks bij de platenmij in de VS kunt bestellen, waarbij je de CD binnen een week voor 14 euro thuis hebt...

de prijzen zijn natuurlijk al jaren belachelijk, maar afgezien daarvan kun je je beter ergeren over het feit dat het blijkbaar goedkoper is om cd's te laten overkomen uit vs/japan/watdanook, dan om gewoon naar je platenboer om de hoek te gaan. waarom kon ik voor 13 dollar per cd de 'd1sintegration loops' deel 1 t/m 4 van william basinksi bestellen via www.forcedexposure.com, en waren ze in nederland normaal gesproken nauwelijks te krijgen - en als je ze al vond was het voor 24 euro per cd?

leuke discussie

Ik snap totaal niet waarom muziek gratis moet zijn, als je naar de supermarkt boekenwinkel tankstation hifihandelaar gaat enz enz moet je daar toch ook niet gratis vanalles meepakken onder het mom van ik vind het te duur en ze verdienen al genoeg. Een brood moet je toch ook betalen

cd's zijn zelfs met een prijs van 20 euro niet te duur economisch gezien. Kwestie van de juiste winkel te vinden. Ik laat effe het online bestellen buiten beschouwing. Meestal betaal ik wel minder maar dat komt ook omdat ik de winkels kies waarvan ik weet dat het zowiezo enkele euro's goedkoper is dan Fnac en zeker Free Record... + In de Bilbo kun je ongelooflijk budget schoppen. Wel mee akkoord dat hun aanbod beperkt is. Veel cd's staan er aan minder dan 11 euro terwijl ze bij andere ketens de volle pot blijven kosten.

Ik ken ook mensen die 't financieel vrij krap hebben, maar wel groot muziekliefhebber zijn. Ik kan me voorstellen dat zulke mensen kopieren of downloaden gaan, om aan hun favoriete muziek te komen.

Cru gezegd maar dan moet je maar kunnen aanvaarden dat je NIET alles kan hebben in het leven. Ik wil ook graag meer lp's en cd's kopen + wijn + een nieuwe amp + een groter huis + nieuwe kleren + ... Mensen willen ook gewoon alles hebben tegenwoordig en liefst allemaal in 1 keer.

Ik ken mensen die 8 keer naar Bruce Springsteen zijn gaan kijken tot in Lyon toe maar mij wel vragen of ze de nieuwe Tom Waits en Nick Cave mogen lenen (lees kopie maken) omdat ze 20 euro toch veel vinden voor een nieuwe release.

Iedereen weet dat CD's in de VS goedkoper is dan hier maar hun sociale zekerheid is noppes. In NY massa's cd's voor minder dan 5 euro bvb en dat enkele maanden na de release.

Wat ik graag wil weten, als jullie in de VS bestellen, hebben jullie dan nog nooit douanerchten moeten betalen omdat jullie zogezegd iets importeren waar BTW enzo op betaald moet worden. Ik bestel eens 3 lp's in de UK en had 38 euro boete aan mn been

Gr

Stef

Ik ken mensen die 8 keer naar Bruce Springsteen zijn gaan kijken tot in Lyon toe maar mij wel vragen of ze de nieuwe Tom Waits en Nick Cave mogen lenen (lees kopie maken) omdat ze 20 euro toch veel vinden voor een nieuwe release.

Ik bestel eens 3 lp's in de UK en had 38 euro boete aan mn been

Gr

Stef

Pas nou op!!! Straks leest Stichting Brein dit draadje en heb je zo een nog veel grotere boete!!! :P:lol:

Ik heb met dit topic helemaal niet bedoeld dat muziek gratis moet zijn, integendeel!!! Het is een goed recht van een artiest om zijn/ haar brood te verdienen in muziek. Minder vindt ik dat van die

Wat ik graag wil weten, als jullie in de VS bestellen, hebben jullie dan nog nooit douanerchten moeten betalen omdat jullie zogezegd iets importeren waar BTW enzo op betaald moet worden. Ik bestel eens 3 lp's in de UK en had 38 euro boete aan mn been.

een beetje aardige online-platenboer plakt er vrolijk een sticker met "gift" op, dan schijnen die invoerregels niet te gelden.

Mot je toch eens nagaan waarom...

simpel, gewoon douane en accijns...

ze doen je verzending open en rekenen BTW aan + een boete op de kostprijs van je platen. UK behoort niet de EG. Er moet nl op onlineaankopen invoerrechten betaald worden. Idem dito boeken, dus zal ik mij eens beraden over zo'n giftstickers en andere mogelijkheden.

Wat ik graag wil weten, als jullie in de VS bestellen, hebben jullie dan nog nooit douanerchten moeten betalen omdat jullie zogezegd iets importeren waar BTW enzo op betaald moet worden. Ik bestel eens 3 lp's in de UK en had 38 euro boete aan mn been.

een beetje aardige online-platenboer plakt er vrolijk een sticker met "gift" op, dan schijnen die invoerregels niet te gelden.

En bij de douane zijn ze gek <_<

het werkt w

Mot je toch eens nagaan waarom...

simpel, gewoon douane en accijns...

ze doen je verzending open en rekenen BTW aan + een boete op de kostprijs van je platen. UK behoort niet de EG. Er moet nl op onlineaankopen invoerrechten betaald worden. Idem dito boeken, dus zal ik mij eens beraden over zo'n giftstickers en andere mogelijkheden.

Volgens mij heb ik wel eens in UK iets besteld en werd, omdat het binnen de EU was, direct (Britse) belasting ingehouden :blink:

Ik was onlangs onderste boven van de kwalitiet van de 2e hands elpees

die ik had aangeschaft

allen schoongemaakt en netjes verzorgde beschermhoesen

en de verkopers waren echte elpee liefhebbers ;)

zaak:

Ondertse Boven

Wijchen

en cd 's tja gewoon w8en en dan worden ze van zelf goedkoper

dvd's ook trouwens

laatst paar top film gekocht 3 stuks voor