Jump to content

Het groot blokgolventopic II

WanFie
 Share

Recommended Posts

Een luidspreker die blokgolven niet goed kan weergeven, kan geen enkel complex signaal goed weergeven.

Dus ook muziek niet.

Verstoring van de fasehuishouding betekent verstoring van het complete signaal.

Vanzelfsprekend moeten de weergegeven blokgolven in een niet-reflecterende omgeving worden gemeten. In feite moet je alleen het primaire geluid van de luidspreker meten. Maar dat geldt voor alle andere testsignalen evenzeer.

Men kan m.i. het beste uitgaan van twee vaste microfoonposities, beide op de weergave-as.

Als grondfrequenties zijn bijvoorbeeld 100 Hz en 2 kHz geschikt: de meeste blokgolfgeneratoren produceren oneven harmonischen tot de 15e

Een luidspreker die blokgolven niet goed kan weergeven, kan geen enkel complex signaal goed weergeven.

Dus ook muziek niet.

Dit is wat Spido er van vindt....

Concluderend zo je kunnen zeggen dat er geen enkele luidspreker muziek kan produceren, want er is geen enkele speaker (behalve de Manger misschien) die goed blokgolven kan weergeven.

:(

en als er een speaker is die wel blokgolven kan weergeven , dan worden die weer verpest door de ruimte warin de speaker staat. ;)

Dat hebben we twee weken geleden gehoord.... :(

Van de andere kant... als waar je mee begint niet goed is, zal het nooit wat worden.

:)

Pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff

fffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff

fffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff

ffffffffffffffffffffffffffffffffffff

Als nieuw lid op dit forum begrijp ik deze topic ook niet.

Volgens mij (maar wie ben ik) bevatten muzieksignalen geen blokgolven en is het alleen al daarom niet belangrijk om na te gaan of een luidspreker dergelijke onmuziekale signalen al dan niet correct kan weergegeven.

Wie legt mij uit wat ik mis?

Volgens mij (maar wie ben ik) bevatten muzieksignalen geen blokgolven en is het alleen al daarom niet belangrijk om na te gaan of een luidspreker dergelijke onmuziekale signalen al dan niet correct kan weergegeven.

Kennelijk heel veel... :rolleyes:

Maar effe serieus.

Wanneer je gaat zoeken vindt je overal discussies met betrekking op blokgolven. En dan vooral over gedragingen van luidsprekers wanneer deze door blokgolven worden aangestuurd.

Daar kun je heel goed aan meten of de speaker fasezuiver en snel genoeg is.

De stelling is dus:

Wanneer een speaker goed blokgolven kan weergeven kan hij muziek ook perfect weergeven.

Volgens deze redenatie hoeven onze automobielen ook niet harder te kunnen 120km/h, want harder mogen we toch niet :rolleyes:

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat als een speaker wel een blokgolf kan weergeven, dit de muziekweergave ten goede komt. Echter is het m.i. natuurkundig onmogelijk een speaker zoiets te laten doen. Volgens mij heb jt daar een bijzonder licht en stijf membraan/conus voor nodige dat geen zijdelingse bevestiging heeft (los van de rand). Dit brengt echter meer ellende met zich mee dan dat het voordelen heeft :blink:

Ik hou het erop dat er hier toch wel wat teveel waarde aan de blokgolf opgehangen wordt :huh:<_<

Volgens deze redenatie hoeven onze automobielen ook niet harder te kunnen 120km/h, want harder mogen we toch niet :rolleyes:

<_<

Nu is dat wel heel erg kort door de bocht, maar ik begrijp de richting.

Ik vind het meer iets dat je kijkt hoe hoog je auto kan springen om er daarna alleen mee te gaan toeren.

Ik heb inmiddels ook half blokgolvend internet doorgeworsteld, maar ik geloof niet dat in deze discusie dit decenia een doorbraak in audioland te verwachten valt. Aan de andere kant is dat wellicht helemaal niet de bedoeling en is de discussie an sich best de moeite waard.

Ik zet nog een DualDiscje op en volg het vervolg met gepaste afstand. B)

Dit onderwerp is hier behoorlijk uitgekauwd en aangetoond is dat de relevantie van blokgolftesten zeer beperkt is. Opvallend is dat sommige luidsprekerbouwers ronduit misleidend zijn in hun uitspraken. Luidsprekerbouwers die mooie verhaaltjes vertellen over de prestaties van hun luidsprekers tijdens blokgolftesten en die tegelijkertijd hun meetresultaten niet publiceren zijn slechts uit op goedkope publiciteit en/of hebben inhoudelijk iets te verbergen.

Bij m'n DM2a's in 1975 zaten wel degelijk gemeten blokgolven, en ook nog bij verschillende frequenties.

Hoe die gemeten zijn staat er niet bij. Ergens moet ik dat nog hebben. 'kzal eens gaan zoeken.

(...) Opvallend is dat sommige luidsprekerbouwers ronduit misleidend zijn in hun uitspraken. Luidsprekerbouwers die mooie verhaaltjes vertellen over de prestaties van hun luidsprekers tijdens blokgolftesten en die tegelijkertijd hun meetresultaten niet publiceren zijn slechts uit op goedkope publiciteit en/of hebben inhoudelijk iets te verbergen.

Beste Ravon,

Voor zover ik weet hebben alleen de fabrikanten B&O, B&W en Quad uitspraken gedaan over de blokgolfprestaties van hun luidsprekers. Zij hebben daarbij ook resultaten (scoopbeelden) getoond.

Welke van deze fabrikanten hebben zich naar jouw inzicht schuldig gemaakt aan misleiding?

Of bedoel je andere fabrikanten? Zo ja, welke? En kun jij je beschuldiging staven?

Er zal nooit een speaker zijn of komen die blokgolven weer kan geven simpelweg omdat een speaker een bewegend element is en dit NOOIT van het een op het andere moment (zonder hiervoor enige tijd nodig te hebben) van het ene punt naar het andere kan komen.

Degene die toch denkt hier een zinnige discussie over te willen over iets wat niet te weerleggen valt..... veel plezier (maar zonde van de energie) :)

De enige discussie die er kan zijn is welke fabrikant dit het best kan benaderen.

Beste Silver,

In strikte zin heb je gelijk: alleen een puur massaloze tweeter (een ionisator) kan in principe voor kaarsrechte flanken zorgen.

Maar bij ionisatoren hebben we tenminste twee problemen:

A. de voorliggende electronica begrenst het weergavegebied in het hoog tot slechts 50

Beste Silver,

In strikte zin heb je gelijk: alleen een puur massaloze tweeter (een ionisator) kan in principe voor kaarsrechte flanken zorgen.

Maar bij ionisatoren hebben we tenminste twee problemen:

A. de voorliggende electronica begrenst het weergavegebied in het hoog tot slechts 50

Het gaat echter niet in de eerste plaats om de steilste flanken (verticale lijnen), maar vooral om de rechtheid van de horizontale lijnen.

We meten immers niet met blokgolven om het impulsgedrag vast te stellen, maar om meer te weten te komen over de faseverhouding tussen grondtonen en harmonischen.

Dus wat je eigelijk zegt is dat je een gelijkspanning wil horen :D ?

Uhhhh laat ik je een hoop tijd besparen; da gaat dus nie !

Overigens komen harmonische met name voort uit de steile flank dus als dit juist niet is wat je wil weten bij de meting van harmonische moet je vooral geen puls pakken.

Hallo,

Net terug uit Parijs en een fotocamera rijker (EOS 350D), dus niet veel tijd om te reageren. Het gaat weer eens lekker zweven hear.

Blokgolven zouden een prima testsignaal kunnen zijn, alleen moet je er wel voor zorgen dat alle frequenties er in passen. Dat gaat dus niet, mijns inziens is ruis dan beter. Maar stel dat je die blokgolf kan opwekken (hetgeen in principe onmogelijk is) en dat qua herhalingsfrequentie de meeste frequenties benut worden (dus herhalingsfreq. laag kiezen), dan moet je een bandbreedte begrensde blokgolf zien te benaderen. Is wel zo eerlijk. Ten slotte moet de amplitude lekker groot zijn, om niet-lineaire effecten op te wekken...

Overigens is die fasecoherentie maar ten dele belangrijk. Als de groepslooptijd maar niet meer is dan 250 usec. Die is belangrijker, een beetje faseverschil hoort geen mens.

Nu ga ik de handleiding weer doorworstelen. Groet,

Jacco

Edited by dekkersj

Beste Silver,

Nee, een blokgolf is geen gelijkspanningssignaal maar een wisselspanningsignaal, met positieve en negatieve fasen.

Een blokgolf met een frequentie van 500 Hz (grondtoon, dus) bevat behalve die -in feite sinusvormige - grondtoon ook alle oneven harmonischen (1500, 2500, 3500, 4500, 5500 enz.). En hoe meer harmonischen er bij worden gegenereerd, hoe steiler de flanken worden.

De toegevoegde harmonischen geven de blokgolf zijn "vierkante" vorm.

Maar blokgolven zijn dus g

Beste Silver,

Nee, een blokgolf is geen gelijkspanningssignaal maar een wisselspanningsignaal, met positieve en negatieve fasen.

Een blokgolf met een frequentie van 500 Hz (grondtoon, dus) bevat behalve die -in feite sinusvormige - grondtoon ook alle oneven harmonischen (1500, 2500, 3500, 4500, 5500 enz.). En hoe meer harmonischen er bij worden gegenereerd, hoe steiler de flanken worden.

De toegevoegde harmonischen geven de blokgolf zijn "vierkante" vorm.

Maar blokgolven zijn dus g

(...) dan moet je een bandbreedte begrensde blokgolf zien te benaderen. (...)

Beste Jacco,

Kijk, daarin voorziet de praktijk van de "echte blokgolven".

(Dit in tegenstelling tot de Ravonistische Ideaal-Blokgolven...)

Want een normale generator produceert blokgolven die beperkt blijven tot de 15e