dekkersj Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 Mensen die niet-lineaire systemen (kennelijk luidsprekers) met lineaire benaderingsmethoden beoordelen, zien maar een beperkte performance. En ze kunnen al helemaal geen voorspellingen doen. Dus als ik het goed begrijp zijn alle speakers tot nog toe min of meer op de gok ontworpen? In eerste instantie zeker. Daarna luisteren, en dan weer gokken. Totdat het naar een "goede" luidspreker convergeert. Ondertussen is het een gemene deler geworden qua smaak of de specifieke smaak van de "hoofdontwerper" en is er een hele hoop stof tot discussie bij audiofielen... . Als een luidspreker echt zo niet-lineair is natuurlijk. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 Toch raar dat in elke industrie gewoon rechttoe rechtaan ge-engineered wordt en in audio niet. En knap dat jij van al die bedrijven weet hoe ze werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 Toch raar dat in elke industrie gewoon rechttoe rechtaan ge-engineered wordt en in audio niet. En knap dat jij van al die bedrijven weet hoe ze werken. Logische beredenatie: ken jij een software-tool dat voor een luidspreker alle akoestische ins en outs doorrekent? En dan bedoel ik natuurlijk wel de volume integraals oplossen die fundamenteel zijn. Ik ook niet. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 Wel eens gehoord van het kanon en de mug? Ik hoef mijn luidsprekers niet tot quantumniveau door te rekenen zolang ik, om maar eens een voorbeeld te noemen, een koelkast heb in de keuken. Of naar het oorverdovende geruis van het bloed in mijn aderen moet luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 Je hoeft ze helemaal niet tot quantum niveau door te rekenen, dat is veel te nauwkeurig. Je geeft van te voren een nauwkeurigheid op van een bepaalde grootheid en een programma gaat dan het volume opdelen in kleine stukjes. Hoe klein, hangt af van de convergentie van het algoritme dat gebruikt wordt icm de opgegeven nauwkeurigheid. Je ziet het ook in elektro-magnetische simulaties: de PC's worden dusdanig krachtig dat deze dingen die volume integralen binnen acceptable tijd kunnen oplossen. Vroegah moest het met potlood en papier (of vereenvoudigde modellen in een AC-achtige simulatie) en werd er naar hartelust gelineariseerd. Niet omdat ze te dom waren, maar gewoon omdat het ze aan brute rekenkracht ontbrak. Het enige alternatief: de praktijk, luisteren dus. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 Teveel rekenkracht maakt mensen dom en verstikt inzicht. Als het studiehuis iets heeft aangetoond is het dat wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 24 november 2005 Report Share Posted 24 november 2005 Teveel rekenkracht maakt mensen dom en verstikt inzicht. Als het studiehuis iets heeft aangetoond is het dat wel. Dat hangt van die mensen zelf af. Ze zouden zichzelf ook vragen kunnen gaan stellen. Dat staat los van de studiehuizen, de student en coach zijn vaak te lui. Wellicht afgestompt, ikweenie. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 november 2005 Report Share Posted 24 november 2005 Ik vermoed dat het Spido louter om een visuele beoordeling van een blokgolfachtige signaalvorm gaat zoals die via een microfoon is geregistreerd, waarbij de truuk is om net zolang met de microfoon te schuiven tot de gemeten golfvorm op een blokgolf begint te lijken. Wat een prachtige, efficiente, objectieve, representatieve meetmethode. "Kijk, nou lijkt het n Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 november 2005 Author Report Share Posted 25 november 2005 Een vakman is diegene, die met slecht gereedschap toch een goed product kan maken.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 25 november 2005 Report Share Posted 25 november 2005 Een vakman is diegene, die met slecht gereedschap toch een goed product kan maken.... Een vakman werkt nooit met slecht gereedschap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 november 2005 Report Share Posted 26 november 2005 (...) vakmensen werken daarom altijd met goed gereedschap. Beste Ravon, Wat jammer toch: het enige waar jij aardig goed in bent, is onaardig zijn... P.S.: Jij schepte onlangs nogal op over het dure gereedschap dat je zegt te bezitten. Je noemde daar zelfs nog de prijs bij ook. Maar duur gereedschap zegt niets over de deskundigheid van de bezitter. Eerder integendeel. "Het zijn niet allen koks, die lange messen dragen..." De beste timmerlui gebruiken bijvoorbeeld nog altijd ouderwets gereedschap zoals een haak en een zwaai (Nooitgedacht), een HB-potloodje (Bruynzeel), een handzaag (Duifje) en een touwtje met drie spijkers (plaatselijke ijzerboer). Alles wat op deze wereld het bewaren waard is, werd ontworpen en ontwikkeld zonder de hulp van computers. Het gebruik van de computer heeft voornamelijk geleid tot uniformiteit, smakeloosheid en minimalisatie. Dat geldt in hoge mate ook voor high-fidelity. Wie wat meer verstand van zaken heeft, en op wat meer ervaring kan bogen, is blij wanneer er tegenwoordig nog eens door iemand "ouderwetse kwaliteit" wordt geleverd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 november 2005 Report Share Posted 29 november 2005 Het gebruik van de computer heeft voornamelijk geleid tot uniformiteit, smakeloosheid en minimalisatie.Dat geldt in hoge mate ook voor high-fidelity. Hmm, daar ben ik denk ik nog blij om ook. Voorkomt zinloze discussies die uiteindelijk over smaak bleken te gaan. Trouwens, zonder computer durf ik niet eens uitspraken te gaan doen over blokgolven in dergelijke niet-lineaire systemen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 november 2005 Report Share Posted 29 november 2005 (...) zoals er ook bezitters van dure apparatuur bestaan die z Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 november 2005 Report Share Posted 30 november 2005 Daar ken ik er niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 30 november 2005 Report Share Posted 30 november 2005 Daar ken ik er niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 november 2005 Report Share Posted 30 november 2005 Haha, net als die oudjes in de Hubertusberg. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 november 2005 Author Report Share Posted 30 november 2005 (...) zoals er ook bezitters van dure apparatuur bestaan die z Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 november 2005 Report Share Posted 30 november 2005 Mensen met hele dure meetapparatuur weten vaak wel wat ze meten, is mijn bescheiden mening. Ik zie het bijna dagelijks bij mij op het werk, in de meetruimte. De duurste apparaten worden bijna uitsluitend bediend door mensen die zich erin verdiept hebben. Al was het alleen maar om het aan te zetten. De "gewone" apparatuur wordt door het "klootjesvolk" gebruikt, hetgeen hun goed recht is. Toch hou ik 1 a 2 "analoge" (oude) spectrumanalysers achter de hand, maar ook die zijn niet eenvoudig te bedienen. Mijn voorkeur gaat toch uit naar die dure, geavanceerde toestellen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 30 november 2005 Report Share Posted 30 november 2005 (...) Toch hou ik 1 a 2 "analoge" (oude) spectrumanalysers achter de hand, maar ook die zijn niet eenvoudig te bedienen. Mijn voorkeur gaat toch uit naar die dure, geavanceerde toestellen. (...) Maar moet ik je nu onder de "verdiepte" mensen rangschikken of onder het "klootjesvolk" . Of, omdat je wat achter de hand houdt, onder het "reserve-klootjesvolk" Misschien zelfs "verdiepte-klootjesvolk" Ik zal techneuten nooit begrijpen... Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 november 2005 Report Share Posted 30 november 2005 (...) Toch hou ik 1 a 2 "analoge" (oude) spectrumanalysers achter de hand, maar ook die zijn niet eenvoudig te bedienen. Mijn voorkeur gaat toch uit naar die dure, geavanceerde toestellen. (...) Maar moet ik je nu onder de "verdiepte" mensen rangschikken of onder het "klootjesvolk" . Of, omdat je wat achter de hand houdt, onder het "reserve-klootjesvolk" Misschien zelfs "verdiepte-klootjesvolk" Ik zal techneuten nooit begrijpen... Met opgewekte groet, Ik probeer me altijd bescheiden op te stellen. Noem mij maar opper-kloot. Die analoge toestellen worden bijna niet meer gebruikt, het "klootjesvolk" heeft de overstap allang gedaan naar easy to use spul. (die analoge spectrumanalysers kun je als scoop gebruiken, of als radio...) Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 november 2005 Report Share Posted 30 november 2005 Beste Jacco, In de gedachtenwisseling met Ravon is geen plaats voor nuancering: daarom richt ik mij tot jou. Natuurlijk heb je gelijk, wanneer je schrijft: "Mensen met hele dure meetapparatuur weten vaak wel wat ze meten, is mijn bescheiden mening. Ik zie het bijna dagelijks bij mij op het werk, in de meetruimte." Het bijzondere probleem bij het ontwikkelen van m.n. luidsprekers is echter dat al die deskundigheid van hoogopgeleide mensen, in combinatie met de meest kostbare meetapparatuur, dedicated software en geavanceerde computers, niet garant kan staan voor een m Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 november 2005 Report Share Posted 30 november 2005 Beste spido, Als onderzoeker ben ik dan altijd benieuwd hoe men zo een duur systeem doorgerekend heeft. Ik heb een sterk vermoeden dat men gebruik gemaakt heeft van modellen die veel te simplistisch zijn. Zelf "draai" ik op zelfbouw speakers, simpele tweeweg, basreflex aan voorzijde en een 2de orde serie filter. Ik hoor dat ie niet vlak is, maar qua sound presteren zij beter dan menige dure (Engelse) winkelexemplaar. Kennelijk slaagt men er inderdaad niet in klankmatige eigenschappen om te zetten in technische specificaties, met uitzondering van het uiteindelijke resultaat (zo min mogelijk afwijking tov het origineel). Maar hoe je dat zou moeten maken, is niet zo bekend. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 november 2005 Report Share Posted 30 november 2005 Beste Jacco, De dure Engelse fabrieksluidspreker, waar ik het over had, werd ontwikkeld met behulp van in de onderneming zelf ontwikkelde technologie. De luidsprekerunits die deze onderneming toepast, zijn producten van eigen ontwerp en fabricage. De behuizingen worden extern gefabriceerd volgens strenge specificaties. Over hun eigen ontwerptechnologie, zowel op module- als op systeemniveau - heeft de onderneming veel gepubliceerd: ondermeer in AES Journals. Er werd bijvoorbeeld baanbrekend werk verricht op het gebied van toepassing van kevlar als conusmateriaal en men pionierde er met laser-interferometrie. (Nu weet je vast wel over welke onderneming ik het heb, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 december 2005 Author Report Share Posted 1 december 2005 onkundige audiofiel als Hans van Liempd..... ravage.... dergelijke gelukzoekers...niet in slagen om een geloofwaardig stuk werk af te leveren. Niet erg vriendelijk..... Daar komt bij dat je mij niet kent, en bovendien'nog nooit iets gehoord heb waar ik me op bot gevierd heb. Ik nodig je hierbij uit om eens te komen kennismaken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 1 december 2005 Report Share Posted 1 december 2005 Wat zou ik graag de hersengolven meten van een aantal deelnemers aan deze topic. En dan graag voor, tijdens en na het typen van hun bijdrage. Heerlijk al die gekrenkte ego's Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts