Jump to content

Het groot blokgolventopic II

WanFie
 Share

Recommended Posts

onkundige audiofiel als Hans van Liempd..... ravage.... dergelijke gelukzoekers...niet in slagen om een geloofwaardig stuk werk af te leveren.

Niet erg vriendelijk..... :huh:

Daar komt bij dat je mij niet kent, en bovendien'nog nooit iets gehoord heb waar ik me op bot gevierd heb.

Ik nodig je hierbij uit om eens te komen kennismaken...

:)

Kennelijk heb ik redenen om niet vriendelijk te zijn.

Fijn hoor, die uitnodiging. Waarvan wil je mij overtuigen?

Ik denk niet dat ik jouw lompe verwijten verdien.

Ik zou dus willen weten waaraan ik dit verdient heb.

Ik nodig jouw uit om dat uit te praten en te laten horen dat ik minder "onkundig" ben dan jij denkt....

Beste Jacco,

De dure Engelse fabrieksluidspreker, waar ik het over had, werd ontwikkeld met behulp van in de onderneming zelf ontwikkelde technologie.

De luidsprekerunits die deze onderneming toepast, zijn producten van eigen ontwerp en fabricage.

De behuizingen worden extern gefabriceerd volgens strenge specificaties.

Over hun eigen ontwerptechnologie, zowel op module- als op systeemniveau - heeft de onderneming veel gepubliceerd: ondermeer in AES Journals. Er werd bijvoorbeeld baanbrekend werk verricht op het gebied van toepassing van kevlar als conusmateriaal en men pionierde er met laser-interferometrie. (Nu weet je vast wel over welke onderneming ik het heb, h

Om ff terug te komen op een door ravon zelf-gecorrigeerde uitspraak dat Hans audiofiel onkundig zou zijn: ik heb Hans daar (A&T) eenmaal ontmoet (hij weet dat zelf waarschijnlijk niet) en hij kwam mij niet over als onkundig. Maar het is al lang geleden, dus veel herinner ik mij ook niet meer.

Groet,

Jacco

Ik ben wat ouder, dus ik kan het me helemaal niet herinneren... :(

Was dat op de VADshow..??

:confused:

Beste Hans,

Nee, dat was tijdens een bezoek van jullie aan A&T te Rotterdam in 1999 (misschien 1998). Als ik me niet vergis, brachten jullie een voorversterker en twee monoblokken ter beoordeling mee. Omdat ik afstudeerder was, heb ik mij enigszins afzijdig gehouden. Daagt er iets?

Groet,

Jacco

Beste Hans,

Nee, dat was tijdens een bezoek van jullie aan A&T te Rotterdam in 1999 (misschien 1998). Als ik me niet vergis, brachten jullie een voorversterker en twee monoblokken ter beoordeling mee. Omdat ik afstudeerder was, heb ik mij enigszins afzijdig gehouden. Daagt er iets?

Groet,

Jacco

Ik denk dat je me verwisseld met m'n broer Chris.

Die is inderdaad niet "onkundig audiofiel". :rolleyes:

Eerder een "kundig audiofiel" met zo'n 40 jaar electronica ervaring... :blink:

Beste Hans,

Groet,

Jacco

Hoewel ik me kan herinneren dat er verschil in "kunde" tussen beide heren was, heb ik toch wel de goede voor hoor.

Groet,

Jacco

Wat wil je hier nu mee zeggen?

Is er een soms een causaal verband tussen het "kundig audiofiel" zijn en 40 jaar elektronica ervaring hebben? :rolleyes:

Lijkt mij vrij duidelijk: deze persoon bundelt kennelijk twee eigenschappen, namelijk dat van kundig audiofiel en iemand met 40 jaar elektronica ervaring. Ik denk niet dat er een causaal verband bestaat an sich.

Groet,

Jacco

Heren, heren, als zeer kundig ouwehoer vind ik dit geouwehoer natuurlijk geweldig, maar ga nou verder over blokgolven. Dan leer ik tenminste wat. Daarvoor ben ik tenslotte hier... :blink::blink::blink:

Met opgewekte groet,

Wat wil je hier nu mee zeggen?

Is er een soms een causaal verband tussen het "kundig audiofiel" zijn en 40 jaar elektronica ervaring hebben? :rolleyes:

Wat ik met het enigszins pleonastische "onkundige audiofiel" bedoel is mij glashelder. Maar als je een "kundig audiofiel" bent, wat kun je dan precies?

Het tegenovergestelde van wat jij bedoeld.

Om even wat uitgebreider te zijn.

Chris heeft is na z'n TU electronica nu zo'n 30 jaar als electronich ontwerper.

Verder speelt(de) hij piano, trompet en gitaar.

Ook schuift hij met onderlegblokjes en speelt hij met speciale kabeltjes. Ook van modificeren is hij niet vies. Zeg maar zo'n beetje alles van wat jij "audiofiel" noemt.

Beste Hans,

Groet,

Jacco

Hoewel ik me kan herinneren dat er verschil in "kunde" tussen beide heren was, heb ik toch wel de goede voor hoor.

Groet,

Jacco

Ik ben niet bij A&T in Rotterdam geweest..... :confused:

Heren, heren, als zeer kundig ouwehoer vind ik dit geouwehoer natuurlijk geweldig, maar ga nou verder over blokgolven. Dan leer ik tenminste wat. Daarvoor ben ik tenslotte hier... :blink::blink::blink:

Met opgewekte groet,

Precies..... :)

Ik ben niet bij A&T in Rotterdam geweest.

Ik denk dat mijn geheugen me ook in de steek laat, maar het is nu duidelijk.

Back to square waves, onbedoeld zou je ook een systeem dat niet goed is, wel als goed kunnen beoordelen als er effecten zijn die elkaar opheffen. Zou zomaar kunnen, of niet? Is het in dit verband dan toch niet slimmer om met een enkele sinus te meten?

Groet,

Jacco

(...)

onbedoeld zou je ook een systeem dat niet goed is, wel als goed kunnen beoordelen als er effecten zijn die elkaar opheffen.

(...)

Zou het systeem dan niet als goed, maar ook niet als niet-goed, dus hoogstens als neutraal moeten worden gekwalificeerd... :rolleyes:

Mon Dieu, wat ben ik scherp vandaag... :o:o:o

Met opgewekte groet,

Hi,

Heeft er iemand een gevoel voor de relatieve afwijking van de fasecoherentie voor een blokgolf? Ik ben nu bezig met simulaties om een antwoord te krijgen op de vraag hoeveel faseafwijking moet ik hebben om een optisch verschil te kunnen onderscheiden in een blokgolf. Ik verwacht dat lagere harmonischen meer invloed hebben dan hogere in het tijd-plaatje. Ik beperk me tot VerilogA code:

`include "discipline.h"

`include"constants.h"

//--------------------

// Square_src

//

//

// vin: [V,A]

// vout: [V,A]

//

//

module audio_src(vout);

electrical vout;

parameter real AmplitudeSquare = 1 from [0:inf);

parameter real SampleRate = 44100 from (0:inf);

parameter real FundamentalFreq = 4.41 from (0:inf);

real max_freq;

real NumberOfHarmonics;

real RunningVar;

real ZomaarEenVariabele;

analog begin

@ ( initial_step ) begin

max_freq = FundamentalFreq;

max_freq = max( max_freq, SampleRate );

end

NumberOfHarmonics = floor(SampleRate/2/FundamentalFreq);

ZomaarEenVariabele = 0;

for ( RunningVar = 1; RunningVar < NumberOfHarmonics; RunningVar = RunningVar + 1)

ZomaarEenVariabele = ZomaarEenVariabele + sin( 2 * `M_PI * (2 * RunningVar - 1)*FundamentalFreq * $abstime )/(2 *

RunningVar - 1);

V(vout) <+ (4 * AmplitudeSquare /`M_PI) * ZomaarEenVariabele;

$bound_step( 0.5/max_freq ); // ensure 2 time points per period

end

endmodule

en tot nu toe heb ik de perfecte blokgolf die bandbreedte begrensd is, kunnen reproduceren. Van een afstandje de ultime blokgolf. Diegenen die met me mee willen doen, voel je vrij om kritiek te leveren.

Groet,

Jacco

Laat maar zien die kwantitatieve resultaten, luisteren kan altijd nog.

Vergeet niet dat hear 99 % alleen luistert en absoluut geen verstand heeft van electronica en blokgolven in het bijzonder..... :huh:

Beste Jacco,

:o Waarom koop jij niet gewoon een generatortje? :P

Haha, dat is een goede. Maar zijn er ook generatortjes die per frequentiecomponent van de blokgolf de fase kunnen instellen? Dat wil ik namelijk wel. Stel ik de grondtoon op 4.41 Hz, dan wil ik de 2721ste harmonische in fase gaan verschuiven...

Groet,

Jacco

Hi allemaal,

Na wat vruchtbaar programmeerwerk (iets dat ik niet tot mijn core competences reken) heb ik het voor elkaar gekregen een blokgolf te produceren waarbij ik vanaf een bepaalde frequentie een statische fase offset kan creeren. Als voorbeeld heb ik een een blokgolf met een periodiciteit van 441 Hz en ik heb een bandbreedte gekozen van 2 keer cd kwaliteit. Een hele berg harmonischen dus (97 om precies te zijn).

Doel van dit experiment is om te kijken of je op basis van een tijddomein plaatje goede en eenduidige conclusies kan trekken. Allereerst de blokgolf waarbij vanaf 3 kHz een offset gegeven wordt en die offset is dan varierend van 1 graad tot 89 graden in een aantal stappen. Ofwel:

BlokGolfTopic441vs3e3CorelDRAW.png

Voor de duidelijkheid, men kijkt dus naar het tijdstip dat de overgang gemaakt wordt van "hoog" naar "laag". Als de fase-non-coherentie verplaatst wordt van 3 kHz naar 10 kHz, ziet eea er zo uit:

BlokGolfTopic441vs10e3CorelDRAW.png

Tja, waar moet je nou eigenlijk precies op letten als je met blokgolven aan de slag gaat om fasecoherentie in lineaire systemen op te sporen? Als ik de plaatjes zo bekijk dan moet ik vaststellen dat faseverschuiving relatief dicht bij de grondfrequentie het meest zichtbaar is. Ik zie weinig brood in blokgolven, je kunt er fantastische plaatjes mee toveren, maar conclusies zijn moeilijk.

Groet,

Jacco

Laat maar zien die kwantitatieve resultaten, luisteren kan altijd nog.

Vergeet niet dat hear 99 % alleen luistert en absoluut geen verstand heeft van electronica en blokgolven in het bijzonder..... :huh:

Niet persoonlijk opvatten, maar ik stoor me er aan: geen electronica, maar elektronica. Het was destijds een van de voorwaarden om bij A&T te kunnen afstuderen...En terecht!

Groet,

Jacco