vrut Posted 18 november 2005 Report Share Posted 18 november 2005 Gegroet, Reeds is er geopperd om een rubriek Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 20 november 2005 Author Report Share Posted 20 november 2005 Gegroet, Vintage apparatuur leeft hier helaas dus blijkbaar niet . Ik zal proberen elders mijn heil te zoeken. Wat mij betreft kan hier een slotje op. Groeten, Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Goh... helemaal over het hoofd gezien... En dat terwijl ik pas nog zo'n mooie "vintage"cd-speler heb gekocht. Alhoewel... 10 jaar oud is dat al vintage...??? Wel vond ik daarbij een paar aardige links m.b.t. de Sony ES (en andere) apparatuur. Hier nog maar 'n keer dan: The vintage knob "Oosters" ES overzicht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Ik heb een Kenwood KA7300 versterker, inmiddels al zo'n 27 jaar...echt vintage dus en in topconditie, Philips AH 587 MFB luidsprekers en een Rotel tuner met zo'n zwaar vliegwiel en Dolby enzo erop.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 20 november 2005 Members Report Share Posted 20 november 2005 Heb hier een setje Tannoy Arden's staan uit 1976 (38 cm dual-concentric), nl deze En 2 setjes Eton (25 cm dual-concentric), en dat zijn deze uit 1975, lijken me redelijk vintage. Ze doen nog steeds leuk mee ten opzichte van de huidige generatie luidsprekers, aleen...toen wisten ze nog wat laag was! Kom daar tegenwoordig maar eens om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Ha Ha vintage! Ik ben zo even wezen kijken en eigenlijk is mijn hele set "vintage"! Ik bedoel: wat is vintage? Hoe oud moet het zijn om vintage te zijn? Mijn jongste toestel (ook mijn recentste aankoop) is een Marantz DR 17, oudste waarschijnlijk het London Decca element (1967) of misschien de Isophon 20 cm woofers met alnico magneten in mijn subkasten, die dan weer oorspronkelijk Kef Cadenza's waren! (met passieve radiator B103). De Kef woofers zijn enkele jaren geleden "hersmolten" door mijn toenmalige Phase Lineair power amp, die van 1972 dateerde. Mijn reserve set bestaat uit een Luxman R 1040 (volgt de R 1050 op, die opsmoorde toen een mini konijn de speakerkabels doorknabbelde). met die kleine Oostblok monitors (weeral naam vergeten,), bronnen zijn: JVC XL555Z, oude CD speler met houten zijpanelen, en een Thorens TD 125 met TP 14 en AT20ss, bekabelt met dropveter. Verder wil ik momenteel niets anders meer dan de 15 jaar oude Sumo Athena en Nine Plus voor mijn topkastjes (Visaton CBM13MW - of zoiets - worden niet meer gemaakt - waren t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Ha Ha vintage! Ik ben zo even wezen kijken en eigenlijk is mijn hele set "vintage"! Ik bedoel: wat is vintage? Hoe oud moet het zijn om vintage te zijn? Mijn jongste toestel (ook mijn recentste aankoop) is een Marantz DR 17, oudste waarschijnlijk het London Decca element (1967) of misschien de Isophon 20 cm woofers met alnico magneten in mijn subkasten, die dan weer oorspronkelijk Kef Cadenza's waren! (met passieve radiator B103). De Kef woofers zijn enkele jaren geleden "hersmolten" door mijn toenmalige Phase Lineair power amp, die van 1972 dateerde. Mijn reserve set bestaat uit een Luxman R 1040 (volgt de R 1050 op, die opsmoorde toen een mini konijn de speakerkabels doorknabbelde). met die kleine Oostblok monitors (weeral naam vergeten,), bronnen zijn: JVC XL555Z, oude CD speler met houten zijpanelen, en een Thorens TD 125 met TP 14 en AT20ss, bekabelt met dropveter. Verder wil ik momenteel niets anders meer dan de 15 jaar oude Sumo Athena en Nine Plus voor mijn topkastjes (Visaton CBM13MW - of zoiets - worden niet meer gemaakt - waren t Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 20 november 2005 Author Report Share Posted 20 november 2005 Gegroet, Wat ik nooit begrepen heb, is of de Sony CDP-101 of de Philips CD-100 het eerste op de markt was . Hier staat dat de Sony iets later dan Philips was. Maar hier staat: On October 1, 1982 Sony introduced the CDP-101, the first Compact Disc audio CD player on the market at a retail price of about $900. Overigens twee maal iemand gemaild voor de Sony die te koop was, maar helaas geen respons. Ik heb de 100, 101, 303, en 304 van Philips, de 202 zou ik ook nog graag hebben. Wat ik sowieso vind is dat Sony blijkbaar de Philips ver in zijn tijd vooruit was. De Sony had een frontlader, had een kast extra om de speler 43cm. breed te maken, en.... had een afstandsbediening. Het verschil in wie de eerste was, wordt waarschijnlijk bepaald doordat de Sony elders eerder was en de Philips hier eerder. Maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Enkele maanden geleden heb ik een vijfendertigjarige Leak "Stereo 70" versterker gekocht. In mijn jeugd h Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Gegroet, Wat ik nooit begrepen heb, is of de Sony CDP-101 of de Philips CD-100 het eerste op de markt was . Hier staat dat de Sony iets later dan Philips was. Maar hier staat: On October 1, 1982 Sony introduced the CDP-101, the first Compact Disc audio CD player on the market at a retail price of about $900. Hier staat dat Denon de eerste was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Ik heb hier ook een cd100 staan,was toen ik hem nieuw kocht toch echt de eenigste die er was. Heb tijdens de introductie een halve dag in de rij gestaan bij RAF, ik had nog net de laatste van de eerste zending. Quad 303 en 405 en 33. mijn Pioneer A400 gaat hart de Vintage kant op. Van waneer is de Sony ES90 es? dus Idd bij welk jaartal ligt de grens? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Gegroet, Wat ik nooit begrepen heb, is of de Sony CDP-101 of de Philips CD-100 het eerste op de markt was . Hier staat dat de Sony iets later dan Philips was. Maar hier staat: On October 1, 1982 Sony introduced the CDP-101, the first Compact Disc audio CD player on the market at a retail price of about $900. Hier staat dat Denon de eerste was. Concurentie voor Grimm. De sprookjes wereld die Denon heet. Ik mis de uitvinding van de gloeilamp, de variomatic en verbrandings motor, voor de rest was Denon met alles eerste zo te lezen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Vintage: Mijn versterker alleszins, namelijk Luxman C02 - M02 bouwjaar 1988. Fantastisch geluid, geen enkele potmeter die kraakt, 99% '"mint" zonder krassen en power ohne ende. In die tijd kon ik 'm niet kopen, ik kon me alleen gaan vergapen aan de etalages van de betere audio boeren. Nu zeer haalbaar via Ebay. Dan is er mijn CD speler Sony XA5ES bouwjaar 1995 denk ik. En de Thorens TD160 MK2, de meest Vintage van allen. Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 21 november 2005 Author Report Share Posted 21 november 2005 Enkele maanden geleden heb ik een vijfendertigjarige Leak "Stereo 70" versterker gekocht. In mijn jeugd h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Welkom terug Vrut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Enkele maanden geleden heb ik een vijfendertigjarige Leak "Stereo 70" versterker gekocht. In mijn jeugd h Link to comment Share on other sites More sharing options...
AudioForce Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Doet een Sony cdp-x777es trouwens nog een beetje mee? Staat er 1 te koop(voor de zoveelste keer ) vrgr Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 (...) Ik meen dat je wel eens hebt gezegd dat de Leak wat kleiner klonk dan 'dat moderne spul'. Vind je dat nog steeds? (...) Beste Puur, Is die Cyrus One echt niet meer te redden? Die is inmiddels ook wel "vintage", vind ik. Was een buitengewoon goed versterkertje, en vooral in verhouding tot z'n prijs. De Leak (2 x 35 watt) is heel wat mans, maar de Bryston (2 x vreselijk veel) verslaat hem qua "awesome bass". Nu zijn er niet veel luidsprekerinstallaties die een werkelijk ontzagwekkende bas kunnen weergeven, en er zijn weinig buurten waarin zulks wordt getolereerd. Voor beschaafd gebruik in woonhuizen is de bas van de Leak ruim voldoende van kracht en luidheid, en de kwaliteit is heel goed. Wat "klein" betreft: ik heb me, net zoals vele anderen, wel eens laten bedotten door een "waasje van heesheid", een "floersje van briljantie" dat over de weergave ligt... en die eigenlijk vervorming is. Bij overschakelen naar beter geluid mis je eerst die lichte tinteling. Het geluid lijkt wel "kleiner". Minder spectaculair. Minder haaifaaierig. Later denk je dan "good riddance!" Dan valt je op dat je sommige dingen nu beter kunt verstaan of volgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Dat laatste heb je mooi omschreven Spido! De Cyrus is volgens de technische dienst van een hifizaak geschiedenis. Ik heb m'n broertje geadviseerd het nog eens te proberen bij apparatenreparatie in Hoogkerk. Jongens die hun brood verdienen met het reparen in plaats van het verkopen van versterkers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
J Scholtz Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Ik heb de AU-70 buizenversterker van sansui staan nu. Ik zoek nog een AU-111, maar budget gat dat voorlopig niet toelaten..... AU-70 AU-70 (edit) Foto's van sansui.us en beetje te groot En helaas niet de bijbehorende buizentuner, maar deze 3x (je weet maar nooit ;-) ) Een thorens td 165 met ortofoon omb20 en een Phlips 900 serie cd speler. De cd speler wil ik nog gaan vervangen voor een van de eerste philips spelers of een goede andere speler, daar ben ik nog niet helemaal uit. Verder nog "stapel" sansui spullen (aardige verzameling en alles werkt) En niet te vergeten 2 AG 9016 2*2 watt versterkertjes van philips ! origineel de andere om aan te rommelen en verbeteren. De sansui AU-70 is toch wel de beste buizenversterker die ik tot nu toe in de huiskamer heb gehad. Voor het grootste deel nog helemaal origineel alleen een paar elco's vervangen die door ouderdom bezweken waren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
J Scholtz Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 (...) Ik meen dat je wel eens hebt gezegd dat de Leak wat kleiner klonk dan 'dat moderne spul'. Vind je dat nog steeds? (...) Beste Puur, Wat "klein" betreft: ik heb me, net zoals vele anderen, wel eens laten bedotten door een "waasje van heesheid", een "floersje van briljantie" dat over de weergave ligt... en die eigenlijk vervorming is. Bij overschakelen naar beter geluid mis je eerst die lichte tinteling. Het geluid lijkt wel "kleiner". Minder spectaculair. Minder haaifaaierig. Later denk je dan "good riddance!" Dan valt je op dat je sommige dingen nu beter kunt verstaan of volgen. Kan ik me helemaal in vinden. Soms is het net of dat beetje vervorming mooi klinkt, tot je het hoort zoals het zou moeten zijn.... helaas begint dan soms weer de zoektocht nar andere apparatuur om het weer beter/anders te willen...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 na veel gelezen te hebben over vintage receivers en de lovende berichten daarover, heb ik nu een pioneer sx 650 staan. In een woord fantastisch ! Hoe is het mogelijk dat deze "ouwe shit" een moderne rotel of nad volledig in de duisternis achterlaat ? ( imho ) Ook sind's kort een paar Kef's c80. Niet verkeerd; het laag gromt lekker en het geluid is groots. Ik ga in ieder geval verder experimenteren met oude receivers; zo blijft deze hobby ook een beetje betaalbaar, zullen we maar zeggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Soms is het net of dat beetje vervorming mooi klinkt, tot je het hoort zoals het zou moeten zijn.... helaas begint dan soms weer de zoektocht nar andere apparatuur om het weer beter/anders te willen...... En zo komt men bij dikke speakers en versterkers... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Doet een Sony cdp-x777es trouwens nog een beetje mee? Staat er 1 te koop(voor de zoveelste keer ) vrgr Op zich 'n heel mooie speler, wel veel geld Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Mijn Vintage: - Quad 33/303/FM3 - Thorens 115/160 - Dual 1019/1219 - Canton Quinto luidsprekers Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts