Henk&audio Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Mijn vintage: Sony PSX 800 biotracer draaitafel Thorens TD125 Thorens TD160 SME 3009/III Onkyo T9990 tuner Kontakt KT4 buizenversterker(tje) Groet, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Mijn vintage spulletjes.. PC setje: Crown DC150a IMF Super Compact Main setje: Thorens TD166 MKII Denon DL-301 Sansui CA-2000 Denon POA-1003 And i love it! mvg, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Mijn vintage: Sony PSX 800 biotracer draaitafel (...) Beste Henk, Dit is leuk! Weinig "kenners" van draaitafels noemen & roemen Sony. Maar dit is echt een heel goede, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
AudioForce Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Zelfs ik als liefhebber, heb er geen 695 euri's voor over. Een paar weken terug heb ik een zeer mooi exemplaar gekocht voor 400 euri's. Best veel geld rolleyes.gif , maar dit is nog te doen... 400 Euro was ong wel de max wat ik er voor wou uitgeven. Maar gewoon afwachten of er nog wat lekkers langskomt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
J Scholtz Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Soms is het net of dat beetje vervorming mooi klinkt, tot je het hoort zoals het zou moeten zijn.... helaas begint dan soms weer de zoektocht nar andere apparatuur om het weer beter/anders te willen...... En zo komt men bij dikke speakers en versterkers... Klopt ook..... Dikke speakers zoek ik nog.... iets met een hoog rendement en behoorlijk laag.... Er staan nu een paar B&W DM 220, maar dat is het toch niet helemaal..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Dit is leuk! Weinig "kenners" van draaitafels noemen & roemen Sony.Maar dit is echt een heel goede, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 Over vintage (is daar geen Nederlands woord voor ) gesproken. Bij mij in de kelderbox (hoe diep kan apparatuur zinken) staat een pick-upje van mijn lief, een Philips uit, pak 'm beet 1962, inclusief een sporttas met singletjes uit die tijd. Van meneer zelf staat er een Sony tuner-versterker (zo heette dat toen geloof ik) uit 1969 en een Akai tapedeck uit hetzelfde jaar. Typen en nummers, geen idee, ik kom zelden in de kelder. En alles gezellig stof verzamelend. Maar ja, doe het maar eens weg. Mijn spulletjes stonden op mijn slaapkamer in mijn ouderlijk huis; als zij konden praten En verder heb ik nog een tante uit 1920. Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 Over vintage (is daar geen Nederlands woord voor ) gesproken. Bij mij in de kelderbox (hoe diep kan apparatuur zinken) staat een pick-upje van mijn lief, een Philips uit, pak 'm beet 1962, inclusief een sporttas met singletjes uit die tijd. Van meneer zelf staat er een Sony tuner-versterker (zo te dat toen geloof ik) uit 1969 en een Akai tapedeck uit hetzelfde jaar. Typen en nummers, geen idee, ik kom zelden in de kelder. En alles gezellig stof verzamelend. Maar ja, doe het maar eens weg. Mijn spulletjes stonden op mijn slaapkamer in mijn ouderlijk huis; als zij konden praten En verder heb ik nog een tante uit 1920. Met opgewekte groet, Nostalgie???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 (...)Nostalgie???? Nee Geerdie, helaas... Nostalgie geeft een gevoelstoestand weer. Vintage zegt iets over een eigenschap van een voorwerp, welke eigenschap op zich kan leiden tot nostalgie bij de beschouwer. Dit verzin ik nu ter plekke Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 (...)Nostalgie???? Nee Geerdie, helaas... Nostalgie geeft een gevoelstoestand weer. Vintage zegt iets over een eigenschap van een voorwerp, welke eigenschap op zich kan leiden tot nostalgie bij de beschouwer. Dit verzin ik nu ter plekke Met opgewekte groet, Goud en oud.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 Modern antiek dan??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 (...) Met wat talkpoeder op het touwtje dat de arm trekt gaat het meestal goed. (...) Talkpoeder wordt van speksteen gemaakt, vandaar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 (...) Met wat talkpoeder op het touwtje dat de arm trekt gaat het meestal goed. (...) Talkpoeder wordt van speksteen gemaakt, vandaar! En hoe is speksteen zo ongeveer? Geologisch gezien dan? Talking 'bout vintage! RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 Hoi, Toch heeft niemand op de meermaals gestelde vraag: Wat is Vintage nou precies en moet het een bepaalde leeftijd hebben? Als het ouder moet zijn dan 10 of 15 jaar en een bepaald gevoel moet oproepen, tja. Voor mij roept mijn Luxman veel gevoel op. Krijg het maar niet over m'n hart om 'm weg te doen. Dussss....... Luxman C-03 Luxman M-03 Luxman T-230 Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 AAAAHH! Vergeten! Ome Henk, die oosterse site is slecht te lezen kan jij of ieman'd 'm even vertalen En hoe ziet de Sony psx 800 biotracer er uit. ben wel benieuwd een sony draaitafel die geeerd wordt! Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 Marantz 2226B (hoe werkt dat om plaatjes in te voeren?) ongeveer 1977-1979 dacht ik. Nu net vergeleken met linn Intek, zelfs als ik alleen de voorversterker van Linn neem en de eindversterker van Marantz (want er zitten toch een hoop knoppen en filters op!) wint de Marantz. Dus zowel alleen de eindversterker als geintegreerd! De Linn is te koop sinds vanavond! blijkbaar ben ik om. geen liefhebber meer van de Linn-sound. Het is dus een ernstige overweging nu om het apparaat te laten nazien en eventueel elco's enzo te vervangen en misschien een grotere voeding? al die bedrijven moeten wel blijven produceren h Link to comment Share on other sites More sharing options...
J Scholtz Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 Marantz 2226B (hoe werkt dat om plaatjes in te voeren?)ongeveer 1977-1979 dacht ik. Nu net vergeleken met linn Intek, zelfs als ik alleen de voorversterker van Linn neem en de eindversterker van Marantz (want er zitten toch een hoop knoppen en filters op!) wint de Marantz. Dus zowel alleen de eindversterker als geintegreerd! De Linn is te koop sinds vanavond! blijkbaar ben ik om. geen liefhebber meer van de Linn-sound. Het is dus een ernstige overweging nu om het apparaat te laten nazien en eventueel elco's enzo te vervangen en misschien een grotere voeding? al die bedrijven moeten wel blijven produceren h Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 heeft iemand een overzicht, of kunnen we dat samen stellen, van periodes waarin bepaalde merken uitblonken, zoals Marantz eind jaren 70 toen werd het merk verkocht en, zoals zovaak, verkwanseld. gelukkig is het weer goed gekomen. Ook Luxman kent zijn slechtere en betere periodes en Teac dus merk, types en jaartallen VRUT opende dus misschien iets voor hem om een databestandje aan te leggen Handig als je op een rommelmarkt verzeild raakt Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
J Scholtz Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 Jaren 70 Sansui, Marantz, Pioneer met de duurdere modellen..... vandaag de dag nog top spul!! denk hierbij aan de grote receivers enz. Zal als ik tijd heb een een lijstje maken en wat goede foto's opzoeken..... Ik weet dat er op audiokarma al een hele sansui database is met serienummers, modellen en bouwjaren..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 23 november 2005 Author Report Share Posted 23 november 2005 heeft iemand een overzicht, of kunnen we dat samen stellen, van periodes waarin bepaalde merken uitblonken, zoals Marantz eind jaren 70 toen werd het merk verkocht en, zoals zovaak, verkwanseld. gelukkig is het weer goed gekomen. Ook Luxman kent zijn slechtere en betere periodes en Teac dus merk, types en jaartallen VRUT opende dus misschien iets voor hem om een databestandje aan te leggen Handig als je op een rommelmarkt verzeild raakt Mart Gegroet, Als ik het goed heb is er wel een soort archief, in ieder geval van een paar merken: kijk hier. Verder heb ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 23 november 2005 Author Report Share Posted 23 november 2005 Gegroet, Tsja, wat is vintage? Vooral bij langlopende of ruchtmakende modellen is het lastig. Bijv. bij een Spendor LS3/5a speciale uitvoering van 7 jaar oud. Of een 'Dadababy' van 10 jaar(?) van B&W. De 33 - 44 - 405 set van Quad? Zelf vind ik voorstaanden wel bij de groep gehoren. Een Nakamichi RX202 - 303 - 505 ook (wenteldeck). Allen onderscheiden ze zich door iets bijzonders, waardoor het voor mij persoonlijk eerder een vintage apparaat is dan bijv. een standaard Denon of Sony versterker uit dezelfde tijd. Vintage betekend letterlijk (van Dale); 'oud - antiek', maar heeft ook andere betekenissen. Zelf denk ik dat 'vintage' in algemeen gebruik (Engels) bij audio (en ook bijv. auto's) meer 'klassieke-' betekend (zie Google). En dat zou wel kloppen, want de RX202 is bijv. een klassieker, destijds gebruikt in de platen - bespeelde cassette industrie en hijglijnen , maar echt oud lijkt mij hem ook niet. Nakamichi RX505 Nu heb ik nog een vraagje: wie heeft de eerste tangentiale draaitafel gemaakt? Was het B&O met de Beogram 4000 of Garrard met de Zero 100? (eerste gehad, tweede heb ik nog). Groeten, Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 (...) wie heeft de eerste tangentiale draaitafel gemaakt? Was het B&O met de Beogram 4000 of Garrard met de Zero 100?(...) Beste Vrut, RABCO maakte de eerste tangentiale armen, meen ik. (Als we Edison met zijn rollenmachine niet meerekenen...) De Garrard had toch eigenlijk een normale arm, met een parallel sub-armpje dat de kopstand corrigeerde? Hoe beviel/bevalt dat systeem jou? Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 24 november 2005 Author Report Share Posted 24 november 2005 (...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
zoveelste Henk Posted 24 november 2005 Report Share Posted 24 november 2005 Mijn vintage beperkt zich tot een Nakamichi CR-7 cassettedeck en een Stax Lambda hoofdtelefoon. Het deck heb ik na veel omwegen (een CR-5, Dragon, ZX-9) gekocht, om voor de toekomst cassettes op hoog nivo af te kunnen spelen. Ik had met een BX-125 een berg goede cassettes opgenomen, en die kunnen nu ook goed gedraaid worden. Ik vind het nog steeds verrassend, wat voor een kwaliteit je uit cassettes kunt halen, zeer goed ! Fred, De RX-505 moet ook een heel eind komen met kwalitaief goede opnames, nietwaar ? Overigens ook een all time favourite.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 24 november 2005 Report Share Posted 24 november 2005 (...) wie heeft de eerste tangentiale draaitafel gemaakt? Was het B&O met de Beogram 4000 of Garrard met de Zero 100?(...) Beste Vrut, RABCO maakte de eerste tangentiale armen, meen ik. (Als we Edison met zijn rollenmachine niet meerekenen...) De Garrard had toch eigenlijk een normale arm, met een parallel sub-armpje dat de kopstand corrigeerde? Hoe beviel/bevalt dat systeem jou? Klopt. Het was een kl...... - ding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts