Jump to content

Vintage apparatuur en aanverwante zaken

vrut
 Share

Recommended Posts

Zelfs ik als liefhebber, heb er geen 695 euri's voor over. Een paar weken terug heb ik een zeer mooi exemplaar gekocht voor 400 euri's. Best veel geld rolleyes.gif , maar dit is nog te doen...

400 Euro was ong wel de max wat ik er voor wou uitgeven. Maar gewoon afwachten of er nog wat lekkers langskomt! :rolleyes:

Soms is het net of dat beetje vervorming mooi klinkt, tot je het hoort zoals het zou moeten zijn.... helaas begint dan soms weer de zoektocht nar andere apparatuur om het weer beter/anders te willen......

En zo komt men bij dikke speakers en versterkers...

Klopt ook.....

Dikke speakers zoek ik nog.... iets met een hoog rendement en behoorlijk laag.... Er staan nu een paar B&W DM 220, maar dat is het toch niet helemaal.....

Over vintage (is daar geen Nederlands woord voor :angry: ) gesproken.

Bij mij in de kelderbox (hoe diep kan apparatuur zinken) staat een pick-upje van mijn lief, een Philips uit, pak 'm beet 1962, inclusief een sporttas met singletjes uit die tijd.

Van meneer zelf staat er een Sony tuner-versterker (zo heette dat toen geloof ik) uit 1969 en een Akai tapedeck uit hetzelfde jaar. Typen en nummers, geen idee, ik kom zelden in de kelder.

En alles gezellig stof verzamelend.

Maar ja, doe het maar eens weg. Mijn spulletjes stonden op mijn slaapkamer in mijn ouderlijk huis; als zij konden praten :blink::blink::blink:

En verder heb ik nog een tante uit 1920.

Met opgewekte groet,

Over vintage (is daar geen Nederlands woord voor :angry: ) gesproken.

Bij mij in de kelderbox (hoe diep kan apparatuur zinken) staat een pick-upje van mijn lief, een Philips uit, pak 'm beet 1962, inclusief een sporttas met singletjes uit die tijd.

Van meneer zelf staat er een Sony tuner-versterker (zo te dat toen geloof ik) uit 1969 en een Akai tapedeck uit hetzelfde jaar. Typen en nummers, geen idee, ik kom zelden in de kelder.

En alles gezellig stof verzamelend.

Maar ja, doe het maar eens weg. Mijn spulletjes stonden op mijn slaapkamer in mijn ouderlijk huis; als zij konden praten :blink::blink::blink:

En verder heb ik nog een tante uit 1920.

Met opgewekte groet,

Nostalgie???? :D

(...)

Nee Geerdie, helaas... :(:(

Nostalgie geeft een gevoelstoestand weer.

Vintage zegt iets over een eigenschap van een voorwerp, welke eigenschap op zich kan leiden tot nostalgie bij de beschouwer. Dit verzin ik nu ter plekke :o:o:o

Met opgewekte groet,

(...)

Nee Geerdie, helaas... :(:(

Nostalgie geeft een gevoelstoestand weer.

Vintage zegt iets over een eigenschap van een voorwerp, welke eigenschap op zich kan leiden tot nostalgie bij de beschouwer. Dit verzin ik nu ter plekke :o:o:o

Met opgewekte groet,

Goud en oud.... :)

(...) Met wat talkpoeder op het touwtje dat de arm trekt gaat het meestal goed. (...)

;) Talkpoeder wordt van speksteen gemaakt, vandaar!

En hoe is speksteen zo ongeveer? Geologisch gezien dan? ;)

Talking 'bout vintage!

:lol:

RastaPhil

Hoi,

Toch heeft niemand op de meermaals gestelde vraag: Wat is Vintage nou precies en moet het een bepaalde leeftijd hebben?

Als het ouder moet zijn dan 10 of 15 jaar en een bepaald gevoel moet oproepen, tja. Voor mij roept mijn Luxman veel gevoel op. Krijg het maar niet over m'n hart om 'm weg te doen. Dussss.......

Luxman C-03

Luxman M-03

Luxman T-230

Andre

Marantz 2226B (hoe werkt dat om plaatjes in te voeren?)

ongeveer 1977-1979 dacht ik.

Nu net vergeleken met linn Intek, zelfs als ik alleen de voorversterker van Linn neem en de eindversterker van Marantz (want er zitten toch een hoop knoppen en filters op!) wint de Marantz. Dus zowel alleen de eindversterker als geintegreerd! De Linn is te koop sinds vanavond! blijkbaar ben ik om. geen liefhebber meer van de Linn-sound.

Het is dus een ernstige overweging nu om het apparaat te laten nazien en eventueel elco's enzo te vervangen en misschien een grotere voeding?

al die bedrijven moeten wel blijven produceren h

Marantz 2226B (hoe werkt dat om plaatjes in te voeren?)

ongeveer 1977-1979 dacht ik.

Nu net vergeleken met linn Intek, zelfs als ik alleen de voorversterker van Linn neem en de eindversterker van Marantz (want er zitten toch een hoop knoppen en filters op!) wint de Marantz. Dus zowel alleen de eindversterker als geintegreerd! De Linn is te koop sinds vanavond! blijkbaar ben ik om. geen liefhebber meer van de Linn-sound.

Het is dus een ernstige overweging nu om het apparaat te laten nazien en eventueel elco's enzo te vervangen en misschien een grotere voeding?

al die bedrijven moeten wel blijven produceren h

heeft iemand een overzicht, of kunnen we dat samen stellen, van periodes waarin bepaalde merken uitblonken, zoals Marantz eind jaren 70 toen werd het merk verkocht en, zoals zovaak, verkwanseld. gelukkig is het weer goed gekomen. Ook Luxman kent zijn slechtere en betere periodes en Teac

dus merk, types en jaartallen

VRUT opende dus misschien iets voor hem om een databestandje aan te leggen :)

Handig als je op een rommelmarkt verzeild raakt ;)

Mart

Jaren 70 Sansui, Marantz, Pioneer met de duurdere modellen..... vandaag de dag nog top spul!!

denk hierbij aan de grote receivers enz. Zal als ik tijd heb een een lijstje maken en wat goede foto's opzoeken.....

Ik weet dat er op audiokarma al een hele sansui database is met serienummers, modellen en bouwjaren.....

heeft iemand een overzicht, of kunnen we dat samen stellen, van periodes waarin bepaalde merken uitblonken, zoals Marantz eind jaren 70 toen werd het merk verkocht en, zoals zovaak, verkwanseld. gelukkig is het weer goed gekomen. Ook Luxman kent zijn slechtere en betere periodes en Teac

dus merk, types en jaartallen

VRUT opende dus misschien iets voor hem om een databestandje aan te leggen :)

Handig als je op een rommelmarkt verzeild raakt ;)

Mart

Gegroet,

Als ik het goed heb is er wel een soort archief, in ieder geval van een paar merken:

kijk hier.

Verder heb ik

Gegroet,

Tsja, wat is vintage? Vooral bij langlopende of ruchtmakende modellen is het lastig. Bijv. bij een Spendor LS3/5a speciale uitvoering van 7 jaar oud. Of een 'Dadababy' van 10 jaar(?) van B&W. De 33 - 44 - 405 set van Quad? Zelf vind ik voorstaanden wel bij de groep gehoren.

Een Nakamichi RX202 - 303 - 505 ook (wenteldeck). Allen onderscheiden ze zich door iets bijzonders, waardoor het voor mij persoonlijk eerder een vintage apparaat is dan bijv. een standaard Denon of Sony versterker uit dezelfde tijd.

Vintage betekend letterlijk (van Dale); 'oud - antiek', maar heeft ook andere betekenissen. Zelf denk ik dat 'vintage' in algemeen gebruik (Engels) bij audio (en ook bijv. auto's) meer 'klassieke-' betekend (zie Google). En dat zou wel kloppen, want de RX202 is bijv. een klassieker, destijds gebruikt in de platen - bespeelde cassette industrie en hijglijnen :lol: , maar echt oud lijkt mij hem ook niet.

img13.jpg

Nakamichi RX505

img12.jpg

Nu heb ik nog een vraagje: wie heeft de eerste tangentiale draaitafel gemaakt? Was het B&O met de Beogram 4000 of Garrard met de Zero 100? (eerste gehad, tweede heb ik nog).

Groeten, Fred

(...)  wie heeft de eerste tangentiale draaitafel gemaakt? Was het B&O met de Beogram 4000 of Garrard met de Zero 100?(...)

Beste Vrut,

RABCO maakte de eerste tangentiale armen, meen ik.

(Als we Edison met zijn rollenmachine niet meerekenen...)

De Garrard had toch eigenlijk een normale arm, met een parallel sub-armpje dat de kopstand corrigeerde?

Hoe beviel/bevalt dat systeem jou?

Mijn vintage beperkt zich tot een Nakamichi CR-7 cassettedeck en een Stax Lambda hoofdtelefoon. Het deck heb ik na veel omwegen (een CR-5, Dragon, ZX-9) gekocht, om voor de toekomst cassettes op hoog nivo af te kunnen spelen. Ik had met een BX-125 een berg goede cassettes opgenomen, en die kunnen nu ook goed gedraaid worden.

Ik vind het nog steeds verrassend, wat voor een kwaliteit je uit cassettes kunt halen, zeer goed !

Fred,

De RX-505 moet ook een heel eind komen met kwalitaief goede opnames, nietwaar ?

Overigens ook een all time favourite..

(...)  wie heeft de eerste tangentiale draaitafel gemaakt? Was het B&O met de Beogram 4000 of Garrard met de Zero 100?(...)

Beste Vrut,

RABCO maakte de eerste tangentiale armen, meen ik.

(Als we Edison met zijn rollenmachine niet meerekenen...)

De Garrard had toch eigenlijk een normale arm, met een parallel sub-armpje dat de kopstand corrigeerde?

Hoe beviel/bevalt dat systeem jou?

Klopt. Het was een kl...... - ding.