vrut Posted 26 november 2005 Author Report Share Posted 26 november 2005 Gegroet, Ik heb hier de allereerste 'Stereo-Test' (later 'Hifi Video Test') uit 1973. Bekende speakers uit die tijd zijn de Bose 901, Kef Chorale, RR104AB, Cadenza, BenW DM2a, DM4, AR 3a, B&O P5700, enz. Hebben jullie een voorkeur voor een speaker die er flink uitspringt? Voor mij is dat de BenW DM2a: rustig, mooi diep laag, helder geluid, en niet al te duur: fl.688,-. Het grappige is dat deze speakers steeds meer waard schijnen te worden. Ik heb ze destijds (5 jaar geleden) met moeite in perfecte staat verkocht voor fl. 385,-. Nu staat een niet meer originele DM2a op internet met een bod van 210,- en 220,-. Verder de Kef Chorale van destijds fl. 375,- per stuk. . De AR3a was ook erg mooi in het laag, voor mij iets te rustig. De KEF Cadenza was ook een mooie speaker, mits bijpassende versterker. De IMF Compact was ook een uitschieter, maar iets later in 1977. Groeten, Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 26 november 2005 Report Share Posted 26 november 2005 Mijn vader speelt met een stel B&W DM-4, wat ik persoonlijk tot heden een geweldige speaker vind. Het zelfde geldt voor een stel Celestion Ditton 15XR die nog op zolder staan.. De Kef Corelli (de opvolger van de Chorale?) heb ik gehad en ook dat vind ik een hele leuke luidspreker! Kef Cadenza heb ik ook gehad, maar die vond ik in het laag heel erg tegen vallen. mvg, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex Posted 26 november 2005 Report Share Posted 26 november 2005 : De Kef Corelli (de opvolger van de Chorale?) heb ik gehad en ook dat vind ik een hele leuke luidspreker! mvg, PD De Corelli was de kleinste uit de zgn C-Reeks, te weten de Corelli, Calinda, Cantata dus niet de opvolger van de Chorale ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex Posted 26 november 2005 Report Share Posted 26 november 2005 Gegroet, Ik heb hier de allereerste 'Stereo-Test' (later 'Hifi Video Test') uit 1973. Bekende speakers uit die tijd zijn de Bose 901, Kef Chorale, RR104AB, Cadenza, BenW DM2a, DM4, AR 3a, B&O P5700, enz. Groeten, Fred De KEF RR-104ab bestond nog niet in 1973 De RR-104 kwam later uit (1976 dacht ik) , eerst als de RR-104, en ergens in 1978 kwam er een modificatie, nl een nieuw wisselfilter met daarbij de toevoeging AB (Acoustic Butterworth.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex Posted 26 november 2005 Report Share Posted 26 november 2005 Gegroet, Wat ik nooit begrepen heb, is of de Sony CDP-101 of de Philips CD-100 het eerste op de markt was . Groeten, Fred Iedereen weet dat Philips de uitvinder is van de CD, maar om marketing technisch reden is Sony erbij gehaald .... Philips wist dat als zij alleen op de markt zouden komen met deze techniek de promotie minder easy zou zijn ..... dus beide merken kwamen op elkaar afgestemd met hun cd-speler op de markt.... kan dus per regio anders zijn geweest ! Alex Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 26 november 2005 Report Share Posted 26 november 2005 Deze spelen heel wat muziek naar volle tevredenheid af op m'n 2e setje IMF - Super Compact II Ook hier op mijn pc setje spelen ze al een tijdje naar volle tevredenheid.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tifosi Posted 27 november 2005 Report Share Posted 27 november 2005 Sinds dit jaar heb ik een Cambridge P55 versterker van 20 jaar oud, geheel eigenhandig gereviseerd, speelt werkelijk de sterren van de hemel. Een Thorens TD165, helemaal gemod met een marmeren plinth en een stel Impulse 74, de speakers zijn van begin jaren 90, nog net niet vintage denk ik, maar wel classics. Dit alles is mijn set waar ik heerlijk muziek mee kan beluisteren en die nog zeker met de huidige modellen kan concureren. de Impulse74 de Cambridge P55 de Thorens TD165 gr tifosi Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 27 november 2005 Report Share Posted 27 november 2005 Waaw wat een blinkende Thorens! Maar pas op want er zit een Ninja Turtle onder het armbord, die woont waarschijnlijk in die open kast, daaronder Ziet er goed uit, meer moet dat niet zijn als de set matched en je speakers staan goed opgesteld... RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 29 november 2005 Author Report Share Posted 29 november 2005 Mijn vintage beperkt zich tot een Nakamichi CR-7 cassettedeck en een Stax Lambda hoofdtelefoon. Het deck heb ik na veel omwegen (een CR-5, Dragon, ZX-9) gekocht, om voor de toekomst cassettes op hoog nivo af te kunnen spelen. Ik had met een BX-125 een berg goede cassettes opgenomen, en die kunnen nu ook goed gedraaid worden.Ik vind het nog steeds verrassend, wat voor een kwaliteit je uit cassettes kunt halen, zeer goed ! Fred, De RX-505 moet ook een heel eind komen met kwalitaief goede opnames, nietwaar ? Overigens ook een all time favourite.. Hai Henk, de RX505 die ik had, had ik destijds voor een redelijk bedrag gekocht (fl.200,-). Echter thuis bleek, na volledige controle, dat het knopje ik dacht voor de 70/120 omzetting niet meer bleek hangen. Nu ben ik mechanisch best handig, maar achter de verticale rits schakelaars, zat Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 29 november 2005 Author Report Share Posted 29 november 2005 : De Kef Corelli (de opvolger van de Chorale?) heb ik gehad en ook dat vind ik een hele leuke luidspreker! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 29 november 2005 Report Share Posted 29 november 2005 Heeft er soms iemand toevallig nog een paar Kef RR104 of 104Studio staan? De speakers mogen stuk zijn, ik zoek namelijk de kasten... Ik woon in Antwerpen, maar ben wel mobiel... RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tifosi Posted 29 november 2005 Report Share Posted 29 november 2005 De Corelli was de kleinste uit de zgn C-Reeks, te weten de Corelli, Calinda, Cantata dus niet de opvolger van de Chorale ... Hai Alex, Ik dacht dat de Corelli iets nieuwer was dan de Chorale. De Chorale zat in de reeks Cresta - Cadenza. Of de Concerto ook in die reeks zat als top of eerder furore maakte, weet ik niet. Volgens mij was het in 73-74; Coda, Chorale, Cadenza, Concerto. Kef Coda Kef Corelli De Correli was dacht ik met een zwaardere woofer (met bredere ophanging en grotere magneet), met inwendige dwarsbalk en met loodbitumen in de kast. KEF Concerto Kef Concerto De KEF RR104 komt in mijn jaarboeken het eerst voor in jaarboek 1974-1975. Ik dacht dat de AB uitvoering ook een regelaar voor het hoog extra had. In 1973 komt ook de Cantor ter sprake, maar wat dit precies is geweest weet ik niet... Groeten, Fred Ik meen dat de top van deze serie de Cantate was Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 29 november 2005 Author Report Share Posted 29 november 2005 Deze spelen heel wat muziek naar volle tevredenheid af op m'n 2e setje IMF - Super Compact II Ook hier op mijn pc setje spelen ze al een tijdje naar volle tevredenheid.. Gegroet, Destijds het beste getest door de consumnetenbond. Audax bextrene woofer en KEF T27 hoog. Kijk hier voor gegevens. groeten, Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 29 november 2005 Author Report Share Posted 29 november 2005 Ik meen dat de top van deze serie de Cantate was De Cantata zat in de periode van de RR104AB. De C-reeks bestond in 1978 uit: Chorale, Corelli, Calinda, en Cantata. In die tijd kwam ook de eerste versie van de RR105. De Cantata was er ook in zelfbouwpakket. De RR103 werd toen ook nog verkocht. Als ik het goed begrijp is de Cantata alleen de top van de C-reeks geweest. De RR105 heeft net als de Cantata in 1978 het levenslicht gezien (?). groeten, Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 29 november 2005 Author Report Share Posted 29 november 2005 Deze spelen heel wat muziek naar volle tevredenheid af op m'n 2e setje Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 november 2005 Report Share Posted 29 november 2005 Zo'n versterkertje heb ik in m'n "museum" staan. Klikerdeklik... Dat is pas "Vintage" .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 november 2005 Report Share Posted 29 november 2005 Zoeentje (maar dan een Bocama) staat bij mij in de berging stof te vreten: Het is de bedoeling dat ik die nog eens onderhanden ga nemen. Dus opnieuw bedraden, nieuwe buisjes en de onnodige toeters en bellen overbruggen. Verder staat deze voorversterker bij een vriend te spelen. Die heeft hij al ettelijke jaren te leen van mij: Link to comment Share on other sites More sharing options...
zoveelste Henk Posted 29 november 2005 Report Share Posted 29 november 2005 Hoi Fred, Leuk verhaal. Die technicus (Tom) ken ik ook, ben van de week nog bij hem geweest voor mijn CR-7. Het is inderdaad knap, wat hij allemaal nog kan repareren als onderdelen niet meer voorhanden zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 29 november 2005 Author Report Share Posted 29 november 2005 Zo'n versterkertje heb ik in m'n "museum" staan. Klikerdeklik... Dat is pas "Vintage" .... Gegroet, Zij maakten toch ook actieve studio monitoren? Groeten, Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 29 november 2005 Author Report Share Posted 29 november 2005 Hoi Fred, Leuk verhaal. Die technicus (Tom) ken ik ook, ben van de week nog bij hem geweest voor mijn CR-7. Het is inderdaad knap, wat hij allemaal nog kan repareren als onderdelen niet meer voorhanden zijn. Gegroet, Ik neem aan dat hij niet meer voor Transtec repareert. Heeft hij nu een eigen bedrijfje, of doet hij alleen voor bekenden? Groeten, Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 november 2005 Report Share Posted 29 november 2005 Zo'n versterkertje heb ik in m'n "museum" staan. Klikerdeklik... Dat is pas "Vintage" .... Beste Hans, Dat was smullen! Ik heb de gebruiksaanwijzing van A tot Z doorgelezen. Fantastisch! Vooral het stukje "Phasenschalter Der Phasenschalter erspart die M Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 30 november 2005 Report Share Posted 30 november 2005 "Toen" wist men niet beter..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 november 2005 Report Share Posted 30 november 2005 Zo'n versterkertje heb ik in m'n "museum" staan. Klikerdeklik... Dat is pas "Vintage" .... Gegroet, Zij maakten toch ook actieve studio monitoren? Groeten, Fred Klein + Hummel bestaat nog steeds hoor.... Wel uitsluitend studio apparatuur. LINK Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 30 november 2005 Report Share Posted 30 november 2005 Zoeentje (maar dan een Bocama) staat bij mij in de berging stof te vreten: Het is de bedoeling dat ik die nog eens onderhanden ga nemen. Dus opnieuw bedraden, nieuwe buisjes en de onnodige toeters en bellen overbruggen. Ha een Lafayette! Daar heb ik ook nog een paar jaar mee gespeeld! Maar ik heb op een gegeven moment alles eruit gesloopt van luidsprekerschakelbedrading, toonregeling ed, behalve volumepotmeter, kast eraf en goeie terminals op't chassis en als eindversterker gebruikt: z Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 1 december 2005 Author Report Share Posted 1 december 2005 Zoeentje (maar dan een Bocama) staat bij mij in de berging stof te vreten: Het is de bedoeling dat ik die nog eens onderhanden ga nemen. Dus opnieuw bedraden, nieuwe buisjes en de onnodige toeters en bellen overbruggen. Ha een Lafayette! Daar heb ik ook nog een paar jaar mee gespeeld! Maar ik heb op een gegeven moment alles eruit gesloopt van luidsprekerschakelbedrading, toonregeling ed, behalve volumepotmeter, kast eraf en goeie terminals op't chassis en als eindversterker gebruikt: z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts