seoman Posted 18 november 2005 Report Share Posted 18 november 2005 Ik zag net het plaatje van de kolibri. En het is zo over duidelijk een gebalanceerde bron. Hoe komt 't dat bij MICs wel gebalanceerd wordt gewerkt en bij elementen niet? Gebalanceerd is vooral nuttig bij kleine signalen. Toch is bijna iedere platenspeler/draaitafel uigevoerd met cinch. Dat raakt toch kant noch wal??? Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 18 november 2005 Report Share Posted 18 november 2005 er zijn zat gebalanceerde phonopre's, meestal, niet altijd, vrij duur; de AQVox ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 18 november 2005 Report Share Posted 18 november 2005 Ik vind het RCA/XLR verhaal best lastig, ik snap best dat XLR msichien beter is maar er zijn zoveel goede spullen met RCA aansluitinging dat ik het gewoon bij RCA hou anders moet ik weer gaan werken met verloopjes en dat zie ik ook niet zitten. Een mix set van RCA/XLR lijkt mij het slechte van bijde en weinig voordelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 18 november 2005 Author Report Share Posted 18 november 2005 Als je als fabrikant de moeite neemt om een phono pre te maken dan kun je toch eigenlijk niet aan komen met rca? RCA microfoon ingangen zijn alleen op draagbare recorders te vinden. Ik snap dat de vinyl freaks de history omarmen. Maar zoiets basaals als kleine signalen balanceren zou gemeengoed moeten zijn. Toch?! Dat de uitgang van de phono pre RCA is, is te begrijpen en minder noodzakelijk. Ik heb ooit de kolibri mogen horen en die zat toch echt met rca aangesloten. Kan er naast dat element geen gebalanceerde phono pre af? 580 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 november 2005 Report Share Posted 18 november 2005 Het draaitafeltijdperk werd nu eenmaal beheerst door de cinch aansluiting, dat werd toen al beschouwd als een verbetering tov de 5-polige din-plug.Home-hifi is toch ook meestal alleen voorzien van cinch? Dat is een beetje mager Kraus. RCA (Radio Company of America) is ergens in de jaren '50, of misschien wel eerder, begonnen om die plugjes aan hun toenmalige pick-up'jes te monteren en het was toen gewoon een goedkoop plugje. Hier in Europa behielpen we ons toen met gewoon stekkers zoals die aan een schemerlamp zaten met 2 4mm pennen op 19 mm afstand. Kijk maar eens naar de PU ingang op een oude buizenradio. Later kwam het ook voor andere verbindingen in gebruik en werd het min of meer een standaard in de VS die door de Japanners is overgenomen. Pas in de jaren '70 werd het in Europa gemeengoed (door de Japanse import). Over gebalanceerd vs ongebalanceerd: Als we step-up trafo's even niet mee rekenen dan is ongebalanceerd ruisarmer. Klinkt misschien gek, maar voor ongebalanceerd heb je maar 1 ingangstransistor nodig. Voor gebalanceerd heb je er twee nodig waardoor de ruis van beide transistors optelt en je netto 3 dB meer ruis krijgt wat vooral bij MC van belang kan zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 18 november 2005 Report Share Posted 18 november 2005 Je hebt gelijk Pjotr; ik zie ( en je kon het ook een beetje ruiken )inderdaad de gaatjesborden van die oude radio's weer voor me; maar toen had ik nog geen pick-up die op zo'n radio aangesloten kon worden maar een koffergrammofoon. Ik dacht gewoon aan mijn eerste pick-ups uit de jaren '70 met hun dinpluggen en het gehannes wat je toen kreeg met verloopplugjes naar cinch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 18 november 2005 Author Report Share Posted 18 november 2005 Over gebalanceerd vs ongebalanceerd: Als we step-up trafo's even niet mee rekenen dan is ongebalanceerd ruisarmer. Klinkt misschien gek, maar voor ongebalanceerd heb je maar 1 ingangstransistor nodig. Voor gebalanceerd heb je er twee nodig waardoor de ruis van beide transistors optelt en je netto 3 dB meer ruis krijgt wat vooral bij MC van belang kan zijn. Dat vind ik wel een goed argument. Maar hoe zit het met de opgepikte storing. Brom vd motoren en trafos? Zeker in de huidige vervuilde ether. Zou een element niet hoogohmiger mogen zijn als 'm balanceerd? Is er dan niet een beter optimum te bereiken tussen opgepikte storing en afgegeven spanning? Zodat die torren minder hoeven te versterken ? En minder ruis hoeven te produceren (verhoudings gewijs). Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 november 2005 Report Share Posted 18 november 2005 Is dat een probleem dan? Theoretisch heb je wel gelijk vind ik. En die ruis is eigenlijk ook een beetje theoretisch met hele ruisame J-FETS aan de ingang. Maar het is meer een kostenplaatje denk ik en ingesleten gewoontes. Goede XLR pluggen zijn niet zo duur en eigenlijk veel goedkoper dan die super audiofiele cinchplugjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 18 november 2005 Report Share Posted 18 november 2005 Is jouw phonopre (op papier) al af Pjotr? Het zou trouwens interessant zijn om bijv eens een drietrapsphonopre te proberen: een soort stepup voor de MC, een buizengedeelte voor de MM en een losse en instelbare RIAA correctie ( die ook geschikt is voor historische platen bijv.) Dit soort phonotrappen bestaan er al wel (zag er toevallig nog een vandaag op ebay van een Hong-Kongse bouwer) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 november 2005 Report Share Posted 18 november 2005 Is jouw phonopre (op papier) al af Pjotr? Ja op papier is het al een tijdje uitgewerkt en 100 fetjes liggen ook al in een zak klaar maar het ontbreekt me aan de tijd om het in elkaar te zetten. Zoveel andere dingen die allemaal om voorrang roepen Jouw idee van een drietraps is eigenlijk waar ik mee bezig ben. Een ruisarme fet ingang met een buis daar achter en passieve RIAA correctie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 november 2005 Report Share Posted 19 november 2005 (...) RCA (Radio Company of America) is ergens in de jaren '50, of misschien wel eerder, begonnen om die plugjes aan hun toenmalige pick-up'jes te monteren en het was toen gewoon een goedkoop plugje. Hier in Europa behielpen we ons toen met gewoon stekkers zoals die aan een schemerlamp zaten met 2 4mm pennen op 19 mm afstand. Kijk maar eens naar de PU ingang op een oude buizenradio. Later kwam het ook voor andere verbindingen in gebruik en werd het min of meer een standaard in de VS die door de Japanners is overgenomen. Pas in de jaren '70 werd het in Europa gemeengoed (door de Japanse import).(...) Beste Pjotr, Je hebt helemaal gelijk! Maar ik wil wel even wijzen op een paar uitzonderingen: Leak en Quad gebruikten die ruisvrije RCA chassisdelen al in de vijftiger jaren, lang voordat Japan op de hifi-markt verscheen. Als voorbeeld: de Leak "Point One" voorversterker. (Zo genoemd, omdat hij minder dan 0,1% harmonische vervorming produceerde.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
whyami Posted 19 november 2005 Report Share Posted 19 november 2005 Over gebalanceerd vs ongebalanceerd: Als we step-up trafo's even niet mee rekenen dan is ongebalanceerd ruisarmer. Klinkt misschien gek, maar voor ongebalanceerd heb je maar 1 ingangstransistor nodig. Voor gebalanceerd heb je er twee nodig waardoor de ruis van beide transistors optelt en je netto 3 dB meer ruis krijgt wat vooral bij MC van belang kan zijn. Het lukt overigens best om met een enkele transistor een gebalanceerd signaal te versterken. Komt er kort gezegd op neer de je het ene signaal op de gate (of basis) en het andere signaal op de source (of emitter) van de FET (of bipolaire transistor) aanbiedt. Dan is er weliswaar een DC probleem , dat is echter makkelijk op te lossen met een FET (of bipolaire transistor) die als diode wordt geschakeld (omdat het slechts een DC bron is mag een flinke capaciteit worden gebruikt om deze 'spanningsbron' ruisvrij te maken)! Overigens zie je ook in veel ongebalanceerde versterkers, ik heb het niet over phone pre's daar ken ik weinig schema's van, dat zij gebruik maken van twee transistoren aan de ingang! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 november 2005 Report Share Posted 19 november 2005 Hmm Whyami, Zo simple is die truuk met een diode niet. Je kunt een jfet wel zo biassen dat de gate-sourcespanning 0 is maar dan hou je weinig spanningscompliantie over. Mischien wel toepasbaar voor low-output MC's. Zoiets drift nogal (v.w.b. de DC offset), dus of dat nu zo handig is? Maar is een PU element wel gebalanceerd? Het heeft 2 aansluitingen met t.o.v. elkaar een tegengestelde uitgangsspanning, dat klopt. Maar waar is de Gnd referentie dan? Daar heb je alleen wat aan als je een ingangstrafo gebruikt en alles volledig zweeft t.o.v. aarde. Met een elektronische gebalanceerde versterker heb je die Gnd referentie nodig om er wat aan te hebben. Misschien dat het wel gaat als je een lage ingangsimpedantie gebruikt an zeg 100 ohm? Maar dat vinden de meeste MC elementen toch minder leuk dan een hoogohmige belasting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 19 november 2005 Author Report Share Posted 19 november 2005 Hmm Whyami, Zo simple is die truuk met een diode niet. Je kunt een jfet wel zo biassen dat de gate-sourcespanning 0 is maar dan hou je weinig spanningscompliantie over. Mischien wel toepasbaar voor low-output MC's. Zoiets drift nogal (v.w.b. de DC offset), dus of dat nu zo handig is? Maar is een PU element wel gebalanceerd? Het heeft 2 aansluitingen met t.o.v. elkaar een tegengestelde uitgangsspanning, dat klopt. Maar waar is de Gnd referentie dan? Daar heb je alleen wat aan als je een ingangstrafo gebruikt en alles volledig zweeft t.o.v. aarde. Met een elektronische gebalanceerde versterker heb je die Gnd referentie nodig om er wat aan te hebben. Misschien dat het wel gaat als je een lage ingangsimpedantie gebruikt an zeg 100 ohm? Maar dat vinden de meeste MC elementen toch minder leuk dan een hoogohmige belasting. Je hebt die referentie toch niet nodig Hoe doen ze dat dan bij microfoons? De gnd hangt daar toch alleen aan de behuizing en niet aan de spoel? Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts