Jump to content

voorversterkers maken het verschil

mart
 Share

Recommended Posts

vraagje:

eindversterkers zorgen voor rust en autoriteit in geluidsbeeld. Voorversterkers zorgen voor ruimtelijkheid, definitie, stereobeeld.

Of hebben eindversterkers ook nog een andere toevoeging?

waarschijnlijk lekker kort door de bocht, maar ik hoor graag de nuance. Want waarom zou ik een eindversterker nog achter mijn geintegreerde versterker zetten?

Mart

Tja Mart, wat wil je er eigenlijk mee zeggen.

Rust, autoriteit?!?!?!? Ruimtelijkheid, definitie, stereobeeld. Doodoeners in de wijze waarop geluid beschreven wordt zonder dat er altijd wordt meegenomen waarop een bepaald muziekstuk opgenomen is. Ik kan er persoonlijk niet zoveel mee. De opname bepaalt mede (MI zwaar onderschat in de discussie -ik hoor er vrijwel nooit iemand over-) de wijze waarop je muziek wordt weergegeven. En je VV en EV zijn slechst een doorgeefluik die MI zo neutraal mogelijk moeten zijn. De Sex Pistols hebben nog nooit rust uitgestraald bij mij. :D

Hiermee wil ik niet zeggen dat er geen verschil zit tussen VV en EV. Ik ben zelf een Naim adept en weet ver***d goed dat er kwaliteitverschillen zitten in de VV en EV. Ik heb hier zelf ook een upgrade pad in mijn hoofd. Wat niet wil zeggen dat een "hogere" EV per definitie beter klinkt. Wat dat betreft heb ik de ervaring dat een mooiere cd speler/platenspeler een groter verschil maakt dat de versterkende onderdelen.

beste musfed,

Ik liep ooit over een markt in Cairo en daar stond een man cassette bandjes te verkopen en bij wijze van demonstratie had hij een soort van gettoblaster op vol volume staan. Ik spreek geen arabisch en alleen om die reden al kon ik er geen wijs uit worden. maar het was zoals je zult begrijpen een grote brei van geluid. Dat lag niet aan het bandje want ik heb er een gekocht. En die zanger was waarschijnlijk Koran teksten aan het reciteren wat hij op een zangerige verdienstelijke en meeslepende manier deed. Het geluid werd gemaakt door de versterker. Dat is duidelijk. De opname bepaalde hier zeer weinig in. laat staan dat je kon horen of er met meerdere microfoons werd opgenomen, in een dode ruimte of in een kale kamer. Ik ben het dus niet met je eens dat een opname de weergave bepaald. Je apparatuur samen bepaald wat jij van die opname meekrijgt, ervaart!

Maar even terug naar mijn vraag, als jij verschillen merkt in VV en EV, welke 'kwaliteiten' zou je dan toeschrijven aan VV danwel EV?

Mart

Want waarom zou ik een eindversterker nog achter mijn geintegreerde versterker zetten?

Begrijp ik nu goed dat je achter de eindtrap in je geintegreerde nog een externe eindtrap zou willen zetten?

(Boem?)

Vroeg wakker h

Ja inderdaad een geintegreerde versterker waarvan voor en eind gescheiden gebruikt kan worden.

Ik heb twee (simpele) versterkers en ik ben aan het experimenteren welke het meest bevalt. een oude marantz 2226b, en een linn Intek, waarvan alleen het voorgedeelte apart gebruikt kan worden. als ik van de linn ook alleen de eindversterker wil gebruiken moet ik een soort van operatie doen. Er staan genoeg eindversterkers te koop op het net. Ik probeer er nu achter te komen wat ik daarmee zou winnen. Die Marantz met 26 watt en een dempingsfactor van 45 lijkt me het waard een andere eindversterker aan te zetten. Aan de andere kant staan speakers van JMlab met hoog rendement, die zijn niet zo moeilijk aan te sturen.

@musfed

Ik blijf erbij dat de opname niet de weergave bepaald, bij een perfecte weergave krijg je kippevel omdat de magie van de opname hoorbaar en beleefbaar wordt.

@sodejuu

jouw ervaring met het upgraden van de voorversterker bevestigt mijn idee dat er aan een VV meer beleving zit dan aan een EV, maar wanneer is een EV voor upgrading aan de beurt en wanneer VV.

En wat is grosso modo het verschil tussen een Marantz EV en een Linn EV of andere exotische merken?

Mart

http://www.classic-audio.com/marantz/2226b.html

duurt wel lang om te openen, die site!

Ik vind dat je wel durft om die LINN "kapot" te doen! :o (Ik zou't ni durve, ma ik ben ma een amateur!)

Hebben je JM Lab speakers bi-amping mogelijkheid?

anders zou je van de amp met de beste v v via tape out naar de andere amp kunnen gaan en je tweeters apart aansturen bvb, met de Marantz, dan moeten beide amps minder hard werken en krijgen de speakerrs meer power...

welke kabels gebruik je?

RastaPhil

anders zou je van de amp met de beste v v via tape out naar de andere amp kunnen gaan en je tweeters apart aansturen

Tape-out is niet volumegeregeld; je moet een pre-out hebben.

Het lijkt me onzin te stellen dat de voorversterker voor bepaalde kwaliteiten verantwoordelijk zou zijn en de eindversterker weer voor andere kwaliteiten. Het enige dat een voorversterker moet doen is de uitgangsniveaus van de verschillende bronnen geschikt maken voor de ingang van de eindversterker(s). Hierbij moet hij het de bron zo makkelijk mogelijk maken zodat de uitgang van de bron zo min mogelijk vervormt en de eigenschappen van de interlink zo min mogelijk invloed heeft op het signaal. Ook zal de eindversterker zodanig aangestuurd moeten worden dat hij zijn volle potentieel kan ontwikkelen.

Is de combinatie bron-voorversterker-eindversterker optimaal dan heb je het goed voor elkaar en hoef je jezelf niet meer druk te maken over interlinkje zus en kabeltje zo en ga je naar muziek luisteren. Rammelt er nog iets dan begint het eindeloze zoeken naar het optimale interlinkje of het ideale dempertje.

de jmlab hebben biwire mogelijkheid maar biamping lijkt me te gewaagd met twee totaal verschillende versterkers. Ik kan de VV van de linn met pre out koppelen aan de marantz en eens zien wat dat voor het geluidsbeeld betekent. Ik heb van den Hul M.C. D 352 hybrid halogeen free speakerkabel zilver 4mm die gebruik ik sinds eergister allen voor het laag en voor het hoog heb ik oelbach 2,4 mm erbij gedaan (koper), dat klinkt in combinatie met de Marantz minder scherp. Zilver benadrukt het midhoog heb ik begrepen dus is niet altijd beter om die reden maar een wat laid back versterker als die Linn kan het wel hebben. interlink voor de bron is een standaard monsterkabel, ik heb lange tijd een nagaoka gebruikt maar dat haalt het niet bij zo een standaard monster interlink.

@richard

zelfs met veel geld is dat nog altijd een hele zoektocht getuige de vele discussies op dit forum. het idee dat een VV alleen maar 'dit' hoeft te doen en een EV alleen maar 'dat'.. En ik heb geen ruim budget (1200 voor een cd speler of minder en dan geld voor een tweede hands (eind)versterker).

@rastaphil

In de handleiding staat precies wat ik moet doorknippen maar inderdaad het is toch een soort amputatie die ik later met soldeerbout eventueel weer moet maken.

Mart