Andre Kel Posted 19 november 2005 Report Share Posted 19 november 2005 Hoi, Nu ga ik een paar vragen stellen die zeker weten al eerder gevraagd zijn. 1) Hoet meet ik de weerstand van kabels? 2) Daar ga ik dan wel achter komen maar ik vraag het toch, als de kabel dikker wordt, wordt dan ook de weerstand minder? Dat valt mee, maar 2 vragen! groet Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Ik denk wel dat je een milli- of microohmmeter nodig zult hebben voor deze meting. Met een gewone ohmmeter (multimeter) zal de meter 0,00Ω aangeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 1) Weerstand van een kabel wordt gemeten door een kleine gelijkspanning op de kabel te zetten, de plus aan de ene kant en de min aan de andere kant. Er gaat dan een stroom door de kabel lopen die wordt bepaald door de spanning en de weerstand. Door de stroom door de kabel en de spanning over de kabel te meten kan de weerstand worden berekend. De spanning (Volt) gedeeld door de stroom (Ampere) is de weerstand (Ohm). In de praktijk kun je hiervoor het best een weerstandsmeter gebruiken omdat die alles in een keer doet, je leest de weerstand simpelweg af. 1. Dit is dan natuurlijk de dc-weerstand, de weerstand bij gelijkstroom, echter een luidsprekerkabel is geen dc en de weerstand is frequentieafhankelijk, een ls-kabel is een laagdoorlaatfilter. 2. In principe gaat de weerstand omlaag bij dikkere kabels, echter krijg je met andere problemen te maken als bv proximity effect waarbij de dichterbij gelegen delen meer invloed op elkaar uitoefenen dan de verder van elkaar af gelegen delen. Hier een pdf-je. En hier (bijna) alles wat je ooit wilde weten over kabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 De topicstarter vroeg niet naar het meten van impedantie, hij vroeg ook niet naar het nut van blokgolftesten en ook niet nar het nut van spikes of het groenkleuren van CD's. Hij vroeg naar weerstand van kabels, je hebt daar gewoon verschillende interpretaties voor. Hij vroeg verders of de weerstand kleiner wordt naarmate de kabel dikker wordt, dit is maar ten dele waar. We hebben het hier over audio geen lampensnoer, daar moeten we rekening mee houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Met het verkeerde been uit bed gestapt ravon? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Precies. Hij vroeg niet naar de impedantie van kabels. Weerstand en impedantie zijn verschillende begrippen, in de uitleg is weinig ruimte voor interpretatie, behalve voor audiofielen natuurlijk Voor jou is dit mischien heel logisch maar voor Andre blijkbaar niet anders zou hij deze vragen niet stellen. Het juiste antwoord op de vraag "Hoe meet je de weerstand van kabels?" moet dus zijn: "Wat wil je meten en waarvoor?". Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Vergeet niet aan een kant de blanke uiteinden aan elkaar te knopen en dan meten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Pinobot heeft natuurlijk wel gelijk: het meten van de gelijkstroomweerstand heeft voor audio weinig zin. Ravon heeft natuurlijk wel gelijk: als je gelijkstroomweerstand wilt meten, moet je niet impedantie meten. Hoe dan ook: vergeet niet de weerstand van je testsnoertjes en de ingang van je metertje af te trekken van het resultaat. (Even de krokodillebekkies tegen elkaar houden, en wat je dan ziet moet je aftrekken...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 21 november 2005 Author Report Share Posted 21 november 2005 AAAAAAHHHH! Leuk al die reacties. Geef mij dus maar mechanische dingen. Kijk, ik wil andere kabel op mijn set gaan zetten. Maar, ben van mening dat gewoon kopen (te) duur is. Dus dat je met zelfbouw misschien meer kwaliteit voor minder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Een kabel van een paar milimeter dik heeft zo weinig weerstand, daar zul je niks van merken. Zeker niet m.b.t. het uitsturen van je versterkers. Je speakers hebben namelijk een veeeeeel grotere weerstand, met als gevolg dat daar bijna alle spanning over zal vallen. Dat kleine beetje dat over je speakerkabels valt is te verwaarlozen. Overigens is een lage weerstand vooral belangrijk voor de dempingsfactor. Voor die dempingsfactor geldt overigens ook dat een kabel van een paar milimeter dik meer dan voldoende is (en zo niet, dan heeft je versterker een te hoge uitgangsweerstand en moet je misschien maar een andere versterker kopen). Bij een normale koperkabel liggen de waarden van de inductie en capaciteit normaal gesproken ook ver buiten het hoorbare gebied, dus dat is ook niks om je druk over te maken. Tenzij je enorme lengtes gebruikt natuurlijk, maar een meter of 6 zoals jij wilt gebruiken moet geen probleem zijn. In elkaar twisten van 2 aders heeft niet zo zeer filterende werking, maar het heeft tot gevolg dat storende invloeden van buitenaf (elektromagnetische velden dus) weinig tot geen invloed meer zullen hebben op de vorm van het muziek signaal. Overigens zullen ze dat bij niet-getwiste speakerkabels ook nauwelijks hebben. Het muzieksignaal op een speakerkabel is namelijk dermate groot (enkele volts tot tientallen volts) dat een paar honderd microvolt of een paar milivolt aan storing niet meer hoorbaar zal zijn. Die storing zou je dan namelijk ook moeten horen als je geen muziek draait en de apparatuur werkloos aanstaat. Twisten maakt de kabel wel langer en zorgt ook voor meer capaciteit. Wellicht dat dat wel invloed kan hebben. Zou ik zo niet weten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 22 november 2005 Author Report Share Posted 22 november 2005 Dank je Henrie, dat is duidelijke taal. Nou hebben we het over speaker kabels gehad. Maar hoe zit dat nou met interlinks. Men zegt, hoe korter hoe beter. is dit omdat een voorversterker en een cd speler veel minder hard uitsturen? Want ik had zoiets van laat ik de interlinks dan ook twisten of vlechten, nadeel is dan dus dat je meer kabel nodig hebt om b.v. een halve meter interlink te maken. Of kan het dan hier ook dat je met wat dikkere kabel werkt? Interlinks hebben namelijk wel zo'n geweven mantel. Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 Die mantel werkt als afscherming tegen elektromagnetische straling. Niet alle interlinks hebben dat trouwens. Interlinks die dat niet hebben, zijn doorgaans getwist, wat dus dezelfde functie heeft als de afscherming. Op interlinks staan veel kleinere spanningen (enkele honderden milivolts) dus als die in een flink elektrisch veld liggen, dan kan het zijn dat je dat wel hoort. De reden dat interlinks het beste zo kort mogelijk moeten zijn, is dan ook dat ze (vanwege het relatief kleine signaal dat erop staat) gevoelig zijn voor storing (elektrische velden). Dat de lengte van de geleiders langer wordt als je ze twist, wil niet zeggen dat dat dan slecht is. Dat twisten houdt juist die storing buiten de kabel, en het gaat meer om de lengte van de kabel als geheel dan om de lengte van de afzonderlijke geleiders. Afhankelijk van het soort kabel kan de mantel ook als 'retour' geleider dienen. In dat geval zit er 1 kern binnen de mantel. Daarop staat dan het muzieksignaal en de stroom van dat signaal gaat dan via de mantel terug. In dit geval zit de mantel dus aan beide uiteinden van de kabel aan de plug vast gemaakt. Er zijn ook interlinks met 2 kernen binnen de mantel. Dan staat op 1 van die kernen het muzieksignaal en de andere kern dient dan als retour geleider. De mantel zit in dat geval dan maar aan 1 kant aan de retour geleider vast (bij 1 cinch-plug; bij de andere plug zit de mantel er niet aan vast) en dient dan alleen als afscherming. De weerstand van de geleiders is ook hier weer niet zo heel belangrijk. De ingangsweerstand van een eindversterker of voorversterk is namelijk enkele kilo-Ohms (op z'n minst), dus al zou de interlink een paar Ohm weerstand hebben, dan nog valt er bijna geen spanning over de kabel, omdat de ingangsweerstand van de voor- of eindversterker veel hoger is. Je hebt dan dus nog nauwelijks verlies. Hier geldt wel weer dat de inductie en de capaciteit laag moeten zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 Met dikkere luidsprekerkabels kun je de weerstand een heel klein beetje verminderen. En dat kost je tamelijk veel geld. Vooral wanneer je op merkspullen friekt. Met betere seriespoelen (in het wisselfilter) voor de woofers kun je de weerstand meestal een heleboel verminderen. Van 0,35 Ohm naar 0,1 Ohm, bijvoorbeeld. Daarmee verbeter je de dempingsfactor (en dus de controle van de versterker over de basweergave) aanzienlijk. Kost ook wel wat... maar lang niet zoveel als die superkabels! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 23 november 2005 Author Report Share Posted 23 november 2005 Ok ok ok. Daar gaat ie weer. Ik leer veel nu. Inductie en capaciteit? Kan dit uitgelegd worden in het Nederlands als je begrijpt wat ik bedoel. Henrie, jouwn Nederlands is voor mij heeeel duidelijk, dank je. Trwouwens iedereen bedankt. Kan eindelijk eens wat lezen en leren zonder dat er over smaak ge O.H. wordt. Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 november 2005 Report Share Posted 24 november 2005 Beste Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 25 november 2005 Report Share Posted 25 november 2005 Mag ik mijn steentje even bijdragen wat speakerkabels betreft? Bij een luistersessie van 2 jaar geleden maakte iemand deze opmerking over die geweldige speakerkabels die Spido aanprijst: Vooral het laag (positief) van de Spekstenen, en het geluid met de dropveters (troebel) vielen mij bijzonder op. Zie dit verhaal. Niet alles is on topic, maar dat zijn we hear wel gewend Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 november 2005 Report Share Posted 25 november 2005 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 25 november 2005 Report Share Posted 25 november 2005 Lees dat stukje uit mijn link nog eens Erik, je hebt samen met Puur een demo gehoord in Groningen, dus ik denk dat je zijn oortjes wel kunt inschatten. Puur zei het volgende over de speakerkabels van Klaas: "Na nog wat verschillende muziek te hebben beluisterd, waaronder een zeer gemene klarinetopname, worden er luidsprekerkabels gewisseld. De kunstwerkjes van Hans maken plaats voor de no nonsense koperkabel van Klaas. Het verschil was groot, de finesses en ruimte die de beleving vergroten zijn verdwenen. Het klinkt weer gewoon en plat, vooral heel erg plat." Als jij dat platte wilt, dan is er geen andere keus voor jou Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 november 2005 Report Share Posted 25 november 2005 Dus als ik het goed begrijp Andre klinken ronde kabels plat en platte kabels rond Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 november 2005 Report Share Posted 25 november 2005 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 25 november 2005 Report Share Posted 25 november 2005 En weer verzand een potentieel interessante discussie in een strijd der ego's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 25 november 2005 Report Share Posted 25 november 2005 Kijk, ik wil andere kabel op mijn set gaan zetten. Maar, ben van mening dat gewoon kopen (te) duur is. Dus dat je met zelfbouw misschien meer kwaliteit voor minder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 november 2005 Report Share Posted 25 november 2005 De meeste fabrikanten geven uitvoerig uitleg mbt de overwegingen bij het ontwerpen van kabels. Maar of je wat aan die verhaaltjes hebt, is een tweede... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 november 2005 Report Share Posted 26 november 2005 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 26 november 2005 Report Share Posted 26 november 2005 De meeste fabrikanten geven uitvoerig uitleg mbt de overwegingen bij het ontwerpen van kabels. Maar of je wat aan die verhaaltjes hebt, is een tweede... Jij trapt er anders ook in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts