carl Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Ik was gisteravond wat zaken aan het opruimen en zag dat de tijd toch snelller voorbijgaat als ik dacht. Zo zijn mijn Monitor Audio's luidsprekers bijna 8 jaar oud, mijn Meridian CD speler 7 jaar en mijn Conrad Johnson voor-eindversterkers 5 jaar oud. Mijn Oracle combinatie is nog jong met zijn 1 jaar. Ik ben heel tevreden met wat ik heb maar vroeg me eigenlijk af in hoeverre die apparatuur eigenlijk veroudert. Daarbij zijn twee aspecten: - slijt - technologische verbetering Als je het op een rijtje ziet dan zou de slijt en technologische verbetering toch met name moeten zitten bij de CD speler. Bij een versterker vervang je gewoon de buizen en dan is die toch weer behoorlijk nieuw. Luidsprekers zijn eigenlijk een black box voor mij, zeker zo'n esoterisch type met metalen conussen wat ik heb. Graag jullie commentaar. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 ach die gedacht heb ik ook wel eens bij mij stamt de meuk uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Carl, ik denk dat jij je voorlopig nog (lang) geen zorgen hoeft te maken. De componenten die jij hebt zijn nog vrij jong. (zou niet best zijn als luidsprekers na 8 jaar al hun langste tijd gehad zouden hebben) Bij oudere versterkers (>15jr) is 't wel raadzaam om eens naar de elco's te (laten) kijken, en die zonodig te vervangen. Die worden na lange tijd wel minder en vervanging daarvan levert je weer een als nieuwe versterker op die dan klankmatig ook weer wat beter wordt. (als de bovenkant van de elco's 'n beetje bol staan i.p.v plat zijn ze echt aan vervanging toe) Mijn versterker is nu 13jaar oud, en klinkt nog steeds prima, en geen spoor van slijtage te ontdekken. Wat betreft je CD-speler...7 jaar is/vind ik nog niet zo oud. Daar zou je nog wel wat jaartjes van moeten kunnen genieten. Wel is 't uiteraard zo (met name bij CD-spelers) dat je meer inruilwaarde houd, naarmate ze minder oud zijn. Speakers gaan erg lang mee. (tenzij je woofers hebt met 'n foamrand, maar de meesten zijn tegenwoordig van rubber) Het enige wat daarin echt zou kunnen slijten is denk ik meer de componenten in 't scheidingsfilter, maar ach....daar zou ik me de komende jaaaaaaren niet druk om maken, als je dezelfde speakers dan nog hebt. Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
rienberends Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Ik heb het meeste van mijn app. occasion gekocht bij Studio 107. Tot nu toe tot volle tevredenheid. Allemaal niet meer zo jong. Mus. Fid. ma 50 monoblocks,mus..fid. m3 preamp.(jaren 90),Rotel 980 loopwerk(jaren 90),PS Audio dig. link 2(jaren 90).Synthese 2 speakers(?). Alle bekabeling is vrij recent.Ik ben er vanuit gegaan bij aankoop dat het een en ander was nagekeken/vervangen. Doen ze bij een garage toch ook? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Zo zijn mijn Monitor Audio's luidsprekers bijna 8 jaar oud, mijn Meridian CD speler 7 jaar en mijn Conrad Johnson voor-eindversterkers 5 jaar oud. Mijn Oracle combinatie is nog jong met zijn 1 jaar. Ik ben heel tevreden met wat ik heb Is het niet eigenlijk zo dat je - nu het allemaal zo'n beetje lekker is ingespeeld - in feite niet zo tevreden bent met wat je hebt en weer 'ns wat nieuws wilt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 november 2005 Author Report Share Posted 20 november 2005 Hallo Jan en anderen, Eigenlijk ben ik zeer tevreden over wat ik heb. Als ik zo naar mijn set kijk: - de Oracle draaitafel met Graham arm zal ik nooit meer vervangen die heb ik op het leven gekocht. Ik kan de arm nog een heel klein beetje upgraden als ik wil maar daar blijft het bij (ipv 325 dollar kost dat hier 500 euro en dat vind ik te gortig). Een element zal zeker nog wel een keer gebeuren dat hoort erbij. Nee op zijn hoogst nog eens een keer een draaitafel zonder subchasis erbij voor de gein, maar dan wel geen nieuwe en voor weinig geld. - voor de Conrad Johnson geldt de komende 10 jaar hetzelfde. Mijn Lehmann phono trap ga ik zeker vernieuwen omdat ik me daar nog echt kan verbeteren.Ik denk aan de nieuwe Lehmann Decade. - de Monitor Audio's ben ik er zeer tevreden mee. Ik kan me echter voorstellen dat ik daar nog eens iets probeer de komende jaren. Als ik een andere kamer had zou ik zeker de Quad ESL proberen. Volgens mij een van de beste luidsprekers die voor het geld te krijgen zijn. Ik kijk wel eens naar een ander huis maar wat ik wil hebben kost minstens twee keer zoveel als wat ik nu heb. Misschien als de rente omhoog gaat. - met mijn CD speler zou ik me nog kunnen voorstellen dat ik daar het komende jaar nog iets mee doe maar dan wil ik wel iets hebben met verschillende filters e.d. Liefst ook iets wat niet al te groot is. Dat heeft zeker geen haast. Ik heb gewoon een dure set maar ik ben wel een zeer voorzichtige koper (steeds ruilen kan ik niet betalen). Daarbij vind ik het wel leuk om af en toe iets uit te proberen maar het zoeken naar een nieuw component vind ik niet altijd leuk. Als ik me herinner hoeveel versterkers ik in huis heb gehad om te proberen en hoeveel teleurstellingen. Plichtmatig luisteren vind ik ook niet leuk. Kortom nog steeds plannen waaronder een wandrek voor mijn platenspeler (bestel ik van de week) en een mooie phonotrap maar voor de rest muziek en eventueel iets leuks tweedehands. Oh ja een mooie kabel van arm naar phonotrap ga ik ook nog eens proberen. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Kortom nog steeds plannen waaronder een wandrek voor mijn platenspeler (bestel ik van de week) Groet, Carl Welk wandrek gaat het worden? Ben benieuwd. Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 november 2005 Author Report Share Posted 20 november 2005 Hai Frank, Een Phonosophie Frank. Bij "extreme uitslag" heb ik daar een foto van bij gedaan. Je kan er 70 kilo aan hangen (geeft een veilig gevoel). Daarbij is de constructie zodanig dat het trillingen afvoert. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Hai Frank, Een Phonosophie Frank. Bij "extreme uitslag" heb ik daar een foto van bij gedaan. Je kan er 70 kilo aan hangen (geeft een veilig gevoel). Daarbij is de constructie zodanig dat het trillingen afvoert. Groet, Carl Een mooie constructie. Ik ben zeer benieuwd naar jouw eerste indruk. Heel veel plezier ermee. Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Oh ja een mooie kabel van arm naar phonotrap ga ik ook nog eens proberen. Groet, Carl Niet alleen dat. Probeer ook eens een andere interlink tussen Phonotrap en amp. Je zult versteld staan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 ik heb ooit begrepen dat elco's die heet worden eerder verslijten dan als dat niet gebeurd. klasse a versterker is dus gevoeliger daarvoor. Alco: bolle elco's? dat wist ik niet. bedankt voor de tip! Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 http://www.nmr.mgh.harvard.edu/~reese/electrolytics/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Graag jullie commentaar. Dat je over zo'n pak-m-beet 20 jaar nog maar eens deze vraag moet stellen Ach, het wordt dan niet meer in het 1e Team opgesteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Mijn oudste component is een cdp 557 van SONY en die doet het nog uit de kunst al gaat hij binnenkort voor een aantal updates de werktafel op. Mijn versterkers zijn nu 15 jaar oud en deze zijn een paar keer kapot geweest maar waren gewoon goed te herstellen (tan80 sony) In deze versterkers heb ik wel een 1/2 jaar geleden alle elco,s van de spanningsversterker vervangen door nieuwe panasonic elco,s welke tevens 105 graden type zijn. De kosten hiervan waren niet hoog want het zijn in dat circuit niet van die hele grote exemplaren. Vervanging van de hoofdbuffer zal kostbaar worden indien noodzakelijk maar ze klinken nog goed en ontlading van de elco,s verliep in alle gevallen gelijkmatig dus deze zullen nog in goede staat zijn. De trafo,s zijn nog net zo stil als vanaf de eerste dag dat ik ze aanzette dus ook daar geen slijtage. Weg doen? geen haar op mij hoofd die daar aan denkt zelfs indien de goofdbuffer elco,s de geest geven zullen deze vervangen worden hetgeen welliswaar kostbaar maar ik weet wel wat ik heb en dat zijn apparaten welke goed tot zeer goed klinken. Wat de CD speler betreft een eenvoudige update daar de laser niet langer verkrijgbaar is en bij een speler van dez leeftijd kan je verwachten dat deze een keer de geest geeft. Don Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Mijn oudste component is een cdp 557 van SONY en die doet het nog uit de kunst al gaat hij binnenkort voor een aantal updates de werktafel op. Wat de CD speler betreft een eenvoudige update daar de laser niet langer verkrijgbaar is en bij een speler van dez leeftijd kan je verwachten dat deze een keer de geest geeft. Uhhh, wat voor update Een eenvoudige Henk een betere uitgangscondensator (MKP+) en wat revisie werk en HF ontkoppeling in de voeding. Verder blijft de speler zoals hij is. Don Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 De jouwe heb je toch laten 'recappen' Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 november 2005 Author Report Share Posted 21 november 2005 Zeer interessant Alco. Overigens ziet de Naim er wel een beetje uit als mijn Quad. net allemaal Engels drop. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts