paul demo Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Na ruim 15 jaar genieten van elektrostaten wil ik het nu weer eens gaan proberen met gewone luidsprekers. Ik heb er al een flink aantal beluisterd maar het valt niet mee als je op zoek bent naar een zijdezacht hoog en een strak laag. Qua versterking is het geen probleem hier met de 2 keer A3000 van T+A, maar god wat valt dat zoeken tegen? Hier nog ideeen? Al geluisterd naar Thiel, T+A, Avalon, Mirage en B&W. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 heel simpel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Na ruim 15 jaar genieten van elektrostaten wil ik het nu weer eens gaan proberen met gewone luidsprekers. Ik heb er al een flink aantal beluisterd maar het valt niet mee als je op zoek bent naar een zijdezacht hoog en een strak laag.Qua versterking is het geen probleem hier met de 2 keer A3000 van T+A, maar god wat valt dat zoeken tegen? Hier nog ideeen? Al geluisterd naar Thiel, T+A, Avalon, Mirage en B&W. Beste, Wat ik erg goed vond dat waren diezelfde A 3000 T + A blokken met een paar 5.4 Dynaudio's erachter. Moet het goedkoper dan zullen de Bluenote Reale het ook super doen, maar de Dynaudio's zijn mooier qua uiterlijk. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Iets met een Dynaudio Esotar tweeter; de enige tweeter die ik ken die het hoog en de doorzichtigheid van een elektrostaat kan benaderen. Nu nog bijpassend midden en laag er bij zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Beste Paul, Als je aan electrostaten gewend bent, maar je wilt wat meer body, dan zou ik eens naar een paar Verity boxen kijken/luisteren. Die hebben allemaal middentoners van Audio Technology en die benaderen de snelheid van electrostaten. Het laag is ook lekker snel. De duurdere hebben bandtweeters. Kost wel wat, maar ja, Avalons, Thiels enz. zijn ook niet goedkoop. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 20 november 2005 Author Report Share Posted 20 november 2005 Na ruim 15 jaar genieten van elektrostaten wil ik het nu weer eens gaan proberen met gewone luidsprekers. Ik heb er al een flink aantal beluisterd maar het valt niet mee als je op zoek bent naar een zijdezacht hoog en een strak laag.Qua versterking is het geen probleem hier met de 2 keer A3000 van T+A, maar god wat valt dat zoeken tegen? Hier nog ideeen? Al geluisterd naar Thiel, T+A, Avalon, Mirage en B&W. Beste, Wat ik erg goed vond dat waren diezelfde A 3000 T + A blokken met een paar 5.4 Dynaudio's erachter. Moet het goedkoper dan zullen de Bluenote Reale het ook super doen, maar de Dynaudio's zijn mooier qua uiterlijk. MvG, Haudio Dit ga ik zekers proberen, bedankt Haudio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Ik ben benieuwd waar je op uit komt. Gezien de ruimte die je tot je beschikking hebt zou ik zeker eens naar de Ushers gaan luisteren. En dan met name naar deze: link De stemvork in Uden kan ze je laten horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 Ik zou beslist de Elipson Futura overwegen. Zeer neutraal en transparant en ook nog eens bloedmooi om te zien. Er staat een fraaie set te koop op deze site! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 november 2005 Report Share Posted 20 november 2005 (...) Die hebben allemaal middentoners van Audio Technology en die benaderen de snelheid van electrostaten.Het laag is ook lekker snel. De duurdere hebben bandtweeters.(...) "Snelheid"... kijk, d Link to comment Share on other sites More sharing options...
hans10 Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 De AVI Trio lijkt me ook een geschikt alternatief: website AVI Trio Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 (...) Die hebben allemaal middentoners van Audio Technology en die benaderen de snelheid van electrostaten.Het laag is ook lekker snel. De duurdere hebben bandtweeters.(...) "Snelheid"... kijk, d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 (...) Die hebben allemaal middentoners van Audio Technology en die benaderen de snelheid van electrostaten.Het laag is ook lekker snel. De duurdere hebben bandtweeters.(...) "Snelheid"... kijk, d Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Beste Spido, De audio technology kan inderdaad 2550 hz weergeven. Hij kan ook nog 5500 Hz prima weergeven. Hij kan ook 200 Hz weergeven. En de overgang van de ene frequentie naar de andere kan hij razendsnel. Misschien had ik versnelling/vertraging moeten zeggen in plaats van snelheid. In de speakerbeschrijving (zie parameters) wordt het acceleratiefactor genoemd. Eerlijk gezegd dacht ik dat men dat wel zou begrijpen. Je moet Klaas eens op deze units wijzen, kan hij mooi een aantal van denkbeelden in kwijt. Slap filteren bijvoorbeeld of misschien wel helemaal niet. Zie de beschrijvingen van de Verity boxen; die moeten hem wel aanspreken, denk ik. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Beste Leobus, Verschillen in stijgsnelheid kunnen de samenwerking van luidsprekerunits bemoeilijken. Veel mensen denken dat een snelstijgende tweeter (bijvoorbeeld een ribbon, een foil of een electrostaatje) altijd garant staat voor een goede hogetonenweergave. Maar dat hangt helemaal af van de combinatie. Het is wel een groot voordeel van lichte membranen dat zij verhoudingsgewijs weinig energie in het eigen bewegende lichaam opzamelen. Want wat een membraan (en z'n ophanging) allemaal aan energie opzamelt, staat hij ook weer vertraagd af. Op z'n eigen resonantiefrequenties, dus vals. En ook nog wanneer-ie alweer stil moet wezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Beste Leobus, Verschillen in stijgsnelheid kunnen de samenwerking van luidsprekerunits bemoeilijken. Is het niet zo dat er per definitie verschillen in stijgsnelheid bestaan tussen hogetonen-, middentonen- en lagetonenweergevers? Ja, daarom gaat het bij folie mis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Beste Leobus, Verschillen in stijgsnelheid kunnen de samenwerking van luidsprekerunits bemoeilijken. Is het niet zo dat er per definitie verschillen in stijgsnelheid bestaan tussen hogetonen-, middentonen- en lagetonenweergevers? Ja, daarom gaat het bij folie mis. Het gaat inderdaad vaak mis in combinaties van tamelijk zware middentoners met ribbons e.d. Maar Ravon heeft wel gelijk: middentoners "stijgen" bijvoorbeeld sneller dan woofers, en dat kan m.n. rond de overnamefrequentie tot fase-ongelijkheid leiden. Die ongelijkheid kan dan wel gecorrigeerd worden door de elektrische fase te manipuleren, bijvoorbeeld met een asymmetrisch filter. Maar dat vraagt inzicht en kennis die niet overal voorhanden is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter23 Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Beste Leobus, Verschillen in stijgsnelheid kunnen de samenwerking van luidsprekerunits bemoeilijken. Is het niet zo dat er per definitie verschillen in stijgsnelheid bestaan tussen hogetonen-, middentonen- en lagetonenweergevers? Ja, daarom gaat het bij folie mis. Kan je dit toelichten pietje bell? Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 21 november 2005 Author Report Share Posted 21 november 2005 Beste Paul, Als je aan electrostaten gewend bent, maar je wilt wat meer body, dan zou ik eens naar een paar Verity boxen kijken/luisteren. Die hebben allemaal middentoners van Audio Technology en die benaderen de snelheid van electrostaten. Het laag is ook lekker snel. De duurdere hebben bandtweeters. Kost wel wat, maar ja, Avalons, Thiels enz. zijn ook niet goedkoop. Groet, Leobus Het gaat mij niet zozeer om de body maar ik ga vanaf volgend jaar naar een appartement met grotere woonkamer en ik weet dat de ES300 dat niet trekt, deze gaan tot een kamergrootte van 40m2 en ik ga naar 60m2. Ik wil gewoon zeker weten dat ik ook overal in de kamer van muziek kan genieten zonder veel met het volume te gaan spelen.En aangezien ik nog niet aan het inrichten ben, heb ik nog wat geld te besteden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 21 november 2005 Author Report Share Posted 21 november 2005 Ik zou beslist de Elipson Futura overwegen. Zeer neutraal en transparant en ook nog eens bloedmooi om te zien. Er staat een fraaie set te koop op deze site! Ik ga hier zeker een luisterafspraak maken, het model is ook wel mijn smaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Beste Leobus, Verschillen in stijgsnelheid kunnen de samenwerking van luidsprekerunits bemoeilijken. Is het niet zo dat er per definitie verschillen in stijgsnelheid bestaan tussen hogetonen-, middentonen- en lagetonenweergevers? Ja, daarom gaat het bij folie mis. Kan je dit toelichten pietje bell? Nee, ik ben te langdraadig en te slecht in taal om dit goed en nog begrijpbaar neer te zetten. maar combineer, doppler, uitdoven, beperkte uitslag van de folie, reflecties, dan kom je een eind. ps en ik ben niet antie electro/magno-staat, 1 van de mooiste luisterbelevenissen ooit was voor mij met de CLS (1). Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 21 november 2005 Author Report Share Posted 21 november 2005 Ik ben nu aan het proberen om voor de Elipsons een afspraak te krijgen voor Zondag as, dat is in feite optie 1 omdat hij wel mooi geprijsd is. Vrijdagavond luister ik naar de Usher en volgende week dinsdag de dynaudio, ik ben benieuwd wat er uit gaat komen maar dat zal ik hier zeker vermelden. IK kan nu al zeggen dat qua uiterlijk de Elipson zeker zal tellen, maar geluid staat op 1. De Audio Technology , tsja, ik klikte op de site en die zijn echt zo lelijk als de Perfect Performer, sorry Spido, maar als ik daarmee naar huis kom krijg ik ruzie met n toekomstige huisgenote . Misschien kun je Klaas zover gaan krijgen dat ie speakerpaketten gaat leveren, maar dan zonder hout, dan zit hier waarschijnlijk zn eerste klant? Om met Erik Kleinsmit te spreken: "je weet het niet, je weet het niet" Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 21 november 2005 Author Report Share Posted 21 november 2005 Beste Leobus, Verschillen in stijgsnelheid kunnen de samenwerking van luidsprekerunits bemoeilijken. Is het niet zo dat er per definitie verschillen in stijgsnelheid bestaan tussen hogetonen-, middentonen- en lagetonenweergevers? Ja, daarom gaat het bij folie mis. Kan je dit toelichten pietje bell? Nee, ik ben te langdraadig en te slecht in taal om dit goed en nog begrijpbaar neer te zetten. maar combineer, doppler, uitdoven, beperkte uitslag van de folie, reflecties, dan kom je een eind. ps en ik ben niet antie electro/magno-staat, 1 van de mooiste luisterbelevenissen ooit was voor mij met de CLS (1). En dan is de ES 300 nog mooier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiovorden Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 En de DCM-5 klinkt ook nog mooier Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 21 november 2005 Author Report Share Posted 21 november 2005 Ik zou beslist de Elipson Futura overwegen. Zeer neutraal en transparant en ook nog eens bloedmooi om te zien. Er staat een fraaie set te koop op deze site! Dit schijnt ook weer een nep advertentie te zijn. De verkoper heeft geen set waarop hij hem kan beluisteren. Het wordt tijd dat de mensen achter de site daar iets aan doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
robert64 Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Beste Paul.., Deze is ook z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts