Paulebappie Posted 8 december 2005 Report Share Posted 8 december 2005 Nog even en dan heeft iedereen een Ultra Curve en kunnen de speakerfabrikanten maar beter geen eigen smaak meer toevoegen, want dat maken wij zelf wel uit. Jongens, ik loop ook al helemaal warm. Zo te horen (op het forum dan ) is het allemaal betaalbaar geworden en klnkt het gewoon goed! Krijg al visioenen van digitale eq met digitale crossover, 4 luidsprekers, een kast, 4 versterkers en een heeeeeeele lange natte winter Link to comment Share on other sites More sharing options...
gerbrand van veen Posted 8 december 2005 Report Share Posted 8 december 2005 De Behringer Ultra Curve en al diens gelijken en overeenkomstigen zijn bedoeld om kwantitatief te compenseren wat kwalitatief gebrekkig, zwak en onvoldoende is, ofwel overdreven, gezwollen en aangedikt is; om de door natuurlijke oorzaken zoals afmetingen en stoffering ontstane akoestiek te wijzigen; om zo een onnatuurlijke, ja zelfs tegennatuurlijke akoestiek te veroorzaken; om op te blazen wat volgens de wetten der natuur werd verkleind en om te verkleinen wat volgens deze zelfde wetten werd vergroot; gaat in tegen deze natuurwetten en tast het beginsel aan dat elke ruimte de akoestiek verkrijgt die deze verdient; is dus een tegennatuurlijke akoestofiele perversie en dient alleen al daarom te worden bestreden te vuur en te zwaard. Er zijn al meer dan genoeg perversies zonder die Behringer, hoor. Bovendien gaan je luidsprekers er vermoedelijk al gauw stuk van, en slaat je versterker al spoedig in de clipping, als je op realistisch niveau wilt weergeven en daarbij probeert akoestische uitdovingen naar de 0-dB geluidsdruklijn op te krikken. Beste Spido, Mijn advies is: Koop actieve luidsprekers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 december 2005 Report Share Posted 8 december 2005 De Behringer Ultra Curve en al diens gelijken en overeenkomstigen zijn bedoeld om kwantitatief te compenseren wat kwalitatief gebrekkig, zwak en onvoldoende is, ofwel overdreven, gezwollen en aangedikt is; om de door natuurlijke oorzaken zoals afmetingen en stoffering ontstane akoestiek te wijzigen; om zo een onnatuurlijke, ja zelfs tegennatuurlijke akoestiek te veroorzaken; om op te blazen wat volgens de wetten der natuur werd verkleind en om te verkleinen wat volgens deze zelfde wetten werd vergroot; gaat in tegen deze natuurwetten en tast het beginsel aan dat elke ruimte de akoestiek verkrijgt die deze verdient; is dus een tegennatuurlijke akoestofiele perversie en dient alleen al daarom te worden bestreden te vuur en te zwaard. Er zijn al meer dan genoeg perversies zonder die Behringer, hoor. Bovendien gaan je luidsprekers er vermoedelijk al gauw stuk van, en slaat je versterker al spoedig in de clipping, als je op realistisch niveau wilt weergeven en daarbij probeert akoestische uitdovingen naar de 0-dB geluidsdruklijn op te krikken. Beste Spido, Mijn advies is: Koop actieve luidsprekers. Van Meridian (met ingebouwde dsp ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 8 december 2005 Report Share Posted 8 december 2005 Hoy, Ik heb er deze week ook een besteld. Ik had de documentatie en handleiding eigenlijk al meer dan een jaar liggen, maar door al die enthousiaste verhalen ben ik ook over de streep getrokken Ik had reeds een analoge eq in gebruik, die ik afgesteld had met PC,MLS metingen uit hobbybox en meetmicrofoon. De behringer lijkt mij echter veel meer mogelijkheden te bieden, dan m'n oude eq, vandaar. M'n pioneer A777 versterker heeft een signaal in en uitgang tss voor en eindversterker, waarover, indien niet gebruikt, 2 bruggen zitten. Daartussen zit momenteel m'n huidige eq. Ik weet echter niet of die tussenaftakking, voor of na de ALPSvolumepotmeter zit. Als ik goed begrijp. Als ie voor de POTmeter zit is het in principe OK om hierop de behringer te zetten. (omdat ie dan een vast signaalsterkte krijgt aangeboden) Zit ie achter de POTmeter, dan heb ik een probleem. Geert Ja inprincipe heb je dan een probleem. Maar hoe groot dat probleem precies is weet ik niet. Als je de UC tussen pre en eind hangt dan hoef je nooit te schakelen tussen verschillend bronnen en hoor je waarschijnlijk nooit die vieze overgangen. Maar de ADC zullen niet optimaal gebruikt worden. Groetjes Simon Ha, goed nieuws. Ik heb vanavond 4 verloopkabeltjes gesoldeerd (XLR neutrik naar cinch). en de Behringer via analoog in en uit in de eq loop van mijn pioneer A777 gezet. En hoera , de clip meter van de behringer toont mij aan dat zijn ingangssignaal , onafhankelijk is van de stand van de alpsvolumepot op m'n A777. De volledige resolutie wordt dus gebruikt. Ik zie wel dat bij sommige nummers op CD's de clipmeter soms eens in rood gaat. Vermoedelijk gelegen aan het uitgangslineniveau van m'n cambridge audio speler. Waarschijnlijk niet echt een probleem? Is er iets aan te verhelpen? Geert Je zou het in/uitgangs niveau kunnen verhogen naar 22 dBu. Schakelaar ("Max") zit naast de Analoog out pluggen. Groetjes Simon Bedankt Simon, Zo werkt het inderdaad, Alternatief heb ik gezien dat m'n cambridge audio AZUR een volumeregeling heeft op de afstandsbediening, waarmee ik het uitgestuurde line niveau kan verminderen tot de rode clipping led niet meer werkt. Zo behoud ik de maximum resolutie van de behringer. Ondertussen ben ik serieus aan de slag gegaan met het toestel. Dit is zijn aankoop meer dan waard, fantastisch toestel, ongekende mogelijkheden. Eerst pak ik het laag aan tot zo'n 160Hz met de parametrische equalizers links en rechts afzonderlijk en nadien controle met beide. De autoeq functie met de grafische eq zet ik daarna in voor de rest. Tenslotte eindcontrole en fijntuning. Eerlijk waar , het geluidsbeeld klaart helemaal uit. Geert Hoe heb je 'm aangesloten? Via de Tape loop of zit ie tussen de CDspeler en versterker? Als je 'm alleen achter de CDspeler moet je 'm gewoon digitaal aansluiten! Dan kan ie niet clippen!!! (misschien dat de rode ledjes wel gaan branden maar die geven het 0,0dB punt aan dus dan clipt de CDopname niet de UC ingang) Groetjes Simon Hallo Simon, Ik geloof dat ik het ergens in een eerste post gezet heb. M'n Pioneer A-777 heeft een equalizer loop zitten. D'as een line uit en line in, net voor z'n ALPS volumepot. Normaal is die overbrugt met 2 korte interlinks, maar nu zit hiertussen dus de ultracurve. Er zit ook een 'direct' knop op de A-777, die letterlijk alles (behalve volume), dus ook de equalizerloop ertussenuithaalt. (overigens mooi om te zien hoe pioneer intern destijds veel moeite deed om hierbij de signaalweg zo kort en zuiver mogelijk tot bij de ALPS en eindblokken te brengen). T'is interessant om tussen die 'direct' en het gecorrigeerde signaal over te schakelen. Hiermee kan ik ook mooi het verschil proberen horen tussen de direct en de ultracurve bypass. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 december 2005 Report Share Posted 8 december 2005 First things first: Eerst de fysieke dingen zoveel mogelijk in orde. Daarna zonodig elektrisch fijntunen. Een slechte luidspreker kun je wel actief maken, Maar daar wordt hij nog geen goede luidspreker van. Ook actieve wisselfilters veroorzaken fasefouten. Wanneer je met sinustonen en een geluidsdrukmeter hebt geconstateerd dat je bij een bepaalde (bas)frequentie op je luisterplek een dip hebt, is de verleiding groot om die dip met behulp van zo'n UC te compenseren, dunkt me. Die dip is echter een natuurverschijnsel, gedicteerd door de afmetingen van je kamer: het is de knoop van een staande golf. Als je die dip met de Behringer te lijf gaat, bestaat de kans dat je de woofer enorme uitslagen laat maken (tot voorbij het toelaatbare) en nog steeds geen rechte karakteristiek krijgt. Het zal duidelijk zijn dat zo'n correctieve poging dan alleen maar averechtse gevolgen heeft voor de zuiverheid van de totale weergave. Beste Edwin, Recht is niet hetzelfde als echt. Bij luidsprekers niet, althans. Er is bijvoorbeeld een tijd geweest waarin een Nederlandse gloeilampenfabriek ongelooflijk rechte speakers produceerde, terwijl diverse Engelse fabrikanten luidsprekers leverden met een eigenlijk te zwakke hogetonenweergave. Maar die klonken, volgens de deskundigen van die tijd, toch "echter" en "muzikaler". Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 9 december 2005 Report Share Posted 9 december 2005 First things first:Eerst de fysieke dingen zoveel mogelijk in orde. Daarna zonodig elektrisch fijntunen. Een slechte luidspreker kun je wel actief maken, Maar daar wordt hij nog geen goede luidspreker van. Ook actieve wisselfilters veroorzaken fasefouten. Wanneer je met sinustonen en een geluidsdrukmeter hebt geconstateerd dat je bij een bepaalde (bas)frequentie op je luisterplek een dip hebt, is de verleiding groot om die dip met behulp van zo'n UC te compenseren, dunkt me. Die dip is echter een natuurverschijnsel, gedicteerd door de afmetingen van je kamer: het is de knoop van een staande golf. Als je die dip met de Behringer te lijf gaat, bestaat de kans dat je de woofer enorme uitslagen laat maken (tot voorbij het toelaatbare) en nog steeds geen rechte karakteristiek krijgt. Het zal duidelijk zijn dat zo'n correctieve poging dan alleen maar averechtse gevolgen heeft voor de zuiverheid van de totale weergave. Beste Edwin, Recht is niet hetzelfde als echt. Bij luidsprekers niet, althans. Er is bijvoorbeeld een tijd geweest waarin een Nederlandse gloeilampenfabriek ongelooflijk rechte speakers produceerde, terwijl diverse Engelse fabrikanten luidsprekers leverden met een eigenlijk te zwakke hogetonenweergave. Maar die klonken, volgens de deskundigen van die tijd, toch "echter" en "muzikaler". Dag Spido. Juust juust juust. Veel dingen zijn waar . Ik kan allen maar zeggen dat ikzelf met die equalizer heel weinig boost. Ik probeer vooral een aantal pieken 'op de luisterplaats welliswaar' weg te werken. En dat doet die Behringer met z'n parametrische eq zo nauwkeurig, dat , bij mij althans, het totaalbeeld echt wel opknapt. Boosten om tekortkomingen in speakers op te vangen is inderdaad maar tot een zekere grens aanvaardbaar. Het boxke (of esl paneeltje) kan niet meer geven dan wat erin zit en je moet vooral je woofertjes geen rare dingen laten doen. Maar voor iemand die met kennis van zaken (en daar hoor jij ongetwijfeld bij) ermee om gaat, kan mooie dingen bereiken. Ik ben altijd allergisch geweest aan toonregelingen, ja weet wel bass en treble. Zoiets kan nooit goed zijn, want de vaste kantelpunten kunnen nooit samenvallen op die plaats die ik nu net nodig had. Een corrector zoals die ultracurve echter, dat is iets heel anders. Feitelijk kan ik alleen maar aanraden om al je scepsis ervoor , gewoon eventjes opzij te zetten. Iemand uit je kennissenkring hear, effe langs te laten komen, en een paar uurtjes met het ding aan de slag gaan op je eigen vertrouwde installatie en woonkamer. Laat de ultracurve z'n ding doen... Werk bij naar eigen goeddunken en luister en vergelijk eens. Daar doe je niets mee verkeerd. Pas dan kan je echt voor jezelf oordelen of het nu al dan niet goed is. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 december 2005 Report Share Posted 9 december 2005 Beste Geert, Verstandige woorden! Ik denk dat zo'n UC best wel gunstige resultaten kan opleveren, als je hem met matigheid en verstand gebruikt. Maar sommigen hear doen alsof je ermee slechte speakers in goede speakers zou kunnen veranderen, en slechte akoestiek ermee zou kunnen omtoveren tot goede akoestiek. En dat is onzin... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 december 2005 Report Share Posted 9 december 2005 (...) Wat trouwens te denken van de Infinity systemen met servo's die tussen 20 en 30 Hz. met meer dan 20dB. boosten. (...) Wat er van te denken? Vr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 9 december 2005 Report Share Posted 9 december 2005 Bent U het ook zo zat om duizenden Euro's uit te geven voor nieuwe luidsprekers. Wij ook. De Ultra Curve heeft voor U de oplossing. De Ultra Curve heeft maar liefst 500 voorgeprogrammeerde speakers van verschillende gerenomeerde merken in de Ultra Curve opgeslagen. Voorbeeld: *Wilt u de specifieke sound van de B&W, toets dan "speakers" en toets dan optie 1. *Wilt U de specifieke sound van Mission, toets dan "speakers" en toets optie 2. *Wilt u de sound van de 'Perfect performer', toets dan wederom "Speakers" en toets optie 3 Ziet U hoe makkelijk de Ultra Curve werkt. Maar Ultra Curve heeft meer, want Ultra Curve heeft ook 500 voorgeprogrammeerde versterkers van verschillende merken opgeslagen. Hoe werkt het? Wederom, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 9 december 2005 Author Report Share Posted 9 december 2005 heeft ie ook een specifieke sound van een dropveter? anders hoef ik hem niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 9 december 2005 Report Share Posted 9 december 2005 heeft ie ook een specifieke sound van een dropveter? anders hoef ik hem niet Jawel hoor, dan moet je even naar 'Amp' gaan en daarna optie 16 intoetsen voor 'Musical Fidelity. En ervaar de glorievolle sound van een dropveter. Zie je wel, hoe makkelijk het is. Bestel hem nu. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 9 december 2005 Report Share Posted 9 december 2005 Jawel hoor, dan moet je even naar 'Amp' gaan en daarna optie 16 intoetsen voor 'Musical Fidelity. En ervaar de glorievolle sound van een dropveter. Jij moet uitkijken.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 9 december 2005 Report Share Posted 9 december 2005 Jammer dat Edwin niet 'Quad' zei Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 9 december 2005 Author Report Share Posted 9 december 2005 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 9 december 2005 Report Share Posted 9 december 2005 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 9 december 2005 Report Share Posted 9 december 2005 And another one bites the dust weer een topic nasar de klote. Niet zo zeuren hoor. je kunt gewoon weer verder gaan waar je gebleven was. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 9 december 2005 Report Share Posted 9 december 2005 And another one bites the dust weer een topic nasar de klote. Ach ze kwamen wat aandacht te kort door de enorme belangstelling voor de UC En eerlijk is eerlijk Ik zou ook pissig worden als ik er achter kwam dat ik voor niks 100 versterkers en speakers had uitgeprobeerd terwijl ik gewoon een klote luisteruimte heb. Ik vind de insteek van edwin en spido inzoverre zinnig dat luidspreker en versterker fabrikanten gewoon goed spul moeten maken ipv een sound te creeren. Want dat lukt met de UC veeeel beter en goedkoper! De dommigheid die in hun post verwerkt zit zal ik maar toe schrijven op frustraties. Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 december 2005 Report Share Posted 9 december 2005 Ik zie gewoon weer de zoveelste hype. Het apparaat kan best wat zijn hoor, maar er wordt weer bovenop gesprongen hear alsof het d Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 9 december 2005 Report Share Posted 9 december 2005 Ik zie gewoon weer de zoveelste hype. Het apparaat kan best wat zijn hoor, maar er wordt weer bovenop gesprongen hear alsof het d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 9 december 2005 Report Share Posted 9 december 2005 Ik zie gewoon weer de zoveelste hype. Het apparaat kan best wat zijn hoor, maar er wordt weer bovenop gesprongen hear alsof het d Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 december 2005 Report Share Posted 9 december 2005 Je hebt helemaal gelijk Eric, maar af en toe wat relativering zoals Edwin deed kan geen kwaad toch? Natuurlijk moet een ieder lekker spelen met dat ding hoor, misschien doe ik het zelf ook nog weleens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 9 december 2005 Author Report Share Posted 9 december 2005 Ik zie gewoon weer de zoveelste hype. Het apparaat kan best wat zijn hoor, maar er wordt weer bovenop gesprongen hear alsof het d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 9 december 2005 Report Share Posted 9 december 2005 Je hebt helemaal gelijk Eric, maar af en toe wat relativering zoals Edwin deed kan geen kwaad toch? Natuurlijk moet een ieder lekker spelen met dat ding hoor, misschien doe ik het zelf ook nog weleens. Het was van mijn kant niet echt relativeren, maar meer als grap bedoeld. Ik zal even serieus proberen te zijn. Ik ben van mening dat de Ultra Curve de grootste vooruitgang kan zijn in je audioset, om het simpele feit dat elke audioset afgestemd wordt op de luisterruimte waarin deze staat te spelen. Een belangrijk deel van de keuze van de set is de klankmatig keuze die je maakt als je bijvoorbeeld een versterker, luidsprekers of CD-speler koopt. Elk apparaat afzonderlijk moet combineren met je set, maar evengoed met de akoestiek van de omgeving. Stel dat je luisterruimte de neiging heeft om te verzwakken in het middengebeid, dan koop je automatisch geen versterker die dit gebied benadrukt, dus dat het nog ingetogener klinkt . Dan koop je weer een versterker die meer upfront klinkt om dit gebied te compenseren, zodat het meer upfront klinkt. Dit geld natuurlijk ook voor de rest van de set. Elke keuze die je dan maakt is afgestemd op z'n akoestisch omgeving. Dan krijg je nog de finetuning met kabels. De Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 9 december 2005 Report Share Posted 9 december 2005 Hoi, Ik ben de eerste die de ultracurve bij Erik thuis heb gehoord. Heel erg leuke avond gehad vanavond! Nogmaals dank Erik! Eerst even koffie en slap ouwehoeren. Daarna een korte uitleg over hoe Erik de UC heeft gebruikt. Alleen de normale equalizing, geen parametrische of dynamische. Hij heeft natuurlijk al lang veel geschoven met zijn luidsprekers en een plek gevonden die een mooi ruimtelijk en diep stereobeeld geeft en ook de bas niet groter laat pieken dan +/- 6 dB. Dan is het inderdaad redelijk op te lossen met normale EQ. Als eerste een stuk orgel om het laag te showen. Uiteraard. Flink aanwezig, en ook nog eens versterkt door de opname. Maar dit vertelde mij niet veel want ik luister veel te weinig naar orgel om op basis hiervan iets te kunnen vinden. Toen mijn CD's. Begonnen met vioolconcert van Tsjaikovsky, Teldec, Maxim Vengerov. Eigenlijk geen geweldige opname maar erg mooi gespeeld. De eerste verrassing is een feit. Dit klinkt verdomde goed! Erg realistische vioolklank, erg transparant (alle orkestinstrumenten heel erg goed te volgen) en niet vermoeiend. "Erik, zet de UC eens uit". Ok, heftige kleuring in het midden en het mij inmiddels bekende omfloerste midhoog van de Betonnix vanwege de bundelende midwoofer. Ik schatte de kleuring op 800 Hz. Toen aan Erik gevraagd, laat me eens zien wat de UC instelling is. Bleek het niet om 800 Hz maar om 1 kHz te gaan, 4 dB was dat getemperd door de UC. Het hele midden vanaf 2 kHz tot zo'n 10 kHz (als ik me goed herinner) was 3 dB extra gegeven, hetgeen de bundelende mid geweldig goed compenseerde. Voor de rest van de avond, gewoon ontzettend genoten van allerlei muziek die allemaal geweldig klonk. Alleen bij piano vond ik de mid/hoog sectie door de mand vallen, ik zit nu thuis te luisteren naar dezelfde opname en dat is toch echt een ander verhaal met de Peerless HDS 152 Exclusive in mijn speciale resonantievrije behuizing, ook al heb ik geen UC (sorry voor het opscheppen maar ik kan het enthousiasme voor mijn eigen monitor weer eens niet bedwingen). Afsluiter met de top 20 van Erich Kunzel, die ga ik meteen morgen aanschaffen als het lukt! De aanschaf van de UC ben ik nu sterk aan het overwegen. Ik hoop dat ik hem een keer mag lenen van Erik om te kijken of het bij mij thuis ook zoveel effect heeft. Bij Erik is de verbetering iig dramatisch goed! Ik ga alvast de handleiding downloaden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 9 december 2005 Report Share Posted 9 december 2005 Ik vermoed dat je de spijker precies op de kop slaat. Voor grote fouten in de kamerakoestiek is de UC niet toereikend maar betrekkelijk kleine correcties over het hele frequentiegebied kunnen nu net de puntjes op de i zetten. Dat de kamerakoestiek bij Erik beter is dan gemiddeld en dat hij zijn speakers zorgvuldig heeft geplaatst maakt de toepassing van de UC nu net ideaal. Ik lees in je verhaal toch ook de bevestiging dat je thuis wel degelijk moet streven naar een zo recht mogelijke frequentiekarakteristiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts