Jump to content

de Behringer UC equaliser

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Bij optische kabels zitten we nog maar aan het begin hoor. Is er iemand geweest, die zijn kabels groen, geel, rood of zwart gemaakt heeft met een Staedler 4711 stift? Zijn er al sapjes op de markt om de optische kabels te reinigen? Zijn er al optische Coax-kabels om zaken als UMTS-storingen buiten te houden? Hele dikke optische kabels, want dan kan er meer signaal makkelijker doorheen. Het is me toch een gedrang in zo'n dun kabeltje...

Oh ja, hoe zit het eigenlijk met OCDD?

Hij is binnen! :)

Meteen een vraagje, ik sluit m'n cd-speler via een toslink-kabeltje aan op de UC en heb in het util-menu de gain-offset op -15dB gezet. Toch knipperen de rode lampjes nog erg regelmatig, bijna continu eigenlijk.

Is dit erg, of is er iets tegen te doen?

Dank! :D

Meteen een vraagje, ik sluit m'n cd-speler via een toslink-kabeltje aan op de UC en heb in het util-menu de gain-offset op -15dB gezet. Toch knipperen de rode lampjes nog erg regelmatig, bijna continu eigenlijk.

De ledmeter geeft het ingangssignaal weer!

Als de rode lampjes branden dan clipt je ingangssignaal.

Bij Digitale bronnen kan dit niet!!!!!!!!!

Het is gewoon een clippende CD.

Het merendeel van de cds zijn opgepoetst tot 0,0 dB

Als dit aboslute maximum op Cd gebrand/perst is dan zal het rode lampje oplichten.

Er is bij digitale bronnen geen hoger signaal dan 0,0dB en dus wordt dit in de UC als Clipping weergegeven.

En als je de cd zou rippen en als wav-file zou bekijken dan snap je dat die keuze van Berhringer terecht is.

Als je wil controleren of de UC aan het clippen is, dan moet je op de "meter" knop drukken en het uitgangs signaal selecteren voor de de meting.

Dan kun je pas zien of de UC zelf clipt. Dit mag je niet laten gebeuren!!!!

Groetjes Simon

Koud uit de doos moet het blijkbaar ook inspelen. Niks veranderd aan de gain en ledjes ook niet meer rood nu (na 12 uur hard werken).

Alleen nog zo af en toe bij zelf-geconverteerde meuk (ik ben schuldig).

Is echt een verschil met beginsituatie.

Bij optische kabels zitten we nog maar aan het begin hoor. Is er iemand geweest, die zijn kabels groen, geel, rood of zwart gemaakt heeft met een Staedler 4711 stift? Zijn er al sapjes op de markt om de optische kabels te reinigen? Zijn er al optische Coax-kabels om zaken als UMTS-storingen buiten te houden? Hele dikke optische kabels, want dan kan er meer signaal makkelijker doorheen. Het is me toch een gedrang in zo'n dun kabeltje...

Oh ja, hoe zit het eigenlijk met OCDD?

Optic word voornamelijk in NL afgezeken.

"Dikke" of speciale optic kabels zijn er al een tijdje en er zijn hele goede resultaten te behalen.

Ik heb hier zelf (al 15 jaar)een optic leggen die,

mits de optische in en uitgang van behoorlijke kwalitijd,

het iedere coax extreem moeilijk maakt.

Ik wil graag mijn UC aansluiten op mijn wordclock.

Ik heb daarvoor BNC-pluggen nodig en die zal ik wel ergens kunnen vinden. Maar wat voor kabel gebruik je voor deze verbinding????

75 Ohm (of wellicht 50 Ohm; ligt aan de apparatuur) coax-kabel...

In theorie wel, maar ik weet niet of de UC rond deze frequenties recht blijft :unsure:

Overigens hoeft ie alleen onder de 540Hz in te grijpen, dus dan zou je de UC wat meer smalle frequentiebandjes in dat gebied kunnen geven :rolleyes:

Of je dan 'de akoestiek' nog over de gehele frequentieband kunt leggen betwijfel ik een beetje omdat je onderin meer 'plaatsen' nodig hebt ....

Andr

Kun je voor de riaa curve niet gewoon een laag en een hoogdoorlaat functie laten aansluiten rond de 1kHz?

Het enige vreemde aan de riaa is toch het afzwakken (tav de curve) van de bassen om rumble en rondzingen te voorkomen.

Dat is met 2 (of 3, voor de bas afzwakking) parametrische filters in te stellen.

Ik heb ooit de filter definitie gezien die was kei simpel.

:unsure:

Simon

Ik heb hier de RIAA-curve; als je dit bij benadering instelt op de UC, heb je dan in theorie een - min of meer - correcte weergave.

Met een beetje instellen kun je nog de gevonden curve voor de kamerakoestiekaanpassing er over heen plakken et voil

Ik heb hier de RIAA-curve; als je dit bij benadering instelt op de UC, heb je dan in theorie een - min of meer - correcte weergave.

Met een beetje instellen kun je nog de gevonden curve voor de kamerakoestiekaanpassing er over heen plakken et voil

Ik ben niet zo thuis in de LP wereld, maar weet wel dat de DEQ de signalen met de gain tot +15 dB kan optrekken, ik weet niet of het aan te raden is, maar misschien zou je kunnen proberen om zonder pr

Ik ben niet zo thuis in de LP wereld, maar weet wel dat de DEQ de signalen met de equaliser tot +15 dB kan optrekken, ik weet niet of het aan te raden is, maar misschien zou je kunnen proberen om zonder pr

Ik vond het idee te geweldig.

Laat de UC het zelf doen.

Dan pakje je de kamer meteen mee!

Dat je wat truukjes moet uithalen is jammer.

Maar door met de PEQ een 6dB/oct lowpass offset van +6db en een 6db/oct Highpass van -6db in te stellen. Kun je toch de finnesse van de Riaa curve automatisch laten in regelen.

Het bezwaar van de plaat kan grotensdeels gecorrigeerd met een microfoon versterker.

Groeten Simon

Ik heb hier de RIAA-curve; als je dit bij benadering instelt op de UC, heb je dan in theorie een - min of meer - correcte weergave. (...)

Beste Kraus,

Is de Behringer niet een digitaal apparaat, dat werkt m.b.v. DSP? En wordt de RIAA bij opname niet via een eenvoudig analoog filter gerealiseerd?

Ja, ik vraag maar! Want ik ken het apparaat alleen uit jullie beschrijvingen.

Dan lijkt de Behringer me t

Beste Erik,

Bij plaatopnames wordt het laag verzwakt op de band gezet, en het hoog versterkt*. En zo komt het ook "op de plaat". Dat dient om extreme groefslingering (het laag) en ruis (het hoog) te voorkomen. Het omslagpunt ligt bij 1 kHz, meen ik me te herinneren.

Je phono-voorversterker compenseert dit weer.

Bij opname en bij weergave worden hiervoor analoge filterschakelingen toegepast.

(De phono-voorversterker compenseert niet alleen de frequentie-amplitude curve, maar ook de door de opnamefiltering ontstane fasedraaiing.)

P.S. *RIAA is een instituut dat hiervoor de definitieve protocollen heeft vastgesteld. Op oudere LP's volgden diverse platenmaatschappijen nog hun eigen inzichten. Als je meer wilt weten: RIAA heeft een eigen site.

De Behringer is een mooi en doeltreffend apparaat wat je waarschijnlijk het beste alleen gebruikt voor datgene waarvoor het bedoeld is. Dat hebben alle apparaten tenslotte met elkaar gemeen.

Ik moet ineens aan die Wehkamp reclame voor (gezichts) vibrators denken :D