seoman Posted 21 december 2005 Report Share Posted 21 december 2005 Beste Erik, Bij plaatopnames wordt het laag verzwakt op de band gezet, en het hoog versterkt*. En zo komt het ook "op de plaat". Dat dient om extreme groefslingering (het laag) en ruis (het hoog) te voorkomen. Het omslagpunt ligt bij 1 kHz, meen ik me te herinneren. Je phono-voorversterker compenseert dit weer. Bij opname en bij weergave worden hiervoor analoge filterschakelingen toegepast. (De phono-voorversterker compenseert niet alleen de frequentie-amplitude curve, maar ook de door de opnamefiltering ontstane fasedraaiing.) P.S. *RIAA is een instituut dat hiervoor de definitieve protocollen heeft vastgesteld. Op oudere LP's volgden diverse platenmaatschappijen nog hun eigen inzichten. Als je meer wilt weten: RIAA heeft een eigen site. Goed gezien, Spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 24 december 2005 Report Share Posted 24 december 2005 Het was een hoop gepiel maar inmiddels is de UC aangesloten op een externe wordclock. In de praktijk betekent dit dat de functie "accept source" is vervallen.Via de PC (daarin bevindt zich de wordclock) kan ik de naadloos overschakelen naar elke samplerate die ik maar wil tussen de 32 en 96kHz. (in theorie van 25 - 105kHz) Het werkt feilloos alleen is het inmiddels voor mij voorlopig nog zo ingewikkeld dat ik er zelf niet veel van snap (op de wordclock zitten verschillende dipswitches en ook kan deze in verschillende modi aan het werk gezet worden) De UC is echter volledig slaaf van de wordclock, zonderen haperen volgt hij de wordclock van de ene naar de andere samplerate en klankmatig heb ik er niets op aan te merken. Ook niet bij vinylweergave Alleen moet ik nu weer in de boeken van de wordclock gaan duiken. Beste Kraus, Dat is zeer interessant. De Uc kan namelijk digitaal gezien nog heel veel beter worden wanneer deze gesynct wordt aan een externe echt goede klok. Zie ook mijn ander geopende topic "voor de freak" in algemene onderwerpen. Succes! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 11 februari 2006 Report Share Posted 11 februari 2006 Ik ben gisteravond bij Erik gaan luisteren naar de Betonnixen en de Ultracurve. Om het maar het kort te houden. Dit klinkt echt waanzinnig goed! Zonder twijfel een van de beste sets die ik ooit heb beluisterd! Waar de Betonnixen in de school in Oud Beijerland nog wat omvloers klonken, is dit bij Erik in de woonkamer totaal anders. Het hoog is snel en het laad super strak. We hebben de hele avond uitsluitend klassiek gedraaid. Veel barok (Bach, werk voor 2 orkesten en 2 koren van Vivaldi, Handel) en veel mooi orgelwerk. Ook nog een mooi werk van Liszt (wat was de titel ook alweer Erik?) De transparantie van Erik's systeem is gewoonweg erg goed en het diepe podium wordt ook optisch ondersteund daardat de speakers midden in de kamer staan. Natuurlijk hebben we ook nog even geluisterd naar het verschil in geluid wanneer de Ultracurve wel/niet in de keten was opgenomen. En voor mij is er maar een conclusie mogelijk: de Ultracurve is een absolute must!!!! Let wel: de woonkamer van Erik heeft uit zichtzelf al een zeer goede akoestiek (beter dan 99% van de andere audiofielen waar ik over de vloer ben geweest), en ja, ook zonder Ultracurve klinkt de set al erg goed. Zo goed zelfs dat je waarschijnlijk nooit de behoefte aan een Ultracurve zou hebben als je het verschil nooit zou hebben gehoord. Echter, inschakelen van de Ultracurve geeft ineens zoveel meer 'gevoel' in de muziek en je wordt echt 'een' met de zaalakoestiek. Absoluut top! Ik ben nu ook heel nieuwsgierig geworden wat de Ultracurve bij mij thuis kan toevoegen. Waar Erik hem ook als DAC gebruikt kan ik hem aansluiten tussen het cd loopwerk en de (werkelijk fantastische) Benchmark dac. Binnenkort komt Erik met zijn Ultracurve bij mij langs om dit te gaan proberen. Tot die tijd heb ik alvast de RTA meter van Erik te logeren..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 12 februari 2006 Report Share Posted 12 februari 2006 Hoi Zee, Je maakt me nieuwsgierig om de set van Erik ook thuis bij Erik te gaan horen. Hoe groot is de Benchmark - iets om mee te nemen volgende week zaterdag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 13 februari 2006 Report Share Posted 13 februari 2006 De Benchmark is een mini ding. Ik zal hem de 25e meenemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Zit er bij die behringer eigenlijk een meetmicrofoon of moet je die apart aanschaffen? Of is er een andere manier om er achter te komen hoe je hem in moet stellen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
djohn Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Zit er bij die behringer eigenlijk een meetmicrofoon of moet je die apart aanschaffen? Of is er een andere manier om er achter te komen hoe je hem in moet stellen? Moet je er los bij kopen. Als je de UC optimaal zijn best wil laten doen, heb je wel meetgegegevens nodig. Optie is hem van iemand lenen, maar als je iets in je luisterruimte verandert, zal je weer moeten meten. Er is trouwens een alternatief voor de Behringer microfoon. Een andere 'fabrikant' levert dezelfde microfoon voor een lagere prijs. De naam weet ik niet, maar er is op dit forum een topic waar deze in genoemd werd. Misschien vind je deze met de zoekfunctie (met ecm 8000, ecm, 8000, of meetmicrofeen ofzo als zoekwoord). Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 Zit er bij die behringer eigenlijk een meetmicrofoon of moet je die apart aanschaffen? Of is er een andere manier om er achter te komen hoe je hem in moet stellen? Moet je er los bij kopen. Als je de UC optimaal zijn best wil laten doen, heb je wel meetgegegevens nodig. Optie is hem van iemand lenen, maar als je iets in je luisterruimte verandert, zal je weer moeten meten. Er is trouwens een alternatief voor de Behringer microfoon. Een andere 'fabrikant' levert dezelfde microfoon voor een lagere prijs. De naam weet ik niet, maar er is op dit forum een topic waar deze in genoemd werd. Misschien vind je deze met de zoekfunctie (met ecm 8000, ecm, 8000, of meetmicrofeen ofzo als zoekwoord). Dank, ok, dus een microfoon is handig c.q. nodig en zit er niet bij. Heb ik nog een vraagje, uit het forum maak ik op dat het inmeten geschiet middels "roze ruis". Is de behringer zelf in staat om deze te genereren of heb je daar een test cd voor nodig of iets dergelijks? Ik wil hem alsvolgt gaan gebruiken, van cd-speler digitaal naar behringer en dan analoog naar (geintegreerde versterker). Volgens mij is het het beste om met een test cd te werken ipv (mits dat kan) de behringer het testsignaal te laten maken aangezien de behringer dan ook eventuele frequentie pieken en dalen uit de cd-speler en het digitale kabeltje kan "corrigeren" ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 Zit er bij die behringer eigenlijk een meetmicrofoon of moet je die apart aanschaffen? Of is er een andere manier om er achter te komen hoe je hem in moet stellen? Moet je er los bij kopen. Als je de UC optimaal zijn best wil laten doen, heb je wel meetgegegevens nodig. Optie is hem van iemand lenen, maar als je iets in je luisterruimte verandert, zal je weer moeten meten. Er is trouwens een alternatief voor de Behringer microfoon. Een andere 'fabrikant' levert dezelfde microfoon voor een lagere prijs. De naam weet ik niet, maar er is op dit forum een topic waar deze in genoemd werd. Misschien vind je deze met de zoekfunctie (met ecm 8000, ecm, 8000, of meetmicrofeen ofzo als zoekwoord). Dank, ok, dus een microfoon is handig c.q. nodig en zit er niet bij. Heb ik nog een vraagje, uit het forum maak ik op dat het inmeten geschiet middels "roze ruis". Is de behringer zelf in staat om deze te genereren of heb je daar een test cd voor nodig of iets dergelijks? Ik wil hem alsvolgt gaan gebruiken, van cd-speler digitaal naar behringer en dan analoog naar (geintegreerde versterker). Volgens mij is het het beste om met een test cd te werken ipv (mits dat kan) de behringer het testsignaal te laten maken aangezien de behringer dan ook eventuele frequentie pieken en dalen uit de cd-speler en het digitale kabeltje kan "corrigeren" ? CD corrigeren 't moet niet gekker worden! Er is wel wat (nauwlijks tot niet meetbaar) klankverschil tussen cdspelers, maar dat ga je niet met de behringer weg poetsen. Gewoon de roze ruis gebruiken van de UC. Het inregelproces dwingt je sowieso de zelf opgewekte roze ruis te gebruiken. Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 Zit er bij die behringer eigenlijk een meetmicrofoon of moet je die apart aanschaffen? Of is er een andere manier om er achter te komen hoe je hem in moet stellen? Moet je er los bij kopen. Als je de UC optimaal zijn best wil laten doen, heb je wel meetgegegevens nodig. Optie is hem van iemand lenen, maar als je iets in je luisterruimte verandert, zal je weer moeten meten. Er is trouwens een alternatief voor de Behringer microfoon. Een andere 'fabrikant' levert dezelfde microfoon voor een lagere prijs. De naam weet ik niet, maar er is op dit forum een topic waar deze in genoemd werd. Misschien vind je deze met de zoekfunctie (met ecm 8000, ecm, 8000, of meetmicrofeen ofzo als zoekwoord). Dank, ok, dus een microfoon is handig c.q. nodig en zit er niet bij. Heb ik nog een vraagje, uit het forum maak ik op dat het inmeten geschiet middels "roze ruis". Is de behringer zelf in staat om deze te genereren of heb je daar een test cd voor nodig of iets dergelijks? Ik wil hem alsvolgt gaan gebruiken, van cd-speler digitaal naar behringer en dan analoog naar (geintegreerde versterker). Volgens mij is het het beste om met een test cd te werken ipv (mits dat kan) de behringer het testsignaal te laten maken aangezien de behringer dan ook eventuele frequentie pieken en dalen uit de cd-speler en het digitale kabeltje kan "corrigeren" ? CD corrigeren 't moet niet gekker worden! Er is wel wat (nauwlijks tot niet meetbaar) klankverschil tussen cdspelers, maar dat ga je niet met de behringer weg poetsen. Gewoon de roze ruis gebruiken van de UC. Het inregelproces dwingt je sowieso de zelf opgewekte roze ruis te gebruiken. Groetjes Simon Andere discussie, maar, ik gebruik nu tijdelijk een kijkshop cd speler in mijn set en er is nu niet meer sprake van een klankverschil maar werkelijk een wereld van verschil! Zelfs mijn vriendin -die niets met audio heeft- is van mening dat er wel erg veel verschil in zit. Er aan meten heb ik trouwens niet gedaan. Mijn opmerking (cd speler corrigeren) is gebaseerd op een artikeltje op hifi.nl van iemand van SoundScapeS die schrijft dat hij na de aanschaf van een nieuwe cd speler een maand lang heeft lopen schuiven met speakers om alles weer aan het klinken te krijgen. Dit schrijft hij: Dat heb ik zelf deze zomer ervaren toen ik een nieuwe cd-speler aanschafte en drie maanden lang bezig ben geweest om een nieuwe opstelling uit te laten kristalliseren. Dat is gelukkig weer achter de rug; leuk is anders, maar het hoort er echt bij. hier: http://www.hifi.nl/allesover2.php?id=1777 Anyway het idee is duidelijk, de behringer produceert zelf het testsignaal (roze ruis) en er zit geen test cd bij. Ik kan me trouwens wel voorstellen dat een (el cheapo) platenspeler/arm/element/phontrap wel te corrigeren zou kunnen zijn met de behringer, hier zou je dan een test lp voor moeten hebben Groeten Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
djohn Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 Dit schrijft hij: Dat heb ik zelf deze zomer ervaren toen ik een nieuwe cd-speler aanschafte en drie maanden lang bezig ben geweest om een nieuwe opstelling uit te laten kristalliseren. Dat is gelukkig weer achter de rug; leuk is anders, maar het hoort er echt bij. Ik kan me voorstellen dat de ene cd-speler iets anders klinkt dan de andere, maar dat je voor een andere bron je luidsprekers moet verplaatsen, neem ik persoonlijk met een korreltje zout, als dit echt het geval zou zijn, is er met Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 4 april 2006 Author Report Share Posted 4 april 2006 na het UC weekend ben ik weer eens gaan meten. eerst heb ik een AUTO-EQ gedaan in dual mono. het rare is dat mijn UC dan lekker over twee kanalen staat te ruisen (wie weet hoe dit kan?) ik heb dus de balans knop van mijn vv moeten gebruiken, de auto-eq curve vind ik een beetje eng, hij gaat dingen corrigeren waar ik het helemaal niet mee eens ben, en controleer ik achteraf de curve met een pink noise over twee speakers dan klopt het niet erg. als tweede heb ik een handmatige curve gemaakt met behulp van de RTA functie op de UC en mijn eigen RTA meter (ze geven overgens dezelfde curve weer) ik heb deze curve ook in dual mono gedaan behalve het gebied boven de 250hz, omdat ik bang was kanaalongelijkheid te krijgen (de kans bestaat nl dat links bijv. harder gaat spelen dan rechts omdat je links wat meer +en hebt dan rechts) als derde heb ik een handmatige curve in stereo gemaakt. ik ga nu de laatste twee op mijn gemakkie beluisteren. de curves lijken overgens heel veel op elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 4 april 2006 Report Share Posted 4 april 2006 het rare is dat mijn UC dan lekker over twee kanalen staat te ruisen (wie weet hoe dit kan?) Beste Erik, Als je naar het Utility menu gaat, welke software versie staat er dan boven? 1.3 of 1.4? Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 april 2006 Author Report Share Posted 5 april 2006 het rare is dat mijn UC dan lekker over twee kanalen staat te ruisen (wie weet hoe dit kan?) Beste Erik, Als je naar het Utility menu gaat, welke software versie staat er dan boven? 1.3 of 1.4? Groeten, Bas v 1.4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 5 april 2006 Report Share Posted 5 april 2006 het rare is dat mijn UC dan lekker over twee kanalen staat te ruisen (wie weet hoe dit kan?) Beste Erik, Als je naar het Utility menu gaat, welke software versie staat er dan boven? 1.3 of 1.4? Groeten, Bas v 1.4 Beste Erik, Heb jij inmiddels een midi interface? Al zegt ie 1.4 bij sommige behringers moet opnieuwe de 1.4 software erop worden gezet om dit euvel te verhelpen. Heb je dat niet, stuur je Uc even naar mij op, dan kijk ik er gratis naar en krijg je hem geupdate weer terug Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 6 april 2006 Author Report Share Posted 6 april 2006 ik kom wel een keer langs met het ding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 17 april 2006 Report Share Posted 17 april 2006 het speelt!!! dit was erg belangrijk voor mij, dat wanneer ik de UC tussen mijn loopwerk en vv. zette dat de boel weer geluid gaf, en het geeft geluid! nu verder spelen. Nou... bij mij wil 't nog niet lukken. Mic is uiteraard geen probleem. Geeft via het display duidelijk weer wat ie meet. (eindelijk gezien waar m'n grootste bass peak ligt! ) De coax uitgang van de cd-speler met de XLR verbonden. Ook geen probleem; beide metertjes dansen keurig met de muziek mee. Maar dan... De XLR uitgangen met de XLR ingangen van de versterker verbonden en... NIKS!!! Welke instelling zie ik over het hoofd??? Wie kan me helpen??? Alvast bedankt! Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 17 april 2006 Report Share Posted 17 april 2006 het speelt!!! dit was erg belangrijk voor mij, dat wanneer ik de UC tussen mijn loopwerk en vv. zette dat de boel weer geluid gaf, en het geeft geluid! nu verder spelen. Nou... bij mij wil 't nog niet lukken. Mic is uiteraard geen probleem. Geeft via het display duidelijk weer wat ie meet. (eindelijk gezien waar m'n grootste bass peak ligt! ) De coax uitgang van de cd-speler met de XLR verbonden. Ook geen probleem; beide metertjes dansen keurig met de muziek mee. Maar dan... De XLR uitgangen met de XLR ingangen van de versterker verbonden en... NIKS!!! Welke instelling zie ik over het hoofd??? Wie kan me helpen??? Alvast bedankt! Met vriendelijke groet, Erjee. Niet per ongeluk de ingangen van de UC op de versterker aangesloten? Voor zover ik weet komt er altijd geluid uit de analoge uitgangen. Kun je wel ruis horen als je pink noise selecteert op de IO 1 page? (noise gain opschroeven) Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 17 april 2006 Report Share Posted 17 april 2006 Als je een normale XLR kabel hebt (male/female) dan zitten de ingangen en uitgangen altijd goed en kun je niet van ingang naar ingang. Check met de volumemeter het signaal aan de uitgang, controleer of het apparaat de samplerate heeft geaccepteerd (zal wel als de meters bewegen), en controleer of de juiste modules ingeschakeld zijn (main in, xlr out). Ook even kijken of je op de versterker de luiste ingang hebt ingeschakeld Hallo samen. Thanks! @ Seoman Hi Seoman, Helaas, ik hoor helemaal geen pink noice. @ Kraus Hi Kraus, De XLR pinnetjes heb ik m.b.v. de handleiding van de BUC, als ook van de ECI 3 gemaakt en zijn correct. Ik zal me strakjes nog eens voor de BUC op de knieen werpen (met de handleiding ernaast) en hou jullie op de hoogte van mijn resultaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 17 april 2006 Report Share Posted 17 april 2006 Check met de volumemeter het signaal aan de uitgang, en controleer of de juiste modules ingeschakeld zijn (main in, xlr out). Ook even kijken of je op de versterker de luiste ingang hebt ingeschakeld Hoi Kraus, Hoe check ik het uitgangssignaal qua volume??? Situatie nu I/O page 1: MAIN IN "oranje": Samplerate: 96 KHz, Clock: 96.0, Noise-gain: -60 (maakt geen verschil als ik 'm op -0 zet) Dig.in XLR, samplerate: 48 KHz, Clock: XRLIN, Noise-gain: -60 (maakt ook geen verschil) Nu komt geen signaal binnen en is de meter dood. Kies ik Dig.InXLR, springt samplerate op 48 KHz en Clock op XLRIN en danst de meter weer op het ritme van de cd. I/O page 2: S/PDIF "oranje", Dig.In "oranje", Dither: 24 bit. Voor de rest is niks "oranje". I/O page 3: Left+Right "Oranje", Main Out "Oranje", voor de rest niks. Wat doe ik fout??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 17 april 2006 Report Share Posted 17 april 2006 Ik zal antwoord geven maar heb het ding al even niet meer gebruikt ( geen tijd) en hopelijk zeg ik het goed. je moet wel zorgen dat met de bovenste kleine knop naast het grote draaiwiel, gekozen wordt voor optical in; voor de uitgang moet je xlr/main out hebben; denk erom dat de UC de juiste samplerate accepteert. Geeft de optische uitgang van de CD-speler 96 kHz? waarschijnlijk is 44,1 kHz of in geval van upsampling 192 kHz, de UC kan maar 96kHz hebben, dus dit moet wel in overeenstemming zijn. de onderste drukknop naast het display; in het display licht dan de tekst o": accept sample-rate Helemaal links zit de drukknop meter; deze kan het ingangssangsignaal maar ook het uitgangssignaal aangeven ( met page) Main in "Oranje" etc kan ik helemaal niet thuisbrengen Als je een kabelcheck wilt doen kun je de UC uitschakelen en van de CD-speler analoog naar de XLR ingang van de UC gaan en van de XLR out van de UC naar de XLR in van de voorversterker ( die mooie electrocompaniet toch?); je moet dan gewoon geluid krijgen. Schakel dan de UC in en afhankelijk van de gekozen ingang (optisch of XLR moet je nog steeds geluid krijgen); ideaal is natuurlijk wanneer de UC niet nog eens van analoog naar digitaal moet converteren, dus optical in naar xlr uit. De UC is altijd (digitaal) slaaf van de bron, dat kan niet anders. Hoi Kraus, Mijn HK HD970 heeft geen optische uitgang. Daarom heb ik een verloop gemaakt naar de DIG.IN XLR. En dat functioneert schijnbaar, want de meter en de RTA dansen allebei op de muziek. Als ik dat venstertje selecteer en bevestig, springt de samplerate op 48, de Clock op XLRIN en start de Meter te flipperen. Ik begrijp niet waar de BUC die 48 KHz vandaan tovert. Probeer ik "Start Autoeq", meet ie eerst het ambient noise, daarna de Pink noise. Helaas hoor ik dan nog niks en ontvang de mededeling: noise to ambient ratio too low! Increase pink noise level Sorry van al die vragen. Wordt een beetje dol hiervan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 april 2006 Report Share Posted 17 april 2006 Lijkt me een beetje op een RTFM-etje te gaan lijken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 17 april 2006 Report Share Posted 17 april 2006 Ja maar, hier zit echt iets fout. Wat voor signaal biedt de CD-speler dan aan? analoog of digitaal? En op wat voor uitgang heb je dan die verloopkabel op de HK aangesloten? Als de UC aangeeft dat het ssignaal bij ruismeting te laag is dan moet de je de gain verhogen met het grote datawheel; dat staat meen ik standaard op -60dB en daar moeten toch al gauw 30dB of meer bij. Draai je aan dat grote wiel tijdens het ruisen dan moet de herrie flink toenemen. De cd-speler geeft een digitaal signaal aan. De "+" van de coax uitgang heb ik op pin 2 van de XLR aangesloten. Pinnen 1 en 3 heb ik samen gevoegd aan de "-" van de RCA die in de coax uit zit. Net, zoals in de handleidingen van de BUC en de ECI 3 staat vermeld. Dat is toch goed, of niet??? Het verhogen van de gain heeft nog nergens iets merkbaars opgeleverd. Zelfs niet op "- 0". Hoi Sodejuu, wat bedoel je met RTFM-etje??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 april 2006 Report Share Posted 17 april 2006 Erjee, Zoek op internet acronyms en het wordt meteen duidelijk denk ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 17 april 2006 Report Share Posted 17 april 2006 Erjee, Zoek op internet acronyms en het wordt meteen duidelijk denk ik Dank je voor jouw hulp. Blijkbaar heb je hier ook geen verstand van. Of ga je nog een nuttig antwoord geven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts