rienberends Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Wie heeft ervaring met de zg. betere zekeringen in zowel de meterkast als de apparatuur? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 ik, er zijn aparte topics over trouwens onder 'modificaties'. er was bijna niemand die geen (positief) verschil hoort. ik kan er kort over zijn: snel doen. en een contactreiniger op AL je contacten (van zekering tot luidsprekers (zoals Caig Pro Gold (www.dejongsystems.nl) of Walker Audio SST (google maar even). groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Als je voor de gek gehouden wilt worden, moet je meteen AHP-zekeringen (of een ander 'audiofiel merk') gaan gebruiken. Niks bijzonders voor een bijzondere prijs... ...of ben ik nou weer te stellig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 Als je voor de gek gehouden wilt worden, moet je meteen AHP-zekeringen (of een ander 'audiofiel merk') gaan gebruiken. Niks bijzonders voor een bijzondere prijs... ...of ben ik nou weer te stellig... Misschien geldt dat wel voor je Akai setje Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 altijd even vragen of iemand uit eigen ervaring of uit eigen vooroordeel spreekt ... helpt echt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 november 2005 Report Share Posted 21 november 2005 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 Ik heb alleen ervaring met de AHP zekering voor in versterkers. Begin dit jaar heeft een kennis zijn versterker (zelfde als de mijne) meegenomen, en hebben we ze met elkaar vergeleken. Hij had in zijn Naim versterker de standaard zekering vervangen door 'n AHP zekering. Tot onze verbazing.... geen enkel verschil. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 Heb eens gespeeld met een AHP zekering in de meterkast, geen enkel verschil mogen waarnemen, zou graag weten waarop de vermeende werking zou berusten. Of moet je nu constateren dat audiofielen inderdaad in staat zijn het onhoorbare waar te nemen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
goffe Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 ik heb thuis de automatische zekering vervangen voor een ahp klankmodule en ik je vertellen dat het verschil zeer groot was het was zeker de goedkoopste geluids verbetering in mijn set. ik denk dat je het zeker moet proberen en merk je niets nou ja den ben je 100 euro armer maar dat ben je ook als een avond naar de kroeg gaat dus gewoon proberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 Als je voor de gek gehouden wilt worden, moet je meteen AHP-zekeringen (of een ander 'audiofiel merk') gaan gebruiken. Niks bijzonders voor een bijzondere prijs... ...of ben ik nou weer te stellig... Wellicht............ Wellicht ook niet? Wat w Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 henrie, een zekering zoals een AHP (vraag me niet in welk technisch opzicht zo'n ding anders is) leverde mij (en vele anderen, zie topic in 'modificaties) op dat het geluidsbeeld dieper werd (blijkbaar meer detail waardoor de informatie op dit vlak nu ook aankomt?), zaker beter van elkaar onderscheiden te horen zijn, de bas iets strakker en nog een aantal dingen. effect was in de orde van grootte van je apparatuur op dempers (masterbase en dergelijke) zetten. bij mij is door stroomhonger van de eindversterker (inschakelen na kleine aanpassing) een keer een AHP-stop doorgeslagen, en ik moest dus even terug naar een normale stop. heb dezelfde dag een nieuwe AHP-stop besteld. h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 Over de weerstand van de smeltdraad gaan praten lijkt me bijzonder nutteloos, ik zou naast alle lyrische verhalen - zonder enige onderbouwing - wel eens willen weten waarop de werking van deze zekeringen is gebaseerd. Volgens mij liggen ze ver buiten het signaal van m'n installatie, achter een barriere gevormd door voedingstrafo's, elco's en smoorspoelen, mijn signaal neemt echt wel de korste weg en loopt zeker niet via de centrale, of zou je zelfs moeten denken aan een generator door siltech gewikkeld en bedraad ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 Over de weerstand van de smeltdraad gaan praten lijkt me bijzonder nutteloos, ik zou naast alle lyrische verhalen - zonder enige onderbouwing - wel eens willen weten waarop de werking van deze zekeringen is gebaseerd. Volgens mij liggen ze ver buiten het signaal van m'n installatie, achter een barriere gevormd door voedingstrafo's, elco's en smoorspoelen, mijn signaal neemt echt wel de korste weg en loopt zeker niet via de centrale, of zou je zelfs moeten denken aan een generator door siltech gewikkeld en bedraad ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 zonder enige onderbouwing is wat stellig. je vergeet dat gehoorsmatige waarnemingen ook onderbouwing zijn. zie http://www.positive-feedback.com/Issue22/isoclean.htm maar je zoekt metingen neem ik aan. die heb ik niet gezien nog. vraag eens een fabrikant zoals AHP of Isoclean. of vraag eens aan de redactie van positive feedback online. je krijgt vast antwoord. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 Ik weet niet of jullie het weten, maar een zekering van moet aan bepaalde eisen voldoen. Die eisen zeggen dat de zekering van bijvoorbeeld 16A niet mag doorbranden bij stromen kleiner dan of gelijk aan 1,4*I-nominaal (22,4A dus; doorbranden duurt dan altijd langer dan 1 uur) en altijd moet(!) doorbranden bij stromen groter dan of gelijk aan 1,75*I-nominaal (27,2A dus; doorbranden duurt maximaal 1 uur). Dit bakent dus de weerstand van de zekering af. Want er is immers een bepaalde energie voor nodig om het ding door te branden -> energie = vermogen * tijd -> de tijd waarin de zekering moet doorbranden ligt vast, dus er is een bepaald vermogen nodig om de zekering door te laten branden. Vermogen = spanning * stroom = weerstand * stroom^2. En aangezien de stroom dus aan bepaalde voorwaarden moet voldoen (bij stromen kleiner dan of gelijk aan 22,4A mag ie nog niet doorbranden, bij stromen groter dan of gelijk aan 27,4A moet ie wel doorbranden) ligt de weerstand van een 16A zekering dus min of meer vast. Dan kun je wel met verschillende materialen gaat klooien (aluminium, koper, zilver), maar feit blijft dat de weerstand van de zekering min of meer vast ligt en dus altijd zo ongeveer hetzelfde zal zijn. Ik zie niet in wat je daar aan zou kunnen veranderen. En ik zie al helemaal niet in wat dat voor invloed zou hebben op het signaal dat uit de speakeraansluitingen van de versterker komt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 sja aan wellus nietus discussies en horen versus meten doe ik niet meer mee. je kan de ervaringen hier lezen, aan jou de keuze het wel of niet te geloven, makkelijk toch? laat een eenvoudige verbetering lekker lopen als je wilt. mijn gebakje is er net zo lekker om zometeen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 Als er gehoorsmatig iets verandert, moet dit op de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 Toch zou ik zeggen gewoon proberen en luisteren. Baat het niet het schaadt ook niet !! Behalve je portemonnee.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 even reactie op Audiofreak: van mijn eindversterker gingen ook telkens de zekeringen eruit bij inschakelen (in principe staat het ding altijd aan, alleen vakanties ed niet). was Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 Over de weerstand van de smeltdraad gaan praten lijkt me bijzonder nutteloos, ik zou naast alle lyrische verhalen - zonder enige onderbouwing - wel eens willen weten waarop de werking van deze zekeringen is gebaseerd.Volgens mij liggen ze ver buiten het signaal van m'n installatie, achter een barriere gevormd door voedingstrafo's, elco's en smoorspoelen, mijn signaal neemt echt wel de korste weg en loopt zeker niet via de centrale, of zou je zelfs moeten denken aan een generator door siltech gewikkeld en bedraad ? 1 keer is voldoende Jitze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 sja aan wellus nietus discussies en horen versus meten doe ik niet meer mee. Nee, ik ook niet. Ik wordt al moe als ik weer aan de wazige audiofiele verhalen denk, die hier regelmatig worden gepost... je kan de ervaringen hier lezen, aan jou de keuze het wel of niet te geloven, makkelijk toch? laat een eenvoudige verbetering lekker lopen als je wilt. mijn gebakje is er net zo lekker om zometeen Ik denk liever logisch na, dan dat ik de mening van een wazige audiofiel overneem, als je het niet erg vindt. Kortom ik geloof geen bal van die verhalen. Of liever gezegd, ik geloof best dat de verhalen die hier gepost worden daadwerkelijk zo ervaren zijn, maar ik geloof niet dat die zekeringen werkelijk iets met je geluid doen. Bovendien geloof ik niet dat AHP zelf die zekeringen maakt, aangezien zekeringen aan nogal zware eisen moeten voldoen. Daarvoor moeten ze getest worden, bij KEMA bijvoorbeeld of bij T Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 22 november 2005 Report Share Posted 22 november 2005 sja ... als je onaardige dingen gaat zeggen discussieer je maar met anderen. vriendelijke groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts