bees Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 Met opgewekte groet, hoe wordt die groet van jou opgewekt? wind/water/kolen/biomassa of kern energie??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 Kernenergie is groene stroom omdat het geen CO2 uitstoot tot gevolg heeft. Dat is de hypocrisie van de milieulobby. Tja, dat vind ik eigenlijk ook. Maar er wordt dus wel kernenergie verkocht onder de noemer groene stroom. Alleen is die energie niet direct afkomstig uit kerncentrales maar uit waterkrachtcentrales. In Frankrijk staat de wereld aan kerncentrales (ik meen een stuk of 40?) die 's nachts allemaal geen drol te doen hebben. Maar ja, je kunt niet ff een kerncentrale 'uitzetten'. Dus wat doen de slimmeriken: ze gebruiken de overtollige kernenergie om er water mee omhoog te pompen. Vervolgens laten ze dat water, als de vraag naar energie 's morgens weer stijgt, naar beneden vallen, door turbines heen. En zo heb je waterkrachtenergie wat je dus prima kan verkopen onder de noemer groene stroom. Eigenlijk is het gewoon kernenergie (die anders gedissipeerd zou worden)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 ..... plus enorme onnatuurlijke meren die (wellicht) de aarde uit balans zouden kunnen brengen..... Heb nog niet gemerkt dat ie wiebelt Bees. P.s. Dick, ".........maar geen daarvan heeft ook maar iets van doen met zwart geld, laat staan witgewassen geld" Dat is een hele opluchting Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 november 2005 Report Share Posted 23 november 2005 over "groene"stroom gesproken.... http://redir.vara.nl/tv/zembla/welcome2.html?20041103/zembla en waterkracht centrales zijn ook niet goed.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 24 november 2005 Report Share Posted 24 november 2005 (...)hoe wordt die groet van jou opgewekt? wind/water/kolen/biomassa of kern energie??? Beste Bees, Gewoon uit mezelf Mensen die mij kennen verzuchten wel eens: "Waar haal je de energie vandaan...". Maar soms word ik moe van mezelf Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
marillion Posted 24 november 2005 Report Share Posted 24 november 2005 Ik moet nog maar 14 kilometer graven en dan kan ik stiekem een kabel leggen rechtstreeks van de dichtsbijgelegen windturbine! PS groen koper klinkt gewoon smerig! Je kunt er natuurlijk ook gewoon een op je dak zetten... Hmm, nog niet zo'n verkeerd idee. Ik weet het niet. Zo'n ding voor op het dak (zo'n 'mixer') zou best eens heel duur kunnen zijn. Op de Hogeschool in Enschede staat er een, best een grote ook (geen idee waar die voor gebruikt wordt trouwens). Een 'gewone', zoiets als dit dus, is volgens mij niet geschikt voor op een huis. Al zijn er wel kleine varianten van... En hoeveel een windmolen op je dak aan energie kan leveren, zou ik niet weten. Zeker als je in de stad woont, kan de windopbrengst best eens tegenvallen. Voordeel van zo'n 'mixer' is dat ie het altijd doet, waar de wind ook vandaan komt. Een gewone moet je tegen de wind in richten en is dus niet handig in de stad (tenzij je 'm op een hoog gebouw zet). Ja, zo'n mixer heb ik ook al eens gezien. Lijkt me wel interessant om toch eens te proberen. Is bij lange na niet zo groot als zo'n helicopter op z'n kant. Zit je net lekker onderuit gezakt te genieten van de muziek, opeens windstil...... Gr Arno Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 november 2005 Report Share Posted 24 november 2005 Ik moet nog maar 14 kilometer graven en dan kan ik stiekem een kabel leggen rechtstreeks van de dichtsbijgelegen windturbine! PS groen koper klinkt gewoon smerig! Je kunt er natuurlijk ook gewoon een op je dak zetten... Hmm, nog niet zo'n verkeerd idee. Ik weet het niet. Zo'n ding voor op het dak (zo'n 'mixer') zou best eens heel duur kunnen zijn. Op de Hogeschool in Enschede staat er een, best een grote ook (geen idee waar die voor gebruikt wordt trouwens). Een 'gewone', zoiets als dit dus, is volgens mij niet geschikt voor op een huis. Al zijn er wel kleine varianten van... En hoeveel een windmolen op je dak aan energie kan leveren, zou ik niet weten. Zeker als je in de stad woont, kan de windopbrengst best eens tegenvallen. Voordeel van zo'n 'mixer' is dat ie het altijd doet, waar de wind ook vandaan komt. Een gewone moet je tegen de wind in richten en is dus niet handig in de stad (tenzij je 'm op een hoog gebouw zet). Ja, zo'n mixer heb ik ook al eens gezien. Lijkt me wel interessant om toch eens te proberen. Is bij lange na niet zo groot als zo'n helicopter op z'n kant. Zit je net lekker onderuit gezakt te genieten van de muziek, opeens windstil...... Gr Arno Moet je een flinke condensatorbank plaatsen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 november 2005 Report Share Posted 25 november 2005 Misschien heeft AHP daar wel een oplossing voor ............... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 25 november 2005 Report Share Posted 25 november 2005 trouwens... dit is ook wel een interessant dingetje... http://www.windwandler.de/ krijg je er nog een cdeetje bij ook ;-) "Die Musik des Windwandlers: Symphony of the winds auf CD" dat van het uit balans brengen van de aardkloot door grote stuwmeren heb ik ooit eens in een of ander vaag iets gelezen..... maar die lui zeurden ook over het lanceren van rakketten...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 25 november 2005 Report Share Posted 25 november 2005 trouwens...dit is ook wel een interessant dingetje... http://www.windwandler.de/ krijg je er nog een cdeetje bij ook ;-) "Die Musik des Windwandlers: Symphony of the winds auf CD" dat van het uit balans brengen van de aardkloot door grote stuwmeren heb ik ooit eens in een of ander vaag iets gelezen..... maar die lui zeurden ook over het lanceren van rakketten...... Dat is wel een "mooi" ding, doet me edoch wel wat aan een gemod landbouwwerktuig denken... en kan zo'n klein generatortje zoveel stroom leveren? En dan moet je die stroom toch ook nog ergens in opslaan, niet? RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 25 november 2005 Report Share Posted 25 november 2005 trouwens...dit is ook wel een interessant dingetje... http://www.windwandler.de/ krijg je er nog een cdeetje bij ook ;-) "Die Musik des Windwandlers: Symphony of the winds auf CD" dat van het uit balans brengen van de aardkloot door grote stuwmeren heb ik ooit eens in een of ander vaag iets gelezen..... maar die lui zeurden ook over het lanceren van rakketten...... Dat is wel een "mooi" ding, doet me edoch wel wat aan een gemod landbouwwerktuig denken... en kan zo'n klein generatortje zoveel stroom leveren? En dan moet je die stroom toch ook nog ergens in opslaan, niet? RastaPhil dat is nou juist de pest... je kan die stroom niet opslaan..... daarom zijn windmolen parken ook waardeloos.... kijk die aflevering van zembla maar eens... de stroom moet je direct afnemen of het net opsturen...... gegevens over de opbrengst staan wel op de site...alleen ik snap er geen hout van ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 25 november 2005 Report Share Posted 25 november 2005 trouwens, gister zag ik op cnn iets over nieuwe zonnepanelen... heel dun en flexibel, ze schijnen het zelfs in tent doek te kunnen verwerken.... (handig als je met je tentje in die grote kattebak een oorlog moet winnen.....) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 28 november 2005 Report Share Posted 28 november 2005 dat is nou juist de pest...je kan die stroom niet opslaan..... daarom zijn windmolen parken ook waardeloos.... kijk die aflevering van zembla maar eens... de stroom moet je direct afnemen of het net opsturen...... gegevens over de opbrengst staan wel op de site...alleen ik snap er geen hout van ;-) Dat is niet helemaal waar. D'r was ooit een interessant plan van ene meneer Lievense. Hij wilde het waternivo in de anders toch nodeloos omdijkte Markerwaard als opslagbuffer gebruiken voor windenergie. is allemaal wel erg veel dubbel werk...... maar het zou een manier kunnen zijn ja.... maar je zou de vrijgekomen energie ook kunnen gebruiken om van water waterstofgas te maken...... kan je daar weer een centrale mee opstoken........ en in (vracht)auto's stoppen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 28 november 2005 Report Share Posted 28 november 2005 Toch iets om je zorgen over te maken dat hele energiegedoe. Er valt een beetje sneeuw, niet extreem veel, het waait een beetje, niet extreem hard, er knapt een kabeltje en...floep, het licht gaat drie dagen uit. Kun je nagaan wat er gebeurt als iemand, die door wat voor oorzaak dan ook het spoor bijster is, op het idee komt om op een cruciaal punt een hoogspanninmgsmast op te blazen. Met opgewekte groet vanachter de IJssel, waar het nog steeds slecht weer is voor de veldneukers , Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 28 november 2005 Report Share Posted 28 november 2005 (...)Als hoogspanningskabels breken door sneeuw en wind, dan is het behoorlijk extreem. Dat zeg ik..... Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 november 2005 Report Share Posted 28 november 2005 Men moet dit probleem groot zien, en dus ook groot aanpakken. De bodem in West-Nederland is dermate vervuild, dat die prima als batterij kan worden gebruikt. Ter hoogte van Amsterdam rammen wij daartoe een aantal flinke koperen staven de grond in, en ter hoogte van Rotterdam eenzelfde aantal staven van zink. (De polariteit is in overeenstemming met de mentale instelling van de bevolking.) Als de batterij leeg is, kan hij op eenvoudige wijze worden gerecyceld. P.S. Beste Ravon, jouw idee om kerncentrales rond A'scha te plaatsen, zal niet kunnen doorgaan wegens afkeuring door de plaatselijke bevolking. Onlangs stemde men er al in grote meerderheid tegen het voorstel om elektrische windmolens te plaatsen aan de rand van het Drents-Friese Wold. Men vond dat ze niet in het fraaie natuurlandschap zouden passen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 28 november 2005 Report Share Posted 28 november 2005 (...)rond A'scha te plaatsen, (...) A'scha... Wat is dit nu weer voor "Wichtigmacherei" Ik vind A'dam al bespottelijk voor zo'n provinciaals stadje als Amsterdam. Dat soort onzin hebben wij hier in D'ter gelukkig niet nodig... Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 november 2005 Report Share Posted 28 november 2005 (...)rond A'scha te plaatsen, (...) A'scha... Wat is dit nu weer voor "Wichtigmacherei" Ik vind A'dam al bespottelijk voor zo'n provinciaals stadje als Amsterdam. Dat soort onzin hebben wij hier in D'ter gelukkig niet nodig... Met opgewekte groet, Het lijkt wel Klingon joh... Groeten uit E'ede Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 28 november 2005 Report Share Posted 28 november 2005 (...) Groeten uit E'ede Dag Henre, Nee, Enschede is niet E'ede. Enschede staat algemeen bekend als Pluskut Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 28 november 2005 Report Share Posted 28 november 2005 (...) Groeten uit E'ede Dag Henre, Nee, Enschede is niet E'ede. Enschede staat algemeen bekend als Pluskut Met opgewekte groet, Plus-Kut. Zo is ie duidelijker. Persoonlijk lijkt mij dit topic erg Suf-Kut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 november 2005 Report Share Posted 28 november 2005 (...) Groeten uit E'ede Dag Henre, Nee, Enschede is niet E'ede. Enschede staat algemeen bekend als Pluskut Met opgewekte groet, Ja dat weet ik In het Tukkers is het ook wel bekend als 'Enske'... Link to comment Share on other sites More sharing options...
A90 Posted 28 november 2005 Report Share Posted 28 november 2005 En niet te vergeten dat pretpark van Van der Most, in Kalkar (Duitsland) met dat gedrocht van een naam "Kernwasser Wunderland" (mag ik een teiltje? ). Dat is een kerncentrale die nooit als zodanig gebruikt is. Lijkt me dat die beter weer kan worden omgebouwd tot kerncentrale... Henrie, Ik ben 2 keer in de centrale in Kalkar geweest uit pure nieuwsgierigheid. De eerste keer mocht je onder begeleiding van een gids rondlopen (en later stiekum nog 5 keer op eigen houtje door de centrale heenlopen). De 2e keer was de centrale in ombouw en werdt er van het reactor vat een reusachtig zwembad gemaakt. Uit eigen waarneming kan ik bevestigen dat die centrale nooit meer zal draaien. Hoewel alle 'hardware' als deuren (sommigen van 100 ton!) reactorvat, natrium pompen (!) en overige installaties nog redelijk aanwezig is, is daarentegen alle electra volledig gestript. Van der Most is tevens oud ijzerboer en heeft alle enigsinds bruikbare stalen onderdelen verschroot en afgevoerd. Overigens nog een aantal leuke relikwie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 november 2005 Report Share Posted 28 november 2005 Ach ja, Van der Most gaat het maar om 1 ding: hoe kan ik met zo weinig mogelijk investeringen zo veel mogelijk verdienen. Zo koopt ie altijd niet meer in gebruik zijnde gebouwen op en bakt er dan een eenheidsworstfamiliepark van, of een horecagelegenheid volgens de Van der Most-formule... Zo heeft ie geloof ik in Almelo een oud ziekenhuispand opgekocht voor 1 gulden. En volgens mij heeft ie dat zelfde bedrag ook 'betaald' voor de oude fabrieken in Oranje, bij Beilen. Dat is nu 'Speelstad Oranje' (of iets dergelijks). En als het affikt, zoals de Bonte Wever, in Slagharen, dan doet ie er niks meer mee. Bleek namelijk zwaar onderverzekerd te zijn, dus dat kost een kapitaal om weer op te bouwen. Nou ja, dan maar niet... Die staalhandel ken ik ook wel. Staat ook bij Slagharen in de buurt. Ik had een schoolvriend die in Schuinesloot woonde/woont, en dat is vlakbij die staalhandel, even ten noorden van Slagharen. Ik geloof dat dat hele terrein, met al die hallen, nog groter is dan dat dorp (Schuinesloot) waar het bij gebouwd is... Hij heeft al z'n handels- en horeca(interieur)bedrijven (niet de horeca zelf uiteraard) daar zitten. Echt belachelijk groot, in vergelijking met de omgeving... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 29 november 2005 Report Share Posted 29 november 2005 Ach ja, Van der Most gaat het maar om 1 ding: hoe kan ik met zo weinig mogelijk investeringen zo veel mogelijk verdienen. Zo koopt ie altijd niet meer in gebruik zijnde gebouwen op en bakt er dan een eenheidsworstfamiliepark van, of een horecagelegenheid volgens de Van der Most-formule... Zo heeft ie geloof ik in Almelo een oud ziekenhuispand opgekocht voor 1 gulden. En volgens mij heeft ie dat zelfde bedrag ook 'betaald' voor de oude fabrieken in Oranje, bij Beilen. Dat is nu 'Speelstad Oranje' (of iets dergelijks). En als het affikt, zoals de Bonte Wever, in Slagharen, dan doet ie er niks meer mee. Bleek namelijk zwaar onderverzekerd te zijn, dus dat kost een kapitaal om weer op te bouwen. Nou ja, dan maar niet... Die staalhandel ken ik ook wel. Staat ook bij Slagharen in de buurt. Ik had een schoolvriend die in Schuinesloot woonde/woont, en dat is vlakbij die staalhandel, even ten noorden van Slagharen. Ik geloof dat dat hele terrein, met al die hallen, nog groter is dan dat dorp (Schuinesloot) waar het bij gebouwd is... Hij heeft al z'n handels- en horeca(interieur)bedrijven (niet de horeca zelf uiteraard) daar zitten. Echt belachelijk groot, in vergelijking met de omgeving... Wat ik nou niet begrijp is dat over succesvolle ondernemers in Nederland altijd zo misprijzend wordt gedaan. Welkom in Maaiveld. Enkel en alleen omdat je het gras niet kan horen groeien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 29 november 2005 Report Share Posted 29 november 2005 Ach ja, Van der Most gaat het maar om 1 ding: hoe kan ik met zo weinig mogelijk investeringen zo veel mogelijk verdienen. Zo koopt ie altijd niet meer in gebruik zijnde gebouwen op en bakt er dan een eenheidsworstfamiliepark van, of een horecagelegenheid volgens de Van der Most-formule... Zo heeft ie geloof ik in Almelo een oud ziekenhuispand opgekocht voor 1 gulden. En volgens mij heeft ie dat zelfde bedrag ook 'betaald' voor de oude fabrieken in Oranje, bij Beilen. Dat is nu 'Speelstad Oranje' (of iets dergelijks). En als het affikt, zoals de Bonte Wever, in Slagharen, dan doet ie er niks meer mee. Bleek namelijk zwaar onderverzekerd te zijn, dus dat kost een kapitaal om weer op te bouwen. Nou ja, dan maar niet... Die staalhandel ken ik ook wel. Staat ook bij Slagharen in de buurt. Ik had een schoolvriend die in Schuinesloot woonde/woont, en dat is vlakbij die staalhandel, even ten noorden van Slagharen. Ik geloof dat dat hele terrein, met al die hallen, nog groter is dan dat dorp (Schuinesloot) waar het bij gebouwd is... Hij heeft al z'n handels- en horeca(interieur)bedrijven (niet de horeca zelf uiteraard) daar zitten. Echt belachelijk groot, in vergelijking met de omgeving... Wat ik nou niet begrijp is dat over succesvolle ondernemers in Nederland altijd zo misprijzend wordt gedaan. Welkom in Maaiveld. Enkel en alleen omdat je het gras niet kan horen groeien? Ik heb een tijdje gewerkt voor Hennie van der Most en heb nooit te klagen gehad (heb later veel slechtere/achterbaksere werkgevers gehad). En hij is gewoon iemand die juist van die oude gebouwen DURFT te kopen, kijk eens naar de Lichtmis gekocht voor een prikkie maar de kosten om het te slopen en opnieuw op te bouwen waren nog hoger als een kaal stuk land en daar nieuwbouw opzetten. het zijn gebouwen waar ze meestal geen raad meer weten en ze zijn blij dat ze er vanaf zijn voor een symbolisch bedrag. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts